1 016 488 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Av att läsa presentationen av undersökningen fick jag fick inget bra grepp om vad som egentligen undersöktes. Förmodligen måste man vara insatt sen tidigare för att förstå.Gammelnörden skrev:
Instämmer med dig att skydd mm har mer eller mindre saknats hela tiden från pandemin startade.Nissens skrev:
Jag har tidigare skrivit om hur otroligt dåligt detta hanterades i början.
När vi landade från vår resa till Thailand februari 2020 fanns inget om hur vi skulle agera.
I Thailand kontrollerades alla att de inte varit i Kina senaste 2 veckorna och om så varit eller om man hade symptom skulle man anmäla sig vid en del på flygplatsen för vidare hantering.
Min kollega som blev sjuk på resa till Österrike kom hem med flyg i mitten av mars och fanns endast anslag om att kontakta 1177 om man hade symptom.
Ja hon kontaktade 1177 på flygplatsen men med en så enorm telefonkö att hon väntade tills hon kom hem.
Det borde varit information och kontroller att de med symptom direkt ska tas om hand och försäkras om att de inte reser med kollektivtrafik mm. Alltså tar sig hem utan att sprida smittan till andra.
Nu åkte hon egen bil (maken körde som mådde bättre)
Jag anser vi är ett U-land när det gäller att hantera pandemier.
Nästan obefintlig beredskap med skyddsmaterial.
Skrämmande dålig hantering av testning och registrering i en databas som kan hackas.
Och hela skiten med munskydd. Först farliga (kan sprida smittan mer). Sedan ojämlika och sedan till slut ska de användas i kollektivtrafiken vissa tider. Och det finns inga att få gratis för passagerare som saknar egna.
Ja det skulle gå att skriva en hel bok om skiten i vår hantering av pandemin.
Min innerliga förväntan är att detta ska bli en väckarklocka till att få ordning på kommande hanteringar av kriser.
Sköt om dig nu Nisse och se upp för deltan.
Jag hoppas skiten snart är över så man i lugn och ro kan åka till Stockholm igen. En helt underbar stad och kanske Europas vackraste huvudstad.
Vi kommer nog aldrig komma i närheten av Thailands möjligheter, de är en militär- och polisstat av mycket större mått och kan ganska lätt sätta in nån miljon poliser/militärer där det behövs för tillfället, oavsett om det handlar om att slå ner en demonstration, spärra gränserna eller upprätta inresekontroller av olika slag.optimum skrev:
Instämmer med dig att skydd mm har mer eller mindre saknats hela tiden från pandemin startade.
Jag har tidigare skrivit om hur otroligt dåligt detta hanterades i början.
När vi landade från vår resa till Thailand februari 2020 fanns inget om hur vi skulle agera.
I Thailand kontrollerades alla att de inte varit i Kina senaste 2 veckorna och om så varit eller om man hade symptom skulle man anmäla sig vid en del på flygplatsen för vidare hantering.
Min kollega som blev sjuk på resa till Österrike kom hem med flyg i mitten av mars och fanns endast anslag om att kontakta 1177 om man hade symptom.
Ja hon kontaktade 1177 på flygplatsen men med en så enorm telefonkö att hon väntade tills hon kom hem.
Det borde varit information och kontroller att de med symptom direkt ska tas om hand och försäkras om att de inte reser med kollektivtrafik mm. Alltså tar sig hem utan att sprida smittan till andra.
Nu åkte hon egen bil (maken körde som mådde bättre)
Jag anser vi är ett U-land när det gäller att hantera pandemier.
Nästan obefintlig beredskap med skyddsmaterial.
Skrämmande dålig hantering av testning och registrering i en databas som kan hackas.
Och hela skiten med munskydd. Först farliga (kan sprida smittan mer). Sedan ojämlika och sedan till slut ska de användas i kollektivtrafiken vissa tider. Och det finns inga att få gratis för passagerare som saknar egna.
Ja det skulle gå att skriva en hel bok om skiten i vår hantering av pandemin.
Min innerliga förväntan är att detta ska bli en väckarklocka till att få ordning på kommande hanteringar av kriser.
Sköt om dig nu Nisse och se upp för deltan.
Jag hoppas skiten snart är över så man i lugn och ro kan åka till Stockholm igen. En helt underbar stad och kanske Europas vackraste huvudstad.
Det kommer (nog) aldrig att hända att vi har samma beredskap i Sverige.
Nej så behöver det inte vara.B b8q skrev:Vi kommer nog aldrig komma i närheten av Thailands möjligheter, de är en militär- och polisstat av mycket större mått och kan ganska lätt sätta in nån miljon poliser/militärer där det behövs för tillfället, oavsett om det handlar om att slå ner en demonstration, spärra gränserna eller upprätta inresekontroller av olika slag.
Det kommer (nog) aldrig att hända att vi har samma beredskap i Sverige.
På flygplatsen vi reste hem ifrån (Phuket) hade man anslag om att om man hade symptom skulle man gå till en plats där de troligen hade testat oss. Även om vi hade varit i Kina senaste två veckorna.
När vi kom längre fram i kön för incheckning så stod två tjänstemän där och kontrollerade våra pass så det inte fanns stämplar från besök i Kina senaste tiden.
Alltså inga militärer utan vanliga tjänstemän som normalt finns på flygplatser.
Rätt så enkelt och för att undvika att de med symptom gick ombord på planet och smittade andra.
Här i Sverige struntade man fullständigt i hur vi som landade tog oss hem, friska eller sjuka.
Det handlar alltså inte om diktaturens möjligheter i Thailand.
Kollegan med kompisar var 10 stycken, alla sjuka och ingen brydde sig ett skit om hur de kom hem och hur de kunde sprida smittan vidare. Så jäkla naivt.
Med reservation för att jag inte har följt turerna om munskydd så noga (jag har hållit mig hemma de senaste 15 månaderna och därför inte behövt bry mig om munskydd) så vill jag påpeka att lämpliga smittskyddsåtgärder kan ändras ganska rejält när kunskapsläget ändras.optimum skrev:
Jag tycker att det är lite knepigt när FOHM kritiseras för att inte vara konsekventa. I vissa lägen är det dummaste man kan göra att vara konsekvent.
Då har vi det här med korrelation och kausalitet igen.Staffans2000 skrev:
Vad har det f.ö. för effekt att rekommendera storskalig användning av munskydd om det inte finns några att uppbringa?
Hur stor samhällsspridningen blir beror mer på hur vi beter oss inom Sverige än på hur många som hindras från att använda kollektivtrafik från en flygplats, men visst hade det varit bra om alla som anlände till Sverige i början av smittspridningen hade upplysts om det olämpliga i att resa kollektivt. Det hade kanske fått inverkan på den allmänna benägenheten att resa kollektivt hos befolkningen, men med tanke på hur få personer det handlar om som kom med flyg och var smittade (jämfört med alla som brukar resa kollektivt) så hade nog effekten blivit begränsad.optimum skrev:
Istället för att ljuga för att skydda sig själva kunde de sagt att munskydd funkar men vi har sysslat med hbtq:frågor bland invandrarungdomar och deras interaktion i det svenska samhället istället. Gissningsvis gjorde lite ministerstyre att Tegnell sade vad han sade. Att han fick lite "feeling" under presskonferensen och tillade att det även kunde vara negativt att bära munskydd, var nog inget planerat.P pmd skrev:
Staffans
Hur såg kunskapsläget ut vid det tillfället? Jag har som sagt inte följt det. Första gången jag vistades i en slags folksamling var när jag fick min första spruta i våras och då fick jag veta att jag skulle använda munskydd.Staffans2000 skrev:
Istället för att ljuga för att skydda sig själva kunde de sagt att munskydd funkar men vi har sysslat med hbtq:frågor bland invandrarungdomar och deras interaktion i det svenska samhället istället. Gissningsvis gjorde lite ministerstyre att Tegnell sade vad han sade. Att han fick lite "feeling" under presskonferensen och tillade att det även kunde vara negativt att bära munskydd, var nog inget planerat.
Att FOHM ska syssla med annat än smittskydd borde vara välkänt. Det är inbyggt i hur myndigheten är konstruerad. Se även regeringens regleringsbrev till FOHM av den 19:e december 2019. Det står inget i det om beredskap mot nya virusinfektioner från Kina.
Jag har nog i den här tråden redan uttryckt min åsikt om det olämpliga att slå ihop Folkhälsoinstitutet med Smittskyddsinstitutet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det var ju ytterst begränsat och WHO tog inte upp munskydd som att det kan vara bra för allmänheten under vissa omständigheter förrän i juni.P pmd skrev:
Med SARS smittar man inte förrän man har varit sjuk några dagar och MERS har väl lågt R0-värde (eftersom det inte har blivit några stora utbrott och lätt att begränsa) och WHO utgick nog mycket från den kunskapen och den från Kina i början. Sen att viruset hade muterat i Italien och bli mycket mer smittsamt var ju ingen som visste i början.
Vill man diskutera förra vårens strategi, åtgärder etc. så finns det ju en bättre tråd för det än nyhetstråden.
Trodde jag klickat in mig i munskyddstråden där en stund.. men det var det inte 
..så jag vill bara tipsa er andra om att den finns, om ni missat det
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-munskydd-och-smittspridning.398611/
..så jag vill bara tipsa er andra om att den finns, om ni missat det
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-munskydd-och-smittspridning.398611/
LITE SKÅNE NEWS: (sista veckan är preliminära siffror)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/myocarditis.html
""Demens, njursjukdom och nedsatt förmåga att gå är några av faktorerna som ökade risken att dö med covid-19, visar en ny studie från Umeå universitet.
Fyra av tio med covid-19 på särskilda boenden, bland annat äldreboenden, avled inom en månad från det att de bekräftats sjuka. Dödligheten var sju gånger högre bland de insjuknande än bland andra boende.
En del människor tror kanske att den höga dödligheten i den här gruppen beror på att de är gamla och sköra: att de skulle ha dött oavsett, framhåller han.
– Men resultaten visar att det inte förefaller vara så. Det verkar som att folk har dött i förtid just på grund av covid-19.
Genom att jämföra med en kontrollgrupp kan studien visa att skillnaden i dödlighet inte helt förklaras med hög ålder, tillägger han.
Studien pekar på flera riskfaktorer som kan kopplas till ökad risk. Neuropsykologiska tillstånd sticker ut som en av de starkaste.""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Fyra av tio med covid-19 på särskilda boenden, bland annat äldreboenden, avled inom en månad från det att de bekräftats sjuka. Dödligheten var sju gånger högre bland de insjuknande än bland andra boende.
En del människor tror kanske att den höga dödligheten i den här gruppen beror på att de är gamla och sköra: att de skulle ha dött oavsett, framhåller han.
– Men resultaten visar att det inte förefaller vara så. Det verkar som att folk har dött i förtid just på grund av covid-19.
Genom att jämföra med en kontrollgrupp kan studien visa att skillnaden i dödlighet inte helt förklaras med hög ålder, tillägger han.
Studien pekar på flera riskfaktorer som kan kopplas till ökad risk. Neuropsykologiska tillstånd sticker ut som en av de starkaste.""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset