1 015 365 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nja snarare covid picking.Nissens skrev:
Du har ju varit covid sjuk vilket vi (de flesta här) andra inte varit,
Svårt att vara stöddig om man misslyckats.
Jag, fortfarande frisk, 2 doser Pfizers + 2 veckors effekt vilket gör mig till en vinnare. Min strategi är den som fungerar bra.
Visst blev det jobbigt nu Nisse.
Testiklarna angrips av covid.19 i hasmterstudie. Likt zika är detta ett orosmoment för i det här fallet mäns reproduktionsförmåga.
Researchers at the University of Texas Medical Branch have observed that SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, can infect the testes of infected hamsters. The findings, published in the journal Microorganisms, could help explain symptoms some men with COVID-19 have reported and have important implications for men's health.
As the pandemic goes on, clinicians continue to report their findings that COVID-19 affects more than just the lungs. Some patients have reported testicular pain and some reports have shown decreases in testosterone, a key hormone produced in the testes. Autopsies have also shown significant disruption of the testes at the cellular level, including the presence of immune cells.
"Given the magnitude of the COVID-19 pandemic, it is critical to investigate how this disease can impact the testes, and the potential consequences for disease severity, reproductive health, and sexual transmission," said Dr. Rafael Kroon Campos, the study's lead author and postdoctoral fellow in the laboratory of Dr. Shannan Rossi at UTMB.
The Rossi lab has been studying Zika virus infection in the testes for years and wondered if SARS-CoV-2 could cause a similar disease. Hamsters are commonly used to model COVID-19 in humans since they develop similar signs of disease. Virus was detected in the testes of all infected hamsters during the first week but tapered off. The authors think this may represent what could occur in men with mild to moderate COVID-19 disease.
"These findings are the first step in understanding how COVID-19 impacts the male genital tract and potentially men's reproductive health," said Rossi, an associate professor in the Departments of Pathology and Microbiology & Immunology. "We have much more to do before we have the full picture. Moving forward, we will investigate ways to blunt this impact, including using antivirals, antibody therapies and vaccines."
Researchers at the University of Texas Medical Branch have observed that SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, can infect the testes of infected hamsters. The findings, published in the journal Microorganisms, could help explain symptoms some men with COVID-19 have reported and have important implications for men's health.
As the pandemic goes on, clinicians continue to report their findings that COVID-19 affects more than just the lungs. Some patients have reported testicular pain and some reports have shown decreases in testosterone, a key hormone produced in the testes. Autopsies have also shown significant disruption of the testes at the cellular level, including the presence of immune cells.
"Given the magnitude of the COVID-19 pandemic, it is critical to investigate how this disease can impact the testes, and the potential consequences for disease severity, reproductive health, and sexual transmission," said Dr. Rafael Kroon Campos, the study's lead author and postdoctoral fellow in the laboratory of Dr. Shannan Rossi at UTMB.
The Rossi lab has been studying Zika virus infection in the testes for years and wondered if SARS-CoV-2 could cause a similar disease. Hamsters are commonly used to model COVID-19 in humans since they develop similar signs of disease. Virus was detected in the testes of all infected hamsters during the first week but tapered off. The authors think this may represent what could occur in men with mild to moderate COVID-19 disease.
"These findings are the first step in understanding how COVID-19 impacts the male genital tract and potentially men's reproductive health," said Rossi, an associate professor in the Departments of Pathology and Microbiology & Immunology. "We have much more to do before we have the full picture. Moving forward, we will investigate ways to blunt this impact, including using antivirals, antibody therapies and vaccines."
Källan var Eureka alert, https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-06/eaoa-aii061821.phpUlltand skrev:
Covidpandemin ger ledtrådar till flera andra sjukdomstillstånd. Sjukdomar där man misstänkt att infektion kan vara bakomliggande. Nu ser man defacto att dessa sjukdomar också ökar kraftigt, En stark indikation på att man varit på rätt spår.
""Ben Mulhearn and colleagues estimated the incidence of GCA seen during the COVID-19 pandemic and compared it to data from 2019, before the pandemic hit. The two distinct peaks of COVID-19 reflected by UK hospital admissions of COVID-19-positive patients allowed the authors to investigate the relationship in time between COVID-19 and GCA incidence.
At the Royal National Hospital for Rheumatic Diseases in Bath, UK, there were 61 probable or definite GCA diagnoses made in 2020 compared to 28 in 2019- representing an excess of 33 cases in 2020, or an increase of 118%.Taking into account the fact that41% of the hospital's catchment population is over the age of 50, this equates to an annual incidence rate of 13.7 per 100,000 in 2019 and 29.8 per 100,000 in 2020. The previously estimated regional incidence rate for South West of the UK was 21.6 per 100,000.
