1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, det är endast tro det handlar om faktiskt. För du har ingen aning.optimum skrev:
Det finns fler än du som levt på liknande sätt och ändå blivit smittade, vissa med - andra utan utan symtom.
Det hade varit klädsamt om du sade att du tror att du inte haft det, men att man aldrig kan vara säker...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Att vårda sina vänner betyder inte att man måste träffa de. Jag och vänner sitter var och en hemma hos sig och tittar på masked singers, samtidigt som vi kommunicerar med varandra digitalt till exempel. Jag träffar ibland vänner och familj, exempelvis var jag ute och spelade golf med två vänner förra veckan. Dvs, utomhus och inget som helst problem att hålla rejält avstånd.optimum skrev:
Jag tror du agerar bra, det är inte det som frågan rör, det är att du drar slutsatsen bakvänt, "jag har klarat mig, alltså är min metod rätt". Din metod kanske är väldigt bra, kanske till och med den bästa, men man kan inte dra den slutsatsen ifrån att man klarat sig från smitta. Folk som gjort helt tvärtom mot vad du har gjort, som också har klarat sig från smitta kan annars säga "Jag har träffat massor med folk, inomhus och undvikit att hålla avstånd. Munskydd har jag konsekvent vägrat och eftersom jag klarat mig från smitta är det ett bevis för att alla FoHMs rekommendationer är strunt".
Ja, och många har levt mer restriktivt än du, exempelvis inte åkt taxi, inte suttit i mötesrum på kontoret etc och ändå blivit smittade.optimum skrev:
Inte alls, det är jättebra. Jag har mig veterligen också klarat mig från att bli smittad och är glad för det.optimum skrev:
Jag har inget som helst emot att du har klarat dig, utan snarare att du ser det som ett bevis på att det är det enda rätta sättet.
För att vara tydlig, jag kommenterar argumentationsfelet, inte dig personligen. Du är väl som alla andra, en person med brister och förtjänster.
BirgitS skrev:
Har du sett något om många genombrottsinfektioner med sydafrikanska B.1.351 och/eller brasilianska P.1 där?
Den brittiska VOC B.1.1.7 klarar ju vaccinet av utan problem.
Det senaste jag såg var att de var oroade för de indiska varianterna B.1.617.1-3 men inte pga. av att vaccinet inte skulle skydda, eftersom man inte vet det än, utan för att den verkar ändå mer smittsam än B.1.1.7 varianten.
AZ ger bara 10% skydd mot den sydafrikanska varianten. Då blir det svårt att nå flockimmnuintet för britterna.
Iaktagelser från Indien är att vaccinet skyddar mot deras dubbelmutation, iaf mot svår sjukdom och död
Nissens skrev:
Kinesiska Sinopharm och AZ. Inte tillräckligt effektiva på mutationerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jo, men har du sett någon rapport om vilka varianter det är som sprider sig nu i UK och hur det har ändrat sig under våren?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Ja, jag skrev ju igår om att Johnson hade uttalat sig något om att de är oroliga för den indiska eftersom den verkar ta över i områdena där den finns, dvs. sprider sig lättare än den vanliga Kent-varianten vilket medför att de inte var säkra på att lättnaderna som är planerade till midsommar kan genomföras, kapplöpning mellan viruset och vaccinationerna.Ulltand skrev:
Tycker ändå att det verkar suspekt. Tänker att det finns en anledning till att det inte är godkänt där ännu.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag vet inte om det är mer normalt godkänt i England nu eftersom jag inte har tyckt det har varit intressant att följa upp vad som gäller i andra länder i det här fallet. Men här kan du i alla fall läsa om hur Pfizers vaccin har godkänts i UK: https://www.gov.uk/government/publi...orisation-for-pfizerbiontech-covid-19-vaccineemmschen skrev:
Mycket som Pfizer/Biontech ska försäkra att det följs.
Men..eh.. Astra..BirgitS skrev:
Jag vet inte om det är mer normalt godkänt i England nu eftersom jag inte har tyckt det har varit intressant att följa upp vad som gäller i andra länder i det här fallet. Men här kan du i alla fall läsa om hur Pfizers vaccin har godkänts i UK: [länk]
Mycket som Pfizer/Biontech ska försäkra att det följs.
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04516746
"Estimated Study Completion Date: February 14, 2023"
Så fas 3 studien är fortfarande pågående, även om Sverige godkänt det. Högst troligt för att man ska undersöka möjliga senare uppkommande biverkningar.
Och BioNTech..
https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04368728
"Estimated Study Completion Date: April 6, 2023"
OCH:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html#pfizer
"Approved for emergency use" i EU står det på allihopa. Sidan är uppdaterad 15/5, 2021..
Så det må vara så att vår regering tycker att det är ok för oss att ta.
För mig personligen känner jag inte att det här känns ok.. alls.
Redigerat av moderator:
Visst och mot den brittiska varianten fungerar ju AZ bra.BirgitS skrev:
Ja, jag skrev ju igår om att Johnson hade uttalat sig något om att de är oroliga för den indiska eftersom den verkar ta över i områdena där den finns, dvs. sprider sig lättare än den vanliga Kent-varianten vilket medför att de inte var säkra på att lättnaderna som är planerade till midsommar kan genomföras, kapplöpning mellan viruset och vaccinationerna.
vi har ju dock lite AZ och mycket Pfizer i Sverige.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Det är högst normalt, inget specifikt med Covid-vaccinemmschen skrev:Men..eh.. Astra..
[länk]
Så fas 3 studien är fortfarande pågående, även om Sverige godkänt det. Högst troligt för att man ska undersöka möjliga senare uppkommande biverkningar.
Och BioNTech..
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Så vitt jag vet pågår studien därför att man regelbundet mäter halten av antikroppar etc. i blodet hos de personer som ingår i studien och det är för att man ska veta hur länge skyddet håller i sig.emmschen skrev:Men..eh.. Astra..
[länk]
Och BioNTech..
[länk]
Om något allvarligt med ett läkemedel upptäcks spelar det ingen roll om läkemedlet är normalt godkänt, nödgodkänt eller något annat. Det kan ögonblickligen förbjudas, stoppas eller pausas etc. Många länder i EU pausade AZ när man såg sambandet mellan vaccinet och den allvarliga koagulationsrubbningen och senare har Norge och Danmark stoppat det och Sverige liksom många länder har infört rekommendationer om åldersgräns. Det finns alltså ingen som helst anledning att ha en studie pågående för det.
Och som sagt var, är godkännandet i USA uppskjutet från 2022, till 2024.emmschen skrev:Men..eh.. Astra..
[länk]
Och BioNTech..
[länk]
Hur det kan ses som "oviktigt", är för mig en gåta. Det är dessutom märkligt att så överstuderade vaccin, anses vara tillräckligt studerade först om tre år!
Här osar såväl pengar, prestige och röstfiske.
Staffans
Är det högst normalt att man nödgodkänner läkemedel innan det är färdigtestat? De använder oss alltså som försökskaniner. Ställ du upp. Jag hoppar. Om det ser bra ut 2023, så ska jag fundera på saken om den här flunsan fortfarande är ett överhängande problem.Fairlane skrev: