BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det sydafrikanska är inget större hot nu. Vaccination med pfizer ger ett skydd av minst 50% (förmodligen bättre enligt senare studier) och tycks förhindra svår sjukdom och död närmast helt.
Enligt en sida jag läste i veckan så stiger nu andelen sydafrikansk variant i Storbritanniens sekvensieringar. Vi får se vad det innebär framöver. De lättar i alla fall stegvis och försiktigt för att inte öka på smittspridningen onödigt mycket.

B b8q skrev:
Varför bara till midsommar? Det kan hända mycket än i virusvärlden...

Jo det finns alltid risken för att vaccinresistenta mutationer dyker upp men ännu finns det inte några kända sådana.

Och Pfizer och Morderna har redan ett nytt vaccin som tar han om flertalet kända mutationer i spiken. Det talar för att viruset måste mutera om högst väsentligt på många områden för att komma med nått "nytt" till hösten

Förra gången smittan gick ner under sommaren missade man tillfället att öppna upp för besök på äldreboenden eller ge 70-plussarna en frist. Äldreboenden öppnades istället lagom till att smitta började stiga igen till hösten. Senfärdighet är inte bra åt något håll.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Förra gången smittan gick ner under sommaren missade man tillfället att öppna upp för besök på äldreboenden eller ge 70-plussarna en frist. Äldreboenden öppnades istället lagom till att smitta började stiga igen till hösten. Senfärdighet är inte bra åt något håll.
Och du har missat att de på äldreboendena visst hade besökare förra sommaren, dock bara utomhus. Men isolerade var de ju inte. Samma sak sas dessutom till 70+, träffa era barn och barnbarn utomhus så visst fick de lättnader.

BirgitS
Den indiska virusvariantens snabba ökning i Storbritannien leder till att landet minskar tiden mellan första och andra vaccindosen från tolv till åtta veckor.
Om den visar sig vara mycket mer smittsam kan det äventyra återgången till ett normalt liv, säger premiärminister Boris Johnson på en presskonferens på fredagskvällen.
Det gäller de lättnader som är planerade till den 21 juni.

Inga bevis för att vaccinerna inte fungerar.
Men i och med att den tycks sprida sig lättare säger premiärministern att kampen mellan vaccinet och viruset kan bli ”betydligt jämnare”.
https://www.dn.se/varlden/indiska-varianten-hotar-oppnandet-av-storbritannien/

BirgitS BirgitS skrev:

Inga bevis för att vaccinerna inte fungerar. [länk]

Dom har kört mycket AZ där och det är inte lika effektivt mot mutationerna.

Intressant ny studie.

""Under fredagen släpptes en ny studie som visar att en längre period mellan dos ett och två av Pfizers vaccin ger ett bättre skydd mot covid-19.

Resultatet är hoppingivande, enligt Ali Mirazimi, professor i klinisk mikrobiologi vid Karolinska Institutet:

– Det är en superintressant studie, som gör att man skulle kunna börja vaccinera så många som möjligt för att sen börja med den andra dosen i lugn och ro.

Studien, som är gjord av brittiska forskare vid the University of Birmingham, kommer fram till att de som väntade 12 veckor mellan dos ett och två av Pfizers vaccin mot covid-19 fick 3,5 gånger mer antikroppar mot viruset än de som bara väntade i tre veckor."" Svd

Nissens
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och nu hamnar 30 åringar i respiratorn...

[länk]
Knappast dem första 30åringarna som hamnar i respirator. Och detta utalande har ju troligtvis inget att göra med att personal blir nekad sammanhållen ledighet över sommaren. Spår av ironi kan förekomma
, rätt eller fel angående semester är en annan fråga.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Knappast dem första 30åringarna som hamnar i respirator. Och detta utalande har ju troligtvis inget att göra med att personal blir nekad sammanhållen ledighet över sommaren. Spår av ironi kan förekomma
, rätt eller fel angående semester är en annan fråga.
Så egoistiskt av IVA-sjuksköterskorna att inte vilja ha fler yngre patienter nu när de äldre som ofta hamnade på IVA till stor del är vaccinerade. :rolleyes:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/allt-fler-unga-vardas-svart-sjuka-i-corona-pa-iva
SVT har besökt intensivvårdsavdelningen i Varberg, där läget är ansträngt.
– Nu har vi mycket yngre patienter, som är precis lika dåliga, säger sjuksköterskan Karin Stenerös.

