B bakterie skrev:
SCB har undersökt hur politiska åsikter korrelerar med nöjdhet med hur Sverige hanterat pandemin:

Regeringspartiernas sympatisörer mer nöjda med svenska coronastrategin
Väntat resultat. Och SD-sympatisörer är väl alltid missnöjda med allt?

• Gilla
  • Älska
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
galento
B b8q skrev:
Väntat resultat. Och SD-sympatisörer är väl alltid missnöjda med allt?
Det står väl klart och tydligt att politik inte ska diskuteras i övrigt off topic ??? Så det bästa är väl att man håller sina politiska värderingar för sej själv.

BirgitS
WHO:s Europakontor önskar att folk inte reser utomlands i sommar.
Huvudbudskapet är klart uttalat. ”Tänker du resa utomlands – tänk om”.
– Om du kan skjuta upp din resa är detta det enda rätta att göra nu. Resande är inte riskfritt vilket förra sommaren lärde oss. Ditt beslut påverkar om denna pandemi kan stoppas, enligt WHO.
Regeringar bör också försäkra sig om att man har kapacitet att hindra resande som smittats utomlands från att sprida smitta genom tester, smittspårning och isolering.
WHO menar att människor förstås ska njuta av ledighet och semesterplaner, men påpekar att virusvarianterna utgör ett verkligt hot som måste tas på allvar.
https://www.svd.se/who-varnar-stall-in-utlandssemestern

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Man har valet att bli smittad av Covid-19 eller att bli vaccinerad enligt den tyske virologen Christian Drosten.

https://omni.se/a/X8PgAB

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
B bakterie skrev:
Även jag gav upp mitt självbestämmande idag, och styrs nu via 5G. Eller får man chippet först med andra sprutan? :thinking:Eller är man någon slags sleeper tills man aktiveras? Jag tycker mig fortfarande behöva fatta alldeles för många beslut. Det ska bli skönt när jag slipper det. ;)

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Man har valet att bli smittad av Covid-19 eller att bli vaccinerad enligt den tyske virologen Christian Drosten.

[länk]
Men du valde båda två. Helt obegripligt, faktiskt.:D

Staffans

BirgitS
Nissens Nissens skrev:

[länk]
Från GP som skrivit en artikel utifrån den schweiziska intervjun:
Men Drosten, som forskat på coronavirus sedan 2003, kommer även med positiva besked. Vaccinet ger oss ett bra och långvarigt skydd.
Antikropparna avtar förvisso snabbt, och vi kan därför smittas igen relativt snart.
– Men vi blir bara lite sjuka då eftersom den delen av immunsystemet som skyddar oss från sjukdom är mycket mer hållbar. Vaccinationen skyddar oss därför förmodligen från att bli allvarligt sjuka i flera år.
https://www.gp.se/nyheter/världen/t...vaccinerar-sig-kommer-bli-smittade-1.49010630

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men du valde båda två. Helt obegripligt, faktiskt.:D

Staffans
Trots att jag förklarat?
Jag valde inte den första, men den andra. På goda grunder.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Trots att jag förklarat?
Jag valde inte den första, men den andra. På goda grunder.
Likväl, obegripligt :D.

Staffans

• Älska
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Personer som ännu inte vaccinerats mot covid-19 behöver ha på sig märken med en dödskalle och korsben i vissa delar av Indien, rapporterar Reuters. På dessa märken står det även "Kom inte nära mig, jag är inte vaccinerad. Håll dig borta från mig".
De vaccinerade får ett märke med den indiska flaggans färger.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.24

Något för Sverige? ;)

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
De vaccinerade får ett märke med den indiska flaggans färger.
[länk] kl. 13.24

Något för Sverige? ;)
Ja. Det är en beprövad metod för att urskilja de oönskade från den indoktrinerade massan.
Så här, såg det märket ut. Blå och gul, dessutom. Bara att införa direkt.

Jag är ledsen, men jag kan inte behandla denna begäran.

Staffans

BirgitS
Folkhälsomyndighetens nya rapporter för vintern 2020-2021 visar att det inte blev någon sjukdomssäsong alls för virussjukdomar som influensa, RS-virus och calicivirus (vinterkräksjuka) som vanligtvis sprids under vintersäsongen.
En förbättrad handhygien, att vi har träffat färre personer och att både barn och vuxna har stannat hemma i större utsträckning när de haft symtom har haft stor betydelse, säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten.
Andra förklaringar är också ett kraftigt minskat resande som betytt att till exempel influensan inte har introducerats till Sverige eller i övriga Europa.
Influensa 29 bekräftade fall, normalt 8000 - 14 000.
RS-virus 195 bekr. fall, normalt 2000 - 7500.
Vinterkräksjuka 350 bekr. fall, normalt kring 4000.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ven-sasong-for-influensa-och-vinterkraksjuka/

Den nya statistiken, som gäller för personer som är 60-64 år, visar att vaccinationstäckningen bland utrikesfödda har ökat från 59 procent till 67 procent de senaste tre veckorna. Lägst vaccinationsgrad syns bland personer födda i Afrika utanför Nordafrika, men även bland dem har vaccinationstäckningen ökat från 49 procent till 61 procent.

I gruppen svenskfödda har vaccinationstäckningen ökat från 83 procent till 88 procent under samma period.
Det är även skillnader mellan låg och hög inkomst samt mellan låg och hög utbildning, detta oavsett födelseland.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ccinationstackningen-okar-bland-utrikesfodda/

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Det är en beprövad metod för att urskilja de oönskade från den indoktrinerade massan.
Så här, såg det märket ut. Blå och gul, dessutom. Bara att införa direkt.

[bild]

Staffans
Och hur menar du att den gula davidstjärnan visade något om vilka som var indoktrinerade?
Så vitt jag vet handlade det om ursprung och inte om åsikt.

BirgitS
Deltavarianten, som först upptäcktes i Indien, har i veckan konstaterats orsaka ett ökande antal fall i Värmland och i Blekinge. Virusvarianten finns sedan tidigare spridd i England där den nu utgör den dominerande varianten. Varianten finns även konstaterad från i stort sett alla EU-länder med rapporter om utbrott i vissa länder.
Med anledning av detta har skärpta smittskyddsåtgärder införts regionalt i Värmland och Blekinge. Folkhälsomyndigheten ser också över smittskyddsåtgärderna nationellt för eventuella skärpningar.
Det ökande antalet fall av deltavarianten påminner om vikten av att alla i samhället följer gällande råd och rekommendationer för att minska smittspridningen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...eltavarianten-foranleder-smittskyddsatgarder/

lite sortering av officiell dödsfall i Europa. 1 januari och 1 juni. Sverige är gul stapel

Stapeldiagram som visar antal dödsfall i europeiska länder den 1 juni och 1 januari med Sverige markerat i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.