1 015 365 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det ligger mycket i det.blackarrow skrev:
Vi kanske skulle starta en ny tråd där vi bara försöker ändra varandras åsikter och tro om covid-19?
Jag har inga problem med att olika personer har olika uppfattningar eller presenterar rapporter med olika resultat, men det är lite alla dessa ”Du har fel” inlägg är lite tröttsamma.
Min fru var så rädd för viruset att jag inte fick gå ut med hunden utan att duscha henne. Men sånt har med rädsla att göra. Hon hade just fått reda på att hennes väninnas dotter i USA, lika gammal som vår dotter, hade dött i covid-19. Men rädslor går över och då kan man tänka lite mer rationellt. Jag slapp duscha hunden., ja, varje gång den kunde ha fått virus på tassarna alltså…
Men är det inte så att de som känner någon som dött eller varit svårt sjuk i covid-19 tycker covid-19 är farligare, än de som inte känner någon som varit svårt sjuk? Äh, covid-19 är inte värre än en förkylning. Alla jag känner…
Blandas rädsla, obekräftad vetenskap, personliga åsikter och politik, så kan det bli hur galna beslut som helst.
Spelar ingen roll om det är en privatperson eller någon beslutsfattare med mycket (personlig) makt.
Jag har en släkting som gick bort i det, bara 35 år gammal. En kollega låg 3 veckor i respirator, de försökte väcka honom utan framgång, så det låter inte så bra. Vet inte hur det gått..
Man får försöka tänka rationellt och det finns ju trots allt rätt bra siffror att tillgå, sedan tolkar ju människor saker och ting ur sitt egna perspektiv lite nu och då.
Det var du som började yrsla om att Corona inte är värre än en tuff influensa.Nissens skrev:
I ett försöka att förklara skillnaden för dig lyfte jag fram de globala dödstalen.
Men du har rätt i att i tex Norge hade man en underdödlighet. Det beror inte på att Corona är snällare där utan på att man haft en smart strategi.
Vet inte vad du pratar om, jag har ALDRIG sagt att Covid-19 inte är värre än influensa. Du kan väl hålla dig till sanningen någon gång som omväxling.Ulltand skrev:
Det var du som började yrsla om att Corona inte är värre än en tuff influensa.
I ett försöka att förklara skillnaden för dig lyfte jag fram de globala dödstalen.
Men du har rätt i att i tex Norge hade man en underdödlighet. Det beror inte på att Corona är snällare där utan på att man haft en smart strategi.
Det hag sagt är att ÖVERDÖDLIGHETEN 2020 var på samma nivå som 2002, vilket var ett svårare inflensaår. Detta är FAKTA! Alltså inte hittepå eller en tro.
Problemet med Covid-19 har aldrig varit dödligheten, det har hela tiden varit att den är väldigt vårdkrävande.
Återkom gärna med överdödlighetssiffrorna i Sverige för 2002 och 2020. Men den faktan strider ju mot din personliga tro, så det lär ju inte hända…
Du kopplat tydligen inte ihop att det stora vårdbehovet behövs just för att inte dödligheten skall explodera.Nissens skrev:
8 miljoner döda i Covid är ett jätteproblem i sig men det hade varit betydligt mycket större om vi inte haft restriktioner över hela världen och 5-dubbla antal patienter på IVA i perioder.
Problemet med Covid19 är den höga dödligheten. Annars hade vi kunnat släppa smittan fri och inte växlat upp IVA-vården.
Så du räknar in dödlighet i de som överlevt?Ulltand skrev:
Du kopplat tydligen inte ihop att det stora vårdbehovet behövs just för att inte dödligheten skall explodera.
8 miljoner döda i Covid är ett jätteproblem i sig men det hade varit betydligt mycket större om vi inte haft restriktioner över hela världen och 5-dubbla antal patienter på IVA i perioder.
Problemet med Covid19 är den höga dödligheten. Annars hade vi kunnat släppa smittan fri och inte växlat upp IVA-vården.
Hur räknar du då andra pandemier? Tror du inte att de fått sjukvård också?
1993 dog 1,1% av Sveriges befolkning, 2020 ”bara” 0,9%…
Forskare utgår från överdödlighet i stor utsträckning också, men de är sannolik inte lika kompetenta som du?
Källa på det från jan i år:
https://www.dagensmedicin.se/specia...heten-2020-tyder-pa-lagre-dodstal-i-covid-19/
Tror du förvirrar en del då du verkar mena antal döda med dödlighet. När man talar om dödlighet i förhållande till en enskild sjukdom menar man oftast risken för död för de drabbade - denna är högre än för influensa.Nissens skrev:
Vet inte vad du pratar om, jag har ALDRIG sagt att Covid-19 inte är värre än influensa. Du kan väl hålla dig till sanningen någon gång som omväxling.
Det hag sagt är att ÖVERDÖDLIGHETEN 2020 var på samma nivå som 2002, vilket var ett svårare inflensaår. Detta är FAKTA! Alltså inte hittepå eller en tro.
Problemet med Covid-19 har aldrig varit dödligheten, det har hela tiden varit att den är väldigt vårdkrävande.
