1 015 056 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Man får väl tycka vad man vill.S SnickareHobb skrev:
Vissa hävdar att vaccinet är snabbutvecklat och skulle då vara frligt.
Ofta kommer då paralleller med vaccinet som gav narkolepsi och då av sådana som inte ens brytt sig om att utan vaccinet så får en del narkolepsi ändå.
Redan 2003 när SARS var aktuellt påbörjades framtagning av vaccin mot sjukdomen som det coronavirus orsakade. Att det aldrig blev färdigutvecklat då berodde på att smittspridningen dog ut ändå och ingen ville investera i ett vaccin. Men den grunden man då skapats har man byggt vidare på nu och troligen därför Kina var rätt snabba med att få fram ett eget vaccin mot covid.
Sedan tekniken med mRNA vaccin har man forskat på länge och gjorde att det gick rätt snabbt nu att få fram ett vaccin.
Dock verkar de som är negativa till vaccinet förtränga sådant och hävdar att det enbart är snabb utvecklat och infört som ett experiment på människor.
De ser heller inte den nytta vaccinet har.
Gott att du valt vaccinet och som förhoppningsvis ger dig ett bra skydd mot att bli allvarligt sjuk.
De flesta av mina vänner och kolleger på jobbet har tagit vaccinet även om de redan haft covid.
Vanligt med njurskador efter covid-19. (som jag skrivit om tidigare)
""Injury to the blood-filtering organ can occur among people who recover from the coronavirus at home, and escalates with the severity of Covid, a study found. Even non-hospitalized patients with no renal problems have almost a twofold higher risk of developing end-stage kidney disease, compared with someone who never had Covid.""
https://www.bloomberg.com/news/arti...dCkrKhSIqPwW9nspenNRYo7QwodcRq2Ktje2igCCUo0aY
""Injury to the blood-filtering organ can occur among people who recover from the coronavirus at home, and escalates with the severity of Covid, a study found. Even non-hospitalized patients with no renal problems have almost a twofold higher risk of developing end-stage kidney disease, compared with someone who never had Covid.""
https://www.bloomberg.com/news/arti...dCkrKhSIqPwW9nspenNRYo7QwodcRq2Ktje2igCCUo0aY
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Utredningen är klar:BirgitS skrev:
Efter de åtta som avled på äldreboendet i Överkalix har nu en utredning påbörjats där man kommer att mäta antikroppsnivåerna hos de andra boende samt på ett annat boende i Norrbotten och ett i Umeå för att se om det är någon skillnad. Här är några av de frågor man försöker få fram svar på: [länk]
Det är inte helt fastställt vad som orsakade utbrottet på äldreboendet i Överkalix men man vet att alla smittades samtidigt.
[länk]
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...-pa-aldreboende-det-var-inget-fel-pa-vaccinet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Pga. att
https://www.folkhalsomyndigheten.se...stanna-hemma-vid-symtom-pa-luftvagsinfektion/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ber/uppdaterade-rekommendationer-om-testning/
Görs från 1 november vissa förändringar när det gäller hur länge man ska stanna hemma efter att ha fått symtom och när det gäller testning.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...stanna-hemma-vid-symtom-pa-luftvagsinfektion/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ber/uppdaterade-rekommendationer-om-testning/
Redigerat:
Kanske inte så konstigt att folk tvekar att vaccinera sig i Bulgarien. För att få en spruta måste man skriva på ett dokument som säger att man själv är ansvarig för att åtgärda eventuella biverkningar.B b8q skrev:
Många läkare i Bulgarien är kritiska mot covid-10-vaccinering. Chefen för en covid-klinik på ett stort sjukhus i Sofia hör till dem.
Ungefär som folk är tveksamma till att åka som turister till Thailand. Man får själv ansvara för konsekvenserna om man blir sjuk eller om man testar positivt eller till och med om någon i närheten på planet testar positivt. Man måste som turist ha en försäkring för covid på 100.000 USD för att täcka eventuell sjukhusvistelse både som sjuk eller råkat få ett positivt PCR test. Dessutom får man själv betala för de 3 PCR tester som idag är ett krav till nätta summan av dryg 2000 kr per person. Dessutom måste alla i sällskapet vara fullvaccinerade vilket plockar bort alla barnfamiljer från att resa. Men detta var inte riktigt ämnet.P pmd skrev:Kanske inte så konstigt att folk tvekar att vaccinera sig i Bulgarien. För att få en spruta måste man skriva på ett dokument som säger att man själv är ansvarig för att åtgärda eventuella biverkningar.
Många läkare i Bulgarien är kritiska mot covid-10-vaccinering. Chefen för en covid-klinik på ett stort sjukhus i Sofia hör till dem.
Det system vi satt upp här i Sverige är bra där samhället ger skydd åt de som råkar drabbas av biverkningar mm. Men så är det inte på alla platser och kan säkert påverka viljan att vaccinera sig. Dock hörde jag på nyheterna igår att det var ca 600 som anmält allvarliga biverkningar av vaccinet här i Sverige men endast ett fåtal har fått godkänt vilket påverkar att de som varit tveksamma knappast kommer vaccinera sig. Att behöva slåss för det skydd man trodde fanns är inte bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Fast du inser väl att bara för att någon anser att de har fått en blodpropp eller vad det nu gäller pga. att de vaccinerade sig för två veckor så behöver det inte bero på vaccinet. Folk får blodproppar och annat även utan att vaccinera sig.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Detta beslut:
Fohm säger att de kommer med ett besked under kommande vecka om pausen upphör eller om de som har fått bara en dos Modernas ska få Pfizers.
https://www.svd.se/svenskt-stopp-for-moderna-vaccinet-ifragasatts
väcker förvåning utomlands.