The significantly increased incidence of GCA may be the result of widespread infection in the local population,withSARS-CoV-2 as a driving factor. Possible mechanisms include, but are not limited to, endothelial disruption by the virus, immune system priming towards T helper cell type 1 cellular immunity, and activation of the monocyte-macrophage system. More work is underway to assess the causal relationship between the two diseases, and it may be important to monitor the number of referrals for GCA as the pandemic continues.""
GCA, Giant Cell Arthritis, jättecellssatrit, är en form av reumatism som tycks ha blivit dubbelt så vanlig under pandemiåret.
GCA kan behandlas med låg dos kortisontabletter. (1177.se regioinfo etc). Samma dos som ger skydd för svår covid-19.
Reumatism kan vara så mycket olika sjukdomar, inte bara värk och krokiga fingrar.
Alla är relaterade till immunförsvaret och dess funktion som då inte är korrekt.
Bra gjort! Alla förstår inte att man vaccinerar sig inte bara för sin egen skull.R roke skrev:
Det kommer att dröja mycket länge innan jag tar i hand igen.
Den här sommaren har ju dessutom börjat rätt bra. Just nu tropiska temperaturer i stora delar av södra Sverige (men det håller förmodligen inte i sig hela natten), och mellersta Norrland har helt OK kvällstemperaturer.Snigla skrev:
Om vi bortser från jobbrelaterat ..
VARFÖR i hela världen…väljer man att åka på en utlandssemester under en pågående världslig pandemi?
Jag fattar verkligen inte det.. oavsett hur jag vrider och vänder på det!
Är vi så fruktansvärt bortskämda att vi inte klarar av att vara hemma ett par år ens om livet hänger på det?
Nej, sommaren är inte den årstid jag vill resa bort från Sverige ens en i normalfallet (normalt både epidemimässigt och vädermässigt, alltså).
Det är ett dilemma. För oss är det en lyx, men för folk som bor på turistorter är det ett levebröd.Snigla skrev:
Det pågår stor slakt av vilda djur i Afrika nu när turistströmmen sinar och folk saknar utkomst. Tjuvjakt är ett sätt att få mat på bordet när pengarna inte kommer in längre.
Troll är ett virrigt ord som inte alltid betyder det folk tror att det betyder. Ordet kommer från "trolling" som är en fiskemetod med flera linor försedda med drag. Trolling i överförd betydelse är alltså någon som fiskar efter ilskna kommentarer på ett internetforum. Någon som egentligen vet bättre än den framstår som.Snigla skrev:
Jag tycker att många alldeles för lätt avfärdar en avvikande åsikt som något som kommer från någon som trollar.
Ordet konspirationsteori är däremot inte lika missbrukat. Någon som gör ett lite smått fantastiskt påstående eller har en åsikt som avviker markant från vetenskapens huvudfåra, utan att ha något som backar upp det, kan nog sägas förfäkta en konspirationsteori i många fall (men inte alltid).
Det japanska hemligstämplade Pfizer dokumentet finns nu översatt, tolkat förklarat på ett spekulativt sätt. Det går inte att använda för att bevisa det Bern påstod.blackarrow skrev:
Vad fria spikeproteiner kan ställa till med i kroppen har jag ingen aning om. Tidigare har jag läst om att spikeproteinet skulle innehålla ett protein som är likt ett kroppseget protein och som då skulle ge autoimmunitet och därmed infertilitet, men det är fake news enligt fact check site då det inte är bevisat.
Men det här var för mig andra teorier. Tyvärr så håller inte riktigt resonemanget de för. Tabellen visar koncentration av lipider, inte spikeprotein.
Jag kan väl tycka att både sensationsnyheter och dementier skulle vara lite mer detaljerade.
Är det svammel eller finns det fakta bakom? Är det omöjligt eller bara inte bevisat?
Jag roade mig med att Google översätta lite från det Japanska dokumentet
Som jag tolkar tabellen så stannar 25% av vaccinet på injektionsstället och 16% hamnar i levern. Sen kan man hitta så mängder av vaccin (eller iaf fettet som omger vaccinet) på andra ställen i kroppen. 0,095% hamnar i äggstockarna och 0,07% i testiklarna och 0,001% i ryggmärgen.
Om det är farligt får någon annan avgöra.
Dessutom gäller detta möss.
