Nissens Nissens skrev:
Intressant! :)
Det känns verkligen som att hela världen famlat och att det tagits en del populistiska beslut från politiker som vill verka handlingskraftiga.

Det lär komma en och annan avhandling i ämnet framöver. :)
Det var ironi i mitt inlägg. :oops:
Men visit har en del politiker och andra agerat lite smågalet.
Lite olika typer av galenskaper beroende på land bara.
Karikerad teckning av person med överdrivna ansiktsdrag och randig scarf, text om att glömma blekningsinjektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Det var ironi i mitt inlägg. :oops:
Men visit har en del politiker och andra agerat lite smågalet.
Lite olika typer av galenskaper beroende på land bara.
[bild]
Jo, självklart har inte att alla som fått Nobelpris trovärdighet i allt. :)

Men det har tagits många beslut som absolut inte påverkat utvecklingen av pandemin.

En av höjdpunkterna var när man i Thailand gick runt med tankbilar fyllda med spritlösning och besprutade gatorna i Bangkok för att tvätta omgivningen fri från Covid-19. :rofl::rofl:

Det var snäppet värre än munskyddstvånget många införde trots att effekten av dem enligt forskarna är tveksam. :)

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1881470/army-disinfects-bangkok-roads-nightly
 
  • Arbetare i skyddsdräkter besprutar gator i Bangkok nattetid med desinfektionsmedel under Covid-19 pandemin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
John Campbell gjorde ett intressant avsnitt om blodpropps/blödnings-fenomenet (AstraZ) och aspirerande.
Han visar lite studier i ämnet, kroppens anatomi och visar ett brevsvar från myndigheterna i UK.


Lite underhållande där klippet startar och några minuter.framåt.
Det finns flera äldre rapporter om vad Adenovirus i blodet kan ställa till med.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
En av höjdpunkterna var när man i Thailand gick runt med tankbilar fyllda med spritlösning och besprutade gatorna i Bangkok för att tvätta omgivningen fri från Covid-19. :rofl::rofl:

Det var snäppet värre än munskyddstvånget många införde trots att effekten av dem enligt forskarna är tveksam. :)
Du är enbart otrevlig när du kastar skit på andra länders hantering av pandemin och ännu värre när du har personliga kopplingar till Thailand.
Du borde skämmas för sådan skit du sprider.
Thailand lider ekonomiskt väldigt mycket av pandemins effekter på uteblivna intäkter från turismen.
Och folk där har inte det skyddsnät vi har här.
Så skärp dig nu Nisse och försök åstadkomma något vettigt här.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Du är enbart otrevlig när du kastar skit på andra länders hantering av pandemin och ännu värre när du har personliga kopplingar till Thailand.
Du borde skämmas för sådan skit du sprider.
Thailand lider ekonomiskt väldigt mycket av pandemins effekter på uteblivna intäkter från turismen.
Och folk där har inte det skyddsnät vi har här.
Så skärp dig nu Nisse och försök åstadkomma något vettigt här.
Hoppsan, det var tydligen en öm tå… gissar att du är sur för att du inte kynnat åka till något turistställe där på ett tag…

I Thailand händer många märkliga saker långt ifrån turistorterna. Detta var en av de lustigare. Det är värre med ungdomsledare som försvinner spårlöst, ibland hittas de mördade i grannländerna.

Just nu håller myndigheterna på med ett fulspel med vacciner som fört med sig att de ligger lååångt efter med vaccineringarna. Tack vare att myndigheterna i landet fördröjer vaccineringarna så förvärrar de turismproblemet själva. Det landet har stora problem utöver utebliven turism, sannolikt för att det inte är någon fungerande demokrati.

Jag tycker att du ska tagga ner lite, jag har endast beskrivit ren fakta, det är långt värre att svärta ner de människor som de facto gjort och gör ett riktigt bra jobb med pandemin i Sverige. Om man skall skämmas för att beskriva fakta, vad borde inte du då skämmas för med alla de subjektiva osakliga synpunkter du lyfter fram oavbrutet?

Du skall vara väldigt glad för att Sverige inte har ett sådant styre som Thailand har.

Och du är inte rätt man att bedöma vad någon annan bidrar med här, städa framför din egen dörr först…
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Hoppsan, det var tydligen en öm tå… gissar att du är sur för att du inte kynnat åka till något turistställe där på ett tag…

I Thailand händer många märkliga saker långt ifrån turistorterna. Detta var en av de lustigare. Det är värre med ungdomsledare som försvinner spårlöst, ibland hittas de mördade i grannländerna.

Just nu håller myndigheterna på med ett fulspel med vacciner som fört med sig att de ligger lååångt efter med vaccineringarna. Tack vare att myndigheterna i landet fördröjer vaccineringarna så förvärrar de turismproblemet själva. Det landet har stora problem utöver utebliven turism, sannolikt för att det inte är någon fungerande demokrati.

