optimum
emmschen skrev:
Det var väl trevligt att vi kan vara överens om EN sak iallafall :)
Vi har alla olika utgångslägen. Varför vi har olika synvinklar på detta.
Och vad myndigheterna är intresserade av rör inte mig det minsta. Det är min kropp och mitt val, och det gäller alla.
Samma var det några som sade så när jag var och mönstrade inför värnplikten.
De hade trix som i vissa fall lyckades och några fick frisedel och några fick ändå göra "lumpen", värnplikt.

Jag som tror på att vi ska hjälpas åt trixade givetvis inte och har gjort lumpen och givetvis är jag med och vaccinerar mig nu för att vi ska få tillbaka ett land i "fred från inkräktaren från Kina" Ett litet jävla virus som förstör så enormt mycket.

Man får göra som man vill i detta fallet med pandemin men när det gällde värnplikt var alternativet fängelse eller trixa sig ur det för de som inte ville ställa upp.
Visst, hade man medicinska själ så behövde man inte gör värnplikt och samma med vaccinet. Men är man frisk så tycker jag man borde fundera på att göra sin del mot pandemin.

Din kropp, ditt beslut.
Min kropp och jag fick lära mig skjuta mot tänkt fiende med avsikt att döda, något jag innerst inne hatar och hoppas jag aldrig behöver göra.

Ta inte illa upp nu för det var bara en förklaring hur jag ser på det.
Det var därför jag välkomnade vaccin oavsett fabrikat. Alla de man erbjöd fungerar mot pandemin.
Jo jag litar på myndigheterna även om jag ibland är lite kritisk.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag som tror på att vi ska hjälpas åt
Nu får du en stjärna i kanten av mig för ditt resonemang ;)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
T
emmschen skrev:
Och vad myndigheterna är intresserade av rör inte mig det minsta. Det är min kropp och mitt val, och det gäller alla.
Då är det ju bra att alla inte är fullfjädrade egoister.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det är bara den skillnaden att nästan alla varit rätt.
Om en vecka är det första juni. Vi får se om ditt uttalande om att hela svenska befolkningen kommer vara färdigvaccinetade då (till sommaren). Jag är skeptisk, men jag tar inte ut något i förskott. Vi ser om en vecka.
 
P
optimum optimum skrev:
Samma var det några som sade så när jag var och mönstrade inför värnplikten.
De hade trix som i vissa fall lyckades och några fick frisedel och några fick ändå göra "lumpen", värnplikt.

Jag som tror på att vi ska hjälpas åt trixade givetvis inte och har gjort lumpen och givetvis är jag med och vaccinerar mig nu för att vi ska få tillbaka ett land i "fred från inkräktaren från Kina" Ett litet jävla virus som förstör så enormt mycket.

Man får göra som man vill i detta fallet med pandemin men när det gällde värnplikt var alternativet fängelse eller trixa sig ur det för de som inte ville ställa upp.
Visst, hade man medicinska själ så behövde man inte gör värnplikt och samma med vaccinet. Men är man frisk så tycker jag man borde fundera på att göra sin del mot pandemin.

Din kropp, ditt beslut.
Min kropp och jag fick lära mig skjuta mot tänkt fiende med avsikt att döda, något jag innerst inne hatar och hoppas jag aldrig behöver göra.

Ta inte illa upp nu för det var bara en förklaring hur jag ser på det.
Det var därför jag välkomnade vaccin oavsett fabrikat. Alla de man erbjöd fungerar mot pandemin.
Jo jag litar på myndigheterna även om jag ibland är lite kritisk.
Jamen va bra att du känner dig nöjd med ditt beslut! Congrats! Och jag litar på att mitt immunförsvar fixar biffen, utan spruta. Jag har högst troligt redan haft detta, och har således högst troligt en bra immunitet. Om inte annat så har jag antagligen haft andra coronavirus genom åren, och många av dem påminner om varandra. Så jag ser ingen mening att utsätta min fullt friska kropp för några onödiga risker. Det fina med flockimmunitet är att den uppstår oavsett om man vaccinerar, eller om folk helt enkelt får smittan och blir immuna den vägen.
 
  • Arg
djac
  • Laddar…
BirgitS
I Kiruna skenar smittspridningen.
Under en vecka har smittspridningen ökat från 127 fall till 233 fall.
– Det handlar om friluftslivet, att vi Kirunabor har varit ute i arkar, stugor och husvagnar. Byggindustrin är den andra gruppen och den tredje gruppen är ungdomar från tonåren upp till strax efter tjugo, säger Lennart Andersson, kommundirektör i Kiruna.
Nu stänger man ner väldigt mycket för att få ner smittspridningen:
idrottshallar, badhus, anläggningar och omklädningsrum som har varit öppna för ungdomar
fjärr/distansundervisning ända ner till förskoleklass
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kirunas-atgarder-for-att-stoppa-covidsmittan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/covidsmitta

Det går verkligen inte att bete sig hur som helst bara för att så många (41 %) är vaccinerade.
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
emmschen skrev:
Det fina med flockimmunitet är att den uppstår oavsett om man vaccinerar, eller om folk helt enkelt får smittan och blir immuna den vägen.
Aj aj aj. Nu svär du i kyrkan. Endast med vaccin, kan världen räddas. Vi som för tillfället är tveksamma till vaccineringshysterin, är osolidariska konspirationsteoretiker med foliehattar. Det resonemanget får iallafall mig att stärka min tro på att jag bedömt läget så bra som möjligt.

