1 016 677 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det vore ju intressant att få en förklaring till den låga överdödligheten då, och hur det kommer sig att det tidvis varit underdödlighet. Den kända faktan motsäger ju denna teorin.Ulltand skrev:
""Demens, njursjukdom och nedsatt förmåga att gå är några av faktorerna som ökade risken att dö med covid-19, visar en ny studie från Umeå universitet.
Fyra av tio med covid-19 på särskilda boenden, bland annat äldreboenden, avled inom en månad från det att de bekräftats sjuka. Dödligheten var sju gånger högre bland de insjuknande än bland andra boende.
En del människor tror kanske att den höga dödligheten i den här gruppen beror på att de är gamla och sköra: att de skulle ha dött oavsett, framhåller han.
– Men resultaten visar att det inte förefaller vara så. Det verkar som att folk har dött i förtid just på grund av covid-19.
Genom att jämföra med en kontrollgrupp kan studien visa att skillnaden i dödlighet inte helt förklaras med hög ålder, tillägger han.
Studien pekar på flera riskfaktorer som kan kopplas till ökad risk. Neuropsykologiska tillstånd sticker ut som en av de starkaste.""
[länk]
Ja det verkar ju allvarligt, eller?Snigla skrev:
0,0001 % risk att drabbas och de som drabbades blev friska efter ett tag.
300 fall av 300 miljoner doser
Men som du säkert vet så finns det en risk för enorma skadestånd i USA för det mesta så därför försäkrar man sig mot sådant via varningstexter.
På 80-talet köpte vi ett säkerhetsskåp för disketter som skulle skydda dem vid brand. Litet fyrkantigt typ 40x40x40 cm. Vägde ca 15-20kg
På dörrens satt en varningsdekal om att risk för att skada fötterna om man tappade det på dem.
En dekal man behövde för att kunna sälja dem i USA utan risk för miljonskadestånd om någon där råkade tappa skåpet på sina fötter.
Sammanfattar väl min uppfattning, svårt att mäta när man ligger runt eller på nollan: https://www.sydsvenskan.se/2021-06-...ad-fraga-ibland-ar-osakerheten-det-enda-sakra
"
Många dåliga studier av infekterad fråga – ibland är osäkerheten det enda säkra"
"Mannen var lite hostig när han steg på bussen, men tänkte inte särskilt mycket på det just då.
När den kinesiske resenären efter drygt två timmars färd skulle byta buss sprang han ändå in i en butik och köpte ett paket munskydd. Han satte ett på sig och klev ombord på nästa buss. Efter femtio minuter var han framme i Chongquin.
Nästa dag var han rejält förkyld. Han tog ett test och det visade sig att han hade covid.
Nu vidtog smittspårning. Alla medpassagerare spårades upp och testades.
I den första bussen var de 39. Fem av dem var infekterade med det nya coronaviruset.
I den andra bussen hade 14 personer färdats. Ingen av dem hade covid.
För forskarna Xiaopeng Liu och Sisen Zhang vid universitetet i Henan var sambandet tydligt: munskydd förhindrar spridning av covid. Det var slutsatsen som publicerades i en vetenskaplig tidskrift den 13 mars 2020.
Den är en av en kvarts miljon vetenskapliga artiklar om covid och viruset Sars-Cov-2 som finns att läsa via världshälsoorganisationen WHO:s webbsida.
Kontrollfråga: Hur många av resenärerna var smittade redan när de klev på bussen?
Det kan vi inte veta. De testades efter resan.
Kan vi då utifrån denna ”studie” dra någon slutsats om munskyddets effekter?
Nej.
Munskyddet eller ansiktsmasken är nog det (förlåt ordvalet) mest infekterade debattämnet under denna pandemi. När en forskargrupp på norska Folkhelseinstituttet sökte i de vetenskapliga databaserna fick de 2 588 träffar.
Låt oss för tillfället lämna sakfrågan därhän. Den norska granskningen handlar om forskningens kvalitet under pandemin.
Rapporten gäller heller inte enskilda iakttagelser, som den kinesiske bussresenären. Det intressanta är ”systematiska översikter”, alltså vetenskapliga studier som sammanfattar resultatet av många andras arbete.
