1 016 677 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ordet "verkar" verkar inte vara med i artikeln.D djac skrev:
"De ändringar som gjordes i socialförsäkringen för att minska smittspridningen av covid-19 har i stor utsträckning fungerat. Det visar en ny rapport från Försäkringskassan".
Man borde väl läsa själva rapporten om man vill bilda sig en bättre uppfattning om den.
Svårt att veta. Fler sjukskrivna gör att arbetsbelastningen på de som är kvar blir större. Trötta människor gör fler misstag. Hur denna premiss ska översättas till ett antagande om smittspridningen är dock oklart.BirgitS skrev:
Man kanske inte behöver skriva en hel rapport om ett antagande?
Har DU ett enda bevis för att en artikel i Aftonbladet baserad på en insändare i WSJ någonsin varit något annat än just en tunn soppa?optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Själva rapporten har jag inte läst men pressmeddelandet: https://www.forsakringskassan.se/wp...akringen-gav-mindre-smittspridning-under-2020P pmd skrev:
Så det är en analys av gjorda förändringar som ju är intressant att ta fram oavsett hur det har påverkat smittspridningen.
Pressmeddelandet är mycket intressantare än artikeln på sr.se. Ordet sannolikt används i pressmeddelandet, t.ex. (Brasklapp: jag lyssnade inte på det två minuter långa radioinslaget eftersom jag föredrar att läsa).
Men man borde väl läsa rapporten, antar jag. Jag tror också att en hel del av de åtgärder som infördes ledde till minskad smittspridning, men hur mycket och effektiviteten hos de olika åtgärderna kan man nästan bara gissa om.
Till slut minskade smittspridningen och det är troligt att det berodde på många olika åtgärder av myndigheter och andra, men det kan ju också till största delen ha klingat av "av sig självt". Man måste ha lite distans till tvärsäkerhet i sånt här.
Men man borde väl läsa rapporten, antar jag. Jag tror också att en hel del av de åtgärder som infördes ledde till minskad smittspridning, men hur mycket och effektiviteten hos de olika åtgärderna kan man nästan bara gissa om.
Till slut minskade smittspridningen och det är troligt att det berodde på många olika åtgärder av myndigheter och andra, men det kan ju också till största delen ha klingat av "av sig självt". Man måste ha lite distans till tvärsäkerhet i sånt här.
Nej. För mig är det uppenbart att de fungerar. Pga. bla. enkla fysiska lagar. Är något ivägen, bromsar det. Samt folter filtrerar.BirgitS skrev:
Nej (igen). Jag rackar ner på den (gissa vemBirgitS skrev:
Staffans
Filter foltrerar olika beroende på hur de är konstruerade. För att inte släppa igenom ett SARS-CoV-2-virus behöver filtret vara konstruerat för att stoppa partiklar som är mindre än 50 nanometer. Viruspartiklarnas storlek är mellan 50 och 200 nm.Staffans2000 skrev:
För att stoppa alla, ja. Men rent hypotetiskt skulle en sytråd framför näsan fånga upp ett antal virus. Från det, till det effektivaste filtret, är det bara gradskillnader i filtreringsförmågan. Eller hur?P pmd skrev:
Staffans
Ja virus är små.P pmd skrev:
Men frågan hänger liksom i luften
Detta inlägg kanske kan vara intressant
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1953#post-3931335
Tråden om munskydd hittar du här
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-munskydd-och-smittspridning.398611/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Och du hade ju inte ens tänkt på att om man drar ner munskyddet under näsan så kommer virusen i utandningsluften att hamna på utsidan av munskyddet och när man sen börjar andas genom munskyddet kommer man att blåsa iväg virusen.Staffans2000 skrev:
För att inte tala om att när luften bromsas framåt så åker den ut åt sidorna där munskyddet glipar så att man riskerar att smitta den som sitter bakom en i bussen i stället för att virusen hamnar i ens eget knä när man inte bär munskydd.
Det är inte så enkelt med filter och luftströmmar. Om man andas genom ett grovmaskigt durkslag så kommer luftströmmen väldigt snabbt bli att all luft går genom hålen och luften kommer inte att studsa tillbaka mot ansiktet när den träffar på själva durkslaget (för där kommer det hela tiden ny luft som ska ut). Samma anledning som till att det fungerar med strömlinjeformade fordon, luftströmmar viker av och tar enklaste vägen. Det är fysisk.
Jag har aldrig skrivit att det är bevisat att munskydd inte fungerar och jag kan inte komma på någon annan som har påstått det heller. Men du har då rackat ner på mig och andra många gånger i munskyddsdiskussionen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Från och med idag så får man sitta inne på restuarang i Belgien, men det finns många regler, några vettiga och några meningslösa enligt min åsikt.
https://www.dn.se/varlden/stopp-for-peppar-och-salt-nar-belgiska-restauranger-oppnar/
Några exempel:
● Max fyra gäster vid varje bord, om det inte är en större familj.<-- Vettigare än Sveriges regler där man tvingar familjer med 5 personer att dela upp sig
● Alla anställda ska bära munskydd, även gästerna när de går på toaletten. <-- Oklart, men ok, anser man att munskydd är en bra idé så är det logiskt
● Gäster måste sitta ned, inga beställningar vid bardisken och naturligtvis inga bufféer. <-- Känns vettigt
● Inga vanliga menyer, antingen ska rätterna skrivas upp på en stor tavla eller visas på skärm. <-- Mycket märkligt. Viruset sprids inte via kontaktsmitta så varför inte en vanlig meny? Kanske laminerad och så spritas/torkas av mellan varje gäst (se även nästa punkt)
● Borden ska rengöras mellan varje servering och eventuella dukar bytas. Det får inte finnas tillbehör på bordet, alltså inga brödkorgar eller peppar- och saltkar. <-- Känns synnerligen märkligt. Ok för brödkorgarna, men ett saltkar?
● Minst 1,5 meters mellanrum mellan varje bordsgrupp. <-- känns vettigt.
https://www.dn.se/varlden/stopp-for-peppar-och-salt-nar-belgiska-restauranger-oppnar/
Några exempel:
● Max fyra gäster vid varje bord, om det inte är en större familj.<-- Vettigare än Sveriges regler där man tvingar familjer med 5 personer att dela upp sig
● Alla anställda ska bära munskydd, även gästerna när de går på toaletten. <-- Oklart, men ok, anser man att munskydd är en bra idé så är det logiskt
● Gäster måste sitta ned, inga beställningar vid bardisken och naturligtvis inga bufféer. <-- Känns vettigt
● Inga vanliga menyer, antingen ska rätterna skrivas upp på en stor tavla eller visas på skärm. <-- Mycket märkligt. Viruset sprids inte via kontaktsmitta så varför inte en vanlig meny? Kanske laminerad och så spritas/torkas av mellan varje gäst (se även nästa punkt)
● Borden ska rengöras mellan varje servering och eventuella dukar bytas. Det får inte finnas tillbehör på bordet, alltså inga brödkorgar eller peppar- och saltkar. <-- Känns synnerligen märkligt. Ok för brödkorgarna, men ett saltkar?
● Minst 1,5 meters mellanrum mellan varje bordsgrupp. <-- känns vettigt.