Jag tycker att du ska tagga ner lite, jag har endast beskrivit ren fakta, det är långt värre att svärta ner de människor som de facto gjort och gör ett riktigt bra jobb med pandemin i Sverige. Om man skall skämmas för att beskriva fakta, vad borde inte du då skämmas för med alla de subjektiva osakliga synpunkter du lyfter fram oavbrutet?

Du skall vara väldigt glad för att Sverige inte har ett sådant styre som Thailand har.

Och du är inte rätt man att bedöma vad någon annan bidrar med här, städa framför din egen dörr först…
Jag vet att det sker mindre trevliga och rent otrevliga saker i många andra länder men avstår från att kasta skit på dem i syfte att förminska våra skandaler i att hantera pandemin.
Men du är inte ensam, Anders Tegnell brukar kasta skit på våra grannländer och det är väl din idol så därför tar du efter honom. Otrevlig sätt att göra så anser jag men beror nog på den uppfostran jag fått.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
det är långt värre att svärta ner de människor som de facto gjort och gör ett riktigt bra jobb med pandemin i Sverige.
Det var nog att övertolka insatserna, åtminstone liiiite!:D
Det är mer på grund av en påtaglig handfallenhet, som väldigt lite gjordes överhuvudtaget och när det väl fick tummen ur, var det för sent.
Att resultatet blev "så bra", som det ändå blev (än så länge), beror mer på slumpen, men framförallt för att länder som skulle ha lagt en blöt, kall filt över vårt självförhärligande, har censurerats bort.

Gammal hederlig propaganda, helt enkelt.

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det var nog att övertolka insatserna, åtminstone liiiite!:D
Det är mer på grund av en påtaglig handfallenhet, som väldigt lite gjordes överhuvudtaget och när det väl fick tummen ur, var det för sent.
Att resultatet blev "så bra", som det ändå blev (än så länge), beror mer på slumpen, men framförallt för att länder som skulle ha lagt en blöt, kall filt över vårt självförhärligande, har censurerats bort.

Gammal hederlig propaganda, helt enkelt.

Staffans
Visst det är din tolkning. Jag tror inte på slumpen i det fallet. Åtgärderna som gjorts har varit genomtänkta, och mäter man överdödlighet, ekonomiska konsekvenser och hur det gått jämfört med övriga EU så har de gjort ett riktigt bra jobb. Tror man som du på slumpen så hade de ju inte behövt göra något…

Jämför gärna med USA med o utan Trump…

Man kan ju inte jämföra med hur ”förståsigpåares” subjektiva åsikter ser ut. Betydligt bättre att gå på fakta

Hade Löfven beslutat att man skulle gå ut med tankbilar och tvätta gatorna från Covid-19 så hade de snabbt blivit idiotförklarade(med rätta), när det händer på riktigt i Thailand så är det plötsligt helt normalt. :crysmile::crysmile:

Det säger lite om objektiviteten i tråden. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi kanske skulle starta en ny tråd där vi bara försöker ändra varandras åsikter och tro om covid-19?

Jag har inga problem med att olika personer har olika uppfattningar eller presenterar rapporter med olika resultat, men det är lite alla dessa ”Du har fel” inlägg är lite tröttsamma.

Min fru var så rädd för viruset att jag inte fick gå ut med hunden utan att duscha henne. Men sånt har med rädsla att göra. Hon hade just fått reda på att hennes väninnas dotter i USA, lika gammal som vår dotter, hade dött i covid-19. Men rädslor går över och då kan man tänka lite mer rationellt. Jag slapp duscha hunden., ja, varje gång den kunde ha fått virus på tassarna alltså…

Men är det inte så att de som känner någon som dött eller varit svårt sjuk i covid-19 tycker covid-19 är farligare, än de som inte känner någon som varit svårt sjuk? Äh, covid-19 är inte värre än en förkylning. Alla jag känner…

Blandas rädsla, obekräftad vetenskap, personliga åsikter och politik, så kan det bli hur galna beslut som helst.
Spelar ingen roll om det är en privatperson eller någon beslutsfattare med mycket (personlig) makt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Visst det är din tolkning. Jag tror inte på slumpen i det fallet. Åtgärderna som gjorts har varit genomtänkta, och mäter man överdödlighet, ekonomiska konsekvenser och hur det gått jämfört med övriga EU så har de gjort ett riktigt bra jobb. Tror man som du på slumpen så hade de ju inte behövt göra något…

Jämför gärna med USA med o utan Trump…

Man kan ju inte jämföra med hur ”förståsigpåares” subjektiva åsikter ser ut. Betydligt bättre att gå på fakta

Hade Löfven beslutat att man skulle gå ut med tankbilar och tvätta gatorna från Covid-19 så hade de snabbt blivit idiotförklarade(med rätta), när det händer på riktigt i Thailand så är det plötsligt helt normalt. :crysmile::crysmile:

Det säger lite om objektiviteten i tråden. :)
Objektivitet, ja!
Att censurera bort länder i vår omedelbara närhet som klarat sig tiofallt bättre. Det är att vara objektiv?
Att undvika att ta med att amerikanska sjukhus gynnas ekonomiskt om dödsfall klassas som "Coronadöda". Det är att vara objektiv?

Att öppna ålderdomshemmen när smittan åter ökar efter en lång tids minskning, för att veckan senare panikstänga dom. Det är genomtänkt?
Att inte ta fram en pandemilag i godan ro, när tid fanns, utan istället sitta passiv och vänta.
Det är genomtänkt?

Att medvetet ta bort besvärande parametrar. Är det "Att gå på fakta"?

Knappast. Men gulligt, är det.

Staffans
 
Redigerat:
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Min fru var så rädd för viruset att jag inte fick gå ut med hunden utan att duscha henne.
Kunde hon inte duscha själv?

Själv känner jag ingen som blivit allvarligt sjuk. Det värsta har varit som en vanlig influensa, samt en som fick en riktigt otrevlig frossa och hjärtklappning.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kunde hon inte duscha själv?

Själv känner jag ingen som blivit allvarligt sjuk. Det värsta har varit som en vanlig influensa, samt en som fick en riktigt otrevlig frossa och hjärtklappning.

Staffans
Det handlade ju om vår lilla blonda tjej, men svenska språket saknar pronomen för hundar. Vad tror du om hun, hunne, hunnom?
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du. Om du jämför överdödligheten istället för alla dessa rapporteringar som har mängder med felkällor så får du en verklighetsbaserad siffra.

Vad är det som driver dig att haussa upp detta likt kvällspressen?
Precis just den jämförelsen gjordes nyligen i Ryssland och då steg dödligheten med flera hundra tusen fall.

Just därför skriver jag att registrerat antal fall nu är 4 miljoner men irl kan det säkert vara 8 miljoner eller mer.

Det avlider 0,37 miljoner per år i influensa

Covid19 är alltså ingen svår influensa som du försöker trumpeta ut, Det är något betydligt mycket dödligare. Ja faktiskt 20 ggr fler dödsfall trots alla åtgärder som vidtagit och ett mycket bättre vaccin.

Vad får du allt ifrån? Finns det någon förnekarfalang i Sverige a la Bolzonaro?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Objektivitet, ja!
Att censurera bort länder i vår omedelbara närhet som klarat sig tiofallt bättre. Det är att vara objektiv?
Att undvika att ta med att amerikanska sjukhus gynnas ekonomiskt om dödsfall klassas som "Coronadöda". Det är att vara objektiv?

Att öppna ålderdomshemmen när smittan åter ökar efter en lång tids minskning, för att veckan senare panikstänga dom. Det är genomtänkt?
Att inte ta fram en pandemilag i godan ro, när tid fanns, utan istället sitta passiv och vänta.
Det är genomtänkt?

Att medvetet ta bort besvärande parametrar. Är det "Att gå på fakta"?

Knappast. Men gulligt, är det.

Staffans
Ööh, jag tar absolut inte bort besvärande fakta. Vilka icke-EU länder är det du tänker på? Norge och Island? Island ligger väl inte supernära direkt…

Om det känns bättre för dig så kan du ju räkna med dem som EU länder, det påverkar knappast bilden nämnvärt.

Jag har aldrig sagt att regeringen varit felfri, långt därifrån. Om du tror att något annat land har en felfri ledning så beror det på att du inte har koll på vilka missar de gjort.

Därför är det mest träffsäkra att kolla de parametrarna jag angav ovan. Överdödligheten och hur ekonomin gått. Där ligger Sverige bra till i Europa.

Gulligt av dig att tänka på Norge, men är nyfiken på vilka fler icke-EU länder nära Sverige du tänkte på. :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Precis just den jämförelsen gjordes nyligen i Ryssland och då steg dödligheten med flera hundra tusen fall.

Just därför skriver jag att registrerat antal fall nu är 4 miljoner men irl kan det säkert vara 8 miljoner eller mer.

Det avlider 0,37 miljoner per år i influensa

Covid19 är alltså ingen svår influensa som du försöker trumpeta ut, Det är något betydligt mycket dödligare. Ja faktiskt 20 ggr fler dödsfall trots alla åtgärder som vidtagit och ett mycket bättre vaccin.

Vad får du allt ifrån? Finns det någon förnekarfalang i Sverige a la Bolzonaro?
Ok, överdödlighet mäter man mot samma land, inte mot andras.
Kan du berätta då hur överdödligheten 2002 respektive 2020 såg ut?

Just det. Fakta kan inte ens du ändra på.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.