I klippet ovan får du se unika bilder inifrån Varbergs intensivvårdsavdelning och höra mer om hur patienter i allt lägre åldrar blir svårt sjuka i covid.

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Om du läser på lite om svininfluensavaccinet så vet du att det inte var vaccinet i sig som orsakade problemet, och Svininfluensan skapade lååångt mycket mer lidande... och död.

Allt handlar ju om risker. Risken att få skador för livet och rent av dö är mycket större om man inte vaccinerar sig och åker på Covid-19 än om man vaccinerar sig. Det är sannolikt därför det inte är någon större debatt om det.

Det är ju bara att välja om man vill ta en större eller mindre risk.
Jaså? Vad var det som utlöste narkolepsin då? Upplys mig gärna. Jag använder helst inte SVT och andra massmedier som källor generellt, då det bara är skattebetald opinionsmedia. Men jag hittar faktiskt inte mycket annat om just svininfluensan. Senast 2020 berättar SVT att vaccinet gav narkolepsi som biverkning. (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ill-nar-fem-miljoner-svenskar-vaccinerade-sig) Skicka gärna en mer tillförlitlig källa med info. Jag läser gärna mer.

Jag menar bara att det här är i testfas, och inte godkänt ännu. Man vet inte vad för biverkningar som kan komma av detta. Det är inget traditionellt vaccin, och det första av sin sort som mRNA-vaccin. Dessutom snabbutvecklat. Och som sagt är man helt oskyddad om något skulle hända. Och det är extremt få, i övrigt friska, som blir svårt sjuka eller dör. Så i mitt fall är det inte värt risken att ta det. Och jag har vett nog att stanna hemma om jag är smittsamt sjuk, oavsett om det är en vanlig jävla förkylning eller något annat.

En sak som stör mig betydligt mer är att man kallar detta ”frivilligt”. Men även i Sverige har vaccinationspass uppe på diskussion. Om du blir hindrad från att resa, eller komma in på restauranger, eller t.o.m. mataffären om du inte är vaccinerad så är det ju inte särskilt frivilligt. Så är det inte i Sverige - än. Och jag tycker att det är en extremt obehaglig situation att detta ens diskuteras. De som behandlar en fullt frisk människa utan munskydd som spetälsk får hemskt gärna hålla sig på långt avstånd åtminstone från mig.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant ny studie.

""Under fredagen släpptes en ny studie som visar att en längre period mellan dos ett och två av Pfizers vaccin ger ett bättre skydd mot covid-19.

Resultatet är hoppingivande, enligt Ali Mirazimi, professor i klinisk mikrobiologi vid Karolinska Institutet:

– Det är en superintressant studie, som gör att man skulle kunna börja vaccinera så många som möjligt för att sen börja med den andra dosen i lugn och ro.

Studien, som är gjord av brittiska forskare vid the University of Birmingham, kommer fram till att de som väntade 12 veckor mellan dos ett och två av Pfizers vaccin mot covid-19 fick 3,5 gånger mer antikroppar mot viruset än de som bara väntade i tre veckor."" Svd
Jag har lite svårt att hänga med på vad som egentligen menas i den engelska artikeln du länkar till.
Det låter ju på ett sätt i det du citerar men det står också:
Although the peak cellular immune responses were lower after the delayed second vaccine, responses were comparable between the groups when measured at a similar time point following the first dose.
Alltså sämre men också likartat?

Det finns inte med något om hur skyddet har varit under de 3-12 veckornas extra väntan eller hur det var när det hade gått t.ex. 20 veckor. Det borde vara viktigt att man har ett bra skydd tidigt också och inte bara att andra dosen boostar mer samt att man behöver veta om det på lång sikt medför ett förbättrat skydd.
within the three-week interval group, 60% had a confirmed cellular response at two to three weeks following the second vaccine - although this fell to only 15% eight to nine weeks later.
The proportion of participants showing a cellular response in the 12-week-interval group was only eight per cent at five to six weeks after the first vaccine, but this rose to 31% two to three weeks after the second vaccine. Research is required to further explore these variations in responses.
T-cellsimmunitet är mycket viktigt för ett långt skydd så det är dåligt oavsett dosintervall.

