P
optimum optimum skrev:
Så släng nu inte er oanvända munskydd och ta med er handspriten när ni går hemifrån.
Och köp bara handsprit som är testat för verkan mot SARS-CoV-2!

Nä visst nä, det finns ju inte. :-)
När jag tittade igenom handspritsamlingen här hemma och letade data om handsprit på marknaden så var den allra mesta handspriten testat mot bakterier och ingen var testat mot SARS-CoV-2.
Som tur är har vi ett stort lager tvål hemmma. :D
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja det verkar ju allvarligt, eller?

0,0001 % risk att drabbas och de som drabbades blev friska efter ett tag.
300 fall av 300 miljoner doser

Men som du säkert vet så finns det en risk för enorma skadestånd i USA för det mesta så därför försäkrar man sig mot sådant via varningstexter.
Om det just drabbar bara folk under 30 år så är det ju inte 300 miljoner doser du ska räkna med utan något betydligt lägre och det samtidigt som risken för att den som är under 30 år blir allvarligt sjuk i covid är mycket liten.

Är det tillräckligt säkert att den biverkan finns så kommer bipacksedlar att uppdateras i Sverige också.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I Norge och Finland har man dock haft en underdödlighet genom hela pandemin. Men det var kanske Norge du menade?
Som jag har uppfattat det så hade Finland en överdödlighet förra året. Vad är din källa?
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Troligen i grupper som ännu inte är vaccinerade och till viss del i fullt vaccinerade då det inte ger 100% skydd.
Det är i alla fall vad deras regering och myndigheter anser, så du kan nog stryka ordet "troligen". Det styrks också av att inläggningar på sjukhus ökar i betydligt mindre omfattning (ändå mindre inläggningar på IVA och dödsfallen verkar väl inte gå upp).

optimum optimum skrev:
Precis som de fick tredje vågen av alfa får de nu fjärde vågen av delta.
Med stor sannolikhet kommer vi se samma förlopp här i Sverige.
Vi fick tredje vågen några månader efter Storbritannien och om några månader får vi fjärde vågen av delta här.
Det är väl rätt rimligt att det blir en ökad smittspridning på skolorna när de kommer igång.

Dock har de avsevärt mindre restriktioner i Storbritannien än vad vi har i Sverige, gäller även efter 1 juli.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hur tror du folk tar emot denna fina sommarpresent?
Jag tror de tar det som att nu är skiten äntligen över. Fest och party på gång med grannarna.
Den slutsatsen drog folk redan för ett par veckor sen.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Smittspridningen i England kan även bero på att vaccinet inte alls fungerar så bra som påståtts. Därav den snabba vaccineringen, så att så många doser som möjligt skulle prånglas ut på marknaden innan bluffen avslöjades.
En hypotes, så god som någon. Men, som vanligt, får vi se vad framtiden har i sitt sköte.
Nej, tvärtom visar utvecklingen i Storbritannien att vaccinerna fungerar som tänkt. Så din hypotes är felaktig.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, tvärtom visar utvecklingen i Storbritannien att vaccinerna fungerar som tänkt. Så din hypotes är felaktig.
Vi får väl se.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vi får väl se.

Staffans
Bra strategi, du kommer alltid att vänta i all evighet på att det skall vara något problem med vaccinen.

Du får helt enkelt acceptera att vaccineringen är lösningen att komma ur pandemin och riskerna är myyycket större med att få infektionen än att vaccinera sig.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det är i alla fall vad deras regering och myndigheter anser, så du kan nog stryka ordet "troligen". Det styrks också av att inläggningar på sjukhus ökar i betydligt mindre omfattning (ändå mindre inläggningar på IVA och dödsfallen verkar väl inte gå upp).


Det är väl rätt rimligt att det blir en ökad smittspridning på skolorna när de kommer igång.

Dock har de avsevärt mindre restriktioner i Storbritannien än vad vi har i Sverige, gäller även efter 1 juli.
Vi får väl se. Jag hade rätt förra gången också även om du förnekade att det skulle kallas tredje vågen.
Då kom GB varianten att få smittspridningen att öka och den varianten blev dominerande här.
Det är inte bara på skolor detta kommer spridas. Den kommer spridas bland övriga befolkningen nu när restriktionerna minskas.
Vi har bara 55% som fått 1:a dosen av befolkningen från 18år och uppåt.
33% med båda doserna vilket man från myndigheterna anser behövs mot delta varianten. (statistik FoHM 2021-06-24)

Vilka restriktioner tror du folk kommer följa efter 1:a juli när man mer eller mindre ger signalen "Faran över" till svenska folket?

På fredag smäller. (delvis citat Magnus Uggla) Fler och fler börjar sin semester då och krogen får ha öppet och baren kommer fyllas. Fotboll på krogen och jag kan redan höra vrålet "MÅÅÅÅÅÅL"
Ja självmål givetvis om man inte vill få igång en våg till.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej överdödligheten har varit mycket stor tidvis.

Underdödligheten har varit väldigt liten, också tidvis.

I Norge och Finland har man dock haft en underdödlighet genom hela pandemin. Men det var kanske Norge du menade?
Tidvis???
Jag säger att överdödligheten i Sverige år 2002 och 2020 var på samma nivå.

2002 var ett svårare influensaår, skillnaden var att influensan inte belastade sjukvården så hårt.

Det faktumet kan varken du eller någon annan ändra på.
 
optimum
UK har fått bra fart på utvecklingen av deltan. Nu med gårdagens kraftiga ökning

Ser man på smittspridningen nu mot andra vågen så är det betydligt kraftigare ökning nu och då är ändå många vaccinerade.



Linjediagram över dagliga nya COVID-19 fall i Storbritannien med 3- och 7-dagars glidande medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar ökad smittspridning av COVID-19 delta varianten över tid.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
du kommer alltid att vänta i all evighet på att det skall vara något problem med vaccinen.
Nej.
Nissens Nissens skrev:
Du får helt enkelt acceptera att vaccineringen är lösningen att komma ur pandemin och riskerna är myyycket större med att få infektionen än att vaccinera sig.
Nej.

Staffans
 
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vi får väl se.

Staffans
optimum optimum skrev:
Den kommer spridas bland övriga befolkningen nu när restriktionerna minskas.
Man kan ju se hur det ser ut med sjukhusinläggningarna i UK nu när fallen har ökat rejält några veckor.
Kurvdiagram som visar dagliga sjukhusinläggningar i Storbritannien med en 7-dagars genomsnittslinje, som indikerar en svag uppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mycket svag uppgång
https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare
optimum optimum skrev:
Det är inte bara på skolor detta kommer spridas. Den kommer spridas bland övriga befolkningen nu när restriktionerna minskas.
Jag har under de senaste veckorna varnat så mycket för att deltavarianten kan öka smittspridningen i Sverige att andra forummedlemmar har klagat på det så du är vare sig först eller ensam om det. Det är ju bara att se hur det var i området kring Karlstad för några veckor sen med festande gymnasieelever som smittade sina föräldrar mm. Men utbrotten i Sölvesborg och i Växjö (universitetet) har inte fått något genomslag på sjukvården.

optimum optimum skrev:
Ser man på smittspridningen nu mot andra vågen så är det betydligt kraftigare ökning nu och då är ändå många vaccinerade.
Men få restriktioner som är kvar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.