T tanaris skrev:
Då får du anstränga dig lite mer, det dyker upp lediga tider hela tiden. Tyvärr försvinner de nästan lika fort, men sitter man i någon timme eller så och refreshar i appen kan man få en tid samma dag eller nästa.
Tack för tipset! Ska anställa någon att göra det ;)
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ser inte ut som att något vaccin har levererats i mindre mängder vecka 21 eller 22 (pågående) än tidigare enligt Fohms Excel-ark men däremot är det väl hög efterfrågan. Har för mig att det i fredagens lägesrapport framgick att det var lite fler vaccinerade under 7-dagarsperioden innan än under föreg. 7-dagarsperiod.
Men det säger sig självt att om det tex är lika mycket vaccin som levererats vecka 21 som vecka 15 så går allt åt till dos två för de som vaccinerades vecka 15, och det finns inget över att börja vaccinera nya personer med.

iofs var det likadant vecka 15 (jämfört med vecka 9), men nåt säger mig att leveranserna skalades upp lite ett tag, men jag vet inte om de fortfarande ökar eller nu ligger på en konstant nivå?
 
Redigerat:
BirgitS
B b8q skrev:
Men det säger sig självt att om det tex är lika mycket vaccin som levererats vecka 21 som vecka 15 så går allt åt till dos två för de som vaccinerades vecka 15, och det finns inget över att börja vaccinera nya personer med.
Som framgår av Excel-arket så levererades det mer v.21 än v.15.
 
  • Gilla
Hellenbol
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som framgår av Excel-arket så levererades det mer v.21 än v.15.
Bra, då kan vi fortfarande vaccinera lite nytt folk.
 
D
P pmd skrev:
Det bästa sättet att komma ut coronaläget är att se till att smittspridningen inte ökar igen.
Såklart, genom vaccinering, inte genom att fortsätta det kollektiva långsamma självmordet.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Lite mer goda nyheter även om vi hör dem förut. Problematiskt med AZ vaccin för de länder som har ett stort inslag av dem. Inte säkert att det är tillräckligt för flockimmunitet med de extrema R-talen mutationerna har. Vi har haft tur som har ett så stort inslag av Pfizer i vår mix. Nu är det också viktigt att vaccinera nedåt i åldrarna under 18 år.


Vacciner är effektiva mot de nya virusvarianterna

"I Sverige har alfavarianten av coronaviruset, den som tidigare kallades för den brittiska varianten, helt tagit över smittspridningen. Under vecka 17, som är den senaste veckan det finns statistik för, låg denna variant bakom 96,5 procent av det slumpmässiga urval av alla nya fall av covid-19 som analyserades.

Enligt Socialstyrelsen finns det nu belägg för att denna variant inte bara är mer smittsam, utan också cirka 60 procent farligare jämfört med ursprungsvarianten. Det visar två studier som gjorts. Risken för sjukhusvård ökade från 2 till 3,2 procent från den andra till den tredje vågen."

Därutöver finns deltavarianten, som först upptäcktes i Indien. Enligt preliminära uppgifter från Storbritannien är den mer smittsam och farligare än alfavarianten.


"En ny studie från Public Health England visar också att vaccinerna har god effekt på båda dessa varianter.

Studien visar att två doser av Pfizers-Biontechs vaccin var 88 procent effektivt mot symtomatisk sjukdom avseende deltavarianten och 93 procent avseende alfavarianten. Motsvarande siffror för Astra Zenecas vaccin var 60 respektive 66 procent. //TT"
R-talet i Indien var runt 2 med den ursprungliga varianten. Dubbelörnen är 40 % mer smittsam än Britten som i sin tur är 60 % mer smittsam än ursprungsviruset.

Det ger ett nytt R-tal för muterat virus av ca 4,5. Astras vaccin ger ett skydd av 60 % vilket ger ett R-tal på 1,8. Alltså ingen flockimmunitet. Britterna och andra kommer att få problem.

Pfizers vaccin ger skyddet 88% vilket ger ett R-tal på 0,55. Alltså flockimmunitet med bra marginal. Sverige klara sig bra med en mycket hög andel Pfizer i portföljen

Nu talar jag om skydd mot sjukdom och smittsamhet. Läger är ljusare vad gäller svår sjukdom och död.

Ulltand, hobbyepidemiologernas svar på AT
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
R-talet i Indien var runt 2 med den ursprungliga varianten. Dubbelörnen är 40 % mer smittsam än Britten som i sin tur är 60 % mer smittsam än ursprungsviruset.

Det ger ett nytt R-tal för muterat virus av ca 4,5. Astras vaccin ger ett skydd av 60 % vilket ger ett R-tal på 1,8. Alltså ingen flockimmunitet. Britterna och andra kommer att få problem.

Pfizers vaccin ger skyddet 88% vilket ger ett R-tal på 0,55. Alltså flockimmunitet med bra marginal. Sverige klara sig bra med en mycket hög andel Pfizer i portföljen

Nu talar jag om skydd mot sjukdom och smittsamhet. Läger är ljusare vad gäller svår sjukdom och död.

Ulltand, hobbyepidemiologernas svar på AT
Samma hobbyepidemiolog som tyckte vi skulle tagit in Astra tidigare och inte heller stoppat vaccinationen med Astras vaccin?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Samma hobbyepidemiolog som tyckte vi skulle tagit in Astra tidigare och inte heller stoppat vaccinationen med Astras vaccin?
Ja det stämmer. Ingen (el iaf inte jag) kunde veta att Astra skulle vara sämre en Pfizer på en ny mutation som FHM inte kunde stoppa vid dörren.

Men inget hindra att man tilläggsvaccinerar de som fått Astra med Pfizer. Och gör man det så var det ju helt rätt att vaccinera så många som möjligt med Astra. Då stoppar man det akuta problemet och vinner tid att tackla det kommande.

Håller du inte med?
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Såklart, genom vaccinering, inte genom att fortsätta det kollektiva långsamma självmordet.
Innan tillräckligt många är vaccinerade är det nödvändigt med sällskapligt avståndstagande för att minska smittrisken. Det tycks vara alltför många som redan nu tror att risken för en fjärde våg är noll.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Verkligheten ser olika ut... För vissa som har ringt sin vårdcentral i flera veckor utan att kunna boka någon tid så är bristen på vaccin högst verklig. Vissa regioner sänker åldersgruppsåldern för vaccination.

Vårdcentraler ber om ursäkt på sina hemsidor -- för att de inte får vaccinleveranser.
Håller med, och angående den medicinska riskgruppen under 60 år som ingår i fas tre så får vi inte se några siffror på hur många i den gruppen som blivit vaccinerade...varför då?... jag misstänker att det inte är någon som har koll på vilka eller hur många personer detta är...vilket då också innebär att många sjuka i fas tre inte får nån extra hjälp med att bli vaccinerade i tid och inte på mer lättillgängliga platser.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det stämmer. Ingen (el iaf inte jag) kunde veta att Astra skulle vara sämre en Pfizer på en ny mutation som FHM inte kunde stoppa vid dörren.

Men inget hindra att man tilläggsvaccinerar de som fått Astra med Pfizer. Och gör man det så var det ju helt rätt att vaccinera så många som möjligt med Astra. Då stoppar man det akuta problemet och vinner tid att tackla det kommande.

Håller du inte med?
Både ja och nej. Jag håller med om att ingen kunde veta särskilt mycket om vaccinen när de kom och jag tror att ett tillägg med Pfizer kan vara bra, men jag är inte övertygad om att alla kommer ta den. Det som gör att jag inte håller med är framförallt att du var så otroligt säker på att var vansinne av EU att inte släppa Astras vaccin som nödvaccin och att det var EUs fel att Astra dels slarvat med sin ansökan och även med sina tester (blandat doser etc, och nej det var inte medvetet)

Det som gör att detta verkligen passar i nyhetstråden är nog att du för första gången erkänner att ingen kan veta allt, inte ens du.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Eftersom regeringen inte är delaktig i driften av äldreboenden så antog jag att du syftade på några andra med "man". Jag undrade alltså vem/vilka.

Men du syftade alltså på regeringen. Vad borde regeringen ha gjort?
De borde gjort sitt jobb.
Är du nöjd med resultatet i så många äldre som avlidit på grund av brister i deras skydd?
 
optimum
P pmd skrev:
Det bästa sättet att komma ut coronaläget är att se till att smittspridningen inte ökar igen.
Hur då?
 
optimum optimum skrev:
Hur då?
Genom att alla bär mask och håller avstånd och att vi gör allt vi kan för att få tag i vaccin. Detta är de enda kända metoderna för att minska smittspridningen.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Genom att alla bär mask och håller avstånd och att vi gör allt vi kan för att få tag i vaccin. Detta är de enda kända metoderna för att minska smittspridningen.
På vilket sätt gör munskydd skillnad om man håller avstånd tänker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.