1 016 385 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Men det säger sig självt att om det tex är lika mycket vaccin som levererats vecka 21 som vecka 15 så går allt åt till dos två för de som vaccinerades vecka 15, och det finns inget över att börja vaccinera nya personer med.BirgitS skrev:
Ser inte ut som att något vaccin har levererats i mindre mängder vecka 21 eller 22 (pågående) än tidigare enligt Fohms Excel-ark men däremot är det väl hög efterfrågan. Har för mig att det i fredagens lägesrapport framgick att det var lite fler vaccinerade under 7-dagarsperioden innan än under föreg. 7-dagarsperiod.
iofs var det likadant vecka 15 (jämfört med vecka 9), men nåt säger mig att leveranserna skalades upp lite ett tag, men jag vet inte om de fortfarande ökar eller nu ligger på en konstant nivå?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Som framgår av Excel-arket så levererades det mer v.21 än v.15.B b8q skrev:
R-talet i Indien var runt 2 med den ursprungliga varianten. Dubbelörnen är 40 % mer smittsam än Britten som i sin tur är 60 % mer smittsam än ursprungsviruset.Ulltand skrev:
Lite mer goda nyheter även om vi hör dem förut. Problematiskt med AZ vaccin för de länder som har ett stort inslag av dem. Inte säkert att det är tillräckligt för flockimmunitet med de extrema R-talen mutationerna har. Vi har haft tur som har ett så stort inslag av Pfizer i vår mix. Nu är det också viktigt att vaccinera nedåt i åldrarna under 18 år.
Vacciner är effektiva mot de nya virusvarianterna
"I Sverige har alfavarianten av coronaviruset, den som tidigare kallades för den brittiska varianten, helt tagit över smittspridningen. Under vecka 17, som är den senaste veckan det finns statistik för, låg denna variant bakom 96,5 procent av det slumpmässiga urval av alla nya fall av covid-19 som analyserades.
Enligt Socialstyrelsen finns det nu belägg för att denna variant inte bara är mer smittsam, utan också cirka 60 procent farligare jämfört med ursprungsvarianten. Det visar två studier som gjorts. Risken för sjukhusvård ökade från 2 till 3,2 procent från den andra till den tredje vågen."
Därutöver finns deltavarianten, som först upptäcktes i Indien. Enligt preliminära uppgifter från Storbritannien är den mer smittsam och farligare än alfavarianten.
"En ny studie från Public Health England visar också att vaccinerna har god effekt på båda dessa varianter.
Studien visar att två doser av Pfizers-Biontechs vaccin var 88 procent effektivt mot symtomatisk sjukdom avseende deltavarianten och 93 procent avseende alfavarianten. Motsvarande siffror för Astra Zenecas vaccin var 60 respektive 66 procent. //TT"
Det ger ett nytt R-tal för muterat virus av ca 4,5. Astras vaccin ger ett skydd av 60 % vilket ger ett R-tal på 1,8. Alltså ingen flockimmunitet. Britterna och andra kommer att få problem.
Pfizers vaccin ger skyddet 88% vilket ger ett R-tal på 0,55. Alltså flockimmunitet med bra marginal. Sverige klara sig bra med en mycket hög andel Pfizer i portföljen
Nu talar jag om skydd mot sjukdom och smittsamhet. Läger är ljusare vad gäller svår sjukdom och död.
Ulltand, hobbyepidemiologernas svar på AT
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Samma hobbyepidemiolog som tyckte vi skulle tagit in Astra tidigare och inte heller stoppat vaccinationen med Astras vaccin?Ulltand skrev:
R-talet i Indien var runt 2 med den ursprungliga varianten. Dubbelörnen är 40 % mer smittsam än Britten som i sin tur är 60 % mer smittsam än ursprungsviruset.
Det ger ett nytt R-tal för muterat virus av ca 4,5. Astras vaccin ger ett skydd av 60 % vilket ger ett R-tal på 1,8. Alltså ingen flockimmunitet. Britterna och andra kommer att få problem.
Pfizers vaccin ger skyddet 88% vilket ger ett R-tal på 0,55. Alltså flockimmunitet med bra marginal. Sverige klara sig bra med en mycket hög andel Pfizer i portföljen
Nu talar jag om skydd mot sjukdom och smittsamhet. Läger är ljusare vad gäller svår sjukdom och död.
Ulltand, hobbyepidemiologernas svar på AT
Ja det stämmer. Ingen (el iaf inte jag) kunde veta att Astra skulle vara sämre en Pfizer på en ny mutation som FHM inte kunde stoppa vid dörren.Fairlane skrev:
Men inget hindra att man tilläggsvaccinerar de som fått Astra med Pfizer. Och gör man det så var det ju helt rätt att vaccinera så många som möjligt med Astra. Då stoppar man det akuta problemet och vinner tid att tackla det kommande.
Håller du inte med?
Redigerat:
Innan tillräckligt många är vaccinerade är det nödvändigt med sällskapligt avståndstagande för att minska smittrisken. Det tycks vara alltför många som redan nu tror att risken för en fjärde våg är noll.D djac skrev:
Håller med, och angående den medicinska riskgruppen under 60 år som ingår i fas tre så får vi inte se några siffror på hur många i den gruppen som blivit vaccinerade...varför då?... jag misstänker att det inte är någon som har koll på vilka eller hur många personer detta är...vilket då också innebär att många sjuka i fas tre inte får nån extra hjälp med att bli vaccinerade i tid och inte på mer lättillgängliga platser.blackarrow skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Både ja och nej. Jag håller med om att ingen kunde veta särskilt mycket om vaccinen när de kom och jag tror att ett tillägg med Pfizer kan vara bra, men jag är inte övertygad om att alla kommer ta den. Det som gör att jag inte håller med är framförallt att du var så otroligt säker på att var vansinne av EU att inte släppa Astras vaccin som nödvaccin och att det var EUs fel att Astra dels slarvat med sin ansökan och även med sina tester (blandat doser etc, och nej det var inte medvetet)Ulltand skrev:
Ja det stämmer. Ingen (el iaf inte jag) kunde veta att Astra skulle vara sämre en Pfizer på en ny mutation som FHM inte kunde stoppa vid dörren.
Men inget hindra att man tilläggsvaccinerar de som fått Astra med Pfizer. Och gör man det så var det ju helt rätt att vaccinera så många som möjligt med Astra. Då stoppar man det akuta problemet och vinner tid att tackla det kommande.
Håller du inte med?
Det som gör att detta verkligen passar i nyhetstråden är nog att du för första gången erkänner att ingen kan veta allt, inte ens du.
De borde gjort sitt jobb.P pmd skrev:
Är du nöjd med resultatet i så många äldre som avlidit på grund av brister i deras skydd?
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg