Fairlane Fairlane skrev:
Om en vecka är det första juni. Vi får se om ditt uttalande om att hela svenska befolkningen kommer vara färdigvaccinetade då (till sommaren). Jag är skeptisk, men jag tar inte ut något i förskott. Vi ser om en vecka.

Har jag sagt att hela svenska befolkningen kommer att vara färdigvaccinerade då?

Inte vad jag vet, så du behöver ett citat som styrker ditt påstående.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I

Det går verkligen inte att bete sig hur som helst bara för att så många (41 %) är vaccinerade.
Nej vaccinationen är bara en del. Värme och hur många som haft corona är andra.

Men så länge det är unga friska som drabbas är det ju inget problem med Corona.

Enligt FHM iaf.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hm hm ... jag vill påstå att detta är skitsnack och en medveten misstolkning. Det finns ju samma konspiratoriska resonemang avseende Sverige. Vet inte riktigt hur man ska resonera kring andra länder, låt säga tjeckien.
Jag anser att denna konspiration skapades genom att i inledning visste vi inte om det skulle komma ett vaccin eller hur många år det skulle ta. Det är ju ur detta perspektiv inte konstigt om det diskuterar hur lång tid det tar att nå en ” naturlig” flockimmunitet, hur många har immunitet osv.
Tycker denna förklaring är mer enkel än att hävda massa dolda agendor.

Precis. FHM trodde att det skulle ta många år innan ett vaccin fanns tillgängligt och tänkte därför att flockimmunitet är lösningen.

Det är inte konspiratoriskt, det är vad man skrev i sin mejlväxling.

Det vi nu talar om primärt är att man förnekar detta.

Och sekundärt att det visst gick att förutspå att vaccin skulle kunna betydligt snabbare.

Så vi har en dålig bedömning och en lögn från vår expertmyndighet. Lögnen är till för att dölja den dåliga bedömningen.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Har jag sagt att hela svenska befolkningen kommer att vara färdigvaccinerade då?

Inte vad jag vet, så du behöver ett citat som styrker ditt påstående.
Du har iallafall skrivit att pandemin är över till sommaren i Sverige.

(Hur nu en pandemi kan vara över i ett land.)
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Precis. FHM trodde att det skulle ta många år innan ett vaccin fanns tillgängligt och tänkte därför att flockimmunitet är lösningen.

Det är inte konspiratoriskt, det är vad man skrev i sin mejlväxling.

Det vi nu talar om primärt är att man förnekar detta.

Och sekundärt att det visst gick att förutspå att vaccin skulle kunna betydligt snabbare.

Så vi har en dålig bedömning och en lögn från vår expertmyndighet. Lögnen är till för att dölja den dåliga bedömningen.
I vanlig ordning är det din miss/vantolkning av ett utdrag ur en bok du förmodligen inte ens läst. Och i vanlig ordning kommer du väl inte bemöta detta utan upprepa exakt samma mantra om några veckor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Du har iallafall skrivit att pandemin är över till sommaren i Sverige.

(Hur nu en pandemi kan vara över i ett land.)
Ja precis det är den. Men jag kan inte uttala mig om vilken vecka. Men i princip så är den över nu. Alla kurvor pekar kraftig nedåt och det är noll risk för något bakslag innan hösten

Gamlingarna och riskgrupperna är vaccinerade. Det går utmärkt att öppna upp samhället till det normala om en vecka.
 
T tanaris skrev:
I vanlig ordning är det din miss/vantolkning av ett utdrag ur en bok du förmodligen inte ens läst. Och i vanlig ordning kommer du väl inte bemöta detta utan upprepa exakt samma mantra om några veckor.
Vad vill du att jag skall bemöta mer precist?

Att FHM trodde det skulle ta flera år?

Eller mejlväxlingen som publicerats i AB och Expressen?

Det är inget annat än fakta som enkelt kan sökas upp och redan är publicerade i tråden, vilket du vet.

Men har man en iver att försvara FHM och regeringen som du har glömmer man kanske lättare än andra.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Vad vill du att jag skall bemöta mer precist?

Att FHM trodde det skulle ta flera år?

Eller mejlväxlingen som publicerats i AB och Expressen?

Det är inget annat än fakta som enkelt kan sökas upp och redan är publicerade i tråden, vilket du vet.

Men har man en iver att försvara FHM och regeringen som du har glömmer man kanske lättare än andra.
Jag har bemött det med fakta flera gånger, men som vanligt när du blir överbevisad duckar du och hoppas att det ska glömmas bort.