Beslutsfattare: miljö- och klimatminister Per Bolund (MP), statsminister Stefan Löfven (S). Foto: Fredrik Sandberg / TT
När den norska gruppen gick igenom hela det senaste årets forskning om munskydd hittade de 43 systematiska översikter i ämnet. Nu satte de sig att hårdgranska dessa.
Den som trovärdigt ska sammanfatta andra forskares resultat måste vara noga med kvaliteten på de studier som ska räknas med, bara för att ta ett exempel av de sexton krav de norska granskarna ställde.
Hur många systematiska översikter befanns ha hög kvalitet?
En enda.
Bristerna hos de andra 42 översikterna kunde vara av olika slag, men bestod oftast i att forskarna inte hade berättat precis hur de gjort.
”Situationen är högst otillfredsställande”, summerar Folkhelseinstituttet. För beslutsfattare är det ju avgörande att den forskning som de lutar sig mot är pålitlig.
Vad säger då den enda godkända översikten?
Den sammanställer slutsatserna i 67 vetenskapliga rapporter där munskyddets effekt på virusspridning har studerats. Resultat:
”Det råder osäkerhet om munskyddens effekter.”"
"
Många dåliga studier av infekterad fråga – ibland är osäkerheten det enda säkra"
"Mannen var lite hostig när han steg på bussen, men tänkte inte särskilt mycket på det just då.
När den kinesiske resenären efter drygt två timmars färd skulle byta buss sprang han ändå in i en butik och köpte ett paket munskydd. Han satte ett på sig och klev ombord på nästa buss. Efter femtio minuter var han framme i Chongquin.
Nästa dag var han rejält förkyld. Han tog ett test och det visade sig att han hade covid.
Nu vidtog smittspårning. Alla medpassagerare spårades upp och testades.
I den första bussen var de 39. Fem av dem var infekterade med det nya coronaviruset.
I den andra bussen hade 14 personer färdats. Ingen av dem hade covid.
För forskarna Xiaopeng Liu och Sisen Zhang vid universitetet i Henan var sambandet tydligt: munskydd förhindrar spridning av covid. Det var slutsatsen som publicerades i en vetenskaplig tidskrift den 13 mars 2020.
Den är en av en kvarts miljon vetenskapliga artiklar om covid och viruset Sars-Cov-2 som finns att läsa via världshälsoorganisationen WHO:s webbsida.
Kontrollfråga: Hur många av resenärerna var smittade redan när de klev på bussen?
Det kan vi inte veta. De testades efter resan.
Kan vi då utifrån denna ”studie” dra någon slutsats om munskyddets effekter?
Nej.
Munskyddet eller ansiktsmasken är nog det (förlåt ordvalet) mest infekterade debattämnet under denna pandemi. När en forskargrupp på norska Folkhelseinstituttet sökte i de vetenskapliga databaserna fick de 2 588 träffar.
Låt oss för tillfället lämna sakfrågan därhän. Den norska granskningen handlar om forskningens kvalitet under pandemin.
Rapporten gäller heller inte enskilda iakttagelser, som den kinesiske bussresenären. Det intressanta är ”systematiska översikter”, alltså vetenskapliga studier som sammanfattar resultatet av många andras arbete.
Beslutsfattare: miljö- och klimatminister Per Bolund (MP), statsminister Stefan Löfven (S). Foto: Fredrik Sandberg / TT
När den norska gruppen gick igenom hela det senaste årets forskning om munskydd hittade de 43 systematiska översikter i ämnet. Nu satte de sig att hårdgranska dessa.
Den som trovärdigt ska sammanfatta andra forskares resultat måste vara noga med kvaliteten på de studier som ska räknas med, bara för att ta ett exempel av de sexton krav de norska granskarna ställde.
Hur många systematiska översikter befanns ha hög kvalitet?
En enda.
Bristerna hos de andra 42 översikterna kunde vara av olika slag, men bestod oftast i att forskarna inte hade berättat precis hur de gjort.
”Situationen är högst otillfredsställande”, summerar Folkhelseinstituttet. För beslutsfattare är det ju avgörande att den forskning som de lutar sig mot är pålitlig.
Vad säger då den enda godkända översikten?
