1 015 621 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Varsågod: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-166#post-4054018Ulltand skrev:
Så här står det: "Verkligheten är att vi ha tre godkända vaccin av tre möjliga som alla levererar och att vi är färdigvaccinerade till sommaren."
Så ska du stå för det du säger?Ulltand skrev:
Vill du ha fler exempel på att du gissat fel?
Marginalen är rätt stor skulle jag påstå. Så pass stor att EU dragit AZ till domstol för att de inte levererat. Under första kvartalet skulle 120 miljoner doser levererats. Det blev 30 miljoner.Ulltand skrev:
Det är inte svårt att tro att man gissat allt rätt om man glömmer allt man gissat fel.
Ja precis. Därför stannar man hemma om man är sjuk. Jag tar mitt ansvar, särskilt när det går en otäck flunsa.optimum skrev:
Det är inte mindre risk att jag smittas bara för att jag har tagit sprutan. Jag kan ändå bli sjuk, och smittas ändå. Får man dock mildare eller obetydliga symptom så är ju risken större att man kanske ändå åker till mataffären när man bara är ”lite snorig” men mår hyfsat bra ändå.
Majoriteten av de som dött är väldigt gamla och multisjuka, och hade inte klarat av en influensa heller. Är jag en dålig människa för att jag inte vaccinerar mig mot influensan heller? Vad är skillnaden?
Det är klart att det är skit att folk har dött. Det är jättetråkigt. Det händer varje år, men av andra sjukor. Det är inte mitt fel för att jag har valt att inte ta sprutan.
Inte alls. Men vi har 4 godkända vaccin men har valt bort två av vilka fortsatt är godkända och används i EU.Fairlane skrev:
Varsågod: [länk]
Så här står det: "Verkligheten är att vi ha tre godkända vaccin av tre möjliga som alla levererar och att vi är färdigvaccinerade till sommaren."
Så ska du stå för det du säger?
Vill du ha fler exempel på att du gissat fel?
Marginalen är rätt stor skulle jag påstå. Så pass stor att EU dragit AZ till domstol för att de inte levererat. Under första kvartalet skulle 120 miljoner doser levererats. Det blev 30 miljoner.
Det är inte svårt att tro att man gissat allt rätt om man glömmer allt man gissat fel.
Därför ligger vi efter i schemat men det är ett politiskt beslut utan vetenskaplig grund.
Alla vet att både J&J och AZ har betydligt större nytta än risk men vi använder dem inte.
Ja en sådan galenskap kunde jag inte förutse.
Fast där står ju inte att hela svenska befolkningen är vaccinerad till sommaren.Fairlane skrev:
Det står att vi är färdigvaccinerade. När man har vaccinerat de som vill ha vaccinet så är vi ju färdigvaccinerade. Det betyder inte ALLA.
Visserligen, men det är många kvar som vill ha. Jag är över 50 och väntar fortfarande på att få min första dos...emmschen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Så du menar att vi hade varit klara med alla som ville vaccinerats om vi vi inte valt bort de två vaccinen? (Vilket för övrigt även galningarna i Norge och Danmark gjort).Ulltand skrev:
Inte alls. Men vi har 4 godkända vaccin men har valt bort två av vilka fortsatt är godkända och används i EU.
Därför ligger vi efter i schemat men det är ett politiskt beslut utan vetenskaplig grund.
Alla vet att både J&J och AZ har betydligt större nytta än risk men vi använder dem inte.
Ja en sådan galenskap kunde jag inte förutse.
Och leveransen 30 miljoner doser istället för 120 miljoner? Det var kanske en justering på marginalen?
Men för att ta ett gammat citat. Nu är det över!
Alla kurvor pekar nedåt , sjukdomsfall, sjukhusvårdade, IVA-vårdade och dödsfall.
Och för varje dag ökar immuniteten genom vaccin och sjukdom. Sedan kommer värmen och luftfuktigheten att att hjälpa till.
Så länge det inte uppstår någon ny mutation är vi hemma nu.
Alla kurvor pekar nedåt , sjukdomsfall, sjukhusvårdade, IVA-vårdade och dödsfall.
Och för varje dag ökar immuniteten genom vaccin och sjukdom. Sedan kommer värmen och luftfuktigheten att att hjälpa till.
Så länge det inte uppstår någon ny mutation är vi hemma nu.
Ja vi får väl se till sommaren. Svårt att säga. Jag vet personligen många som tänker ta det - inte för att de vill ha vaccinet - utan för att man vill kunna åka på semester. De som resonerar så är många. Så vi blir kanske inte ”färdiga”.Fairlane skrev:
Tack för att du muntrar upp stämningen här lite! Jag hoppas att du har rätt! Less på detta nu.Ulltand skrev:
Men för att ta ett gammat citat. Nu är det över!
Alla kurvor pekar nedåt , sjukdomsfall, sjukhusvårdade, IVA-vårdade och dödsfall.
Och för varje dag ökar immuniteten genom vaccin och sjukdom. Sedan kommer värmen och luftfuktigheten att att hjälpa till.
Så länge det inte uppstår någon ny mutation är vi hemma nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ska vi vara krassa så kan vi redan nu säga att det inte kommer vara klart till sommaren. Inte ens om man begränsar det till de som verkligen vill ta vaccinet och vi räknar bort alla som av olika anledningar inte kan eller vill eller som tar fast de inte vill. Många som vill ta vaccin har inte fått sin första spruta än, så de lär knappast vara färdiga nästa vecka.emmschen skrev:
Att vi inte vet allt, vare sig om viruset, vaccinet, mutationer, politiken, leveranser etc etc är givet och det är inget konstigt i det. Det som är märkligt är att en person anser sig veta allt och ha rätt i allt han sagt genom hela denna pandemi. När man tar fram exempel på att det inte stämmer så ignoreras det eller bortförklaras och strax senare kommer ett nytt påstående om att han haft allt rätt.
För att räta ut frågetecknen.
Nej jag tar inte vaccin för att kunna resa utan för att slippa bli allvarligt sjuk och för att vi ska hjälpas åt att bli av med pandemin.
Sedan kan vi börja umgås med folk som vi gjorde förr och även resa.
Så tror jag de flesta som vill vaccinera sig tänker.
Visst det finns nog en del som är ute efter vaccinationspass bara för att kunna resa. Men inte mitt mål med vaccinationen utan en bieffekt.
Nej jag tar inte vaccin för att kunna resa utan för att slippa bli allvarligt sjuk och för att vi ska hjälpas åt att bli av med pandemin.
Sedan kan vi börja umgås med folk som vi gjorde förr och även resa.
Så tror jag de flesta som vill vaccinera sig tänker.
Visst det finns nog en del som är ute efter vaccinationspass bara för att kunna resa. Men inte mitt mål med vaccinationen utan en bieffekt.
Jag blir lite förvirrad, innan konspirerades det om att staten skulle önska många smittade för att uppnå flockimmunitet, då tog extremisterna till ord som "berått mod", sen kom en genväg till flockimmunitet som alla innan hade höjt som den enda realistiska lösningen, vaccin, då ska plötsligt samma grupp som gnällt och skrikit innan inte längre ha denna, utan plötsligt ska vi ha flockimmunitet genom mycket spridning.Staffans2000 skrev:
Är det en grupp barn som inte riktigt kommit ur trotsåldern?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder