1 016 613 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det är lustigt hur din inställning ändrade sig så mycket i samband med att du kom fram till att du hade en viss gen.Ulltand skrev:
Tillägg:
Det blir ett samhällsproblem i höst om skolorna måste hålla på och stänga och öppna med ett par veckors mellanrum. Kanske inte just själva åtgärden men i förlängningen så blir det elever med bristfällig utbildning som har svårt att både vidareutbilda sig och få jobb.
25 % är lite i förhållande till 75 %BirgitS skrev:
Jag försökte hitta en källa innan jag ställde frågan men lyckades inte så det var därför jag frågade.
Än så länge har Sverige fått 1,6 miljoner doser AZ av totalt 6,5 vilket inte är så lite (25 %) och dessutom har AZ getts till de som blir mest sjuka och avlider. Verkligen inte en bra situation som jag ser det.
Däremot hittade jag just denna artikel från den 23 maj: [länk]
Så vad har du för källa egentligen till att det skulle vara skillnad?
Däremot gör det ju mycket sämre för Sverige än för Storbritannien för där borta har en mycket större andel av befolkningen fått två doser.
Jag har räknat R-talet för den indiska mutationen och vi hamnar under 1.
Därför är det en storm i ett vattenglas för vår del. Britterna ligger sämre till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Var är källan till 75 %?Ulltand skrev:
Det vore ju intressant att se den beräkningen.
Varför ligger britterna sämre till när fler är vaccinerade, fler är vaccinerade med två doser och det just inte är någon skillnad på vaccinernas skydd mot deltavarianten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Okej, du menar nog detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-618#post-4259252Ulltand skrev:
Det verkar ju lite konstig beräkning. Särskilt med tanke på den brittiska sidan jag nyss länkade till där myndigheterna hävdade att det just inte var någon skillnad mellan de två vaccinerna.
Så vitt jag vet brukar man ange R0 till 3,5 för de kinesiska varianterna A och B, medan de varianter som spreds i Europa förra våren var smittsammare än de två, och den spanska varianten som spreds under hösten var ändå smittsammare följt av alfa-varianten som är då kanske 60 % smittsammare än den spanska så det verkar saknas några steg i din beräkning.
Vad R-talet i Indien var med någon okänd variant verkar inte särskild intressant när det gäller beräkningar i Storbritannien och Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Nu är det ju bara en liten andel i Storbritannien som bara har fått en dos AZ så det är ju ointressant (till skillnad från i Sverige där det är en stor andel). Som sagt sjukhusinläggningarna går upp där borta sen ett tag.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Överdödligheten 2020 var som ett svårare influensaår, antalet döda gick från förväntade 91 000 till ca 98 200. Och 90% av de som var med i de ca 7 200 i överdödligheten var över 70 år.
Så, nästan alla hade en förväntad livslängd som nästan var framme eftersom det var de mest sköra som gick bort….
Detta är långt ifrån den katastrofstämning som vissa här tillsammans med kvällspressen förmedlar.
Det stora problemet har hela tiden varit belastningen på sjukvården, inte dödligheten.
Vi skall vara glada att vi har en så kompetent sjukvård, och att våra myndigheter lotsat oss igenom detta på ett klokt sätt.
Länk? Javisst!
https://texttv.nu/107/arkiv/2021-6-10/30386224/
Så, nästan alla hade en förväntad livslängd som nästan var framme eftersom det var de mest sköra som gick bort….
Detta är långt ifrån den katastrofstämning som vissa här tillsammans med kvällspressen förmedlar.
Det stora problemet har hela tiden varit belastningen på sjukvården, inte dödligheten.
Vi skall vara glada att vi har en så kompetent sjukvård, och att våra myndigheter lotsat oss igenom detta på ett klokt sätt.
Länk? Javisst!
https://texttv.nu/107/arkiv/2021-6-10/30386224/
Det beror på att @Ulltand är autodidakt i ett område som kräver tunga akademiska meriter.BirgitS skrev:
Varför håller du på och kallar deltavarianten för dubbelörnen?
Det verkar så konstigt när den avviker med mer än två mutationer från höstens varianter.
Också från den artikeln:
Det är väl just det som syns nu i Värmland och ev. i Blekinge.
Vadå, de hade tidigare samma utveckling som i de flesta andra regioner men det ändrade sig snabbt.
Smittspårningen i Värmland kämpar på för att få stopp på smittkedjorna men viruset har alltid lyckats smita undan förut och det dröjer väldigt länge innan det är dags för vaccination av tonåringar.
Tillägg: Man utökar analyserna för att bättre upptäcka så många fall som möjligt av den indiska varianten.
[länk]
At diskutera utfallet av en undersökning om hur politiska sympatier korrelerar med hur nöjd man är med svensk coronastrategi är knappast att ge uttryck för en politisk värdering.galento skrev:
Det kan antagligen leda till att politiska åsikter uttrycks, och det bör vi undvika, men än så länge har väl ingen gjort det?
Jag tolkar alltså förbudet mot att diskutera politik att man inte ska ställa politiska åsikter mot varandra. Att däremot diskutera hur politiska åsikter påverkar samhället, så länge man inte ger uttryck för en politisk åsikt, tror jag inte är tabu.
Moderatorn får rätta mig om min tolkning är fel.