Den sammanställer slutsatserna i 67 vetenskapliga rapporter där munskyddets effekt på virusspridning har studerats. Resultat:
”Det råder osäkerhet om munskyddens effekter.”"
Det var fortfarande en nyhet (hade inte tagits upp innan) som jag bara vidarebefordrade i nyhetstrådenoptimum skrev:
Ja det verkar ju allvarligt, eller?
0,0001 % risk att drabbas och de som drabbades blev friska efter ett tag.
300 fall av 300 miljoner doser
Men som du säkert vet så finns det en risk för enorma skadestånd i USA för det mesta så därför försäkrar man sig mot sådant via varningstexter.
På 80-talet köpte vi ett säkerhetsskåp för disketter som skulle skydda dem vid brand. Litet fyrkantigt typ 40x40x40 cm. Vägde ca 15-20kg
På dörrens satt en varningsdekal om att risk för att skada fötterna om man tappade det på dem.
En dekal man behövde för att kunna sälja dem i USA utan risk för miljonskadestånd om någon där råkade tappa skåpet på sina fötter.
(usa har ett helt galet rättsystem för just skadestånd!)
Nej överdödligheten har varit mycket stor tidvis.Nissens skrev:
Underdödligheten har varit väldigt liten, också tidvis.
I Norge och Finland har man dock haft en underdödlighet genom hela pandemin. Men det var kanske Norge du menade?
Hur skulle det faktum att (över)dödligheten varierar över tid utesluta att en (bakomliggande) sjukdom, tex njursjukdom, ökar risken att dö av en annan sjukdom (covid-19)?Nissens skrev:
Hur skulle underdödlighet under en viss tidsperiod utesluta att tex njursjukdom ökar risken för att dö i covid-19 (eller någon annan sjukdom)?
Man skulle väl kunna gjort samma statistiska undersökning med influensa och kommit fram till att gamla med njursjukdom mm inte skulle ha dött om de inte fått influensa?
Fjärde vågen växer till sig i Storbritannien.
Betydligt mer än vad jag trott och ändå rätt så många vaccinerade.
Troligen i grupper som ännu inte är vaccinerade och till viss del i fullt vaccinerade då det inte ger 100% skydd.
Precis som de fick tredje vågen av alfa får de nu fjärde vågen av delta.
Med stor sannolikhet kommer vi se samma förlopp här i Sverige.
Vi fick tredje vågen några månader efter Storbritannien och om några månader får vi fjärde vågen av delta här.
Så släng nu inte er oanvända munskydd och ta med er handspriten när ni går hemifrån.
Det kommer att behövas även om man är vaccinerad.
Tänk själv, lär behövas för givetvis finns det de som förnekar att vi har en fjärde våg på gång.
Betydligt mer än vad jag trott och ändå rätt så många vaccinerade.
Troligen i grupper som ännu inte är vaccinerade och till viss del i fullt vaccinerade då det inte ger 100% skydd.
Precis som de fick tredje vågen av alfa får de nu fjärde vågen av delta.
Med stor sannolikhet kommer vi se samma förlopp här i Sverige.
Vi fick tredje vågen några månader efter Storbritannien och om några månader får vi fjärde vågen av delta här.
Så släng nu inte er oanvända munskydd och ta med er handspriten när ni går hemifrån.
Det kommer att behövas även om man är vaccinerad.
Tänk själv, lär behövas för givetvis finns det de som förnekar att vi har en fjärde våg på gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du direktnumret till Johan Carlsson för ni är väl polare?Nissens skrev:
Jag provade med 8888888 men då svarade någon som kallade sig Ulla-Bella
Hur tror du folk tar emot denna fina sommarpresent?
Jag tror de tar det som att nu är skiten äntligen över. Fest och party på gång med grannarna.
Nå vad är dina tankar om fjärde vågen?
Kommer den eller inte?
Få se nu om du kan få ihop 1+1
Jag är helt övertygad om att varken du eller jag har kompetensen som krävs för att bedömma detta. Inte heller sitter vi i det informationsflödet som krävs.optimum skrev:
Har du direktnumret till Johan Carlsson för ni är väl polare?
Jag provade med 8888888 men då svarade någon som kallade sig Ulla-Bella
Hur tror du folk tar emot denna fina sommarpresent?
