1 016 358 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Den här är alltid trevlig att publicera! Om trenden håller i sig har vi faktiskt 0 döda per vecka den 17/6 Nu kommer det ju så klart inte att bli precis noll döda men UT kriterier no 1 för att pandemin är över nu är uppfyllt. Kriterie no 2 inga allvarligt sjuka på sjukhus håller också på att inträffa.
Pfizers vaccin fungerar bra även för den indiska varianten så det enda vi behöver frukta är en ny mutation eller ett nytt virus. För Sveriges del alltså. Kommer smittan att finnas kvar? Ja men den kommer inte att ställa till det. Cheers!
Pfizers vaccin fungerar bra även för den indiska varianten så det enda vi behöver frukta är en ny mutation eller ett nytt virus. För Sveriges del alltså. Kommer smittan att finnas kvar? Ja men den kommer inte att ställa till det. Cheers!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Nu rapporterar även Hälsingland om ökande antal bekräftade fall: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/regionen-har-presstraff-om-coronalaget-1BirgitS skrev:
Det är långt ifrån över. På mitt jobb har vi beslutat att fortsätta jobba på distans för alla som kan, och fortsätta med alla andra åtgärder (handsprit, sitta distanserat i matsal etc) till den 15/9. Till att börja med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Ulltand skrev:
Du vet väl om att sjukhusinläggningarna har ökat på sistone i England pga. deltavarianten?Ulltand skrev:
Så trots deras bättre vaccinationstäckning så får de också samma problem med ökande antal på sjukhus precis som syns i Värmland.
0 döda?Ulltand skrev:
Den här är alltid trevlig att publicera! Om trenden håller i sig har vi faktiskt 0 döda per vecka den 17/6 Nu kommer det ju så klart inte att bli precis noll döda men UT kriterier no 1 för att pandemin är över nu är uppfyllt. Kriterie no 2 inga allvarligt sjuka på sjukhus håller också på att inträffa.
Pfizers vaccin fungerar bra även för den indiska varianten så det enda vi behöver frukta är en ny mutation eller ett nytt virus. För Sveriges del alltså. Kommer smittan att finnas kvar? Ja men den kommer inte att ställa till det. Cheers!
[bild]
Det är väl inte så troligt. Många trillar fortfarande av pinn, men nu utan Covid i kroppen ett flertal veckor innan.
Eller menar du att så många äldre/sköra dött lite i förtid så att vi får en grym underdödlighet?
BirgitS skrev:
Det kanske ökar men från en mycket låg nivå. Britterna vaccinerar främst med Astra som inte ger samma goda skydd som Pfizer. De kommer att få ett R-tal över 1 medan vi hamnar klart under. No worries.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Sjukvården är inte dimensionerad för att ta emot en endaste covid-patient och framför allt på sommaren är varenda extra patient en onödig belastning som direkt slår mot vårdskulden och personalens semestrar (uppskjutna semestrar slår förstås också mot vårdskulden sen när de väl tas ut).Ulltand skrev:
Var hittar du uppgifter om hur många doser som har getts med olika vaccin i Storbritannien?
De äldsta har i stor utsträckning vaccinerats med AZ och vårdpersonal med Pfizers där över. Smittspridningen sker mer i vårdpersonalens ålder än bland de äldsta.
Likaväl som att Värmland redan har ett R-tal över 1 kan det ske på fler håll och så många att det påverkar hela Sveriges R-tal. Naturligtvis hoppas jag att det inte sker men det går verkligen inte att vara säker för utbrotten på olika håll visar att det är ett osäkert läge som snabbt kan vända.
Värmland 28/5 R-tal: 0,45
2/6 R-tal 1,7
https://www.folkhalsomyndigheten.se...48d2be744248794d1438/rt_region_2021-06-02.pdf
Det skiljer ju inget på förhållandet mellan Astra och Pfizer i Värmland jämfört med i andra regioner. Det finns fortfarande väldigt många i landet som vare sig har varit sjuka eller är vaccinerade.
Du får leta själv har ingen källa tillgänglig men har så klart kollat upp andelen AZ i England. Den är gigantisk. Vår är rätt litenBirgitS skrev:
Sjukvården är inte dimensionerad för att ta emot en endaste covid-patient och framför allt på sommaren är varenda extra patient en onödig belastning som direkt slår mot vårdskulden och personalens semestrar (uppskjutna semestrar slår förstås också mot vårdskulden sen när de väl tas ut).
Var hittar du uppgifter om hur många doser som har getts med olika vaccin i Storbritannien?
