BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Chilla Gunilla. Viss smittspridning i närtid bland folk som inte är i riskzonen, ja. Blir det ett samhällsproblem, nej.
Det är lustigt hur din inställning ändrade sig så mycket i samband med att du kom fram till att du hade en viss gen.

Tillägg:
Det blir ett samhällsproblem i höst om skolorna måste hålla på och stänga och öppna med ett par veckors mellanrum. Kanske inte just själva åtgärden men i förlängningen så blir det elever med bristfällig utbildning som har svårt att både vidareutbilda sig och få jobb.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag försökte hitta en källa innan jag ställde frågan men lyckades inte så det var därför jag frågade.

Än så länge har Sverige fått 1,6 miljoner doser AZ av totalt 6,5 vilket inte är så lite (25 %) och dessutom har AZ getts till de som blir mest sjuka och avlider. Verkligen inte en bra situation som jag ser det.

Däremot hittade jag just denna artikel från den 23 maj: [länk]
Så vad har du för källa egentligen till att det skulle vara skillnad?

Däremot gör det ju mycket sämre för Sverige än för Storbritannien för där borta har en mycket större andel av befolkningen fått två doser.
25 % är lite i förhållande till 75 %

Jag har räknat R-talet för den indiska mutationen och vi hamnar under 1.

Därför är det en storm i ett vattenglas för vår del. Britterna ligger sämre till.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
25 % är lite i förhållande till 75 %

Jag har räknat R-talet för den indiska mutationen och vi hamnar under 1.

Därför är det en storm i ett vattenglas för vår del. Britterna ligger sämre till.
Var är källan till 75 %?

Det vore ju intressant att se den beräkningen.

Varför ligger britterna sämre till när fler är vaccinerade, fler är vaccinerade med två doser och det just inte är någon skillnad på vaccinernas skydd mot deltavarianten?

BirgitS BirgitS skrev:
Det vore ju intressant att se den beräkningen.

Den har jag publicerat i tråden för någon vecka sedan.

Du brukar ju klaga på om någon ompostar med motiveringen "läs tråden".

Så varför inte ta ett råd från dig själv?

BirgitS
Alla regioner i England ser en uppgång i antalet nya coronafall, skriver The Guardian. På vissa håll är nivåerna de högsta sedan i februari.
Det muterade viruset dominerar smittspridningen, som främst sker bland unga människor som ännu inte vaccinerats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.35

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk] kl. 19.35

En dos Astra räcker inte bra, tyvärr. Men unga människor tål viruset rätt bra.

Om smittan går upp nu är helt ojämförbart med att ifall smittan gick upp förra året.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den har jag publicerat i tråden för någon vecka sedan.

Du brukar ju klaga på om någon ompostar med motiveringen "läs tråden".

Så varför inte ta ett råd från dig själv?
Okej, du menar nog detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-618#post-4259252
Det verkar ju lite konstig beräkning. Särskilt med tanke på den brittiska sidan jag nyss länkade till där myndigheterna hävdade att det just inte var någon skillnad mellan de två vaccinerna.

Så vitt jag vet brukar man ange R0 till 3,5 för de kinesiska varianterna A och B, medan de varianter som spreds i Europa förra våren var smittsammare än de två, och den spanska varianten som spreds under hösten var ändå smittsammare följt av alfa-varianten som är då kanske 60 % smittsammare än den spanska så det verkar saknas några steg i din beräkning.

Vad R-talet i Indien var med någon okänd variant verkar inte särskild intressant när det gäller beräkningar i Storbritannien och Sverige.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En dos Astra räcker inte bra, tyvärr. Men unga människor tål viruset rätt bra.

Om smittan går upp nu är helt ojämförbart med att ifall smittan gick upp förra året.
Nu är det ju bara en liten andel i Storbritannien som bara har fått en dos AZ så det är ju ointressant (till skillnad från i Sverige där det är en stor andel). Som sagt sjukhusinläggningarna går upp där borta sen ett tag.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju bara en liten andel i Storbritannien som bara har fått en dos AZ så det är ju ointressant (till skillnad från i Sverige där det är en stor andel). Som sagt sjukhusinläggningarna går upp där borta sen ett tag.
Kom nu inte och förstör de fina killgissningarna med fakta! :rofl::crysmile:

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Danmark är nu det EU-land som redovisar flest antal nya covid-19-fall per 100 000 invånare under de senaste två veckorna.
I den senaste statistiken från EU:s smittskyddsenhet (ECDC) landar Danmarks tvåveckorssiffra på 225, följt av Nederländerna på 204 och Lettland på 203.
Sverige 165
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 20.34

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
Överdödligheten 2020 var som ett svårare influensaår, antalet döda gick från förväntade 91 000 till ca 98 200. Och 90% av de som var med i de ca 7 200 i överdödligheten var över 70 år.

Så, nästan alla hade en förväntad livslängd som nästan var framme eftersom det var de mest sköra som gick bort….

Detta är långt ifrån den katastrofstämning som vissa här tillsammans med kvällspressen förmedlar.

Det stora problemet har hela tiden varit belastningen på sjukvården, inte dödligheten.

Vi skall vara glada att vi har en så kompetent sjukvård, och att våra myndigheter lotsat oss igenom detta på ett klokt sätt.

Länk? Javisst!
https://texttv.nu/107/arkiv/2021-6-10/30386224/

• Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Sverige 165
TT via t.ex. [länk] kl. 20.34
Neeeej, @Ulltand det måste finnas ett sätt att vända detta till att Sverige är sämre, eller kanske skyldigt till läget i Danmark?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Varför håller du på och kallar deltavarianten för dubbelörnen?
Det verkar så konstigt när den avviker med mer än två mutationer från höstens varianter.

Också från den artikeln:
Det är väl just det som syns nu i Värmland och ev. i Blekinge.

Vadå, de hade tidigare samma utveckling som i de flesta andra regioner men det ändrade sig snabbt.
Smittspårningen i Värmland kämpar på för att få stopp på smittkedjorna men viruset har alltid lyckats smita undan förut och det dröjer väldigt länge innan det är dags för vaccination av tonåringar.
Tillägg: Man utökar analyserna för att bättre upptäcka så många fall som möjligt av den indiska varianten.
[länk]
Det beror på att @Ulltand är autodidakt i ett område som kräver tunga akademiska meriter.

• Haha
  • Gilla
tanaris och 3 till
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Det står väl klart och tydligt att politik inte ska diskuteras i övrigt off topic ??? Så det bästa är väl att man håller sina politiska värderingar för sej själv.
At diskutera utfallet av en undersökning om hur politiska sympatier korrelerar med hur nöjd man är med svensk coronastrategi är knappast att ge uttryck för en politisk värdering.

Det kan antagligen leda till att politiska åsikter uttrycks, och det bör vi undvika, men än så länge har väl ingen gjort det?

Jag tolkar alltså förbudet mot att diskutera politik att man inte ska ställa politiska åsikter mot varandra. Att däremot diskutera hur politiska åsikter påverkar samhället, så länge man inte ger uttryck för en politisk åsikt, tror jag inte är tabu.

Moderatorn får rätta mig om min tolkning är fel.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
Nissens Nissens skrev:
Neeeej, @Ulltand det måste finnas ett sätt att vända detta till att Sverige är sämre, eller kanske skyldigt till läget i Danmark?
Läste att danskarna skulle fimpa munskydden, se nu vad som hände!

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.