BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir inte bättre för det.

Sekvenserar man inte .slumpmässigt har man ingen koll på spridningen av något muterat virus utbredning i samhället-
Letar man upp just de prover som har en ökad risk att vara av de tre typerna så får man ett tak på samhällsspridningen.
 
optimum
B b8q skrev:
Jag hoppas du skämtar. Om de är de enda orsakerna du kan tänka dig till varför ett inlägg inte får en massa ”likes”, bör du nog försöka vidga ditt perspektiv lite.

Jag brukar t.ex. själv inte bry mig om att ”gilla” inlägg som tar upp självklarheter, eller saker jag själv redan noterat i mitt nyhetsflöde.

Se dig omkring på forumet - det finns mängder av inlägg som har rätt i sak, men som inte får ett enda like.
Positiva nyheter brukar jag gärna gilla.
 
D
optimum optimum skrev:
Positiva nyheter brukar jag gärna gilla.
Jag har gillat det nu!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Letar man upp just de prover som har en ökad risk att vara av de tre typerna så får man ett tak på samhällsspridningen.
Nej inte alls.

Mycket kan hända under radarn när man inte testat.

Ungefär som fokuset låg på Italien i våras men smittan kom i hög grad även från tex Österiket
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte alls.

Mycket kan hända under radarn när man inte testat.

Ungefär som fokuset låg på Italien i våras men smittan kom i hög grad även från tex Österiket
Nu har ju inte Fohm påstått att det inte finns några klusterutbrott med någon av de nya varianterna men trots att region Stockholm explicit letar efter mutationerna bland inskickade PCR-tester så har de inte lyckats hitta mer än 4 indexfall som man inte vet hur de blev smittade. Vill man veta hur det är i andra regioner bör man kolla upp regionernas webbplatser.
 
optimum optimum skrev:
Kan bara tolka ointresset av att inte klicka gilla på detta positiva inlägg om att AZ vaccinet är bra som att vi har rätt många som ogillar att vi bör vaccinera oss.

För inte kan det vara så illa att man inte kan skilja på sak och person.

Hoppas ni verkligen att vaccinet ska vara kass?
I så fall trivs ni med att leva isolerade för lång tid.

Det är en intressant iakttagelse hur likesen fördelas och vad som postas!

Vissa är bra på att dammsuga nätet och publicera allt som sår tvivel om vaccinering och corona

-Det har gällt hur lång tid det har att utveckla ett vaccin.

-Tiden att producera det.

-Att vaccin inte kan vara bättre än sjukdom för immunitet

-Att vaccin kanske inte fungerar för äldre

-Lyft biverkningar som ett reellt hot

Pja det mesta har ju lyckligtvis visat sig vara felbedömningar.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en intressant iakttagelse hur likesen fördelas och vad som postas!

Vissa är bra på att dammsuga nätet och publicera allt som sår tvivel om vaccinering och corona

-Det har gällt hur lång tid det har att utveckla ett vaccin.

-Tiden att producera det.

-Att vaccin inte kan vara bättre än sjukdom för immunitet

-Att vaccin kanske inte fungerar för äldre

-Lyft biverkningar som ett reellt hot

Pja det mesta har ju lyckligtvis visat sig vara felbedömningar.
Pja, vissa har ju i mängder av inlägg påstått att vaccinet kommer till hösten och då är det väl bra att någon annan skriver att WHO och andra insatta anser att vaccinet blir godkänt i januari eller möjligen i slutet av året så att andra inte tror att det nödvändigtvis blir så att vaccinet kommer i september och därför tror att de kan boka in resor under vintern för då kommer allt att vara som vanligt.

Överlag så har jag många gånger bemött dina inlägg därför att de är överdrivet optimistiska, låter som rena marknadsföringsinlägg från företag. Det är då bra för andra att veta om det inte är fullt så enkelt och att det finns andra aspekter som gör att det kan bli andra utfall. Visst kan man hoppas på det bästa men man kan inte planera för att bara det bästa inträffar utan det ska man göra utifrån det värsta. Att jag skriver att WHO säger något eller att en studie har kommit fram till något betyder inte nödvändigtvis att jag anser att det är korrekt utan bara att det är ytterligare en åsikt som man också behöver vara medveten om innan man själv drar någon slutsats om läget.

Sen har vi haft turen att det mesta har gått bra när det gäller vaccinernas effekt och vaccintillverkningen men Astra Zenecas verkar först bli godkänt typ 4 månader efter tidpunkten som deras representant gick ut med i somras. Det i sin tur har lett till att mycket färre är vaccinerade just nu och fördröjt tiden tills tillräckligt många är vaccinerade. Det är ju tänkt att AZ ska stå för det största antalet doser.