Väcker fler frågor än det ger svar.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:

Inga bevis för att vaccinerna inte fungerar. [länk]
SVT skriver lite mer.
Bland annat ska tiden mellan första och andra dosen kortas ned från tolv veckor till åtta för riskgrupper och personer över 50 år.
Det konstateras också att den indiska varianten är mer smittsam än den brittiska varianten, eller ”Kent”-varianten, som hittills har dominerat landets andra virusvåg.
Forskare ska nu kartlägga viruset under de kommande två-tre veckorna för utvärdera dess egentliga påverkan.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...anten-kan-forsena-oppnandet-av-storbritannien

P
BirgitS BirgitS skrev:
Alla som vaccinerar sig är försökskaniner. Den allvarliga biverkan med AZ visade sig först när många miljoner redan hade vaccinerat sig.
Jag vet inte.. Men det verkar som att Pfizers vaccin inte heller är någon höjdare. De stod för 168 av de 197 misstänkta dödsfallen i Sverige. Det var fram till 5/5. Nu finns statistik till 11/5, och siffran har nu stigit till 180 misstänka dödsfall bara av Pfizers spruta..

https://www.lakemedelsverket.se/49a...ter-om-misstankta-biverkningar-2021-05-11.pdf

Totalt på alla fabrikat har vi nu (t.o.m. 11/5) 214 misstänkta dödsfall. Det är alltså 17 nya registrerade dödsfall på 6 dagar.

Jag tycker att det är väldigt konstigt (eller egentligen inte) att detta inte äns nämns i förbifarten i våra ”oberoende” skattefinansierade medier.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Ledsen
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
emmschen skrev:
Jag menar bara att det här är i testfas, och inte godkänt ännu.
Lögn.
emmschen skrev:
Det är inget traditionellt vaccin, och det första av sin sort som mRNA-vaccin.
Fel, det är visserligen inte ett vanligt traditionellt vaccin men dess historia går tillbaks till 1990-talet och man har tagit fram några mRNA-vaccin tidigare, t.ex. mot rabies och zirka-virus.
emmschen skrev:
Och som sagt är man helt oskyddad om något skulle hända.
Fel. läkemedelsförsäkringen gäller som vid alla andra läkemedel.
emmschen skrev:
Och jag har vett nog att stanna hemma om jag är smittsamt sjuk, oavsett om det är en vanlig jävla förkylning eller något annat.
Så hur vet du 1-2 dagar innan sjukdomen bryter ut att du ska stanna hemma för att inte smitta någon?
Även vanliga förkylningar smittar dagen innan man får symtom.

emmschen skrev:
Och det är extremt få, i övrigt friska, som blir svårt sjuka eller dör. Så i mitt fall är det inte värt risken att ta det.
Vaccinera dig för att skydda de som har stor risk att bli sjuka och avlida men vars immunsystem inte fungerar ordentligt så det har inte hjälpt att de har vaccinerat sig. Även om det inte gäller dina föräldrar så gäller det andras föräldrar och det har inget att göra med att de redan är sjukliga.

Vaccinera dig för att skydda de barn som får hyperinflammationen MIS-C och blir liggande i flera veckor på sjukhus och eventuellt avlider.

emmschen skrev:
De som behandlar en fullt frisk människa utan munskydd som spetälsk får hemskt gärna hålla sig på långt avstånd åtminstone från mig.
Som sagt, man är smittsam innan man får symtom och kan alltså smitta andra. Därför vet man inte om andra människor är friska eller smittsamma.

Du verkar ha missat en hel del kunskap om viruset.

• Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
emmschen skrev:
Men det verkar som att Pfizers vaccin inte heller är någon höjdare. De stod för 168 av de 197 misstänkta dödsfallen i Sverige. Det var fram till 5/5. Nu finns statistik till 11/5, och siffran har nu stigit till 180 misstänka dödsfall bara av Pfizers spruta..
Och du har inte insett att misstänkta dödsfall är alla dödsfall som inträffar mindre än 14 dagar efter vaccinationen?
När man vaccinerar folk på äldreboenden, som i många fall inte har lång tid kvar, så blir det många som dör av andra orsaker strax efter vaccinationen, de kan dö av Alzheimers, hjärtsvikt, njursvikt, stroke osv. Det är först när man har uteslutit normala dödsfall som det blir intressant och värt att ta upp i media.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.