1 016 677 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Utifrån att ha läst en hel del i utländska nättidningar under pandemin så är min gissning att det kan syfta på hur man upplever den nationella sammanhållningen i att följa rekommendationer och just nu vaccinera sig för att "ta oss ur" pandemin. Men det skiljer sig nog också lokalt och från person till person vad man lägger in i begreppet, för jag tänker osökt på splittringarna i gränsstäderna men även mellan Sverige som land och vår relation till våra nordiska grannar. EU:s försök till gemensam sak i krishantering började ju inte heller så bra...P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 170 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 170 inlägg
Bara under rusningstid numera i Stockholm.optimum skrev:
Här är det nu mycket låg risk att råka ut för någon smittsam. Under förra veckan var det totalt 431 bekräftade fall bland över 2 miljoner människor, 18 fall per 100 000 innevånare, så man ska ha mycket otur för att komma nära någon smittsam och sen är fullvaccinerade väl skyddade mot allvarlig sjukdom och risken att sprida smittan om man nu trots allt blir sjuk är låg. Det är jämförbart med slutet av juli förra året. 48 fall per 100 000 innevånare under de senaste två veckorna är en bra bit under riksgenomsnittet på ung. 60, samt lägre än i Västra Götaland.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5/page/page_0/
Orsaken till långtidscovid kan vara löst av den här geniala läkaren!
Virusets spikprotein finns kvar i immunceller som sedan skapar inflammation i blodkärlen, var som helst i kroppen, tex i hjärnan. Vi ansträngning ökar monocyterna i kroppen och det blir en försämring.
Och vad värre är att man har även sett samma fenomen efter vaccination. @Staffans2000 Spikproteinet finns kvar i patrullerande monocyter och orsakar inflammation. Det goda är dock att det är behandlingsbart.
Se den!
https://www.youtube.com/watch?v=JwjJs5ZHKJI&t=4509s
Virusets spikprotein finns kvar i immunceller som sedan skapar inflammation i blodkärlen, var som helst i kroppen, tex i hjärnan. Vi ansträngning ökar monocyterna i kroppen och det blir en försämring.
Och vad värre är att man har även sett samma fenomen efter vaccination. @Staffans2000 Spikproteinet finns kvar i patrullerande monocyter och orsakar inflammation. Det goda är dock att det är behandlingsbart.
Se den!
https://www.youtube.com/watch?v=JwjJs5ZHKJI&t=4509s
Du verkar ha en dålig dag, jag förhandlar och skriver ofta stora kontrakt på engelska med kunder och det fungerar alldeles utmärkt, så om du tolkar saker på ditt egna sätt så är det ditt problem, ingen annans.Staffans2000 skrev:
Om du läser det inlägget jag kommenterade så ser du att det var du som tog upp munskyddet, om du inte vill att det kommenteras så kan du ju sluta upp med att ta upp det…
Vart vill du komma?
Ja då tar vi det en gång till.BirgitS skrev:
Tänk själv.
Att FoHM gått ut med rådet att använda munskydd i kollektivtrafiken är för att de ser det som en risk för smittspridning. Att de bara angett vid rusningstrafik är för att folk inte tänker själva utan måste ledas i varje moment.
Vi som tänker själva inser att risken är när det är många personer och dåligt med avstånd samt att man delar samma luft i ett mindre rum.
Att FoHM bara har rådet vid rusningstrafik är återigen ett bevis på att de gör för lite och för sent. Infördes 7:e januari i år. På tok för sent.
Om man måste åka kollektivt eller vistas i mindre rum ska man givetvis se det som en risk för smittspridning och då bör man ta till de skydd som finns.
Även deras FoHM och inte FHM är också att de är för sena på sitt egna namn ska skyddas och blev taget av någon annan. För sent och för lite är deras namn.
Här är lite mer från FoHM och tänker man lite själv så ramlar nog polletten ned.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/
Not: Detta är inte avsett att diskutera munskydd då vi har en egen tråd för det utan nyheten att Nissens är så våghalsig att han mitt i pandemin åker till Stockholm och där vidare med kollektivtrafik. Mer sådant och vi har en fjärde våg med deltan.
Även vaccinerade kan ju bli smittade och tex förflytta smitta mellan städer…
Vi får väl hoppas Nissens sätter sig i karantän vid hemkomsten.
Vi får väl hoppas Nissens sätter sig i karantän vid hemkomsten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 170 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 170 inlägg
Första meningen håller jag med om men inte andra för hade det varit på det viset så hade det ju varit mycket enklare att säga att det ska vara jämnt.optimum skrev:
För tillfället är det vare sig våghalsigt eller oförståndigt att som medelålders och fullvaccinerad + två veckor åka kollektivt utan munskydd i Stockholm, lika lite nu som för 11 månader sen. I Karlstad och på en del andra ställen är det däremot annorlunda.
Alla de som inte brydde sig på tunnelbanan har antagligen redan haft covid, för det har nästan alla yngre som rör sig någorlunda normalt med jobb och resor någorlunda centralt kring Stockholm.
Edit: förtydligande
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 170 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 170 inlägg
Vill man helt eliminera risken att bli smittad så får man ju fortsätta att leva isolerad utan kontakt med andra i några år till. Andra föredrar att hålla nere risknivån på en lämplig låg nivå så att det går att leva ett trevligt liv och inte bara överleva.blackarrow skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 170 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 170 inlägg
Det gjordes en undersökning av en grupp kring 25 år i januari (tror jag) och då hade 25 % antikroppar. Det var alltså innan våg 3 hade börjat. Det skrevs om den i tråden när rapporten kom ut.blackarrow skrev:
Sen är det ju mer anekdotiskt att när jag frågar släktingar i 20-30-årsåldern så säger de att "alla" de känner hade antingen en misstänkt covid förra våren eller en bekräftad covid under hösten/vintern. Smittspridningen på Järvafältet och i andra områden med många med utländsk bakgrund (som Nissens skrev om) har varit högre än på andra håll i Stockholm. Det kan väl också tänkas att anledningen till att våg 3 inte var lika stor i Stockholm som på många andra håll var att många redan var immuna.