Jag tror de tar det som att nu är skiten äntligen över. Fest och party på gång med grannarna.
Nå vad är dina tankar om fjärde vågen?
Kommer den eller inte?
Få se nu om du kan få ihop 1+1
Så, som jag sagt förut, är det något denna tråden inte behöver mer av så är det killgissningar, så jag bidrar inte med det i detta läget.
Kan bara konstatera att Sverige manövrerat klokt i pandemin med EU mått mätt. Att ha en lägre överdödlighet än nästan 70% av EU länderna, och att komma 2:a i minimering av ekonomiska konsekvenser(efter Danmark) är riktigt bra!
Jag tycker att du skall sträcka på dig och glädjas åt det!
Jag bryr mig inte om förnekelser med överdödlighet men kan med sorg se alla som avlidit i denna pandemi.Nissens skrev:
Jag är helt övertygad om att varken du eller jag har kompetensen som krävs för att bedömma detta. Inte heller sitter vi i det informationsflödet som krävs.
Så, som jag sagt förut, är det något denna tråden inte behöver mer av så är det killgissningar, så jag bidrar inte med det i detta läget.
Kan bara konstatera att Sverige manövrerat klokt i pandemin med EU mått mätt. Att ha en lägre överdödlighet än nästan 70% av EU länderna, och att komma 2:a i minimering av ekonomiska konsekvenser(efter Danmark) är riktigt bra!
Jag tycker att du skall sträcka på dig och glädjas åt det!![]()
Vi kunde helt klart gjort det bättre utan att jämföra oss med andra länder.
Vår beredskap var inte i den nivå man ljög om och borde rimligen varit betydligt bättre.
Fjärde vågen kommer precis som jag förutspådde den tredje.
Rätt så enkelt när man ser på händelseutveckling i UK då och nu.
Precis som om det regnar ute. Går man ut då utan paraply kommer man troligen bli blöt.
Kloknissens är äntligen tillbaka. VälkommenNissens skrev:
Smittspridningen i England kan även bero på att vaccinet inte alls fungerar så bra som påståtts. Därav den snabba vaccineringen, så att så många doser som möjligt skulle prånglas ut på marknaden innan bluffen avslöjades.
En hypotes, så god som någon. Men, som vanligt, får vi se vad framtiden har i sitt sköte.
Staffans
Nja, UK har väl drygt 60% vaccinerade.Staffans2000 skrev:
Kloknissens är äntligen tillbaka. Välkommen.
Smittspridningen i England kan även bero på att vaccinet inte alls fungerar så bra som påståtts. Därav den snabba vaccineringen, så att så många doser som möjligt skulle prånglas ut på marknaden innan bluffen avslöjades.
En hypotes, så god som någon. Men, som vanligt, får vi se vad framtiden har i sitt sköte.
Staffans
Sedan hjälper inte vaccinet till 100% så det finns rätt många att smitta.
De har även öppnat upp en del så det är röda mattan ut för deltan som är totalt dominerade där nu.
Samma kommer ske i Sverige också. Tråkigt nog.
Det är ju du som förnekar fakta. 2002 och 2020 hade samma överdödlighet. Om du förnekar det så är det ju ditt problem, det förändrar ju inte fakta.optimum skrev:
Jag bryr mig inte om förnekelser med överdödlighet men kan med sorg se alla som avlidit i denna pandemi.
Vi kunde helt klart gjort det bättre utan att jämföra oss med andra länder.
Vår beredskap var inte i den nivå man ljög om och borde rimligen varit betydligt bättre.
Fjärde vågen kommer precis som jag förutspådde den tredje.
Rätt så enkelt när man ser på händelseutveckling i UK då och nu.
Precis som om det regnar ute. Går man ut då utan paraply kommer man troligen bli blöt.
Kvällspressen och de som förlitar sig på deras rubriker vill ju tro något annat. Jag förstår fullt ut att kvällspressen vill tjäna pengar med sina skandalrubriker.
Det är mycket svårare att förstå er som vägrar acceptera fakta utan hellre köper kvällstidningarnas vinklingar…
Problemet med Covid-19 har aldrig varit dödligheten, det har hela tiden varit belastningen på vården som varit det stora eländet.