1 014 053 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Positiva nyheter brukar jag gärna gilla.B b8q skrev:Jag hoppas du skämtar. Om de är de enda orsakerna du kan tänka dig till varför ett inlägg inte får en massa ”likes”, bör du nog försöka vidga ditt perspektiv lite.
Jag brukar t.ex. själv inte bry mig om att ”gilla” inlägg som tar upp självklarheter, eller saker jag själv redan noterat i mitt nyhetsflöde.
Se dig omkring på forumet - det finns mängder av inlägg som har rätt i sak, men som inte får ett enda like.
Nytt potentiellt läkemedel upp till 100 ggr mer effektivt än Remdesivir i studier på möss.
https://english.elpais.com/science_...1kIcEmOcrEh431fUdWvXaWjsYw#Echobox=1611661607
https://english.elpais.com/science_...1kIcEmOcrEh431fUdWvXaWjsYw#Echobox=1611661607
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nu har ju inte Fohm påstått att det inte finns några klusterutbrott med någon av de nya varianterna men trots att region Stockholm explicit letar efter mutationerna bland inskickade PCR-tester så har de inte lyckats hitta mer än 4 indexfall som man inte vet hur de blev smittade. Vill man veta hur det är i andra regioner bör man kolla upp regionernas webbplatser.Ulltand skrev:
optimum skrev:
Kan bara tolka ointresset av att inte klicka gilla på detta positiva inlägg om att AZ vaccinet är bra som att vi har rätt många som ogillar att vi bör vaccinera oss.
För inte kan det vara så illa att man inte kan skilja på sak och person.
Hoppas ni verkligen att vaccinet ska vara kass?
I så fall trivs ni med att leva isolerade för lång tid.
Det är en intressant iakttagelse hur likesen fördelas och vad som postas!
Vissa är bra på att dammsuga nätet och publicera allt som sår tvivel om vaccinering och corona
-Det har gällt hur lång tid det har att utveckla ett vaccin.
-Tiden att producera det.
-Att vaccin inte kan vara bättre än sjukdom för immunitet
-Att vaccin kanske inte fungerar för äldre
-Lyft biverkningar som ett reellt hot
Pja det mesta har ju lyckligtvis visat sig vara felbedömningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Pja, vissa har ju i mängder av inlägg påstått att vaccinet kommer till hösten och då är det väl bra att någon annan skriver att WHO och andra insatta anser att vaccinet blir godkänt i januari eller möjligen i slutet av året så att andra inte tror att det nödvändigtvis blir så att vaccinet kommer i september och därför tror att de kan boka in resor under vintern för då kommer allt att vara som vanligt.Ulltand skrev:
Det är en intressant iakttagelse hur likesen fördelas och vad som postas!
Vissa är bra på att dammsuga nätet och publicera allt som sår tvivel om vaccinering och corona
-Det har gällt hur lång tid det har att utveckla ett vaccin.
-Tiden att producera det.
-Att vaccin inte kan vara bättre än sjukdom för immunitet
-Att vaccin kanske inte fungerar för äldre
-Lyft biverkningar som ett reellt hot
Pja det mesta har ju lyckligtvis visat sig vara felbedömningar.
Överlag så har jag många gånger bemött dina inlägg därför att de är överdrivet optimistiska, låter som rena marknadsföringsinlägg från företag. Det är då bra för andra att veta om det inte är fullt så enkelt och att det finns andra aspekter som gör att det kan bli andra utfall. Visst kan man hoppas på det bästa men man kan inte planera för att bara det bästa inträffar utan det ska man göra utifrån det värsta. Att jag skriver att WHO säger något eller att en studie har kommit fram till något betyder inte nödvändigtvis att jag anser att det är korrekt utan bara att det är ytterligare en åsikt som man också behöver vara medveten om innan man själv drar någon slutsats om läget.
Sen har vi haft turen att det mesta har gått bra när det gäller vaccinernas effekt och vaccintillverkningen men Astra Zenecas verkar först bli godkänt typ 4 månader efter tidpunkten som deras representant gick ut med i somras. Det i sin tur har lett till att mycket färre är vaccinerade just nu och fördröjt tiden tills tillräckligt många är vaccinerade. Det är ju tänkt att AZ ska stå för det största antalet doser.
