BirgitS
yonna yonna skrev:
Finns statistik på allvarligt sjuka som är dubbelvaccinerade?
Ja, det finns studier från Israel och England över hur bra skyddet mot allvarlig sjukdom är efter vaccination och Fohm har statistik över hur många som insjuknar trots vaccinering.

Däremot kommer jag inte ihåg siffrorna men har för mig att det är kring 95 % skydd mot allvarlig sjukdom, kanske lite lägre mot delta och då särskilt med AZ-vaccinet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Precis så. Och ser vi utvecklingen i UK med delta så är det kraftigt ökad smittspridning men få som avlider. Troligen effekten av att rätt många är vaccinerade och ger ett bra skydd mot alvarlig sjukdom.
Men även i Värmland där delta har dominerat ett tag så avtar nu antalet bekräftade fall sen några veckor. Däremot stor risk för ökat antal fall när skolorna börjar skulle jag tro.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Finns statistik på allvarligt sjuka som är dubbelvaccinerade?

Som Birgitt skriver rätt bra, speciellt för mrna vavviner. och rätt dåligt för vissa andra som kinesiska Sinovac
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Delta mutationen sprider sig snabbt i Sverige nu.
Andelen sekvenserade pekar på nästan 35% är av den typen.
Noterat att det finns försening i redovisningen vilket gör att troligen är andelen ännu högre.
Med minskade restriktioner mm kommer det bli en spännande sommar.

[bild]

[länk]

Om jag minns rätt så är den typ 60 % mer smittsam än britten som i sin tur är 40 % mer smittsam än originalet-

Så det är givet att den snabbt tar över i grupper som inte är fullvaccinerade med Pfizer eller Moderna.

Men vaccinationen rullar på och i juli och i augusti ökar leveranserna från Pfizer igen.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Precis så. Och ser vi utvecklingen i UK med delta så är det kraftigt ökad smittspridning men få som avlider. Troligen effekten av att rätt många är vaccinerade och ger ett bra skydd mot alvarlig sjukdom.
Ja, och just därför kommer de nedstängningar du tror på inte att hända i Sverige. Att smittan sprids är inte längre något problem för sjukvården.

Det kommer helt enkelt inte att finnas lagligt stöd för det längre. Tack vare att vi har en fungerande demokrati.
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men vaccinationen rullar på och i juli och i augusti ökar leveranserna från Pfizer igen.
I juli och augusti kommer det väl mindre leveranser än under juni.
I juni levererade bolaget nästan en miljon fler doser till Sverige än väntat. Nu återgår leveranserna till den normala takten, vilket har fått Folkhälsomyndigheten att skjuta fram det nationella vaccinmålet två veckor.
https://www.dn.se/varlden/sa-manga-...erkarna-lyckats-leverera-langt-under-avtalet/

Den artikeln har en bra genomgång av hur leveranserna har varit under halvåret som gått jämfört med planerat. EU har fått 1/3 av de planerade doserna från AZ, närmare dubbelt upp av Pfizers, Moderna enligt plan, dryg 1/3 från Janssens och från Curevac inga av de 55 miljonerna doser som skulle ha kommit.
 
Just bokat tid för min andra spruta (om två veckor). Måste säga att det var mycket lättare att få en tid nu, än för första sprutan i maj - troligen för att så många reser bort på semester i juli.

Så om fem veckor kan jag betrakta mig som fullvaccinerad, och kan bara hoppas att man hör till de lyckliga ca 90 procenten som står emot Delta.
 
Nissens
B b8q skrev:
Just bokat tid för min andra spruta (om två veckor). Måste säga att det var mycket lättare att få en tid nu, än för första sprutan i maj - troligen för att så många reser bort på semester i juli.

Så om fem veckor kan jag betrakta mig som fullvaccinerad, och kan bara hoppas att man hör till de lyckliga ca 90 procenten som står emot Delta.
Märkligt, i Gbg får man båda vaccinationstiderna direkt vid första bokningen. Detta för att de vill ha kontroll över tiden mellan vaccineringarna. Försökte boka om den andra tiden, men det ville de helst inte göra… så i morgon är det två veckor sedan jag fick den andra. :)

Jag fick ut vaccinationsbeviset den 1 Juli, känns helt ok.
 
Nissens Nissens skrev:
Märkligt, i Gbg får man båda vaccinationstiderna direkt vid första bokningen. Detta för att de vill ha kontroll över tiden mellan vaccineringarna. Försökte boka om den andra tiden, men det ville de helst inte göra… så i morgon är det två veckor sedan jag fick den andra. :)

Jag fick ut vaccinationsbeviset den 1 Juli, känns helt ok.
Ja, för min del kommer det ju ha gått sju veckor mellan doserna - det är väl ungefär vad som rekommenderas, men man har inte mycket alternativ , det var första lediga tiden som fanns från det att man fick ett SMS och det gick att boka dos två - om man inte vill åka över halva länet...
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, och just därför kommer de nedstängningar du tror på inte att hända i Sverige. Att smittan sprids är inte längre något problem för sjukvården.

Det kommer helt enkelt inte att finnas lagligt stöd för det längre. Tack vare att vi har en fungerande demokrati.
Här är en undersökning om folk tycker vi haft för lite, lagom eller för mycket restriktioner.
43% anser att vi gjort för lite
51% anser att det är lagom
och 6% anser att vi haft för mycket restriktioner.

Nisse, inse att dina åsikter tillhör en minoritet
.


Diagram som visar folks åsikter om nivån av coronarestriktioner i olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.nzherald.co.nz/nz/covid...o-division-survey/HAZP564DRBSQMJTNL42LJF4FYU/
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Åsikter finns det mycket av. Men de påverkar inte fakta…
 
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Här är en undersökning om folk tycker vi haft för lite, lagom eller för mycket restriktioner.
43% anser att vi gjort för lite
51% anser att det är lagom
och 6% anser att vi haft för mycket restriktioner.

Nisse, inse att dina åsikter tillhör en minoritet
.


[bild]

[länk]
Måste glädja politikerna att Sverige har de nöjdaste medborgarna av alla i den undersökningen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Måste glädja politikerna att Sverige har de nöjdaste medborgarna av alla i den undersökningen.
Du missade att skriva i Europa och du kollade inte länken.

Här kommer mer
Stapeldiagram som visar jämförelsedata för olika länder, inklusive Japan, Sydkorea, och Australien.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, och just därför kommer de nedstängningar du tror på inte att hända i Sverige. Att smittan sprids är inte längre något problem för sjukvården.

Det kommer helt enkelt inte att finnas lagligt stöd för det längre. Tack vare att vi har en fungerande demokrati.
Rappakalja!
Det är alltid lika fascinerande att höra folk som säger att de vet vad som kommer att ske i framtiden, när hela inlägget istället är en ren spekulation.
Nissens Nissens skrev:
Åsikter finns det mycket av. Men de påverkar inte fakta…
Hade någon annan här, missbrukat ordet "fakta" som du gör, hade de blivit slitna i stycken av vargflocken. Men inte du! Fascinerande!

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Gammelnörden
optimum optimum skrev:
Du missade att skriva i Europa
#10041
– När det gäller restriktioner så svarar 51 procent att de har varit ungefär lagom, vilket är högst i Europa.

Sverige i utkanten
De svarande i Sverige är också minst kritiska till hur Sverige har hanterat krisen av alla i europeiska länder. 33 procent anser att Sverige har hanterat det väldigt dåligt (8 procent) eller något dåligt (25 procent)."


https://www.svt.se/nyheter/utrikes/matning-kanslan-av-splittring-vaxer-under-pandemin
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.