Det har luckor. Man missar att undersöka vissa saker för att man gör visssa antaganden, men det finns också mycket intressant info.
Både nanopartiklarna LNP (fett&proteinhöljet) och mRNA bryts ner inne i cellerna.
Spikeproteinet tuggas också sönder av mekanismer i cellen och presenteras på ytan av cellen så immunförsvaret kan göra antikroppar mot inkräktaren. Här är det faktiskt samma princip för mRNA som adenovektorvaccinen.
Till slut hamnar restprodukter av mRNA vaccinets protein/fetthölje i leven där det omvandlas för att så småningom utsöndras i avföringen.
Det produceras inga mängder av toxiska illbattingar till spikeproteiner som sprutar ut i kroppen likt sars-cov-2 virus från en virusinfekterad cell..
Det finns även någon annan Japansk studie som undersökt om det bildas antikroppar på olämpliga ställen där man enligt studien ovan hittat vacccinet, men man hittade inte antikroppar.
(Källa en amerikansk medicinsk utbildnings site, 2 YouTube filmer).
Det lurigaste är nog ändå vad olika länder har för strategier att ta till om det skulle råka bli ett stort utbrott när man är i ett utland. Jag tror att man har ungefär lika stora chanser att undvika att bli smittad i rätt många länder utanför Sverige som i Sverige. Det hänger mycket på ens eget beteende för det mesta. Jag vill dock helst inte bli fast utan möjlighet att resa hem under en obestämd tid, så jag reser inte medan smittan finns kvar.Snigla skrev:
"Rätt många med kontorsjobb" är en delmängd av "rätt många", så det är korrekt.S skogaliten skrev:
Ja, rätt många kan inte arbeta hemma. Det motsäger inte att rätt många kan arbeta hemma.
Det är nog riktigt att det inte går att ha "en hård lock down" hur länge som helst (fast Sverige har inte haft en jättehård lock down), men det går att bete sig vettigt ett bra tag till för att förhindra ytterligare smittspridning.
Nissens har bättre skydd mot covid-19 efter en vaccindos än vad du har efter två.optimum skrev:
Nja snarare covid picking.
Du har ju varit covid sjuk vilket vi (de flesta här) andra inte varit,
Svårt att vara stöddig om man misslyckats.
Jag, fortfarande frisk, 2 doser Pfizers + 2 veckors effekt vilket gör mig till en vinnare. Min strategi är den som fungerar bra.
Visst blev det jobbigt nu Nisse.![]()
Varför inte plocka fram några siffror? Under första vågen kunde 45% jobba hemma i Stockholm och 15% jobbade hemma ute i landet. Det är gamla siffror och jag minns inte siffrorna för andra storstäder.P pmd skrev:"Rätt många med kontorsjobb" är en delmängd av "rätt många", så det är korrekt.
Ja, rätt många kan inte arbeta hemma. Det motsäger inte att rätt många kan arbeta hemma.
Det är nog riktigt att det inte går att ha "en hård lock down" hur länge som helst (fast Sverige har inte haft en jättehård lock down), men det går att bete sig vettigt ett bra tag till för att förhindra ytterligare smittspridning.
För mig som inte bor i Stockholm känns det fånigt att ha en nationell strategi om att jobba hemma när så många inte kan jobba hemma.
Om man haft infektion, har höga nivåer av antikroppar och tar två doser vaccin får immunförsvaret jobba med 3 ”infektioner” och bildar då onödigt(?) mycket antikroppar.P pmd skrev:
Nu när man är ganska säkra på att vi kommer att behöva ta en boosterdos mot nya varianter/mutationer så skulle jag kunna tänkt mig att hoppa över dos 2, men hur går det då med vaccinpass mm. Man skulle inte anses fullvaccinerad, så det är inge ett eget val.
Hur många mRNA vaccineringar kan göra med samma eller liknande mRNA vaccin?
Tänk om det kommer ett nytt vaccin som behöver 2 doser igen. Hur kraftig blir reaktionen och biverkningarna då?
Domstol: Astra Zeneca måste leverera
Astra Zeneca måste leverera 50 miljoner doser av sitt covidvaccin till EU före den 27 september.
Varför nu EU vill ha ett vaccin de inte vill använda? Det är väl och eu-politik...
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/domstol-astra-zeneca-maste-leverera
Astra Zeneca måste leverera 50 miljoner doser av sitt covidvaccin till EU före den 27 september.
Varför nu EU vill ha ett vaccin de inte vill använda? Det är väl och eu-politik...
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/domstol-astra-zeneca-maste-leverera