P
D djac skrev:
Ja, misstänker att ordet "verkar" kommer från detta.
Ordet "verkar" verkar inte vara med i artikeln. :)

"De ändringar som gjordes i socialförsäkringen för att minska smittspridningen av covid-19 har i stor utsträckning fungerat. Det visar en ny rapport från Försäkringskassan".

Man borde väl läsa själva rapporten om man vill bilda sig en bättre uppfattning om den.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Är det någon som tror att smittspridningen har ökat eller inte påverkas alls av att fler är sjukskrivna?
Det är ju alternativet.
Svårt att veta. Fler sjukskrivna gör att arbetsbelastningen på de som är kvar blir större. Trötta människor gör fler misstag. Hur denna premiss ska översättas till ett antagande om smittspridningen är dock oklart.

Man kanske inte behöver skriva en hel rapport om ett antagande?

T
optimum optimum skrev:
Har du motbevis så fram med dem och låt inte så förnedrande.
"...tunn soppa du serverar..."

Har du ett enda bevis för att CGG-CGG kan uppträda naturligt?
Har DU ett enda bevis för att en artikel i Aftonbladet baserad på en insändare i WSJ någonsin varit något annat än just en tunn soppa?

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Svårt att veta. Fler sjukskrivna gör att arbetsbelastningen på de som är kvar blir större. Trötta människor gör fler misstag. Hur denna premiss ska översättas till ett antagande om smittspridningen är dock oklart.

Man kanske inte behöver skriva en hel rapport om ett antagande?
Själva rapporten har jag inte läst men pressmeddelandet: https://www.forsakringskassan.se/wp...akringen-gav-mindre-smittspridning-under-2020
I rapporten Socialförsäkringen och coronapandemin som släpps idag analyserar Försäkringskassan utfallet och konstaterar att användningen av socialförsäkringen har varit omfattande och att många – men inte alla – anpassningar har gett önskad effekt.
Så det är en analys av gjorda förändringar som ju är intressant att ta fram oavsett hur det har påverkat smittspridningen.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
P
Pressmeddelandet är mycket intressantare än artikeln på sr.se. Ordet sannolikt används i pressmeddelandet, t.ex. (Brasklapp: jag lyssnade inte på det två minuter långa radioinslaget eftersom jag föredrar att läsa).

Men man borde väl läsa rapporten, antar jag. Jag tror också att en hel del av de åtgärder som infördes ledde till minskad smittspridning, men hur mycket och effektiviteten hos de olika åtgärderna kan man nästan bara gissa om.

Till slut minskade smittspridningen och det är troligt att det berodde på många olika åtgärder av myndigheter och andra, men det kan ju också till största delen ha klingat av "av sig självt". Man måste ha lite distans till tvärsäkerhet i sånt här.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B b8q skrev:
Får jag fråga vad du menar med ”dubbelörnen”? Det är ju en symbol för t.ex. Ryssland, men jag har missat att det finns någon särskild rysk mutation?
Dubbel-fasan hade varit mer begripligt om man ska använda fågelnamn. ;)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte vad du brukar hävda i munskyddstråden, alltså att det är självklart (bevisat) att det har effekt när allmänheten bär munskydd?
Nej. För mig är det uppenbart att de fungerar. Pga. bla. enkla fysiska lagar. Är något ivägen, bromsar det. Samt folter filtrerar.

BirgitS BirgitS skrev:
Medan du rackar ner på alla som säger att det är ett osäkert forskningsläge.
Nej (igen). Jag rackar ner på den (gissa vem:D) som säger att det är bevisat att munskydd inte fungerar. Inte på de som säger annat.

Staffans

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Samt folter filtrerar
Filter foltrerar olika beroende på hur de är konstruerade. För att inte släppa igenom ett SARS-CoV-2-virus behöver filtret vara konstruerat för att stoppa partiklar som är mindre än 50 nanometer. Viruspartiklarnas storlek är mellan 50 och 200 nm.

Staffans2000
P pmd skrev:
Filter foltrerar olika beroende på hur de är konstruerade. För att inte släppa igenom ett SARS-CoV-2-virus behöver filtret vara konstruerat för att stoppa partiklar som är mindre än 50 nanometer. Viruspartiklarnas storlek är mellan 50 och 200 nm.
För att stoppa alla, ja. Men rent hypotetiskt skulle en sytråd framför näsan fånga upp ett antal virus. Från det, till det effektivaste filtret, är det bara gradskillnader i filtreringsförmågan. Eller hur?

Staffans

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Vad gäller sytråden beror det på hur genomsläpplig den är. 50 nm, som sagt.

F.ö. så behöver nog ett filter ha en viss effektivitet för att vara effektivt. ;)

• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
optimum
Detta är nyhetstråden och vi har en separat tråd för munskydd.
Svårt att förstå?

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Detta är nyhetstråden och vi har en separat tråd för munskydd.
Svårt att förstå?
För mig var det iallafall en nyhet att en sytråd kan fungera som munskydd och hindra smittspridning.

• Gilla
  • Haha
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja virus är små.
Men frågan hänger liksom i luften :rolleyes: Hur stora är hålen i olika filter och munskydd? Kan virusen ta sig igenom?
Detta inlägg kanske kan vara intressant
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1953#post-3931335
Tråden om munskydd hittar du här
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-munskydd-och-smittspridning.398611/

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. För mig är det uppenbart att de fungerar. Pga. bla. enkla fysiska lagar. Är något ivägen, bromsar det. Samt folter filtrerar.

Nej (igen). Jag rackar ner på den (gissa vem:D) som säger att det är bevisat att munskydd inte fungerar. Inte på de som säger annat.

Staffans
Och du hade ju inte ens tänkt på att om man drar ner munskyddet under näsan så kommer virusen i utandningsluften att hamna på utsidan av munskyddet och när man sen börjar andas genom munskyddet kommer man att blåsa iväg virusen.

För att inte tala om att när luften bromsas framåt så åker den ut åt sidorna där munskyddet glipar så att man riskerar att smitta den som sitter bakom en i bussen i stället för att virusen hamnar i ens eget knä när man inte bär munskydd.

Det är inte så enkelt med filter och luftströmmar. Om man andas genom ett grovmaskigt durkslag så kommer luftströmmen väldigt snabbt bli att all luft går genom hålen och luften kommer inte att studsa tillbaka mot ansiktet när den träffar på själva durkslaget (för där kommer det hela tiden ny luft som ska ut). Samma anledning som till att det fungerar med strömlinjeformade fordon, luftströmmar viker av och tar enklaste vägen. Det är fysisk.

Jag har aldrig skrivit att det är bevisat att munskydd inte fungerar och jag kan inte komma på någon annan som har påstått det heller. Men du har då rackat ner på mig och andra många gånger i munskyddsdiskussionen.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
sysmali och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Från och med idag så får man sitta inne på restuarang i Belgien, men det finns många regler, några vettiga och några meningslösa enligt min åsikt.

https://www.dn.se/varlden/stopp-for-peppar-och-salt-nar-belgiska-restauranger-oppnar/

Några exempel:
● Max fyra gäster vid varje bord, om det inte är en större familj.<-- Vettigare än Sveriges regler där man tvingar familjer med 5 personer att dela upp sig

● Alla anställda ska bära munskydd, även gästerna när de går på toaletten. <-- Oklart, men ok, anser man att munskydd är en bra idé så är det logiskt

● Gäster måste sitta ned, inga beställningar vid bardisken och naturligtvis inga bufféer. <-- Känns vettigt

● Inga vanliga menyer, antingen ska rätterna skrivas upp på en stor tavla eller visas på skärm. <-- Mycket märkligt. Viruset sprids inte via kontaktsmitta så varför inte en vanlig meny? Kanske laminerad och så spritas/torkas av mellan varje gäst (se även nästa punkt)

● Borden ska rengöras mellan varje servering och eventuella dukar bytas. Det får inte finnas tillbehör på bordet, alltså inga brödkorgar eller peppar- och saltkar. <-- Känns synnerligen märkligt. Ok för brödkorgarna, men ett saltkar?

● Minst 1,5 meters mellanrum mellan varje bordsgrupp. <-- känns vettigt.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.