1 015 173 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Till det bättre i vår hantering, anser jag, är att vi vaccinerade äldre och svaga först vilket vi med stor sannolikhet kommer ha nytta av med radikalt minskat antal som avlider av covid.Gammelnörden skrev:
– När det gäller restriktioner så svarar 51 procent att de har varit ungefär lagom, vilket är högst i Europa.
Sverige i utkanten
De svarande i Sverige är också minst kritiska till hur Sverige har hanterat krisen av alla i europeiska länder. 33 procent anser att Sverige har hanterat det väldigt dåligt (8 procent) eller något dåligt (25 procent)."
[länk]
BirgitS skrev:
I juli och augusti kommer det väl mindre leveranser än under juni.[länk]
Den artikeln har en bra genomgång av hur leveranserna har varit under halvåret som gått jämfört med planerat. EU har fått 1/3 av de planerade doserna från AZ, närmare dubbelt upp av Pfizers, Moderna enligt plan, dryg 1/3 från Janssens och från Curevac inga av de 55 miljonerna doser som skulle ha kommit.
FHM kanske inte har räknat med detta.
""Vaccin som stoppats från leverans av EU-länderna går tillbaks till unionens gemensamma pott av vaccin, vilket kan betyda att Sverige, under de närmaste månaderna, får mer vaccin än vad prognosen förutspår.
– Jag räknar med att vi kan få kanske 10-15 procent mer av Pfizers vaccin i juli och upp mot 20-30 procent mer i augusti, säger Bergström""
https://www.dn.se/sverige/sveriges-vaccinsamordnare-ingen-vaccinbrist-i-host/
Vilken fakta är fel?Staffans2000 skrev:
Rappakalja!
Det är alltid lika fascinerande att höra folk som säger att de vet vad som kommer att ske i framtiden, när hela inlägget istället är en ren spekulation.
Hade någon annan här, missbrukat ordet "fakta" som du gör, hade de blivit slitna i stycken av vargflocken. Men inte du! Fascinerande!
Staffans
Att vi har en fungerande demokrati, eller att det krävs lagstöd för att stänga ner saker i samhället?
det var de två punkterna du tyckte var att missbruka fakta.
Stor skillnad mot vissa personers konspirationsteorier kring vaccineringar etc.
Jag förstår att du som inte vaccinerar dig blir orolig, sannolikt har du anledning till det. Men den risken har du valt själv.
Frågan är ju då om åsikter eller resultat är viktigast. För mig är valet lätt.optimum skrev:
Nu råkar jag ju iofs tycka som majoriteten, att vi haft lagom restriktioner. Däremot har ju du varit missnöjd med i stort sett allt.
Så vem är i minoritet då?
Vad nu det har för betydelse..
Ja Nya Zeeland 26 avlidna enligt redovisad statisk med en befolkning på 5 miljonerUlltand skrev:
Sverige 14592 avlidna enligt redovisat antal.
Ofattbart att så många är nöjda med det.
Visst jag är nöjd med att vi stängde äldreboenden för besök men det kom för sent och var egentligen inte helt stängt. Visst fick svärmor inte besök av oss på ett tag mer än att vi kom till ytterdörren till boendet och lämnade över saker till henne och kunde där utomhus med vettigt avstånd prata lite. Men när vi sedan fick reda på att andra där hade fysiska besök i deras lägenheter förstod jag hur dåligt skyddet var för de äldre.
Alltså för lite och för sent.
Samma med våg 2 och våg 3, Där kom restriktionerna och råden för sent och för kraftlöst.
Exempelvis munskydd inom kollektivtrafiken infördes 7:e januari i år och inte november när vi såg en ny smittspridning och dessutom svagt med vissa tider när man kunde haft det dygnet runt i kollektivtrafiken.
Men så var det bara ett råd och många struntar i det av orsak att myndigheterna tidigare påstått att det är värdelöst och sedan ändrar sig att det är ett skydd så skiter folk i det ändå.
Är detta det enda som dessa länder har gemensamt tror du? Verkligen?Ulltand skrev:
Att de alla ligger ”isolerade” från alla grannländer ute i havet vet jag direkt att de har gemensamt utan att ens Googla, säkert massor av andra saker också som varken du eller jag känner till.
