T
emmschen skrev:
Ungefär som din TV gör. Min information kallar du skrämselpropaganda, men inte TV-nyheterna. Ändå är det DE som har skrämt upp dig så pass, att du känner att du måste ta en spruta med ovisst innehåll, som du tror ska skydda dig själv och dina medmänniskor. Och dessutom smutskasta alla andra som har valt en annan väg.
Det är knappast jag som känner mig osäker och desperat söker stöd för mitt beslut genom att berätta för andra att de är felinformerade och skrämda. Och vad beträffar min tv var det fem år sen vi hade någon traditionell kanal med nyheter, så den är nog tämligen oskyldig i dessa sammanhang. Men om du vill höja din nivå får du gärna presentera vetenskapliga fakta som stöder ditt resonemang istället för skrämselpropaganda och vidskepelse.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Svårt att driva en diskussion i realtid om något som hänt för länge sedan utan att du preciserar vad det är?

Jag ser dig mest som en pajas som inte ens kan precisera vad det är du anser du har haft rätt i och kommer med generella svepande påståenden.

Vill du diskutera en sakfråga så var så god. Påminn mig. Annars lägg ner dina patetiska påhopp
Nej. Du har själv påpekat hur enkelt det är att söka, så varsågod. Diskussionen hör f ö inte hemma i en nyhetstråd, men det är ju du som hela tiden tar upp gamla saker och förväntar dig att komma undan med det.

Men.. pajas? Verkligen? Hur var det nu med sak och person?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag blir lite förvirrad, innan konspirerades det om att staten skulle önska många smittade för att uppnå flockimmunitet, då tog extremisterna till ord som "berått mod", sen kom en genväg till flockimmunitet som alla innan hade höjt som den enda realistiska lösningen, vaccin, då ska plötsligt samma grupp som gnällt och skrikit innan inte längre ha denna, utan plötsligt ska vi ha flockimmunitet genom mycket spridning.

Är det en grupp barn som inte riktigt kommit ur trotsåldern?

[bild]
riktigt märkligt och en intressant iakttagelse.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men så länge det är unga friska som drabbas är det ju inget problem med Corona.
Enligt FHM iaf.
Det är inte sant att Fohm skulle anse att det inte gör något att unga och friska drabbas. Det är ju bara löjligt att påstå det när de under året har ökat smittspårningen i skolan och infört att barn utan symtom ska testas efter att ha varit i kontakt med ett bekräftat fall.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
emmschen skrev:
Ja precis. Därför stannar man hemma om man är sjuk. Jag tar mitt ansvar, särskilt när det går en otäck flunsa.

Det är inte mindre risk att jag smittas bara för att jag har tagit sprutan. Jag kan ändå bli sjuk, och smittas ändå. Får man dock mildare eller obetydliga symptom så är ju risken större att man kanske ändå åker till mataffären när man bara är ”lite snorig” men mår hyfsat bra ändå.

Majoriteten av de som dött är väldigt gamla och multisjuka, och hade inte klarat av en influensa heller. Är jag en dålig människa för att jag inte vaccinerar mig mot influensan heller? Vad är skillnaden?

Det är klart att det är skit att folk har dött. Det är jättetråkigt. Det händer varje år, men av andra sjukor. Det är inte mitt fel för att jag har valt att inte ta sprutan.
Som jag redan har påpekat så smittar man innan man får symtom och därför kan du mycket väl smitta någon annan. Det gäller ändå mer med den brittiska varianten än med de varianter som var i Sverige förra året.

Jo, det är mycket mindre risk att du smittar någon annan efter vaccineringen. Det har man kunnat konstatera i studier. Det är bara en tiondels risk. Det är många ovaccinerade som just bara blir lite snoriga eller irriterade i halsen och det är därför man ska hålla sig hemma vid även små symtom, vilket förstås gäller vaccinerade också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag redan har påpekat så smittar man innan man får symtom och därför kan du mycket väl smitta någon annan. Det gäller ändå mer med den brittiska varianten än med de varianter som var i Sverige förra året.

