Nissens Nissens skrev:
Nja, jag räknar på samma sätt som FHM, SCB, och hela forskarkåren. Där räknar man märkligt nog de döda som döda och de levande som levande.
Jag kan läsa vad du skriver, men förstår inte vad du menar.
Nissens Nissens skrev:
Hur många räddades av sjukvården i tidigare pandemier?
Inte ens de absolut vassaste i denna tråden kan annat än killgissa om det… :D
Det är inte så svårt att killgissa att många av de som drabbades av bakterieinfektion efter att ha drabbats av spanska sjukan dog utan penicillin. Det var visserligen ovanligt många som dog redan de första dagarna av själva virusinfektionen, men de flesta dog senare. Att många fort blev väldigt dåliga berodde även då på att immunförsvaret överreagerade. Inte hade de kortison på den tiden heller.

Kortison och penicillin är fantastiska uppfinningar.
Det är väl bra att behandlingsmetoderna vid COVID-19 förbättras så färre dör. Man kan ju se det på CFR.

Kan du se hur vården förbättrats när du tittar på över och underdödlighet, eller det bara ointressant för dig?
Förstår man inte bakgrunden till statistiken och felkällor så blir all statistik ganska meningslös.

Nissens Nissens skrev:
Om du hade läst länken jag skickade så hade du sett att forskarkåren använder sig av dödlighetsmåttet. Och där räknar man de som dött som döda, alla andra överlevde…
Inte för att det var riktat till min, men ändå… Av ren nyfikenhet, för att försöka förstå vad det är du försöker säga, så klickade jag bakåt lite men hittade inte din länk, så jag gav upp.

Obegriplig rappakalja kan jag tycka, men jag behöver ju inte förstå dina åsikter eller agenda.

Nissens Nissens skrev:
Nej, jag kollar på dödligheten över åren i Sverige, den omfattar ju allt. Spanska sjukan hade vi varken 1993 eller 2002… du kan ju kolla själv.
Tja, ska man vara petig så finns det mycket genetiskt material från spanskasjukan i dagens H1N1, influensa A… så riktigt utdöd är inte ”spanskan”.

Jag förstår heller inte varför 1993 och 2002 är intressanta år. Det finns andra år då det dör både fler och färre i influensa enligt dödsorsakregistret.
Men du kanske tycker det är intressanta år pga att över eller underdödligheten utmärker sig pga andra sjukdomar påverkat dödligheten dessa år? Fel i dödsorsaksregistret. Kanske rent slumpmässiga variationer som berott på väder och vind. :D

Nu ska jag ta och stänga in mig i sneckeboa en stund (i.e. Garaget).
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Jag kan läsa vad du skriver, men förstår inte vad du menar.

Det är inte så svårt att killgissa att många av de som drabbades av bakterieinfektion efter att ha drabbats av spanska sjukan dog utan penicillin. Det var visserligen ovanligt många som dog redan de första dagarna av själva virusinfektionen, men de flesta dog senare. Att många fort blev väldigt dåliga berodde även då på att immunförsvaret överreagerade. Inte hade de kortison på den tiden heller.

Kortison och penicillin är fantastiska uppfinningar.
Det är väl bra att behandlingsmetoderna vid COVID-19 förbättras så färre dör. Man kan ju se det på CFR.

Kan du se hur vården förbättrats när du tittar på över och underdödlighet, eller det bara ointressant för dig?
Förstår man inte bakgrunden till statistiken och felkällor så blir all statistik ganska meningslös.

Inte för att det var riktat till min, men ändå… Av ren nyfikenhet, för att försöka förstå vad det är du försöker säga, så klickade jag bakåt lite men hittade inte din länk, så jag gav upp.

Obegriplig rappakalja kan jag tycka, men jag behöver ju inte förstå dina åsikter eller agenda.

Tja, ska man vara petig så finns det mycket genetiskt material från spanskasjukan i dagens H1N1, influensa A… så riktigt utdöd är inte ”spanskan”.

Jag förstår heller inte varför 1993 och 2002 är intressanta år. Det finns andra år då det dör både fler och färre i influensa enligt dödsorsakregistret.
Men du kanske tycker det är intressanta år pga att över eller underdödligheten utmärker sig pga andra sjukdomar påverkat dödligheten dessa år? Fel i dödsorsaksregistret. Kanske rent slumpmässiga variationer som berott på väder och vind. :D

Nu ska jag ta och stänga in mig i sneckeboa en stund (i.e. Garaget).
Bra, intressanta reflektioner.
Finns något liknande att se gällande fågelinfluensan, som går att härleda till något längre tillbaka?
 
optimum
E El-Löken66 skrev:
Det kan ju även vara så att kombinationen av naturliga antikroppar tillsammans med vaccinets ger det optimala skyddet för lång tid framöver.
Javisst, ihop med D-vitaminer, LCHF, mormors hallonsylt och kanske n påse med örter runt halsen.

Läs gärna på vad rMNA vaccin är för något så kanske polletten ramlar ned .
 
E
optimum optimum skrev:
Javisst, ihop med D-vitaminer, LCHF, mormors hallonsylt och kanske n påse med örter runt halsen.