Staffans
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Då är det ju bra att alla inte är fullfjädrade egoister.
Äh. Sluta vara så rädd. Det är inte bra att ha opinionsbildande massmedier som främsta nyhetskälla. De berättar bara den sidan av storyn som skrämmer dig, så att du ska rätta in sig i ledet och göra som du blir tillsagd. Det är deras jobb. De är ägardirektivstyrda. Allt du ser på TV är inte sant.

Hur menar du när du kallar mig egoist?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vi som för tillfället är tveksamma till vaccineringshysterin, är osolidariska konspirationsteoretiker med foliehattar. Det resonemanget får iallafall mig att stärka min tro på att jag bedömt läget så bra som möjligt.
Om det fortfarande är någon som tvivlar på att du är en tvättäkta foliehatt efter det där stycket skulle jag bli mäkta förvånad. Du lyckades fånga hela essensen av att vara en konspirationsteoretiker i bara två meningar!
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aj aj aj. Nu svär du i kyrkan. Endast med vaccin, kan världen räddas. Vi som för tillfället är tveksamma till vaccineringshysterin, är osolidariska konspirationsteoretiker med foliehattar. Det resonemanget får iallafall mig att stärka min tro på att jag bedömt läget så bra som möjligt.

Staffans
Hmm.. Immunförsvaret är ju avskaffat, så det finns kanske ingen annan lösning?
 
T
emmschen skrev:
Äh. Sluta vara så rädd. Det är inte bra att ha opinionsbildande massmedier som främsta nyhetskälla. De berättar bara den sidan av storyn som skrämmer dig, så att du ska rätta in sig i ledet och göra som du blir tillsagd. Det är deras jobb. De är ägardirektivstyrda. Allt du ser på TV är inte sant.
Så när du avstår från vaccin är det ditt val, men när jag väljer det är jag påverkad av "opinionsbildande massmedier" och skrämd?

Om det är mitt val, varför försöker du påverka mig?

Nä, sorry. Det är meningslöst att diskutera med dig, du befinner dig på en nivå som är så låg att jag varken vill eller kan sänka mig dit.

emmschen skrev:
Hur menar du när du kallar mig egoist?
Det är ju helt uppenbart att du inte ägnar en tanke åt hur ditt vaccinbidrag skulle kunna hjälpa andra.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Det är ju helt uppenbart att du inte ägnar en tanke åt hur ditt vaccinbidrag skulle kunna hjälpa andra.
Det är precis det jag gör, iallafall.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aj aj aj. Nu svär du i kyrkan. Endast med vaccin, kan världen räddas. Vi som för tillfället är tveksamma till vaccineringshysterin, är osolidariska konspirationsteoretiker med foliehattar. Det resonemanget får iallafall mig att stärka min tro på att jag bedömt läget så bra som möjligt.

Staffans
Har du inte hört vad som hänt i Sydafrika, Brasilien och Indien?
När det är stor smittspridning och många börjar bli immuna så har nya varianter uppstått som kan smitta även de som varit sjuka tidigare. Det blir alltså inte stopp på epidemin bara för att många har varit sjuka.

Du vet ju själv hur många det är i Sverige som inte bryr sig om de restriktioner som finns så om smittspridningen får fortgå ohämmat i de grupperna så kommer det att uppstå nya varianter här också.

Ju fler som insjuknar desto större belastning på sjukvården dvs. fler lider och dör på sjukhusen eller under väntan på att få sjukvård. Sen finns ju problemet med postcovid, ju fler som insjuknar desto fler får postcovid och därmed högre belastning på sjukvården. Högre belastning på sjukvården innebär också att skatterna kommer att gå upp.

Om många vuxna låter bli att vaccinera sig ökar risken att barn måste vaccineras för att få stopp på smittspridningen.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Om många vuxna låter bli att vaccinera sig ökar risken att barn måste vaccineras för att få stopp på smittspridningen.
Det tror jag inte.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det tror jag inte.
Varför tror du inte det?
Fohm är idag negativa till att barn ska vaccineras (förutom ett fåtal med stor risk för svår sjukdom eller död) men om smittspridningen ökar i höst med ständiga utbrott på skolorna med åtföljande sjukhusinläggningar, t.ex. pga. MIS-C, och postcovid så kommer nog många föräldrar att kräva att barnen får vaccineras. Det kan bli så om inte flockimmunitet är uppnådd i samhället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.