1 015 199 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag kan läsa vad du skriver, men förstår inte vad du menar.Nissens skrev:
Det är inte så svårt att killgissa att många av de som drabbades av bakterieinfektion efter att ha drabbats av spanska sjukan dog utan penicillin. Det var visserligen ovanligt många som dog redan de första dagarna av själva virusinfektionen, men de flesta dog senare. Att många fort blev väldigt dåliga berodde även då på att immunförsvaret överreagerade. Inte hade de kortison på den tiden heller.Nissens skrev:
Kortison och penicillin är fantastiska uppfinningar.
Det är väl bra att behandlingsmetoderna vid COVID-19 förbättras så färre dör. Man kan ju se det på CFR.
Kan du se hur vården förbättrats när du tittar på över och underdödlighet, eller det bara ointressant för dig?
Förstår man inte bakgrunden till statistiken och felkällor så blir all statistik ganska meningslös.
Inte för att det var riktat till min, men ändå… Av ren nyfikenhet, för att försöka förstå vad det är du försöker säga, så klickade jag bakåt lite men hittade inte din länk, så jag gav upp.Nissens skrev:
Obegriplig rappakalja kan jag tycka, men jag behöver ju inte förstå dina åsikter eller agenda.
Tja, ska man vara petig så finns det mycket genetiskt material från spanskasjukan i dagens H1N1, influensa A… så riktigt utdöd är inte ”spanskan”.Nissens skrev:
Jag förstår heller inte varför 1993 och 2002 är intressanta år. Det finns andra år då det dör både fler och färre i influensa enligt dödsorsakregistret.
Men du kanske tycker det är intressanta år pga att över eller underdödligheten utmärker sig pga andra sjukdomar påverkat dödligheten dessa år? Fel i dödsorsaksregistret. Kanske rent slumpmässiga variationer som berott på väder och vind.
Nu ska jag ta och stänga in mig i sneckeboa en stund (i.e. Garaget).
Bra, intressanta reflektioner.blackarrow skrev:
Jag kan läsa vad du skriver, men förstår inte vad du menar.
Det är inte så svårt att killgissa att många av de som drabbades av bakterieinfektion efter att ha drabbats av spanska sjukan dog utan penicillin. Det var visserligen ovanligt många som dog redan de första dagarna av själva virusinfektionen, men de flesta dog senare. Att många fort blev väldigt dåliga berodde även då på att immunförsvaret överreagerade. Inte hade de kortison på den tiden heller.
Kortison och penicillin är fantastiska uppfinningar.
Det är väl bra att behandlingsmetoderna vid COVID-19 förbättras så färre dör. Man kan ju se det på CFR.
Kan du se hur vården förbättrats när du tittar på över och underdödlighet, eller det bara ointressant för dig?
Förstår man inte bakgrunden till statistiken och felkällor så blir all statistik ganska meningslös.
Inte för att det var riktat till min, men ändå… Av ren nyfikenhet, för att försöka förstå vad det är du försöker säga, så klickade jag bakåt lite men hittade inte din länk, så jag gav upp.
Obegriplig rappakalja kan jag tycka, men jag behöver ju inte förstå dina åsikter eller agenda.
Tja, ska man vara petig så finns det mycket genetiskt material från spanskasjukan i dagens H1N1, influensa A… så riktigt utdöd är inte ”spanskan”.
Jag förstår heller inte varför 1993 och 2002 är intressanta år. Det finns andra år då det dör både fler och färre i influensa enligt dödsorsakregistret.
Men du kanske tycker det är intressanta år pga att över eller underdödligheten utmärker sig pga andra sjukdomar påverkat dödligheten dessa år? Fel i dödsorsaksregistret. Kanske rent slumpmässiga variationer som berott på väder och vind.
Nu ska jag ta och stänga in mig i sneckeboa en stund (i.e. Garaget).
Finns något liknande att se gällande fågelinfluensan, som går att härleda till något längre tillbaka?
Javisst, ihop med D-vitaminer, LCHF, mormors hallonsylt och kanske n påse med örter runt halsen.E El-Löken66 skrev:
Läs gärna på vad rMNA vaccin är för något så kanske polletten ramlar ned .
Ja, det stämmer enligt en studie som TT har skrivit om. Länken i inlägg #9759 fungerar inte så bra just nu, men flera dagstidningar har samma text, t.ex. den här:E El-Löken66 skrev:
https://www.svd.se/sa-far-du-basta-skyddet-mot-covid
Ovanligt många jämfört med vad?blackarrow skrev:
Det är inte så svårt att killgissa att många av de som drabbades av bakterieinfektion efter att ha drabbats av spanska sjukan dog utan penicillin. Det var visserligen ovanligt många som dog redan de första dagarna av själva virusinfektionen, men de flesta dog senare. Att många fort blev väldigt dåliga berodde även då på att immunförsvaret överreagerade. Inte hade de kortison på den tiden heller.
Intressant. Som Campbell påpekar så är det en mycket ovanlig biverkan, men tydligen har den fått så stor uppmärksamhet att vaccinering mot covid-19 har fått dåligt rykte i delar av världen.blackarrow skrev:
John Campbell gjorde ett intressant avsnitt om blodpropps/blödnings-fenomenet (AstraZ) och aspirerande.
Han visar lite studier i ämnet, kroppens anatomi och visar ett brevsvar från myndigheterna i UK.
[media]
Lite underhållande där klippet startar och några minuter.framåt.
Det finns flera äldre rapporter om vad Adenovirus i blodet kan ställa till med.
Det vore intressant att veta hur ofta nålen träffar ett blodkärl. Kan man använda samma kanyl och samma vaccindos vid ett nytt försök? Annars fördyrar fömodligen aspirering vaccinering.
Sveriges Radio hade ett nyhetsinslag om det här i mars i år.
https://sverigesradio.se/artikel/va...som-mojlig-forklaring-till-eventuell-biverkan
Delta mutationen sprider sig snabbt i Sverige nu.
Andelen sekvenserade pekar på nästan 35% är av den typen.
Noterat att det finns försening i redovisningen vilket gör att troligen är andelen ännu högre.
Med minskade restriktioner mm kommer det bli en spännande sommar.
https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Andelen sekvenserade pekar på nästan 35% är av den typen.
Noterat att det finns försening i redovisningen vilket gör att troligen är andelen ännu högre.
Med minskade restriktioner mm kommer det bli en spännande sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Enligt presskonferensen för några dagar sen var andelen delta för senaste veckan med data kring 45 %.optimum skrev:
Bra uppdatering, tack.BirgitS skrev:
Misstänkte det då den data jag hänvisade till var för senaste 4 veckorna.
Då kommer deltan snabbare bli dominant än vad jag misstänkt.
Förstår att resenärer med SJ börjar bli oroliga då de tar bort begränsningarna i att man kan få främmande personer i sätet intill.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det kan också vara bra att veta att delta är ojämnt spridd över landet, i Värmland har den ju varit dominerande sen några veckor eftersom det var den som spreds bland festande gymnasieelever för ung. en månad sen men i Stockholm var delta vecka 23 drygt 60 st och alfa knappt 400 st ser det ut som, men v. 22 var det 40 st så kraftig uppgång (men fortfarande en avtagande smittspridning).optimum skrev:
Nu är ju smittspridning låg i Sverige, just nu ca 200 om dagen och minskande, jämfört när det var som värst ca 6500 om dagen. Så kan vi fortsätta vaccinera så tror jag ändå att det ser ganska bra ut, även om en del yngre kommer att smittas under senare delen av hösten. Naturligtvis kommer en del äldre att smittas o bli sjuka o tillochmed dö, då vaccinet inte är 100%igt
Precis så. Och ser vi utvecklingen i UK med delta så är det kraftigt ökad smittspridning men få som avlider. Troligen effekten av att rätt många är vaccinerade och ger ett bra skydd mot alvarlig sjukdom.trähandtag skrev:
Nu är ju smittspridning låg i Sverige, just nu ca 200 om dagen och minskande, jämfört när det var som värst ca 6500 om dagen. Så kan vi fortsätta vaccinera så tror jag ändå att det ser ganska bra ut, även om en del yngre kommer att smittas under senare delen av hösten. Naturligtvis kommer en del äldre att smittas o bli sjuka o tillochmed dö, då vaccinet inte är 100%igt
Så är det sannolikt i närid men då har man ju betalat dyrt för det. 10 % risk för långtidscovid och beroende på vem man är en viss risk att avlida.E El-Löken66 skrev:
Sjukdom i alfa ger heller vidare inget skydd mot den brasilianska eller sydafrikanska mutationen.