Läs gärna på vad rMNA vaccin är för något så kanske polletten ramlar ned .
Förstår nu att du inte vet något om detta ämne utan bara gillar att skriva.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Det kan ju även vara så att kombinationen av naturliga antikroppar tillsammans med vaccinets ger det optimala skyddet för lång tid framöver.
Ja, det stämmer enligt en studie som TT har skrivit om. Länken i inlägg #9759 fungerar inte så bra just nu, men flera dagstidningar har samma text, t.ex. den här:
https://www.svd.se/sa-far-du-basta-skyddet-mot-covid
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Det är inte så svårt att killgissa att många av de som drabbades av bakterieinfektion efter att ha drabbats av spanska sjukan dog utan penicillin. Det var visserligen ovanligt många som dog redan de första dagarna av själva virusinfektionen, men de flesta dog senare. Att många fort blev väldigt dåliga berodde även då på att immunförsvaret överreagerade. Inte hade de kortison på den tiden heller.
Ovanligt många jämfört med vad?
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
John Campbell gjorde ett intressant avsnitt om blodpropps/blödnings-fenomenet (AstraZ) och aspirerande.
Han visar lite studier i ämnet, kroppens anatomi och visar ett brevsvar från myndigheterna i UK.

[media]
Lite underhållande där klippet startar och några minuter.framåt.
Det finns flera äldre rapporter om vad Adenovirus i blodet kan ställa till med.
Intressant. Som Campbell påpekar så är det en mycket ovanlig biverkan, men tydligen har den fått så stor uppmärksamhet att vaccinering mot covid-19 har fått dåligt rykte i delar av världen.

Det vore intressant att veta hur ofta nålen träffar ett blodkärl. Kan man använda samma kanyl och samma vaccindos vid ett nytt försök? Annars fördyrar fömodligen aspirering vaccinering.

Sveriges Radio hade ett nyhetsinslag om det här i mars i år.
https://sverigesradio.se/artikel/va...som-mojlig-forklaring-till-eventuell-biverkan
 
optimum
Delta mutationen sprider sig snabbt i Sverige nu.
Andelen sekvenserade pekar på nästan 35% är av den typen.
Noterat att det finns försening i redovisningen vilket gör att troligen är andelen ännu högre.
Med minskade restriktioner mm kommer det bli en spännande sommar.

Tabell över antal sekvenserade Delta-variantfall av COVID-19 efter land och procentandel nyligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Delta mutationen sprider sig snabbt i Sverige nu.
Andelen sekvenserade pekar på nästan 35% är av den typen.
Noterat att det finns försening i redovisningen vilket gör att troligen är andelen ännu högre.
Med minskade restriktioner mm kommer det bli en spännande sommar.

[bild]

[länk]
Enligt presskonferensen för några dagar sen var andelen delta för senaste veckan med data kring 45 %.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt presskonferensen för några dagar sen var andelen delta för senaste veckan med data kring 45 %.
Bra uppdatering, tack.
Misstänkte det då den data jag hänvisade till var för senaste 4 veckorna.
Då kommer deltan snabbare bli dominant än vad jag misstänkt.
Förstår att resenärer med SJ börjar bli oroliga då de tar bort begränsningarna i att man kan få främmande personer i sätet intill.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Bra uppdatering, tack.
Misstänkte det då den data jag hänvisade till var för senaste 4 veckorna.
Då kommer deltan snabbare bli dominant än vad jag misstänkt.
Förstår att resenärer med SJ börjar bli oroliga då de tar bort begränsningarna i att man kan få främmande personer i sätet intill.
Det kan också vara bra att veta att delta är ojämnt spridd över landet, i Värmland har den ju varit dominerande sen några veckor eftersom det var den som spreds bland festande gymnasieelever för ung. en månad sen men i Stockholm var delta vecka 23 drygt 60 st och alfa knappt 400 st ser det ut som, men v. 22 var det 40 st så kraftig uppgång (men fortfarande en avtagande smittspridning).
 
Nu är ju smittspridning låg i Sverige, just nu ca 200 om dagen och minskande, jämfört när det var som värst ca 6500 om dagen. Så kan vi fortsätta vaccinera så tror jag ändå att det ser ganska bra ut, även om en del yngre kommer att smittas under senare delen av hösten. Naturligtvis kommer en del äldre att smittas o bli sjuka o tillochmed dö, då vaccinet inte är 100%igt
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Finns statistik på allvarligt sjuka som är dubbelvaccinerade?
 
optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Nu är ju smittspridning låg i Sverige, just nu ca 200 om dagen och minskande, jämfört när det var som värst ca 6500 om dagen. Så kan vi fortsätta vaccinera så tror jag ändå att det ser ganska bra ut, även om en del yngre kommer att smittas under senare delen av hösten. Naturligtvis kommer en del äldre att smittas o bli sjuka o tillochmed dö, då vaccinet inte är 100%igt
Precis så. Och ser vi utvecklingen i UK med delta så är det kraftigt ökad smittspridning men få som avlider. Troligen effekten av att rätt många är vaccinerade och ger ett bra skydd mot alvarlig sjukdom.
 
E El-Löken66 skrev:
Det kan ju även vara så att kombinationen av naturliga antikroppar tillsammans med vaccinets ger det optimala skyddet för lång tid framöver.
Så är det sannolikt i närid men då har man ju betalat dyrt för det. 10 % risk för långtidscovid och beroende på vem man är en viss risk att avlida.

Sjukdom i alfa ger heller vidare inget skydd mot den brasilianska eller sydafrikanska mutationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.