För att vara en stor förespråkare av att diskutera sak och inte person hänfaller du häpnadsväckande ofta till det senare, som i sista stycket. Själv ivrar jag knappast för att försvara varken myndigheter eller regering, däremot tycker jag att man ska hålla sig till fakta. En åsikt som uppenbarligen inte delas av alla.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja precis det är den. Men jag kan inte uttala mig om vilken vecka. Men i princip så är den över nu. Alla kurvor pekar kraftig nedåt och det är noll risk för något bakslag innan hösten

Gamlingarna och riskgrupperna är vaccinerade. Det går utmärkt att öppna upp samhället till det normala om en vecka.
Nåja, dagens dödstal är 40 st. Det är ungefär medel under hela pandemin - i de värsta topparna har det varit drygt 100.
Så att det ”i princip är över nu” håller jag inte alls med om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Haha, känns som den här diskussionen kommer vara svårare att bekämpa än viruset....
Internet är verkligen en samlingsplats för galningar. Tur att vi andra är ute och lever livet så länge. Snart EM(y):beer::beer::beer:
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nåja, dagens dödstal är 40 st. Det är ungefär medel under hela pandemin - i de värsta topparna har det varit drygt 100.
Så att det ”i princip är över nu” håller jag inte alls med om.
En blipp. Man kan inte mäta pandemins utveckling från dag till dag,
 
P
T tanaris skrev:
Så när du avstår från vaccin är det ditt val, men när jag väljer det är jag påverkad av "opinionsbildande massmedier" och skrämd?
Ja precis. Jag avstår, för att det är helt onödigt. Jag är helt frisk. Varför låta någon spruta in något otestat, som inte hindrar att man blir sjuk, och som läkemedelsindustrin tjänar miljarder på. Pengar är roten till allt ont. Det handlar inte om rädsla, det är mer en fråga om tillit.

T tanaris skrev:
Om det är mitt val, varför försöker du påverka mig?
När har jag försökt påverka dig?
Jag berättar bara vad jag har läst.
Ungefär som din TV gör. Min information kallar du skrämselpropaganda, men inte TV-nyheterna. Ändå är det DE som har skrämt upp dig så pass, att du känner att du måste ta en spruta med ovisst innehåll, som du tror ska skydda dig själv och dina medmänniskor. Och dessutom smutskasta alla andra som har valt en annan väg.

T tanaris skrev:
Nä, sorry. Det är meningslöst att diskutera med dig, du befinner dig på en nivå som är så låg att jag varken vill eller kan sänka mig dit.
Kolla! En sak till vi är överens om! Jag tycker också det är helt meningslöst att diskutera med dig. Främst för att du just håller så låg nivå - och med det menar jag att du inte kan diskutera utan att komma med personliga påhopp. Din definition av ”låg nivå” verkar vara att man tycker och tänker annorlunda än du.


T tanaris skrev:
Det är ju helt uppenbart att du inte ägnar en tanke åt hur ditt vaccinbidrag skulle kunna hjälpa andra.
Där har du fel. Jag har visst tänkt på saken. Jag har gjort bedömningen att mitt immunförsvar är fullt fungerande, och att mitt skydd är lika bra som hos någon som har vaccinerat sig. D.v.s. att det inte är större risk att jag smittar någon än att du gör det.

Gokväll! :-)
 
  • Haha
gaidin och 1 till
  • Laddar…
optimum
emmschen skrev:
Jamen va bra att du känner dig nöjd med ditt beslut! Congrats! Och jag litar på att mitt immunförsvar fixar biffen, utan spruta. Jag har högst troligt redan haft detta, och har således högst troligt en bra immunitet. Om inte annat så har jag antagligen haft andra coronavirus genom åren, och många av dem påminner om varandra. Så jag ser ingen mening att utsätta min fullt friska kropp för några onödiga risker. Det fina med flockimmunitet är att den uppstår oavsett om man vaccinerar, eller om folk helt enkelt får smittan och blir immuna den vägen.
Berätta det gärna för anhörigas till de som har avlidit.
Ditt beslut. Tror att alla klarar av att bli sjuka.
Nej så enkelt är det inte.
Visst jag vill inte bli sjuk men värre vore det om jag smittad sprider det till någon som inte klara av det.
Den skammen vore för jäklig.
Hoppas du tänker om.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En blipp. Man kan inte mäta pandemins utveckling från dag till dag,
Men det har iallafall legat rätt stadigt på ca 20 döda om dagen de senaste dryga två månaderna.
Visst tycks kurvorna peka neråt, (dessutom är de logaritmiska), men fort går det inte.
Logaritmisk graf som visar dödsfall och sjukdomsfall över tid med en nedåtgående trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
emmschen skrev:
Jamen va bra att du känner dig nöjd med ditt beslut! Congrats! Och jag litar på att mitt immunförsvar fixar biffen, utan spruta. Jag har högst troligt redan haft detta, och har således högst troligt en bra immunitet. Om inte annat så har jag antagligen haft andra coronavirus genom åren, och många av dem påminner om varandra. Så jag ser ingen mening att utsätta min fullt friska kropp för några onödiga risker. Det fina med flockimmunitet är att den uppstår oavsett om man vaccinerar, eller om folk helt enkelt får smittan och blir immuna den vägen.
Javisst, antagligen kommer du att dö helt kärnfrisk en vacker dag... :rolleyes:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.