Det har också så här efter bara en månad blivit leveransförseningar från både Pfizer och Astra Zeneca. Så allt löper verkligen inte på efter optimistiska tidplaner.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Pja, vissa har ju i mängder av inlägg påstått att vaccinet kommer till hösten och då är det väl bra att någon annan skriver att WHO och andra insatta anser att vaccinet blir godkänt i januari eller möjligen i slutet av året så att andra inte tror att det nödvändigtvis blir så att vaccinet kommer i september och därför tror att de kan boka in resor under vintern för då kommer allt att vara som vanligt.

Överlag så har jag många gånger bemött dina inlägg därför att de är överdrivet optimistiska, låter som rena marknadsföringsinlägg från företag. Det är då bra för andra att veta om det inte är fullt så enkelt och att det finns andra aspekter som gör att det kan bli andra utfall. Visst kan man hoppas på det bästa men man kan inte planera för att bara det bästa inträffar utan det ska man göra utifrån det värsta. Att jag skriver att WHO säger något eller att en studie har kommit fram till något betyder inte nödvändigtvis att jag anser att det är korrekt utan bara att det är ytterligare en åsikt som man också behöver vara medveten om innan man själv drar någon slutsats om läget.

Sen har vi haft turen att det mesta har gått bra när det gäller vaccinernas effekt och vaccintillverkningen men Astra Zenecas verkar först bli godkänt typ 4 månader efter tidpunkten som deras representant gick ut med i somras. Det i sin tur har lett till att mycket färre är vaccinerade just nu och fördröjt tiden tills tillräckligt många är vaccinerade. Det är ju tänkt att AZ ska stå för det största antalet doser.

Det har också så här efter bara en månad blivit leveransförseningar från både Pfizer och Astra Zeneca. Så allt löper verkligen inte på efter optimistiska tidplaner.
Ja det blev ju godkänt och började levereras i december månad. Några dagar efter att hösten tagit slut. Rätt nära imo :)

Och åratal före FHM prognos :)

Min eventuella optimism har legat klart närmare sanningen än er pessimism.
 
Redigerat:
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Jag det blev ju godkänt i december månad. Några dagar efter att hösten tagit slut. Rätt nära imo :)

Och åratal före FHM prognos :)
Det är inte lätt att tillhöra de optimistiska som har framtidstro och ser fram emot vaccin som kommer får oss tillbaka till ett liv vi hade för drygt 1 år sedan.

:cool: Ser fram emot en underbar sommar med massor av sol.
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har också så här efter bara en månad blivit leveransförseningar från både Pfizer och Astra Zeneca. Så allt löper verkligen inte på efter optimistiska tidplaner.

En pessimists confirmation bias?

Verkligheten är att vi ha tre godkända vaccin av tre möjliga som alla levererar och att vi är färdigvaccinerade till sommaren.


 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det blev ju godkänt och började levereras i december månad. Några dagar efter att hösten tagit slut. Rätt nära imo :)

Och åratal före FHM prognos :)

Min eventuella optimism har legat klart närmare sanningen än er pessimism.
Till hösten betyder verkligen inte samma sak som under hösten. Det är därför som det finns två uttryck.
Ett möte som pågår till lunch tar slut innan lunch.
Någon som ska komma till kaffet kommer innan kaffet serveras.

Så när någon säger att vaccinet ska komma till hösten så betyder det augusti eller möjligen september. Så det är mycket fel när vaccinet först dyker upp de allra sista dagarna i december, vilket dock är nära slutet av december eller början av januari som många experter ansåg vara rimligt i somras.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En pessimists confirmation bias?
Verkligheten är att vi ha tre godkända vaccin av tre möjliga som alla levererar och att vi är färdigvaccinerade till sommaren.
Nej, det är inte verkligheten utan snarare en optimists orealistiska tankar.

Astra Zenecas är inte godkänt än utan planeras att bli det om två dagar. Under förra veckan var planen att första leveransen blir 15 februari.

När vi verkligen kommer att bli färdigvaccinerade i Sverige vet vi inte eftersom ingen vet hur det går med kommande leveranser. Det är alltså ingen verklighet att vi är färdigvaccinerade till sommaren och den verkligheten finns inte förrän det inträffar. Senaste budet från de som har bäst kunskap om leveranserna var till midsommar eller 1 juli, alltså inte till sommaren utan när närmare en tredjedel av sommaren har gått. Hur det blir med leveranserna från AZ verkar för närvarande mycket oklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Apropå leveranser och optimistiska tidplaner så meddelar nu vaccinsamordnaren att leveranserna från Astra Zeneca till Sverige ser ut att bli 400 000 doser i stället för 1 000 000 doser under februari. Så mycket mindre kommer ju förstås att påverka smittspridning och antal avlidna.
[länk]
Från Spanien kommer rapporten:
Enligt myndigheterna i såväl Madrid som Katalonien innebär den dåliga tillgången på vaccin att Spanien inte har en chans att uppnå målet att 70 procent av landets 47 miljoner invånare ska vara vaccinerade i slutet av juli.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.13

Politikers målsättningar om när något ska uppnås ska man alltid ta med en stor nypa salt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.