Kan nog säga att det inte hänger på mig. Möjligen blir jag krasslig själv, men jag sprider ingenting till någon annan eftersom jag håller avstånd.optimum skrev:
Ja då tar vi det en gång till.
Tänk själv.
Att FoHM gått ut med rådet att använda munskydd i kollektivtrafiken är för att de ser det som en risk för smittspridning. Att de bara angett vid rusningstrafik är för att folk inte tänker själva utan måste ledas i varje moment.
Vi som tänker själva inser att risken är när det är många personer och dåligt med avstånd samt att man delar samma luft i ett mindre rum.
Att FoHM bara har rådet vid rusningstrafik är återigen ett bevis på att de gör för lite och för sent. Infördes 7:e januari i år. På tok för sent.
Om man måste åka kollektivt eller vistas i mindre rum ska man givetvis se det som en risk för smittspridning och då bör man ta till de skydd som finns.
Även deras FoHM och inte FHM är också att de är för sena på sitt egna namn ska skyddas och blev taget av någon annan. För sent och för lite är deras namn.
Här är lite mer från FoHM och tänker man lite själv så ramlar nog polletten ned.
[länk]
Not: Detta är inte avsett att diskutera munskydd då vi har en egen tråd för det utan nyheten att Nissens är så våghalsig att han mitt i pandemin åker till Stockholm och där vidare med kollektivtrafik. Mer sådant och vi har en fjärde våg med deltan.
Tågen fungerar utmärkt med bra säkerhet. Men tunnelbanan i Sthlm verkar vara helt oreglerad . Det verkar som att Stockholmarna helt har glömt av pandemin. Det blir ingen mer Tunnelbana för min del…
Det finns inte tillstymmelse till skyddsåtgärder där. Varken på stationerna eller på tunnelbanetågen.
Helt obegripligt.
Ändå är min uppfattning att vi har varit väsentligt mer homogena som grupp i Sverige än i andra länder och att efterföljandet av det som i Sverige är råd, har varit större här än hur befolkningen i andra länder följt deras regler.Gammelnörden skrev:
Utifrån att ha läst en hel del i utländska nättidningar under pandemin så är min gissning att det kan syfta på hur man upplever den nationella sammanhållningen i att följa rekommendationer och just nu vaccinera sig för att "ta oss ur" pandemin. Men det skiljer sig nog också lokalt och från person till person vad man lägger in i begreppet, för jag tänker osökt på splittringarna i gränsstäderna men även mellan Sverige som land och vår relation till våra nordiska grannar. EU:s försök till gemensam sak i krishantering började ju inte heller så bra...
Min gissning är att gemensam hantering av sånt här inom EU tyvärr inte kommer vara möjlig på rätt länge, det är ju ett antal länder som drar i en helt annan riktning nu än resten av västvärlden och det blir nog svårt att hitta en gemensam syn på något öht för en tid framöver.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 170 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 170 inlägg
Inte alla, bara de som är lite yngre, har varit sjuka, vet att de äldre är vaccinerade, att smittspridningen går ner och beläggningen på sjukhusen går ner. Då reagerar de helt normalt psykologiskt och blåser faran över. Det är ju det normala beteendet som ger upphov till vågor av smittspridning.Nissens skrev:
Hur tänker du att tunnelbanan skulle kunna vara mer reglerad?Nissens skrev:
Det var flera år sedan jag åkte kollektivt själv, men enligt folk jag känner som fortfarande gör det ändrades beteendet nästan över en natt när (kvälls-)tidningarna började antyda att faran var över.Nissens skrev:
Kan nog säga att det inte hänger på mig. Möjligen blir jag krasslig själv, men jag sprider ingenting till någon annan eftersom jag håller avstånd.
Tågen fungerar utmärkt med bra säkerhet. Men tunnelbanan i Sthlm verkar vara helt oreglerad . Det verkar som att Stockholmarna helt har glömt av pandemin. Det blir ingen mer Tunnelbana för min del…
Det finns inte tillstymmelse till skyddsåtgärder där. Varken på stationerna eller på tunnelbanetågen.
Helt obegripligt.
Alla länder är väl ordentligt splittrade? Annars skulle det knappast finnas flera olika politiska partier representerade i de folkvalda församlingarna.Gammelnörden skrev:
Utifrån att ha läst en hel del i utländska nättidningar under pandemin så är min gissning att det kan syfta på hur man upplever den nationella sammanhållningen i att följa rekommendationer och just nu vaccinera sig för att "ta oss ur" pandemin. Men det skiljer sig nog också lokalt och från person till person vad man lägger in i begreppet, för jag tänker osökt på splittringarna i gränsstäderna men även mellan Sverige som land och vår relation till våra nordiska grannar. EU:s försök till gemensam sak i krishantering började ju inte heller så bra...
Sverige tror jag låg högt up på splitterskalan redan innan pandemin. Sverige är världens extremaste land. Här är alla individualister och dåliga på kollektiva lösningar på problem (förutom sådana som har pådyvlats oss ovanifrån och då svär vi över dem, men fogar oss).
Ett land splittrat i tio miljoner delar.