De äldsta har i stor utsträckning vaccinerats med AZ och vårdpersonal med Pfizers där över. Smittspridningen sker mer i vårdpersonalens ålder än bland de äldsta.
Likaväl som att Värmland redan har ett R-tal över 1 kan det ske på fler håll och så många att det påverkar hela Sveriges R-tal. Naturligtvis hoppas jag att det inte sker men det går verkligen inte att vara säker för utbrotten på olika håll visar att det är ett osäkert läge som snabbt kan vända.
Värmland 28/5 R-tal: 0,45
2/6 R-tal 1,7
[länk]
Det skiljer ju inget på förhållandet mellan Astra och Pfizer i Värmland jämfört med i andra regioner. Det finns fortfarande väldigt många i landet som vare sig har varit sjuka eller är vaccinerade.
Visst kommer folk att bli sjuka av covid även här men inte i någon större utsträckning och alla i riskgrupp och över 50 är redan vaccinerade.
Värmland kommer snart ikapp resten av landet och det blir inte tvärt om. Nu är det sommar med låg smittspridning och vaccinationen med Pfizer rullar på.
Jag delar Ali Mirazamis analys av den indiska dubbelörnen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mutationen-tar-over-experten-inte-orolig/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Jag försökte hitta en källa innan jag ställde frågan men lyckades inte så det var därför jag frågade.Ulltand skrev:
Än så länge har Sverige fått 1,6 miljoner doser AZ av totalt 6,5 vilket inte är så lite (25 %) och dessutom har AZ getts till de som blir mest sjuka och avlider. Verkligen inte en bra situation som jag ser det.
Däremot hittade jag just denna artikel från den 23 maj:
https://www.bbc.co.uk/news/uk-57214596
Så vad har du för källa egentligen till att det skulle vara skillnad?
Däremot
gör det ju mycket sämre för Sverige än för Storbritannien för där borta har en mycket större andel av befolkningen fått två doser.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Varför håller du på och kallar deltavarianten för dubbelörnen?Ulltand skrev:
Det verkar så konstigt när den avviker med mer än två mutationer från höstens varianter.
Också från den artikeln:
Det är väl just det som syns nu i Värmland och ev. i Blekinge.
Vadå, de hade tidigare samma utveckling som i de flesta andra regioner men det ändrade sig snabbt.Ulltand skrev:
Smittspårningen i Värmland kämpar på för att få stopp på smittkedjorna men viruset har alltid lyckats smita undan förut och det dröjer väldigt länge innan det är dags för vaccination av tonåringar.
Tillägg:
Man utökar analyserna för att bättre upptäcka så många fall som möjligt av den indiska varianten.I hela landet har 71 fall av deltavarianten konstaterats. 25 av fallen har hittats i Värmland. Då är analyserna från det stora utbrottet på Engelska skolan i Karlstad, där 165 personer konstaterats smittade, ännu inte klara.
– Vi har en samhällsspridning av deltavarianten, konstaterar smittskyddsläkare Ingemar Hallén.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/utokade-analyser-for-att-spara-den-indiska-mutationen
Redigerat:
Borde inte vara något problem att ta med detta i beräkningen mellan två relativt lika länder som Sverige och Danmark.B b8q skrev:Behövs det? De allra flesta vet redan att siffror på hur många som är konstaterat smittade vid olika tidpunkter är tämligen ointressant om man inte vet hur många som testats. Sådana där kurvor borde därför normaliseras på något sätt, annars säger de ingenting.
Man kan ju t.ex. lätt tro att vi haft betydligt fler smittade i andra vågen än i första - men i själva verket var testningen väldigt mycket lägre i första vågen,.
Det blir så klart snett ifall du hämtar din information från c19.se och jämför absoluta tal men tror knappast det var detta Tegnells syftade på.
Chilla Gunilla. Viss smittspridning i närtid bland folk som inte är i riskzonen, ja. Blir det ett samhällsproblem, nej.BirgitS skrev:
Varför håller du på och kallar deltavarianten för dubbelörnen?
Det verkar så konstigt när den avviker med mer än två mutationer från höstens varianter.
Också från den artikeln:
Det är väl just det som syns nu i Värmland och ev. i Blekinge.
Vadå, de hade tidigare samma utveckling som i de flesta andra regioner men det ändrade sig snabbt.
Smittspårningen i Värmland kämpar på för att få stopp på smittkedjorna men viruset har alltid lyckats smita undan förut och det dröjer väldigt länge innan det är dags för vaccination av tonåringar.