optimum
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
#10041
– När det gäller restriktioner så svarar 51 procent att de har varit ungefär lagom, vilket är högst i Europa.

Sverige i utkanten
De svarande i Sverige är också minst kritiska till hur Sverige har hanterat krisen av alla i europeiska länder. 33 procent anser att Sverige har hanterat det väldigt dåligt (8 procent) eller något dåligt (25 procent)."


[länk]
Till det bättre i vår hantering, anser jag, är att vi vaccinerade äldre och svaga först vilket vi med stor sannolikhet kommer ha nytta av med radikalt minskat antal som avlider av covid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I juli och augusti kommer det väl mindre leveranser än under juni.[länk]

Den artikeln har en bra genomgång av hur leveranserna har varit under halvåret som gått jämfört med planerat. EU har fått 1/3 av de planerade doserna från AZ, närmare dubbelt upp av Pfizers, Moderna enligt plan, dryg 1/3 från Janssens och från Curevac inga av de 55 miljonerna doser som skulle ha kommit.

FHM kanske inte har räknat med detta.

""Vaccin som stoppats från leverans av EU-länderna går tillbaks till unionens gemensamma pott av vaccin, vilket kan betyda att Sverige, under de närmaste månaderna, får mer vaccin än vad prognosen förutspår.

– Jag räknar med att vi kan få kanske 10-15 procent mer av Pfizers vaccin i juli och upp mot 20-30 procent mer i augusti, säger Bergström""


https://www.dn.se/sverige/sveriges-vaccinsamordnare-ingen-vaccinbrist-i-host/
 
B b8q skrev:
Måste glädja politikerna att Sverige har de nöjdaste medborgarna av alla i den undersökningen.

Ja bland dom som har överlevt och inte drabbats av långtidscovid.
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du missade att skriva i Europa och du kollade inte länken.

Här kommer mer
[bild]
Austarlien, Nya Zeeland, Taiwan. Klart över genomsnitten i nöjdhet.

Vad förenar dessa länder tro?

Jo, snabbt kraftfullt agerande och låga smittotal !
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Rappakalja!
Det är alltid lika fascinerande att höra folk som säger att de vet vad som kommer att ske i framtiden, när hela inlägget istället är en ren spekulation.

Hade någon annan här, missbrukat ordet "fakta" som du gör, hade de blivit slitna i stycken av vargflocken. Men inte du! Fascinerande!

Staffans
Vilken fakta är fel?
Att vi har en fungerande demokrati, eller att det krävs lagstöd för att stänga ner saker i samhället?

det var de två punkterna du tyckte var att missbruka fakta.

Stor skillnad mot vissa personers konspirationsteorier kring vaccineringar etc.

Jag förstår att du som inte vaccinerar dig blir orolig, sannolikt har du anledning till det. Men den risken har du valt själv.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Här är en undersökning om folk tycker vi haft för lite, lagom eller för mycket restriktioner.
43% anser att vi gjort för lite
51% anser att det är lagom
och 6% anser att vi haft för mycket restriktioner.

Nisse, inse att dina åsikter tillhör en minoritet
.


[bild]

[länk]
Frågan är ju då om åsikter eller resultat är viktigast. För mig är valet lätt.

Nu råkar jag ju iofs tycka som majoriteten, att vi haft lagom restriktioner. Däremot har ju du varit missnöjd med i stort sett allt.

Så vem är i minoritet då?
Vad nu det har för betydelse..
 
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Austarlien, Nya Zeeland, Taiwan. Klart över genomsnitten i nöjdhet.

Vad förenar dessa länder tro?

Jo, snabbt kraftfullt agerande och låga smittotal !
Ja Nya Zeeland 26 avlidna enligt redovisad statisk med en befolkning på 5 miljoner
Sverige 14592 avlidna enligt redovisat antal.
Ofattbart att så många är nöjda med det.

Visst jag är nöjd med att vi stängde äldreboenden för besök men det kom för sent och var egentligen inte helt stängt. Visst fick svärmor inte besök av oss på ett tag mer än att vi kom till ytterdörren till boendet och lämnade över saker till henne och kunde där utomhus med vettigt avstånd prata lite. Men när vi sedan fick reda på att andra där hade fysiska besök i deras lägenheter förstod jag hur dåligt skyddet var för de äldre.
Alltså för lite och för sent.

Samma med våg 2 och våg 3, Där kom restriktionerna och råden för sent och för kraftlöst.
Exempelvis munskydd inom kollektivtrafiken infördes 7:e januari i år och inte november när vi såg en ny smittspridning och dessutom svagt med vissa tider när man kunde haft det dygnet runt i kollektivtrafiken.
Men så var det bara ett råd och många struntar i det av orsak att myndigheterna tidigare påstått att det är värdelöst och sedan ändrar sig att det är ett skydd så skiter folk i det ändå.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Austarlien, Nya Zeeland, Taiwan. Klart över genomsnitten i nöjdhet.

Vad förenar dessa länder tro?

Jo, snabbt kraftfullt agerande och låga smittotal !
Är detta det enda som dessa länder har gemensamt tror du? Verkligen?

Att de alla ligger ”isolerade” från alla grannländer ute i havet vet jag direkt att de har gemensamt utan att ens Googla, säkert massor av andra saker också som varken du eller jag känner till.
 
Nissens Nissens skrev:
Är detta det enda som dessa länder har gemensamt tror du? Verkligen?

