1 016 496 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Haha, de supportar och peppar sina telningar. Båda mina nu vuxna barn har universitetsexamen, vilket varit ett mål jag haft sedan de föddes.Staffans2000 skrev:
Jag har utmärkta engelska kunskaper och använder språket både hemma och i yrket typ 90% av tiden både i skrift och i tal.
Eftersom du själv säger att ditt CV är dåligt så utgår jag ifrån att det är sant.
optimum skrev:
Min CV håller rätt så långt när det gäller utbildning och erfarenhet. Men vad du inte fattar är att oavsett det så blir en CV rätt så värdelös om den innehåller saker som att man fått avsked för fiffel. Då hjälper det inte med akademisk examen från universitet med höga betyg vilket jag givetvis har.
Dessutom skulle jag skämmas om jag gjorde saker mina föräldrar lärt mig och den viktigaste, ärlighet.
Med så gedigna akademiska meriter borde man väl ändå veta att det heter "ett cv"?
Jag förstår inte all denna indignation från olika håll, det låter mer som avundsjuka från mer eller mindre livrädda människor som isolerat sig istället för att försöka leva ett någorlunda normalt liv under så smittsäkra former som möjligt.
Jag åkte från Göteborg till Stockholm med tåg idag för stt fira Midsommar. Jag är fullvsccinerad så det känns ok.
Man fattar ju att de haft problem i Sthlm med pandemin. Tåget upp fungerade utmärkt med bra avståndshållande.
Sedan tog jag tunnelbanan till en förort.
Katastrof.
0% av människor som verkade ha utländsk bakgrund höll avstånd eller använde mask. Kanske typ 3 % av övriga…
Hela miljön var som om det inte finns någon pandemi, varken på station eller på tåget….
Hade jag inte varit fullvaccinerad så hade det varit riktigt illa…
Vad är det för fel på Stockholmarna???
Man fattar ju att de haft problem i Sthlm med pandemin. Tåget upp fungerade utmärkt med bra avståndshållande.
Katastrof.
0% av människor som verkade ha utländsk bakgrund höll avstånd eller använde mask. Kanske typ 3 % av övriga…
Hela miljön var som om det inte finns någon pandemi, varken på station eller på tåget….
Vad menas med "känslan av splittring"? Jag skummade SVT-artikeln och artikeln på pewresearch.org som den refererade till utan att få något bra hum om vad det innebär.Gammelnörden skrev:
"Mätning: Känslan av splittring växer under pandemin
Sverige: växande känsla av splittring
Sverige är inget undantag. I fjol svarade 36 procent att landet är mer splittrat än innan pandemin. I år var samma siffra 53 procent. Andelen som ser Sverige som mer enat har å sin sida sjunkit från 58 till 43 procent, enligt Pew.
– Sverige är lägst i Europa på den punkten procentuellt, säger Kat Devlin, en av rapportförfattarna, till SVT.
– När det gäller restriktioner så svarar 51 procent att de har varit ungefär lagom, vilket är högst i Europa.
Sverige i utkanten
De svarande i Sverige är också minst kritiska till hur Sverige har hanterat krisen av alla i europeiska länder. 33 procent anser att Sverige har hanterat det väldigt dåligt (8 procent) eller något dåligt (25 procent)."
[länk]
Jag blir inte mer smittbärande om vaccinet medför en allvarlig biverkan.Staffans2000 skrev:
Vaccinet som jag tog är f.ö testat och visade sig inte medföra allvarliga biverkningar för den allra största delen av de vaccinerade.
Finns det någon vetenskaplig evidens för det? (Förutom det uppenbara att man ofta blir immun eller åtminstone mindre benägen att bli sjuk igen efter att ha varit infekterad av ett specifikt virus).Staffans2000 skrev:
Löfven bröt mot FOHMs allmänna råd (tror jag; jag fick det aldrig helt klarlagt). Carlson reste i enlighet med FOHMs allmänna råd.optimum skrev:
Det mest allvarliga är att Johan Carlsson förbrukar sitt förtroende väldigt snabbt genom att göra så som han gjorde.
Det hjälper inte att påstå att han reste säkert osv. Det är samma som Stefan Löfven som var och handlade i mellandagarna. Då var det att han påstod "Snabbt in och snabbt ut" skulle friskriva honom från att agera mot råden.
Jag tycker att det är en höna av ett vattenglas. Den mesta upprördheten (från media) tycks också handla om att Carlson spenderade mycket pengar, och det var det jag kommenterade från början i den här deltråden. Han hjälpte ju till för att få lite fart på hotellbranschen.
Redigerat:
Du är våghalsig. (oförståndig?)Nissens skrev:
Jag åkte från Göteborg till Stockholm med tåg idag för stt fira Midsommar. Jag är fullvsccinerad så det känns ok.
Katastrof.
Motsvarande hade jag aldrig gett mig in på även om jag som nu är fullvaccinerad med mer än två veckor efter vaccin dos 2.
Jag sitter i sommarstugan med frugan på västkusten.
Hälsat på grannarna utomhus på ca 5 meters håll.
Ett högljutt skål när vi åt sill mm över till dem som också åt sin midsommarmat samtidigt på sin altan.
Än är det inte över och jag tänker inte bidraga till någon smittspridning.
Åka till Stockholm nu och åka kollektivt = No No.
Men Nisse, du glömde väl inte munskydd som finns som råd att använda när man åker kollektivt?
Mitt förtroende för FOHM bygger inte på vad enskilda anställa har gjort. Det bygger på hur väl FOHM kan motivera sina råd till allmänheten, och hittills har jag ansett att de har varit rimliga.optimum skrev:
Jag har ingen anledning att ha förtroende eller sakna förtroende för dessa båda män. Varför behöver de få mitt förtroende?
Jag är "livrädd" och håller mig isolerad[*] men jag klankar inte ner på dem som lever annorlunda än mig och samtidigt följer FOHMs allmänna råd. Om man ska klanka ner på några så är det de personer som trodde/tror att de kan leva som innan pandemin utan att det medför några konsekvenser.T tanaris skrev:
[*]
Mer eller mindre. Jag släppte lite på isoleringen två veckor efter andra covidsprutan.
Lustigkurre där. Det är ett ännu större trams, än din vurm för småfåglar. Din engelska är urusel. Helt obefintlig. Eller måste jag lägga ner mer tid av mitt resterande liv på att leta upp ditt "bevis" på att munskydd inte fungerarNissens skrev:
Staffans
Haha, min engelska fungerar utmärkt jorden runt, så du har fel igen.Staffans2000 skrev:
Du har fortfarande inte begripit läget med munskydd. Men det är en ickefråga numera. Jag är fullvaccinerad precis som många andra och bryr mig ingenting om det. Så vi kan begrava den frågan forever.