Jo, det är mycket mindre risk att du smittar någon annan efter vaccineringen. Det har man kunnat konstatera i studier. Det är bara en tiondels risk. Det är många ovaccinerade som just bara blir lite snoriga eller irriterade i halsen och det är därför man ska hålla sig hemma vid även små symtom, vilket förstås gäller vaccinerade också.
Har du möjlighet att länka studierna som visar att smittorisken för vaccinerade minskar till en tiondels risk?
 
J
emmschen skrev:
Ja precis. Därför stannar man hemma om man är sjuk. Jag tar mitt ansvar, särskilt när det går en otäck flunsa.

Det är inte mindre risk att jag smittas bara för att jag har tagit sprutan. Jag kan ändå bli sjuk, och smittas ändå. Får man dock mildare eller obetydliga symptom så är ju risken större att man kanske ändå åker till mataffären när man bara är ”lite snorig” men mår hyfsat bra ändå.

Majoriteten av de som dött är väldigt gamla och multisjuka, och hade inte klarat av en influensa heller. Är jag en dålig människa för att jag inte vaccinerar mig mot influensan heller? Vad är skillnaden?

Det är klart att det är skit att folk har dött. Det är jättetråkigt. Det händer varje år, men av andra sjukor. Det är inte mitt fel för att jag har valt att inte ta sprutan.
Jag skulle säga att du har fel om allting du skriver här, förutom att majoriteten av avlidna är gamla. Och väljer man bort vaccin så tycker jag att man är en del av problemet och medskyldig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Inte alls. Men vi har 4 godkända vaccin men har valt bort två av vilka fortsatt är godkända och används i EU.

Därför ligger vi efter i schemat men det är ett politiskt beslut utan vetenskaplig grund.

Alla vet att både J&J och AZ har betydligt större nytta än risk men vi använder dem inte.

Ja en sådan galenskap kunde jag inte förutse.
Nej, man har inte valt bort Astra Zeneca utan alla doser av det som kommit hittills har använts. Vet du inte det?

Däremot har man valt bort Janssens men det var väl typ 100 000 doser som skulle ha kommit hittills och det är verkligen inte den lilla mängden vaccin som fattas för att alla skulle kunna ha varit färdigvaccinerade om 4 dagar.

Alltså är ditt citerade inlägg felaktigt och har inte någon som helt påverkan på ditt inlägg;
"Verkligheten är att vi ha tre godkända vaccin av tre möjliga som alla levererar och att vi är färdigvaccinerade till sommaren."
Däremot har du många gånger bemötts med inlägg som just tagit upp leveransproblem och att biverkningar kan dyka upp vilket du har ansett vara helt felaktigt. Det är viktigt att ta hänsyn till problem och vad man kan tycka är galenskap när man kommer med prognoser och förutsägelser.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har du möjlighet att länka studierna som visar att smittorisken för vaccinerade minskar till en tiondels risk?
Detta är nyhetstråden och jag, och andra, har länkat till studierna när de har kommit under året, dvs. när de har varit nyheter. Men det gäller mest studier från Israel och Storbritannien eftersom de ligger före i vaccineringen men för några veckor sen kom det en från Skåne som var särskilt intressant eftersom den även tog upp asymtomatisk sjukdom samt gäller den brittiska varianten. Annars är det ju lätt att på t.ex. Our World in Data kolla hur smittspridningen i de två länderna har rasat när vaccineringen har kommit upp i nivå.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men för att ta ett gammat citat. Nu är det över!

Alla kurvor pekar nedåt , sjukdomsfall, sjukhusvårdade, IVA-vårdade och dödsfall.

Och för varje dag ökar immuniteten genom vaccin och sjukdom. Sedan kommer värmen och luftfuktigheten att att hjälpa till.

Så länge det inte uppstår någon ny mutation är vi hemma nu.
Det är lika lite över nu som det var i augusti förra året. Naturligtvis kommer det att uppstå nya varianter i världen, att tro något annat är bara blåögt.

Som det skrivs i dag angående OS i Tokyo:
Ordföranden för det japanska läkarfacket, Naoto Ueyama, varnar för att OS i Tokyo kan skapa en ny virusvariant.
- Alla olika mutationer av viruset som existerar på olika platser kommer att koncentreras och samlas här i Tokyo. Vi kan inte förneka möjligheten att en ny variant av viruset potentiellt kan växa fram efter OS, säger han på en presskonferens.
TT via t.ex. https://www.vk.se/2021-05-27/lakarfacket-os-kan-skapa-ny-virusvariant
 
  • Gilla
  • Ledsen
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Detta är nyhetstråden och jag, och andra, har länkat till studierna när de har kommit under året, dvs. när de har varit nyheter. Men det gäller mest studier från Israel och Storbritannien eftersom de ligger före i vaccineringen men för några veckor sen kom det en från Skåne som var särskilt intressant eftersom den även tog upp asymtomatisk sjukdom samt gäller den brittiska varianten. Annars är det ju lätt att på t.ex. Our World in Data kolla hur smittspridningen i de två länderna har rasat när vaccineringen har kommit upp i nivå.
Okey jag förstår. Du hittar på för att det ska passa in på det du skriver. Och avfärdar källa till dina påståenden att detta är en nyhetstråd.

Trevlig diskutionsteknik
 
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Okey jag förstår. Du hittar på för att det ska passa in på det du skriver. Och avfärdar källa till dina påståenden att detta är en nyhetstråd.

Trevlig diskutionsteknik
Det är inte mitt problem att du inte vill diskutera nyheter i nyhetstråden. Om man vill diskutera sånt som är off-topic är det väl normalt att skapa en ny tråd om just det man vill diskutera i stället för att kidnappa en befintlig tråd. Men du fick bra ledtrådar för att använda funktionen "söka i ämnet" och lämplig internetsida att kolla på.

Det brukar väl också anses vara god nätetikett att läsa en tråd innan man skriver något i den, särskilt om man vill ta upp något som redan har avhandlats. Enligt Marlen ska diskussioner gå framåt och inte i cirklar eftersom sånt gör det tjatigt för alla som följer tråden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Men för att ta ett gammat citat. Nu är det över!

Alla kurvor pekar nedåt , sjukdomsfall, sjukhusvårdade, IVA-vårdade och dödsfall.

Och för varje dag ökar immuniteten genom vaccin och sjukdom. Sedan kommer värmen och luftfuktigheten att att hjälpa till.

Så länge det inte uppstår någon ny mutation är vi hemma nu.
Att du kan ha så lite koll efter all den info som florerat...
Här kommer en påminnelse om vaccineringsläget i Asien. Detta är inte över på länge. Tillkommer gör nya mutationer mm.
En vacker dag kanske även du begriper att det finns några länder till på planeten utöver de i Norden...
 
  • Stafeldi yfir bólusetningar í Asíu og Kyrrahafi sem sýnir prósentuhlutfall fólks sem er að fullu bólusett og að hluta bólusett í mismunandi löndum, uppfært 2021-05-25.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte mitt problem att du inte vill diskutera nyheter i nyhetstråden. Om man vill diskutera sånt som är off-topic är det väl normalt att skapa en ny tråd om just det man vill diskutera i stället för att kidnappa en befintlig tråd. Men du fick bra ledtrådar för att använda funktionen "söka i ämnet" och lämplig internetsida att kolla på.

Det brukar väl också anses vara god nätetikett att läsa en tråd innan man skriver något i den, särskilt om man vill ta upp något som redan har avhandlats. Enligt Marlen ska diskussioner gå framåt och inte i cirklar eftersom sånt gör det tjatigt för alla som följer tråden.
Hur ny måste en nyhet vara för att platsa i tråden ?

Med tanke på att fohm skrev för ganska exact 2månader sedan.

"Fortfarande är oklart i vilken utsträckning vaccinerade personer kan sprida smittan vidare"
Är det orimligt då att fråga om du kunde styrka ditt uttalande med länk till studien.

Ärlighetens namn var jag intresserad av att läsa det. Men visst jag lägger ner då du tydligen inte kan diskutera
 
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hur ny måste en nyhet vara för att platsa i tråden ?
Normalt är det artiklar och rapporter som är mindre än en vecka gamla och som inte tidigare har tagits upp i tråden (det sista är viktigast).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.