Återkom gärna med överdödlighetssiffrorna i Sverige för 2002 och 2020. Men den faktan strider ju mot din personliga tro, så det lär ju inte hända…
Nja, jag räknar på samma sätt som FHM, SCB, och hela forskarkåren. Där räknar man märkligt nog de döda som döda och de levande som levande.J Jonobe skrev:
Man räknar alltså inte de som potentiellt kunde avlidit, hur många liv som räddades av sjukvården i denna pandemin. Hur många räddades av sjukvården i tidigare pandemier?
Inte ens de absolut vassaste i denna tråden kan annat än killgissa om det…
Om du hade läst länken jag skickade så hade du sett att forskarkåren använder sig av dödlighetsmåttet. Och där räknar man de som dött som döda, alla andra överlevde…
Redigerat:
Herregud... jag har inte sagt att du räknar fel. Jag säger att du uttrycker dig på ett sätt som är lätt att missförstå. Säger du att dödligheten i covid19 är låg så kommer många inkl jag själv tolka det som att du menar att risken att dö för de som drabbas av covid19 är låg, när du verkar tala om antal döda i covid19...Nissens skrev:
Nja, jag räknar på samma sätt som FHM, SCB, och hela forskarkåren. Där räknar man märkligt nog de döda som döda och de levande som levande.
Man räknar alltså inte de som potentiellt kunde avlidit, hur många liv räddades av sjukvården i tidigare pandemier, hur många räddades i denna?
Om du hade läst länken jag skickade så hade du sett att forskarkåren använder sig av dödlighetsmåttet. Och dör räknar man de som dött som döda, alla andra överlevde…
Redigerat:
Ja, så är det. Dödligheten är låg i Covid-19.J Jonobe skrev:Herregud... jag har inte sagt att du räknar fel. Jag säger att du uttrycker dig på ett sätt som är lätt att missförstå. Säger du att dödligheten i covid19 är låg så kommer många inkl jag själv tolka det som att du menar att risken att dö för de som drabbas av covid19 är låg, när du verkar tala om antal döda i covid19...
Och är du under 70 så är den mikroskopiskt liten…
Jag hade kallat den relativt hög, men det handlar ju bara om vad man väljer att jämföra med. Du verkar mest jämföra med spanska sjukan, jag jämför med våra säsongsinfluensor och andra luftvägsvirus i samhället.Nissens skrev:
Nej, jag kollar på dödligheten över åren i Sverige, den omfattar ju allt. Spanska sjukan hade vi varken 1993 eller 2002… du kan ju kolla själv.J Jonobe skrev:
2020 är långt ifrån något rekordår vad gäller dödlighet… men vissa vill ju av någon okänd anledning inte acceptera att det är så…
Och nu fortsätter du med samma sakNissens skrev:
Man kan säga att både dödlighten i Covid19 är hög liksom det totala antalet döda globalt i sjukdomen, trots mycket stora insatser. Utan dessa hade en varit så mycket högre.
En dödlighet på någon procent är hög men det gör inte så mycket om få smittas. Covid-19 smittar dock effektivt och nu ännu bättre med deltavarianten. Vilket så klart ger framtida stora dödstal för de som inte har tillgång till de bästa vaccinerna.
En dödlighet på någon procent är hög men det gör inte så mycket om få smittas. Covid-19 smittar dock effektivt och nu ännu bättre med deltavarianten. Vilket så klart ger framtida stora dödstal för de som inte har tillgång till de bästa vaccinerna.
Du bara svamlar med sådant du hittat på nätet. Fakta = 0 och du helgar FoHM förutom att du hatar munskydd som de vill vi ska använda när vi åker kollektivt men du skiter i.Nissens skrev:
Vet inte vad du pratar om, jag har ALDRIG sagt att Covid-19 inte är värre än influensa. Du kan väl hålla dig till sanningen någon gång som omväxling.
Det hag sagt är att ÖVERDÖDLIGHETEN 2020 var på samma nivå som 2002, vilket var ett svårare inflensaår. Detta är FAKTA! Alltså inte hittepå eller en tro.
Problemet med Covid-19 har aldrig varit dödligheten, det har hela tiden varit att den är väldigt vårdkrävande.
Återkom gärna med överdödlighetssiffrorna i Sverige för 2002 och 2020. Men den faktan strider ju mot din personliga tro, så det lär ju inte hända…
DU har varit covid sjuk vilket de flesta här inte varit så du borde vara betydligt mer ödmjuk i dina inlägg.
Inse arr du misslyckats.
Det kan ju även vara så att kombinationen av naturliga antikroppar tillsammans med vaccinets ger det optimala skyddet för lång tid framöver.optimum skrev:
Du bara svamlar med sådant du hittat på nätet. Fakta = 0 och du helgar FoHM förutom att du hatar munskydd som de vill vi ska använda när vi åker kollektivt men du skiter i.
DU har varit covid sjuk vilket de flesta här inte varit så du borde vara betydligt mer ödmjuk i dina inlägg.
Inse arr du misslyckats.