1 015 831 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Vad säger ni, -lockdown?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ktober/intensiv-och-tidig-start-for-rs-virus/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ktober/intensiv-och-tidig-start-for-rs-virus/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Däremot annorlunda inom den offentliga sektorn.Chefsjuristerna är eniga: Privata vårdgivare kan kräva att personalen ska vara vaccinerad.
– Vi ser inget hinder mot att införa vaccinationskrav vare sig i samband med rekrytering eller när det gäller befintlig anställning hos en privat vårdgivare, om det finns ett berättigat intresse som patientsäkerhet och arbetsmiljö, säger Almegas chefsjurist Jonas Stenmo till DN.
https://www.dn.se/ekonomi/chefsjurister-vardforetag-kan-krava-vaccinerad-personal/
Däremot kan tydligen den offentliga sektorn omplacera de som inte har vaccinerat sig till jobb som inte innebär nära kontakt med äldre och sjuka.
https://www.dn.se/sthlm/det-ar-latt...i-varden-och-inte-vaccinerar-sig-ar-en-idiot/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Jag tror inte att det har skrivits om Swedish COVID-19 Data Portal förut i tråden. Det är en sida som sammanställer nuläget inom flera olika forskningsstudier i Sverige.
Man kan där t.ex. se de senaste resultaten när det gäller halten av coronavirus i avloppsvatten i nedanstående samhällen samt i Stockholm.
https://covid19dataportal.se/data_types/environment/wastewater/#stockholm
Eller läsa om hur långt forskningen om hur gener påverkar covidsjukdomen: https://covid19dataportal.se/news/insights_from_genetic_mapping/
Man kan där t.ex. se de senaste resultaten när det gäller halten av coronavirus i avloppsvatten i nedanstående samhällen samt i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://covid19dataportal.se/data_types/environment/wastewater/#stockholm
Eller läsa om hur långt forskningen om hur gener påverkar covidsjukdomen: https://covid19dataportal.se/news/insights_from_genetic_mapping/
Det där med avloppsvattnet, har det inte varit en del falsklarm? Har för mig det var någon gång i Gbg, kanske 1 år sen, som (uppmätta) halterna steg astronomiskt. Som sen lyckligtvis inte alls motsvarade den förväntade ökningen i antalet fall.
Något som sett graf på hur väl de stämmer med antalet hittade fall? Är väl 1-2 veckors förväntad eftersläpning.
Edit: Tänker nog på detta - https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/okning-av-corona-i-goteborgs-avloppsvatten
Något som sett graf på hur väl de stämmer med antalet hittade fall? Är väl 1-2 veckors förväntad eftersläpning.
Edit: Tänker nog på detta - https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/okning-av-corona-i-goteborgs-avloppsvatten
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det verkar som att alfavarianten ledde till att varje smittad person orsakade ett högre antal viruspartiklar i avloppsvattnet är de tidigare varianterna. Läste det någonstans i samband med våg 2. Hänger väl ihop med att den också var mycket mer smittsam pga. ökade halter virus i luftvägarna.engs skrev:
Det där med avloppsvattnet, har det inte varit en del falsklarm? Har för mig det var någon gång i Gbg, kanske 1 år sen, som (uppmätta) halterna steg astronomiskt. Som sen lyckligtvis inte alls motsvarade den förväntade ökningen i antalet fall.
Något som sett graf på hur väl de stämmer med antalet hittade fall? Är väl 1-2 veckors förväntad eftersläpning.
Edit: Tänker nog på detta - [länk]
Jag har inte sett någon sammanställd graf utan har bara själv noterat att det finns en rätt bra överensstämmelse mellan ökad halt i avloppsvatten och ökat antal bekräftade fall, samt tvärtom. Då med hänsyn till det om alfavarianten.
Det är nog sjukhusinläggningarna som kommer med 1-2 veckors eftersläpning.
KRAFTIG ÖKNING AV FULLVACCINERADE SOM DÖR
Lösningen är att ta fler injektioner hävdar vaccinforskaren Ali Mirazimi.
"Större delen av populationen behöver en tredje dos"
Ali är forskare på Karolinska Institutet. Där bedrivs det forskning om vacciner, som de goda vaccintillverkarna och Bill & Melinda Gates Foundation finansierat. Den senare råkar för övrigt, sedan 1998, vara en av WHO:s allra största finansiärer genom tiderna.
2018/2019 var Bill & Melinda Gates Foundation WHO:s tredje största finansiär i alla kategorier, större än ALLA länder utom två, med 455 miljoner dollar. Under 2020/2021 kan de bli den allra största.
Hursomhelst, Ali är således underordnad kollega till professor Matti Sällberg, som vid sidan om sin synnerligen objektiva forskning på KI, också driver Svenska Vaccinfabriken Produktion AB.
Vem hade kunnat ana att just detta skulle bli lösningen?