Det har också så här efter bara en månad blivit leveransförseningar från både Pfizer och Astra Zeneca. Så allt löper verkligen inte på efter optimistiska tidplaner.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Apropå leveranser och optimistiska tidplaner så meddelar nu vaccinsamordnaren att leveranserna från Astra Zeneca till Sverige ser ut att bli 400 000 doser i stället för 1 000 000 doser under februari. Så mycket mindre kommer ju förstås att påverka smittspridning och antal avlidna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/astra-zeneca-skjuter-upp-eu-mote-om-vaccinforseningar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/astra-zeneca-skjuter-upp-eu-mote-om-vaccinforseningar
Ja det blev ju godkänt och började levereras i december månad. Några dagar efter att hösten tagit slut. Rätt nära imoBirgitS skrev:
Pja, vissa har ju i mängder av inlägg påstått att vaccinet kommer till hösten och då är det väl bra att någon annan skriver att WHO och andra insatta anser att vaccinet blir godkänt i januari eller möjligen i slutet av året så att andra inte tror att det nödvändigtvis blir så att vaccinet kommer i september och därför tror att de kan boka in resor under vintern för då kommer allt att vara som vanligt.
Överlag så har jag många gånger bemött dina inlägg därför att de är överdrivet optimistiska, låter som rena marknadsföringsinlägg från företag. Det är då bra för andra att veta om det inte är fullt så enkelt och att det finns andra aspekter som gör att det kan bli andra utfall. Visst kan man hoppas på det bästa men man kan inte planera för att bara det bästa inträffar utan det ska man göra utifrån det värsta. Att jag skriver att WHO säger något eller att en studie har kommit fram till något betyder inte nödvändigtvis att jag anser att det är korrekt utan bara att det är ytterligare en åsikt som man också behöver vara medveten om innan man själv drar någon slutsats om läget.
Sen har vi haft turen att det mesta har gått bra när det gäller vaccinernas effekt och vaccintillverkningen men Astra Zenecas verkar först bli godkänt typ 4 månader efter tidpunkten som deras representant gick ut med i somras. Det i sin tur har lett till att mycket färre är vaccinerade just nu och fördröjt tiden tills tillräckligt många är vaccinerade. Det är ju tänkt att AZ ska stå för det största antalet doser.
Det har också så här efter bara en månad blivit leveransförseningar från både Pfizer och Astra Zeneca. Så allt löper verkligen inte på efter optimistiska tidplaner.
Och åratal före FHM prognos
Min eventuella optimism har legat klart närmare sanningen än er pessimism.
Redigerat:
Det är inte lätt att tillhöra de optimistiska som har framtidstro och ser fram emot vaccin som kommer får oss tillbaka till ett liv vi hade för drygt 1 år sedan.Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
En pessimists confirmation bias?
Verkligheten är att vi ha tre godkända vaccin av tre möjliga som alla levererar och att vi är färdigvaccinerade till sommaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Till hösten betyder verkligen inte samma sak som under hösten. Det är därför som det finns två uttryck.Ulltand skrev:
Ett möte som pågår till lunch tar slut innan lunch.
Någon som ska komma till kaffet kommer innan kaffet serveras.
Så när någon säger att vaccinet ska komma till hösten så betyder det augusti eller möjligen september. Så det är mycket fel när vaccinet först dyker upp de allra sista dagarna i december, vilket dock är nära slutet av december eller början av januari som många experter ansåg vara rimligt i somras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nej, det är inte verkligheten utan snarare en optimists orealistiska tankar.Ulltand skrev:
Astra Zenecas är inte godkänt än utan planeras att bli det om två dagar. Under förra veckan var planen att första leveransen blir 15 februari.
När vi verkligen kommer att bli färdigvaccinerade i Sverige vet vi inte eftersom ingen vet hur det går med kommande leveranser. Det är alltså ingen verklighet att vi är färdigvaccinerade till sommaren och den verkligheten finns inte förrän det inträffar. Senaste budet från de som har bäst kunskap om leveranserna var till midsommar eller 1 juli, alltså inte till sommaren utan när närmare en tredjedel av sommaren har gått. Hur det blir med leveranserna från AZ verkar för närvarande mycket oklart.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Från Spanien kommer rapporten:BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.13
Politikers målsättningar om när något ska uppnås ska man alltid ta med en stor nypa salt.