Har du kollar hur det ser ut med nöjdheten i Norge Finland Danmark och Island? Har ju också lyckats väldigt braNissens skrev:
Kanske finns det ett samband?
Nä, Sverige har över 90 000 döda varje år, varför är du inte bekymrad över de tidigare pandemierna som gett en högre överdödlighet än Covid-19?optimum skrev:
Ja Nya Zeeland 26 avlidna enligt redovisad statisk med en befolkning på 5 miljoner
Sverige 14592 avlidna enligt redovisat antal.
Ofattbart att så många är nöjda med det.
Visst jag är nöjd med att vi stängde äldreboenden för besök men det kom för sent och var egentligen inte helt stängt. Visst fick svärmor inte besök av oss på ett tag mer än att vi kom till ytterdörren till boendet och lämnade över saker till henne och kunde där utomhus med vettigt avstånd prata lite. Men när vi sedan fick reda på att andra där hade fysiska besök i deras lägenheter förstod jag hur dåligt skyddet var för de äldre.
Alltså för lite och för sent.
Samma med våg 2 och våg 3, Där kom restriktionerna och råden för sent och för kraftlöst.
Exempelvis munskydd inom kollektivtrafiken infördes 7:e januari i år och inte november när vi såg en ny smittspridning och dessutom svagt med vissa tider när man kunde haft det dygnet runt i kollektivtrafiken.
Men så var det bara ett råd och många struntar i det av orsak att myndigheterna tidigare påstått att det är värdelöst och sedan ändrar sig att det är ett skydd så skiter folk i det ändå.
Ingen är väl nöjd med en pandemi, men det är rätt fånigt att blåsa upp det till något värre än det är. Vad är syftet med det?
Va?Ulltand skrev:
Du frågade vad Australien, Nya Zeeland och Taiwan har gemensamt, och du kom bara på en enda sak..
Set jag säger är att jag kom på en till spontant, och det finns massor till säkert.
Nu börjar du yrsla om andra länder istället… märkligt.
Gissningar. Inte fakta!Nissens skrev:
Gissningar. Inte fakta!Nissens skrev:
Enligt dina fakta, har munskydd ingen, eller negativ effekt. För det var ju "bevisat"Nissens skrev:
Sedan har vi det där med skolkande från engelskalektionerna
Där det finns väldigt mycket pengar att tjäna, för väldigt många, förekommer det mygel, manipulerande och alla andra skumraskaffärer man kan tänka sig. Är den uppfattningen en konspirationsteori?Nissens skrev:
Fel igen. För precis som du själv skriverNissens skrev:
Staffans
Nä, det är fakta att vaccineringarna minskar trycket på sjukvården. Om trycket minskar på sjukvården så försvinner incitamentet för åtgärder i samhället. Då förvinner lagstödet också.Staffans2000 skrev:
Enligt dina fakta, har munskydd ingen, eller negativ effekt. För det var ju "bevisat"
Sedan har vi det där med skolkande från engelskalektionerna. Osv.
Där det finns väldigt mycket pengar att tjäna, för väldigt många, förekommer det mygel, manipulerande och alla andra skumraskaffärer man kan tänka sig. Är den uppfattningen en konspirationsteori?
Fel igen. För precis som du själv skriver, är risken för en frisk person att dö eller bli allvarligt sjuk i Coronan, mycket liten. Så jag är inte det minsta orolig för egen del. Ja. Dvs, inte mer än när jag går över en trafikerad gata. För hela livet, är en näradödenupplevelse.
Staffans
Det är inget jag hittat på, det är fakta.
Jo, att bli allvarligt sjuk eller dö av Covid-19 har alltid varit väldigt liten för alla friska under 70.
Däremot är ”långtidscovid” något som verkar slå helt stokastiskt. Jag vet en frisk, vältränad 25-åring som sannolikt (enligt läkarna) får leva resten av livet utan lukt och smaksinne. Hur vanligt sådant är har jag ingen aning om. Men det är åtminstone en av de risker du tar.
Vad gäller munskydd verkar du inte ens ha begripit det jag sagt, så det är förmodlingen fullständigt meningslöst att förklara ännu en gång. ”De e ingen idé att förklara för någon som inte begriper”…
Redigerat: