Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 207 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Tack för tipset! Ska anställa någon att göra det ;)

• Laddar…
  2. B
    Allvetare · Stockholm · 9 268 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Men det säger sig självt att om det tex är lika mycket vaccin som levererats vecka 21 som vecka 15 så går allt åt till dos två för de som vaccinerades vecka 15, och det finns inget över att börja vaccinera nya personer med.

iofs var det likadant vecka 15 (jämfört med vecka 9), men nåt säger mig att leveranserna skalades upp lite ett tag, men jag vet inte om de fortfarande ökar eller nu ligger på en konstant nivå?

Redigerat 6 jun 2021 18:40
  3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 264 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Som framgår av Excel-arket så levererades det mer v.21 än v.15.

• Laddar…
  4. B
    Allvetare · Stockholm · 9 268 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Bra, då kan vi fortfarande vaccinera lite nytt folk.

5. D
    Medlem · M · 4 533 inlägg

djac

Medlem
    Såklart, genom vaccinering, inte genom att fortsätta det kollektiva långsamma självmordet.

• Laddar…
  6. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg
    R-talet i Indien var runt 2 med den ursprungliga varianten. Dubbelörnen är 40 % mer smittsam än Britten som i sin tur är 60 % mer smittsam än ursprungsviruset.

Det ger ett nytt R-tal för muterat virus av ca 4,5. Astras vaccin ger ett skydd av 60 % vilket ger ett R-tal på 1,8. Alltså ingen flockimmunitet. Britterna och andra kommer att få problem.

Pfizers vaccin ger skyddet 88% vilket ger ett R-tal på 0,55. Alltså flockimmunitet med bra marginal. Sverige klara sig bra med en mycket hög andel Pfizer i portföljen

Nu talar jag om skydd mot sjukdom och smittsamhet. Läger är ljusare vad gäller svår sjukdom och död.

Ulltand, hobbyepidemiologernas svar på AT

Redigerat 6 jun 2021 20:54
    • Laddar…
  7. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 048 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Samma hobbyepidemiolog som tyckte vi skulle tagit in Astra tidigare och inte heller stoppat vaccinationen med Astras vaccin?

• Laddar…
  8. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg
    Ja det stämmer. Ingen (el iaf inte jag) kunde veta att Astra skulle vara sämre en Pfizer på en ny mutation som FHM inte kunde stoppa vid dörren.

Men inget hindra att man tilläggsvaccinerar de som fått Astra med Pfizer. Och gör man det så var det ju helt rätt att vaccinera så många som möjligt med Astra. Då stoppar man det akuta problemet och vinner tid att tackla det kommande.

Håller du inte med?

Redigerat 6 jun 2021 21:52
  9. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Innan tillräckligt många är vaccinerade är det nödvändigt med sällskapligt avståndstagande för att minska smittrisken. Det tycks vara alltför många som redan nu tror att risken för en fjärde våg är noll.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · stockholm · 387 inlägg

brfbo

Medlem
    Håller med, och angående den medicinska riskgruppen under 60 år som ingår i fas tre så får vi inte se några siffror på hur många i den gruppen som blivit vaccinerade...varför då?... jag misstänker att det inte är någon som har koll på vilka eller hur många personer detta är...vilket då också innebär att många sjuka i fas tre inte får nån extra hjälp med att bli vaccinerade i tid och inte på mer lättillgängliga platser.

• Laddar…
  11. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 048 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Både ja och nej. Jag håller med om att ingen kunde veta särskilt mycket om vaccinen när de kom och jag tror att ett tillägg med Pfizer kan vara bra, men jag är inte övertygad om att alla kommer ta den. Det som gör att jag inte håller med är framförallt att du var så otroligt säker på att var vansinne av EU att inte släppa Astras vaccin som nödvaccin och att det var EUs fel att Astra dels slarvat med sin ansökan och även med sina tester (blandat doser etc, och nej det var inte medvetet)

Det som gör att detta verkligen passar i nyhetstråden är nog att du för första gången erkänner att ingen kan veta allt, inte ens du.

12. optimum
    Medlem · 5 986 inlägg
    De borde gjort sitt jobb.
    Är du nöjd med resultatet i så många äldre som avlidit på grund av brister i deras skydd?

13. optimum
    Medlem · 5 986 inlägg
    Hur då?

14. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 949 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Genom att alla bär mask och håller avstånd och att vi gör allt vi kan för att få tag i vaccin. Detta är de enda kända metoderna för att minska smittspridningen.

15. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 5 857 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    På vilket sätt gör munskydd skillnad om man håller avstånd tänker du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.