P
Ulltand Ulltand skrev:
Det positiva i sammanhanget är ju att den tredje dosen ger ett verkligt starkt immunsvar.
Hur länge?

Jag är beredd på att det kommer att behövas påfyllningsdoser med jämna mellanrum. Det blir dyrt, förstås, men billigare än att låta bli.
 
P
S Surly skrev:
Har inte sett några nakenbilder men tycker mig se på bilder att hans midjemått överstiger vad som klassas som hälsosamt. Helt säker kan jag förstås inte vara så jag tog väl i för mycket i vad jag skrev.
Det duger kanske med bilder av Karlsson påklädd. Vilka bilder har du baserat din diagnostik på?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du vad du har för genuppsättning, dvs. har du någon gen som ökar risken att bli allvarligt sjuk?

Känsla är inget vidare att gå på när det gäller att avgöra risken för att bli allvarligt sjuk i covid.
Har aldrig tagit något gentest så det vet jag inte nej. Oavsett hur det är med generna så tror jag att jag tack vare livsstil och kost ligger väldigt bra till, epigenetik spelar en stor roll för andra sjukdomar och då kanske även för covid.

Känsla spelar roll för hur sjuk man blir, nocebo/placebo-effekten är ett bevis på det.

Ulltand Ulltand skrev:
Precis, vem som helst kan gå runt och ha 10 ggr större risk att bli svårt sjuk eller avlida utan man har en susning om det beroende på hur generna ser ut.

Det är att spela roulett med livet som insats att avstå vaccin om man är över 30. Få yngre avlider visserligen men riskerar men för livet i långtidscovid.
10 ggr större än vad/vem?
Gränsen går väl betydligt högre än 30, nånstans runt 60 för medelsvensson skulle jag säga. Men visst, har man flera underliggande sjukdomar så går den kanske vid 30.
 
P pmd skrev:
Det duger kanske med bilder av Karlsson påklädd. Vilka bilder har du baserat din diagnostik på?
Har inte sparat några men scrollade genom hans Instagram och div tidningsartiklar.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Hur länge?

Jag är beredd på att det kommer att behövas påfyllningsdoser med jämna mellanrum. Det blir dyrt, förstås, men billigare än att låta bli.
Det kan man ju inte veta än.
 
S Surly skrev:
Har aldrig tagit något gentest så det vet jag inte nej. Oavsett hur det är med generna så tror jag att jag tack vare livsstil och kost ligger väldigt bra till, epigenetik spelar en stor roll för andra sjukdomar och då kanske även för covid.

Känsla spelar roll för hur sjuk man blir, nocebo/placebo-effekten är ett bevis på det.



10 ggr större än vad/vem?
Gränsen går väl betydligt högre än 30, nånstans runt 60 för medelsvensson skulle jag säga. Men visst, har man flera underliggande sjukdomar så går den kanske vid 30.

10 ggr högre än nominellt. Ett viss genuttryck ger den faktorn. Tex så är den genomsnittliga risken att avlida av Covid-19 ca 1 % om du är man + 50 år och insjuknar. Har du genen så hamnar du i en grupp där istället 10 % avlider. Har du en mer fördelaktigt genuppsättning sjunker risken istället till 0,1 %.som bäst. Alla mellanting finns också då det är ett flertal varianter som påverkar.

Genenrna i tex OAS1 påverkar hur kroppens proteinförsvar mot viruset ser ut. Det är helt frikopplat från underliggande sjukdom.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Har aldrig tagit något gentest så det vet jag inte nej. Oavsett hur det är med generna så tror jag att jag tack vare livsstil och kost ligger väldigt bra till, epigenetik spelar en stor roll för andra sjukdomar och då kanske även för covid.

Känsla spelar roll för hur sjuk man blir, nocebo/placebo-effekten är ett bevis på det.
Nu vet man ju att generna t.ex. gör att vissa har ovanligt många ACE2 vilket ger en svår covid men det påverkar inte förloppet av de flesta andra sjukdomar, dvs. det har inget med livsstil, hälsa och kost att göra eller med hur bra man klarar av andra sjukdomar. Normalt är många ACE2 bra eftersom det håller nere blodtrycket. Så har du lågt blodtryck kan det bero på att du har många ACE2 och därför har högre risk för en allvarlig covid.

Placebo spelar roll för vissa saker men inte för hur sjuk man blir när lungvävnad slås ut.

Har du funderat över hur ditt liv blir om du får postcovid?
Vad tror du risken är att få postcovid efter att ha haft covid?
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Ny gen (mycket ovanlig) hittad som ökar risken för svår Covid med ca 200 ggr.

https://www.svd.se/broder-blev-svart-coronasjuka--saknade-gen

""TLR7-genen är kopplad till kroppens X-kromosom, vilket gör att kvinnor och män drabbas olika av gendefekten. En kvinna kan bära på defekten i den ena av sina två X-kromosomer, men fortfarande ha ett fungerande immunförsvar tack vare den andra. Män har bara en X-kromosom, vilket gör att deras försvar slås ut om den saknar TLR7-genen.

– Det betyder att det bara är män som kan få den här sjukdomen. Hittar man ett så kallat index-fall kan man sedan leta efter fler män i de här familjerna för att se om de har gendefekten, säger Peter Bergman.

Risken att bli allvarligt sjuk är kraftigt förhöjd för dem som har gendefekten, kanske upp till 200 gånger högre risk att drabbas av svår sjukdom jämfört med dem utan defekten. Det kan jämföras med övervikt, diabetes eller högt blodtryck som ökar risken för svår sjukdom med cirka fem till tio procent, enligt Bergman.""
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ny gen (mycket ovanlig) hittad som ökar risken för svår Covid med ca 200 ggr.

[länk]

""TLR7-genen är kopplad till kroppens X-kromosom, vilket gör att kvinnor och män drabbas olika av gendefekten. En kvinna kan bära på defekten i den ena av sina två X-kromosomer, men fortfarande ha ett fungerande immunförsvar tack vare den andra. Män har bara en X-kromosom, vilket gör att deras försvar slås ut om den saknar TLR7-genen.

– Det betyder att det bara är män som kan få den här sjukdomen. Hittar man ett så kallat index-fall kan man sedan leta efter fler män i de här familjerna för att se om de har gendefekten, säger Peter Bergman.

Risken att bli allvarligt sjuk är kraftigt förhöjd för dem som har gendefekten, kanske upp till 200 gånger högre risk att drabbas av svår sjukdom jämfört med dem utan defekten. Det kan jämföras med övervikt, diabetes eller högt blodtryck som ökar risken för svår sjukdom med cirka fem till tio procent, enligt Bergman.""
Din första mening är nog inte korrekt utan det ska väl vara defekt gen eller ny genvariant i stället för "ny gen". Genen TLR7 är ju inte nyss hittad.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Din första mening är nog inte korrekt utan det ska väl vara defekt gen eller ny genvariant i stället för "ny gen". Genen TLR7 är ju inte nyss hittad.
Hel rätt så är det. Jag anpassar/förenklar språket lite efter omständigheterna i bland.
 
@Ulltand @BirgitS
Skummade nån artikel om de där genvarianterna och det verkade även ha en koppling till lunginflammation och influensa. Lunginflammation minns jag inte att jag haft och influensa var många år sedan så förhoppningsvis är jag inte i högriskgruppen. Jag tackar för att ni bryr er men väljer att avstå injektionerna, de gör bättre nytta på annat håll.

Tänk förresten om det finns nån genuppsättning som gör att risken för allvarlig biverkning av vaccinet är 200 ggr större?
 
S Surly skrev:
@Ulltand @BirgitS
Skummade nån artikel om de där genvarianterna och det verkade även ha en koppling till lunginflammation och influensa. Lunginflammation minns jag inte att jag haft och influensa var många år sedan så förhoppningsvis är jag inte i högriskgruppen. Jag tackar för att ni bryr er men väljer att avstå injektionerna, de gör bättre nytta på annat håll.

Tänk förresten om det finns nån genuppsättning som gör att risken för allvarlig biverkning av vaccinet är 200 ggr större?
Jag känner till åtminstone ett 10-tal genvarianter som ökar risken och säkert finns det fler. Vissa av dessa har så många som 10 % av befolkningen. Så du vet inget om dina chanser men en grov skattning kanske då kan vara att du har 10% risk att tillhöra en grupp som blir svårt sjuk. 10% chans att tillhöra en grupp som knappt blir sjuk alls och 80% chans att du hamnar mitt emellan och blir rätt sjuk men slipper sjukhusvård.

Det finns inget rationellt skäll att inte då välja att vaccinera sig när det både är effektivt, billigt och finns på hyllan.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
@Ulltand @BirgitS
Skummade nån artikel om de där genvarianterna och det verkade även ha en koppling till lunginflammation och influensa. Lunginflammation minns jag inte att jag haft och influensa var många år sedan så förhoppningsvis är jag inte i högriskgruppen. Jag tackar för att ni bryr er men väljer att avstå injektionerna, de gör bättre nytta på annat håll.

Tänk förresten om det finns nån genuppsättning som gör att risken för allvarlig biverkning av vaccinet är 200 ggr större?
Vilken genvariant skriver du om nu, TLR7 eller den som gör att man har ovanligt mycket ACE2?

Det har nog ingen koppling till risken att få lunginflammation eller influensa (det är ju en bakterie- eller virusinfektion så det handlar ju om man råkar bli smittad) men kanske risken för att få en ovanligt besvärlig lunginflammation resp. influensa. Även om du hade någon influensa som du klarade av bra för "många år sen" så säger det ju inget om hur du idag skulle reagera när du är "många år" äldre.

Vacciner slängs idag för att de inte går åt, så att du avstår gör inte att de används på något annat håll.

S Surly skrev:
Tänk förresten om det finns nån genuppsättning som gör att risken för allvarlig biverkning av vaccinet är 200 ggr större?
Det kan tänkas, men uppenbart är ju risken för att råka ut för en sån biverkan väldigt mycket lägre än risken för att råka ut för en allvarlig covid.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hel rätt så är det. Jag anpassar/förenklar språket lite efter omständigheterna i bland.
När du gör det på ett sånt sätt att det inte längre är sant får jag lägre förtroende för det du skriver.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När du gör det på ett sånt sätt att det inte längre är sant får jag lägre förtroende för det du skriver.
Ny gen eller ny genvariant (underförstått upptäckt) saknar betydelse för det stora antalet som läser detta imo. Och den som kan genetiken lite bättre vet ändå vad som avses. Budskapet här är helt enkelt att vi bär på gener som kan utgöra en stor risk utan att veta om det,

Jag kunde ha skrivit samband mellan ovanligt G allele SNP 232463 i OAS 1 ger förhöjd risk men då tror jag det är överkurs.

Ibland är det bättre att skriva "Kran" istället för "Disklådsblandare"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.