Källor:
https://www.tv4.se/klipp/va/1341928...m-dor-med-covid-vi-maste-agera-valdigt-snabbt
https://www.gatesfoundation.org/about/committed-grants?q=karolinska#jump-nav-anchor0
https://www.who.int/about/funding/c...Q5v-37mmYRv520JiDV4BfkQ9l5ti5ghFgQqF2y38dQjrw
https://www.gatesfoundation.org/abo...d=2021&yearAwardedStart=1998#jump-nav-anchor0
Lösningen är att ta fler injektioner hävdar vaccinforskaren Ali Mirazimi.
"Större delen av populationen behöver en tredje dos"
Ali är forskare på Karolinska Institutet. Där bedrivs det forskning om vacciner, som de goda vaccintillverkarna och Bill & Melinda Gates Foundation finansierat. Den senare råkar för övrigt, sedan 1998, vara en av WHO:s allra största finansiärer genom tiderna.
2018/2019 var Bill & Melinda Gates Foundation WHO:s tredje största finansiär i alla kategorier, större än ALLA länder utom två, med 455 miljoner dollar. Under 2020/2021 kan de bli den allra största.
Hursomhelst, Ali är således underordnad kollega till professor Matti Sällberg, som vid sidan om sin synnerligen objektiva forskning på KI, också driver Svenska Vaccinfabriken Produktion AB.
Vem hade kunnat ana att just detta skulle bli lösningen?
Källor:
https://www.tv4.se/klipp/va/1341928...m-dor-med-covid-vi-maste-agera-valdigt-snabbt
https://www.gatesfoundation.org/about/committed-grants?q=karolinska#jump-nav-anchor0
https://www.who.int/about/funding/c...Q5v-37mmYRv520JiDV4BfkQ9l5ti5ghFgQqF2y38dQjrw
https://www.gatesfoundation.org/abo...d=2021&yearAwardedStart=1998#jump-nav-anchor0
Vad är ditt budskap?
Alla vet att det finns risker med all medicinering. Det är inget nytt.
Det kanske är en nyhet för dig?
I så fall skall du få en nyhet till av mig…
Om man inte får mediciner och vaccinationer så får man ännu större hälsoproblem. Det är alltså lååångt mycket värre att inte ta mediciner och vaccin än att göra det.
Här får du en bonusnyhet: INGEN kommer ifrån det här livet levande….
Alla vet att det finns risker med all medicinering. Det är inget nytt.
Det kanske är en nyhet för dig?
I så fall skall du få en nyhet till av mig…
Om man inte får mediciner och vaccinationer så får man ännu större hälsoproblem. Det är alltså lååångt mycket värre att inte ta mediciner och vaccin än att göra det.
Här får du en bonusnyhet: INGEN kommer ifrån det här livet levande….
Ja, vad är ditt förslag på lösning då, när det visar sig att effektiviteten hos vaccinen avtar så att det efter ett halvår kanske bara är hälften kvar?I Ingvarhalt skrev:
Ska man inte vaccinera sig alls kanske, och löpa en mycket högre risk att dö? Är det bättre?
Eller ska vi stänga ner landet hårdare för all överskådlig framtid?
Det visste vi iof för 3-4 månader sedan då israelerna som var först ute såg detta i sin befolkning. Det enda märkliga i sammanhanget är att vi inte lärde av det och att vi inte redan tidigare började ge en tredje dos.I Ingvarhalt skrev:
Det positiva i sammanhanget är ju att den tredje dosen ger ett verkligt starkt immunsvar.
När det så småningom kommer vaccin som är tillverkat just för "Delta" kanske vi inte behöver vaccinera lika ofta. Och så finns det proteinbaserade vaccin i pipeline som brukar ge ett längre skydd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Har inte sett några nakenbilder men tycker mig se på bilder att hans midjemått överstiger vad som klassas som hälsosamt. Helt säker kan jag förstås inte vara så jag tog väl i för mycket i vad jag skrev.P pmd skrev:
Klart är dock att ohälsa/övervikt är utbredd i Sverige (och de flesta länder) och att folk inte verkar förstå innebörden av hälsa. FHM har sina regelbundna folkhälsoundersökningar (självskattningar) där det framgår att i princip alla hälsomarkörer såsom övervikt, fetma, diabetes, värk, autoimmuna sjukdomar, huvudvärk mm ökar, samtidigt som andelen människor som anser sig friska också ökar. Det går helt enkelt inte ihop. Och det måste vi göra något åt.
Ändå vet jag att du inte har en aning om hur du skulle klara en Covid infektion.S Surly skrev:
Mattias Karlsson tyckte du dig veta mer om hälsotillståndet på än både han själv och hans läkare, vilket är precis hur konstigt som helst.
Sanningen är att du kan råka lika illa ut som honom eller värre.
Ingen vet förrän efteråt…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det finns undersökningar som har visat att typ över 60 år lever folk med ett BMI kring 27 längst. Så lite magfett kan vara bra att ha, särskilt om man blir allvarligt sjuk.S Surly skrev:
Precis, vem som helst kan gå runt och ha 10 ggr större risk att bli svårt sjuk eller avlida utan man har en susning om det beroende på hur generna ser ut.BirgitS skrev:
Det är att spela roulett med livet som insats att avstå vaccin om man är över 30. Få yngre avlider visserligen men riskerar men för livet i långtidscovid.