Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns gener som korrelerar med både lättare och svårare sjukdom. Ulltand skrev under våren att han och hans familj har en gen som kommer från Neandertalarna som minskar risken för svår covid. Om du har undrat över hans signatur i inläggen så är det orsaken.
Det är ju inte det minsta märkligt, heller. Vissa släkte är ständigt sjuka, medans andra är ständigt friska. Knappast en slump.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är ju inte det minsta märkligt, heller. Vissa släkte är ständigt sjuka, medans andra är ständigt friska. Knappast en slump.

Staffans
Tror ingen har påstått att det är märkligt heller. Däremot kan man ju inte dra slutsatsen att en viss gen skulle vara korrelerad med hur det går i all sorts sjukdom. Man ska inte heller glömma bort att barn bara har hälften av en av föräldrarnas gener så det är ju inte så att en viss gen finns i släktled efter släktled. Däremot kan en hälsosam livsstil påverka ens immunsystem och hur utsatt man är för smitta samt en sån livsstil är ju ofta något man lär sig av sina föräldrar.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Tror ingen har påstått att det är märkligt heller. Däremot kan man ju inte dra slutsatsen att en viss gen skulle vara korrelerad med hur det går i all sorts sjukdom. Man ska inte heller glömma bort att barn bara har hälften av en av föräldrarnas gener så det är ju inte så att en viss gen finns i släktled efter släktled. Däremot kan en hälsosam livsstil påverka ens immunsystem och hur utsatt man är för smitta samt en sån livsstil är ju ofta något man lär sig av sina föräldrar.
Genetik, är inte min starka sida, må jag erkänna. Men visst spelar arvet en mycket stor roll.
Likaså exponeringen för bakterier och virus i unga år. Det är inte lätt att vara immunförsvar om man aldrig fått träna pga. överambitiösa förändras rädsla för allt "smutsigt".

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Amerikanska CDC rapporterar att 12-24 år står för mer än hälften av de 283 fall med hjärtmuskelinflammation som har rapporterats efter vaccinering med mRNA-vaccin i USA. Närta 80 % är män.
... att de allra flesta har återhämtat sig helt och hållet, utan behov av sjukvård.
TT t.ex. via https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KPVlB/hjartsyndrom-efter-vaccin-vanligare-an-vantat

Dock är ju 283 fall mycket lite jämfört med de 100 miljoner (?) som har vaccinerats i USA.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men visst spelar arvet en mycket stor roll.
Visst men det är ju inte så enkelt. Som ett exempel kan man ju ta oss tre syskon varav två knappt märkte av barnsjukdomarna medan den tredje alltid blev mycket värre sjuk.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Likaså exponeringen för bakterier och virus i unga år. Det är inte lätt att vara immunförsvar om man aldrig fått träna pga. överambitiösa förändras rädsla för allt "smutsigt".
Det har visserligen ett samband med allergi men de allra flesta barn blir väldigt utsatta för många sorters virus och bakterier från ett års ålder när de börjar på förskolan. Mycket mer än när barn var hemma med sin mamma tills de började skolan (då alla förkylningar kom i stället).
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Amerikanska CDC rapporterar att 12-24 år står för mer än hälften av de 283 fall med hjärtmuskelinflammation som har rapporterats efter vaccinering med mRNA-vaccin i USA. Närta 80 % är män.
TT t.ex. via [länk]

Dock är ju 283 fall mycket lite jämfört med de 100 miljoner (?) som har vaccinerats i USA.
Jo, det är få fall men många saknar kanske sjukförsäkringrar eller inte vill gå till en överbelastad vård så det kan väl även finnas ett stort mörkertal.
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Jo, det är få fall men många saknar kanske sjukförsäkringrar eller inte vill gå till en överbelastad vård så det kan väl även finnas ett stort mörkertal.
Visst, men man behöver inte ha kontakt med sjukvården för att rapportera biverkningar i USA, lika lite som i Sverige.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/vaers.html
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
Enligt statistik från SCB är svensk ekonomi nu i stort sett tillbaka på samma nivå som innan pandemin.
Sverige och Danmark var de enda länderna som klarade EU:s konvergenskriterier om hållbara offentliga finanser 2020. Värre gick det för Grekland och andra sydeuropeiska länder.
Inflationstakten har stigit kraftigt i början av 2021, både i Europa och USA. Det beror framförallt på att energipriserna återhämtat sig efter förra vårens kraftiga nedgång.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...et/sveriges-ekonomi--statistiskt-perspektiv6/
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men man behöver inte ha kontakt med sjukvården för att rapportera biverkningar i USA, lika lite som i Sverige.
[länk]
Men är det rapporterade eller konstaterade biverkningar?

Hjärtinflammation är inget att leka med, men kanske inte självklart för alla vad det handlar om viktigt att inte anstränga sig, då är det kört, säkert några som strukit med efter att ha tagit vaccinet också.
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Men är det rapporterade eller konstaterade biverkningar?
Eftersom CDC går ut med uppgifterna så vore det konstigt om det inte var konstaterade fall men:
Smittskyddsmyndigheten utreder fortfarande om det föreligger en korrelation mellan vaccinet och sjukdomen,
Men
Hjärtmuskelinflammation, eller myokardit, är ett relativt vanligt syndrom och kan uppkomma i alla åldrar, ofta efter en virusinfektion.
så skulle jag tro att de inte kan vara säkra på att ingen av dem skulle ha blivit sjuk ändå utan de har i stället räknat på det och sett att det är så pass många att det skulle kunna ha ett samband med vaccination.