Att de alla ligger ”isolerade” från alla grannländer ute i havet vet jag direkt att de har gemensamt utan att ens Googla, säkert massor av andra saker också som varken du eller jag känner till.
Har du kollar hur det ser ut med nöjdheten i Norge Finland Danmark och Island? Har ju också lyckats väldigt bra

Kanske finns det ett samband?
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Ja Nya Zeeland 26 avlidna enligt redovisad statisk med en befolkning på 5 miljoner
Sverige 14592 avlidna enligt redovisat antal.
Ofattbart att så många är nöjda med det.

Visst jag är nöjd med att vi stängde äldreboenden för besök men det kom för sent och var egentligen inte helt stängt. Visst fick svärmor inte besök av oss på ett tag mer än att vi kom till ytterdörren till boendet och lämnade över saker till henne och kunde där utomhus med vettigt avstånd prata lite. Men när vi sedan fick reda på att andra där hade fysiska besök i deras lägenheter förstod jag hur dåligt skyddet var för de äldre.
Alltså för lite och för sent.

Samma med våg 2 och våg 3, Där kom restriktionerna och råden för sent och för kraftlöst.
Exempelvis munskydd inom kollektivtrafiken infördes 7:e januari i år och inte november när vi såg en ny smittspridning och dessutom svagt med vissa tider när man kunde haft det dygnet runt i kollektivtrafiken.
Men så var det bara ett råd och många struntar i det av orsak att myndigheterna tidigare påstått att det är värdelöst och sedan ändrar sig att det är ett skydd så skiter folk i det ändå.
Nä, Sverige har över 90 000 döda varje år, varför är du inte bekymrad över de tidigare pandemierna som gett en högre överdödlighet än Covid-19?

Ingen är väl nöjd med en pandemi, men det är rätt fånigt att blåsa upp det till något värre än det är. Vad är syftet med det?
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Regioner med störst utbrott av delta. Ingen direkt påverkan på IVA.inläggningen

Linjediagram som visar antalet nya unika coronapatienter på IVA i Blekinge över tid, med få fall och stabil trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Graf över antalet nya unika coronapatienter på IVA i Blekinge över tid, med en trendlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Har du kollar hur det ser ut med nöjdheten i Norge Finland Danmark och Island? Har ju också lyckats väldigt bra

Kanske finns det ett samband?
Va?
Du frågade vad Australien, Nya Zeeland och Taiwan har gemensamt, och du kom bara på en enda sak..

Set jag säger är att jag kom på en till spontant, och det finns massor till säkert.
Nu börjar du yrsla om andra länder istället… märkligt.
 
Nissens Nissens skrev:
Va?
Du frågade vad Australien, Nya Zeeland och Taiwan har gemensamt, och du kom bara på en enda sak..
Man äter med pinnar?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, och just därför kommer de nedstängningar du tror på inte att hända i Sverige. Att smittan sprids är inte längre något problem för sjukvården.
Gissningar. Inte fakta!

Nissens Nissens skrev:
Det kommer helt enkelt inte att finnas lagligt stöd för det längre. Tack vare att vi har en fungerande demokrati.
Gissningar. Inte fakta!

Nissens Nissens skrev:
Det var snäppet värre än munskyddstvånget många införde trots att effekten av dem enligt forskarna är tveksam. :)
Enligt dina fakta, har munskydd ingen, eller negativ effekt. För det var ju "bevisat"
Sedan har vi det där med skolkande från engelskalektionerna:D. Osv.

Nissens Nissens skrev:
Stor skillnad mot vissa personers konspirationsteorier kring vaccineringar etc.
Där det finns väldigt mycket pengar att tjäna, för väldigt många, förekommer det mygel, manipulerande och alla andra skumraskaffärer man kan tänka sig. Är den uppfattningen en konspirationsteori?

Nissens Nissens skrev:
Jag förstår att du som inte vaccinerar dig blir orolig, sannolikt har du anledning till det. Men den risken har du valt själv.
Fel igen. För precis som du själv skriver:D, är risken för en frisk person att dö eller bli allvarligt sjuk i Coronan, mycket liten. Så jag är inte det minsta orolig för egen del. Ja. Dvs, inte mer än när jag går över en trafikerad gata. För hela livet, är en näradödenupplevelse.

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Enligt dina fakta, har munskydd ingen, eller negativ effekt. För det var ju "bevisat"
Sedan har vi det där med skolkande från engelskalektionerna:D. Osv.


Där det finns väldigt mycket pengar att tjäna, för väldigt många, förekommer det mygel, manipulerande och alla andra skumraskaffärer man kan tänka sig. Är den uppfattningen en konspirationsteori?


Fel igen. För precis som du själv skriver:D, är risken för en frisk person att dö eller bli allvarligt sjuk i Coronan, mycket liten. Så jag är inte det minsta orolig för egen del. Ja. Dvs, inte mer än när jag går över en trafikerad gata. För hela livet, är en näradödenupplevelse.

Staffans
Nä, det är fakta att vaccineringarna minskar trycket på sjukvården. Om trycket minskar på sjukvården så försvinner incitamentet för åtgärder i samhället. Då förvinner lagstödet också.
Det är inget jag hittat på, det är fakta.

Jo, att bli allvarligt sjuk eller dö av Covid-19 har alltid varit väldigt liten för alla friska under 70.

Däremot är ”långtidscovid” något som verkar slå helt stokastiskt. Jag vet en frisk, vältränad 25-åring som sannolikt (enligt läkarna) får leva resten av livet utan lukt och smaksinne. Hur vanligt sådant är har jag ingen aning om. Men det är åtminstone en av de risker du tar.

Vad gäller munskydd verkar du inte ens ha begripit det jag sagt, så det är förmodlingen fullständigt meningslöst att förklara ännu en gång. ”De e ingen idé att förklara för någon som inte begriper”…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.