Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 640 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Genetik, är inte min starka sida, må jag erkänna. Men visst spelar arvet en mycket stor roll.
    Likaså exponeringen för bakterier och virus i unga år. Det är inte lätt att vara immunförsvar om man aldrig fått träna pga. överambitiösa förändras rädsla för allt "smutsigt".

Staffans

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Stockholms län · 20 050 inlägg

BirgitS

Medlem
    Amerikanska CDC rapporterar att 12-24 år står för mer än hälften av de 283 fall med hjärtmuskelinflammation som har rapporterats efter vaccinering med mRNA-vaccin i USA. Närta 80 % är män.
    TT t.ex. via https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KPVlB/hjartsyndrom-efter-vaccin-vanligare-an-vantat

Dock är ju 283 fall mycket lite jämfört med de 100 miljoner (?) som har vaccinerats i USA.

3. B

BirgitS

Medlem
    Visst men det är ju inte så enkelt. Som ett exempel kan man ju ta oss tre syskon varav två knappt märkte av barnsjukdomarna medan den tredje alltid blev mycket värre sjuk.

Det har visserligen ett samband med allergi men de allra flesta barn blir väldigt utsatta för många sorters virus och bakterier från ett års ålder när de börjar på förskolan. Mycket mer än när barn var hemma med sin mamma tills de började skolan (då alla förkylningar kom i stället).

• Laddar…
  4. E
    Medlem · 4 974 inlägg
    Jo, det är få fall men många saknar kanske sjukförsäkringrar eller inte vill gå till en överbelastad vård så det kan väl även finnas ett stort mörkertal.

5. B

BirgitS

Medlem
    Visst, men man behöver inte ha kontakt med sjukvården för att rapportera biverkningar i USA, lika lite som i Sverige.
    https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/vaers.html

• Laddar…
  6. B

BirgitS

Medlem
    Enligt statistik från SCB är svensk ekonomi nu i stort sett tillbaka på samma nivå som innan pandemin.
    https://www.scb.se/hitta-statistik/...et/sveriges-ekonomi--statistiskt-perspektiv6/

• Laddar…
  7. E
    Medlem · 4 974 inlägg
    Men är det rapporterade eller konstaterade biverkningar?

Hjärtinflammation är inget att leka med, men kanske inte självklart för alla vad det handlar om viktigt att inte anstränga sig, då är det kört, säkert några som strukit med efter att ha tagit vaccinet också.

8. B

BirgitS

Medlem
    Eftersom CDC går ut med uppgifterna så vore det konstigt om det inte var konstaterade fall men:
    Men
    så skulle jag tro att de inte kan vara säkra på att ingen av dem skulle ha blivit sjuk ändå utan de har i stället räknat på det och sett att det är så pass många att det skulle kunna ha ett samband med vaccination.

Som symtomen beskrivs av dig och på https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KPVlB/hjartsyndrom-efter-vaccin-vanligare-an-vantat så påminner det en del om vissas postcovid-symtom.

• Laddar…
  9. B
    Allvetare · Stockholm · 7 695 inlägg

b8q

Allvetare
    Jag har en kollega på jobbet som aldrig blir förskyld eller åker på influensan. Tror knappt han hade en sjukdag på 25 år. MEN så åkte han på Covid-19 och blev rejält sjuk i 14 dagar.

• Laddar…
  10. engs
    Medlem · Östergötland · 1 048 inlägg

engs

Medlem
    Dels förstår jag det som att man kan ha lite skydd av atidigare förkylningar, så man klarar sig mildare än de som inte har åkt dit de senaste åren pre-covid. Men sen har jag mycket svårt att tro att man klarar 25år utan en förkylning om man nu inte lever hermetiskt tillsluten bubbla. Det handlar mer om hur mycket man "känner efter".

Min personliga erfarenhet är också att ju bättre vältränad man varit, desto enklare känner man när nått inte är hundra med kroppen.
    När man varit ur form och allmän kass kondition märker man ingen större skillnad på en lättare förkylning. Men i form känns det snabbt.
    Samtidigt som kroppen i stort klarar sig bättre om man är vältränad, så det är åt båda hållen.
    Nu är din kollega antagligen en ultramaratonlöpare bara för det. :)

11. T
    Medlem · 1 810 inlägg
    Mina förkylningar brukar vara så milda att jag undrar om jag egentligen är förkyld eller om det är inbillning, och gå över på en halv dag ungefär. Och jag brukar vara ganska vältränad, så det är nog svårt att hitta ett samband här :)

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 2 999 inlägg

pmd

Medlem
    Folk som inte "känner efter" eller som uppvisar milda synptom av en förkylning är farliga. De klarar av att arbeta med nästan full kapacitet, men kan smitta andra som blir helt sänkta av en förkylning. Förhoppningsvis kan vi lära en del av dessa smittspridare att låta bli att åka till jobbet när de har en släng av en förkylning. Att arbeta hemma har ju blivit betydligt mer accepterat nu.

Flera säsongssjukdomar har minskat radikalt under covid-pandemin. Tänk om vi kunde fortsätta att tvätta händerna även när alla är vaccinerade.
    https://omni.se/nastan-ingen-influensa-i-ar-historisk-ickesasong/a/zgvEr4

Redigerat 11 jun 15:13
  13. trähandtag
    Medlem · skåne · 872 inlägg

trähandtag

Medlem
    Är ju själv en så där envis djäxxxx, som inte går hem och nästan aldrig sjukskriver mig. Är rätt ofta småförkyld.

14. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 323 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    12-24 åringar utgör bara 9% av de vaccinerade.
    Igår hade 172 miljoner amerikaner vaccinerats enl Our World of data.
    Det skulle motsvara 1 på ca 50’000 vaccinerade ungdomar.
    Även om hjärtmuskelinflammation är allvarligt så är dödsfall ovanliga.

15. P
    Medlem · 2 999 inlägg

pmd

Medlem
    Om du kurerade din förkylning ordentligt nån gång så kanske du inte skulle behöva vara småförkyld så ofta?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.