Som symtomen beskrivs av dig och på https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KPVlB/hjartsyndrom-efter-vaccin-vanligare-an-vantat så påminner det en del om vissas postcovid-symtom.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är ju inte det minsta märkligt, heller. Vissa släkte är ständigt sjuka, medans andra är ständigt friska. Knappast en slump.

Staffans
Jag har en kollega på jobbet som aldrig blir förskyld eller åker på influensan. Tror knappt han hade en sjukdag på 25 år. MEN så åkte han på Covid-19 och blev rejält sjuk i 14 dagar.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
engs
B b8q skrev:
Jag har en kollega på jobbet som aldrig blir förskyld eller åker på influensan. Tror knappt han hade en sjukdag på 25 år. MEN så åkte han på Covid-19 och blev rejält sjuk i 14 dagar.
Dels förstår jag det som att man kan ha lite skydd av atidigare förkylningar, så man klarar sig mildare än de som inte har åkt dit de senaste åren pre-covid. Men sen har jag mycket svårt att tro att man klarar 25år utan en förkylning om man nu inte lever hermetiskt tillsluten bubbla. Det handlar mer om hur mycket man "känner efter".

Min personliga erfarenhet är också att ju bättre vältränad man varit, desto enklare känner man när nått inte är hundra med kroppen.
När man varit ur form och allmän kass kondition märker man ingen större skillnad på en lättare förkylning. Men i form känns det snabbt.
Samtidigt som kroppen i stort klarar sig bättre om man är vältränad, så det är åt båda hållen.
Nu är din kollega antagligen en ultramaratonlöpare bara för det. :)
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
T
engs engs skrev:
Dels förstår jag det som att man kan ha lite skydd av atidigare förkylningar, så man klarar sig mildare än de som inte har åkt dit de senaste åren pre-covid. Men sen har jag mycket svårt att tro att man klarar 25år utan en förkylning om man nu inte lever hermetiskt tillsluten bubbla. Det handlar mer om hur mycket man "känner efter".

Min personliga erfarenhet är också att ju bättre vältränad man varit, desto enklare känner man när nått inte är hundra med kroppen.
När man varit ur form och allmän kass kondition märker man ingen större skillnad på en lättare förkylning. Men i form känns det snabbt.
Samtidigt som kroppen i stort klarar sig bättre om man är vältränad, så det är åt båda hållen.
Nu är din kollega antagligen en ultramaratonlöpare bara för det. :)
Mina förkylningar brukar vara så milda att jag undrar om jag egentligen är förkyld eller om det är inbillning, och gå över på en halv dag ungefär. Och jag brukar vara ganska vältränad, så det är nog svårt att hitta ett samband här :)
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Dels förstår jag det som att man kan ha lite skydd av atidigare förkylningar, så man klarar sig mildare än de som inte har åkt dit de senaste åren pre-covid. Men sen har jag mycket svårt att tro att man klarar 25år utan en förkylning om man nu inte lever hermetiskt tillsluten bubbla. Det handlar mer om hur mycket man "känner efter".

Min personliga erfarenhet är också att ju bättre vältränad man varit, desto enklare känner man när nått inte är hundra med kroppen.
När man varit ur form och allmän kass kondition märker man ingen större skillnad på en lättare förkylning. Men i form känns det snabbt.
Samtidigt som kroppen i stort klarar sig bättre om man är vältränad, så det är åt båda hållen.
Nu är din kollega antagligen en ultramaratonlöpare bara för det. :)
Folk som inte "känner efter" eller som uppvisar milda synptom av en förkylning är farliga. De klarar av att arbeta med nästan full kapacitet, men kan smitta andra som blir helt sänkta av en förkylning. Förhoppningsvis kan vi lära en del av dessa smittspridare att låta bli att åka till jobbet när de har en släng av en förkylning. Att arbeta hemma har ju blivit betydligt mer accepterat nu.

Flera säsongssjukdomar har minskat radikalt under covid-pandemin. Tänk om vi kunde fortsätta att tvätta händerna även när alla är vaccinerade.
https://omni.se/nastan-ingen-influensa-i-ar-historisk-ickesasong/a/zgvEr4
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Folk som inte "känner efter" eller som uppvisar milda synptom av en förkylning är farliga. De klarar av att arbeta med nästan full kapacitet, men kan smitta andra som blir helt sänkta av en förkylning. Förhoppningsvis kan vi lära en del av dessa smittspridare att låta bli att åka till jobbet när de har en släng av en förkylning. Att arbeta hemma har ju blivit betydligt mer accepterat nu.

Flera säsongssjukdomar har minskat radikalt under covid-pandemin. Tänk om vi kunde fortsätta att tvätta händerna även när alla är vaccinerade.
[länk]
Är ju själv en så där envis djäxxxx, som inte går hem och nästan aldrig sjukskriver mig. Är rätt ofta småförkyld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.