WHO:s grupp för vaccinsäkerhet har haft ett möte för att diskutera den nordiska studien.
Fohm säger att de kommer med ett besked under kommande vecka om pausen upphör eller om de som har fått bara en dos Modernas ska få Pfizers.
https://www.svd.se/svenskt-stopp-for-moderna-vaccinet-ifragasatts
Husägare
· Skåne
· 5 388 inlägg
Att man inte tar chansen när en regeringschef eller president får en covid-19 vaccin spruta och all världens media har satt upp 34 kameror för att föreviga det, att man utbildar personal hur man skall ge en injektion på rätt sett!
Se punkt 4 nedan ( aspirera = suga med spruta för att kontrollera att man inte är i ett blodkärl vilket ger risk för blodpropp!
Utan en oerfaren chef, med darrande händer slår in sprutan, trycker av och rycker ut sprutan allt inom 3 sec och därmed begår alla fel enligt läkareboken.
Nedan är en beskrivning hur det skall göras!
Se punkt 4 nedan ( aspirera = suga med spruta för att kontrollera att man inte är i ett blodkärl vilket ger risk för blodpropp!
Utan en oerfaren chef, med darrande händer slår in sprutan, trycker av och rycker ut sprutan allt inom 3 sec och därmed begår alla fel enligt läkareboken.
Nedan är en beskrivning hur det skall göras!
- Se till att muskeln är avslappnad.
- Desinfektera injektionsstället. Låt lufttorka.
- Håll sprutan i ett penngrepp med din dominanta hand. Förskjut hud och subkutan vävnad minst 2,5 cm med den andra handen. Denna så kallade "Z-track technique" kommer vid insticket av kanylen att skapa en avbruten stickkanal som förebygger läckage av läkemedel från muskelvävnad upp till subkutan vävnad. Vila om möjligt din dominanta hand mot patientens hud nära insticksstället och för in kanylen med 90 graders vinkel mot hudytan. För in kanylen snabbt genom yttre hudlager för att minska patientens smärtupplevelse. Därefter bör kanylen föras in långsammare så att övergång till muskelvävnad kan avgöras lättare. Vid injektion i m. deltoideus nyper du ihop och lyfter muskeln med ett fast grepp för att undvika att du sticker i axilarisnerven.
- Kontrollera att kanylens öga inte hamnat i ett blodkärl genom att aspirera sprutan-vrida kanylen och aspirera igen.
- Fixera kanylens ansatsstycke och injicera långsamt. Överskrid inte 0,1 mL /sekund. Detta förebygger smärtupplevelse och underlättar upptag av läkemedlet i muskelvävnad. Kontrollera patientens allmäntillstånd.
- Håll i kanylens ansatsstycke och dra ut kanylen snabbt.
Ja det är ju ett orimligt beslut i relation till risk/nytta kalkylen men FHM har ju förvånat många gånger nu.BirgitS skrev:
En kanske oväntad konsekvens av alla vaccintstopp och begränsningar som varit för ålder etc gör ju att folk tror att vaccinet är farligt på riktigt, i nivå med sjukdomen.
Inte speciellt förvånande att det är svårt att få bra täckning nu.
Enligt John Campbell är det bara Kina och Thailand som klarar av att ge vaccinsprutan på rätt sätt.
Hans uppskattning är att 1 på 3000 till 6000 stick bör hamna i en ven.
Undrar hur man gör i Ryssland? Tänk om det faktiskt är sant att Sputnik V inte ger blodproppar i Ryssland eller åtminstone är ännu mer ovanligt än i väst och orsaken är att de aspirerar.
I djurförsök har man sett att både Oxford/AstraZ- och Pfizer vaccinen kan ge blodproppar om man injicerar vaccinet i blodomloppet (i en ven).
Hans uppskattning är att 1 på 3000 till 6000 stick bör hamna i en ven.
Undrar hur man gör i Ryssland? Tänk om det faktiskt är sant att Sputnik V inte ger blodproppar i Ryssland eller åtminstone är ännu mer ovanligt än i väst och orsaken är att de aspirerar.
I djurförsök har man sett att både Oxford/AstraZ- och Pfizer vaccinen kan ge blodproppar om man injicerar vaccinet i blodomloppet (i en ven).
I april i år hade Sveriges Radio ett inslag om blodproppar och aspirering.
https://sverigesradio.se/artikel/om...nik-skiljer-sig-mycket-at-mellan-olika-lander
"Men svenska riktlinjer säger däremot att man ska aspirera".
https://sverigesradio.se/artikel/om...nik-skiljer-sig-mycket-at-mellan-olika-lander
"Men svenska riktlinjer säger däremot att man ska aspirera".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Eller så landar det i att fler länder ser att det är skillnad på biverkansprofilen för de två vaccinerna och kommer fram till att när vi kan välja så ger vi Pfizers till tonåringar och unga vuxna och Modernas till medelålders och äldre. Det vet vi ju inget om, eller hur?Ulltand skrev:
Ja det är ju ett orimligt beslut i relation till risk/nytta kalkylen men FHM har ju förvånat många gånger nu.
En kanske oväntad konsekvens av alla vaccintstopp och begränsningar som varit för ålder etc gör ju att folk tror att vaccinet är farligt på riktigt, i nivå med sjukdomen.
Inte speciellt förvånande att det är svårt att få bra täckning nu.
Eller närmare granskning visar att de nordiska ländernas läkemedelsverk har räknat fel. Det vet vi ju inget om, eller hur?
För du kommer väl ihåg att det inte bara är Sverige?
Så det är ju flera länders motsv. till Fohm som du måste vara förvånad över, inkl. länder som du brukar anse att de har gjort rätt.
Redigerat:


