emmschen skrev:
Fast.. Med godkänt menar de då nödgodkänt?
För här hittade jag på FDA något konstigt. Uppdaterad 10/5 2021. Detta handlar om Pfeizer/BioNTech.
Läs långt ner på sidan 4:

[länk]

”Currently, there is no approved alternative vaccine available for prevention of COVID-19. Other vaccines to prevent COVID-19 may be available under Emergency Use Authorization.”
Vore det inte bättre att fundera om huruvida ett läkemedel är godkänt här, alltså EU/Sverige, än vad som godkänts/inte godkänts i USA?

• Gilla
  • Haha
remrag och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Över 65 har väl fått AZ vilket bara ger 10 % skydd mot virusvarianter till skillnad mot Pfizer som ger minst 50%.

Britterna har vaccinerat 30 miljoner med AZ. De har problem nu med mutationerna.
Har du sett något om många genombrottsinfektioner med sydafrikanska B.1.351 och/eller brasilianska P.1 där?
Den brittiska VOC B.1.1.7 klarar ju vaccinet av utan problem.
Det senaste jag såg var att de var oroade för de indiska varianterna B.1.617.1-3 men inte pga. av att vaccinet inte skulle skydda, eftersom man inte vet det än, utan för att den verkar ändå mer smittsam än B.1.1.7 varianten.

BirgitS
emmschen skrev:
Du. Jag ber om ursäkt att jag missade det där datumet. Jag tycker att du borde ta dig en funderare över hur du tilltalar folk. Du har verkar ha en generellt fientlig inställning mot allt och alla som inte tycker som du. Du är rent av otrevlig och skapar en riktigt tråkig stämning. Prova vara lite ödmjuk istället.

Jag tänker inte ta det. Man vet för lite. Vaccinationerna har inte pågått särskilt länge, så man vet inte heller något om långtidseffekterna än. Det är i min åsikt fortfarande experimentellt, och jag tänker inte ställa upp och vara läkemedelsindustrins försökskanin. Det finns tillräckligt många andra som ställer upp helt frivilligt.

Gokväll!
Förlåt, eftersom det flera gånger under veckan som har gått har påståtts att vaccinerna är inte godkända eller bara nödgodkända så har jag tröttnat på att berätta hur det ligger till på ett vänligt sätt.

Jag har försökt att vara vänlig och ödmjuk men har mötts av personangrepp och otrevliga svar under året som gått så jag har tröttnat på att få skit av att försöka vara trevlig.
emmschen skrev:
För här hittade jag på FDA något konstigt. Uppdaterad 10/5 2021. Detta handlar om Pfeizer/BioNTech.

[länk]

”Currently, there is no approved alternative vaccine available for prevention of COVID-19. Other vaccines to prevent COVID-19 may be available under Emergency Use Authorization.”
Det finns inget som heter nödgodkänt på EU-nivå och det är det som svenska läkemedelsverket följer. Det finns i USA och Storbritannien och det var därför som de kunde börja vaccinera tidigare än de sista dagarna i december.

• Gilla
  • Älska
remrag och 4 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Vore det inte bättre att fundera om huruvida ett läkemedel är godkänt här, alltså EU/Sverige, än vad som godkänts/inte godkänts i USA?
Vore det inte bättre att fundera över varför man behövt göra en specifik överenskommelse med läkemedelsförsäkringen för just dessa läkemedel? Om de vore helt godkända, och inte bara nödgodkända, så hade ju läkemedelsförsäkringen gällt utan separat överenskommelse? Det funderar iallafall jag över.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
emmschen skrev:

[länk]

USA (FDA) och Storbritannien nödgodkände vaccinet och det är förklaringen att en större andel av befolkningen är vaccinerade där än i EU. EU har inte nödgodkänt några vaccin. Utan krävde att fas3 genomfördes hela vägen och resultaten analyserades innan det godkändes. Bra enligt mig och många andra, dumt enligt många andra som ville påbörja vaccinationerna tidigare.

Argumentet för att börja tidigare med nödgodkännande är att man kunde rädda fler liv tidigare och testerna kommit så långt så man var relativt säker på resultatet.

Argumentet för att vänta tills testerna var klara och följa vanliga godkännanderutiner är att det är meningslöst att sätta upp regler om man ändå inte ska följa de och man vill ha så få negativa överraskningar som möjligt. Dessutom skulle ett nödgodkännande öka misstron för många.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, eftersom det flera gånger under veckan som har gått har påståtts att vaccinerna är inte godkända eller bara nödgodkända så har jag tröttnat på att berätta hur det ligger till på ett vänligt sätt.

Jag har försökt att vara vänlig och ödmjuk men har mötts av personangrepp och otrevliga svar under året som gått så jag har tröttnat på att få skit av att försöka vara trevlig.

Det finns inget som heter nödgodkänt på EU-nivå och det är det som svenska läkemedelsverket följer. Det finns i USA och Storbritannien och det var därför som de kunde börja vaccinera tidigare än de sista dagarna i december.
Varför har man då behövt göra en specifik överenskommelse angående dessa läkemedel med läkemedelsförsäkringen? Vore de helt klart godkända så hade ju försäkringen gällt, utan separat överenskommelse.

BirgitS
emmschen skrev:
Varför har man då behövt göra en specifik överenskommelse angående dessa läkemedel med läkemedelsförsäkringen? Vore de helt klart godkända så hade ju försäkringen gällt, utan separat överenskommelse.
Så vitt jag vet har man inte gjort några specifika överenskommelser angående vaccinerna utom för Modernas, eftersom Moderna inte har sålt några läkemedel i Sverige tidigare och därmed inte tidigare har haft något avtal med läkemedelsförsäkringen så behövde man nu avtala om det.

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Ropa inte hej ännu.
Du har fått dos nr1 och de flesta får då minimal biverkan och det jag hört om de som får dos nr2 så får många biverkningar. Feber och sjukdomskänsla.
Detta gäller Pfizer. Troligen Moderna också.
Så ett bra tips är att planera inte in saker du måste göra direkt efter dos 2.
Jodå, jag har koll på det. Därför har jag valt att vaccinera mig på en måndag så att jag förhoppningsvis är i ordning till helgen efter. :)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Anonymiserad 141313 och 1 till
  • Laddar…
COVID-19 vaccine tracker som visar vilka vaccin olika länder har godkänt.
Det finns även en lista över vilken testfas vacciner under utveckling befinner sig i.
https://www.raps.org/news-and-articles/news-articles/2020/3/covid-19-vaccine-tracker

Regulatory Affairs Professionals Society (RAPS) - Who We Are
About RAPS
The Regulatory Affairs Professionals Society (RAPS) is the largest global organization of and for those involved with the regulation of healthcare and related products, including medical devices, pharmaceuticals, biologics and nutritional products. Founded in 1976, RAPS helped establish the regulatory profession and continues to actively support the professional and lead the profession as a neutral, non-lobbying nonprofit organization. RAPS offers education and training, professional standards, publications, research, knowledge sharing, networking, career development opportunities and other valuable resources, including Regulatory Affairs Certification (RAC), the only post-academic professional credential to recognize regulatory excellence. RAPS is headquartered in suburban Washington, DC, with chapters and affiliates worldwide.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nu är detta kvällspressen, men även om man halverar siffrorna känns det märkligt. Nästan 70% har fått mins en dos vaccin, och smittspridningen är 10ggr Sveriges...
Låter rätt konstigt... men det kanske beror på de lite klenare vaccinerna...

[länk]
Det kan delvis bero på att läkemedelsbolagens reklamavdelningar är vassare än deras forskningsditon:D. Man kan lätt gissa att ägarna knappast går omkring i laboratorierna och säger: - Jobba på i lugn och ro. Det är ingen brådska. Pengar betyder inget. Det viktiga är att vi får fram ett säkert vaccin, även ifall de andra hinner före.:D

Staffans

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 141313 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Jag personligen tror på att man ska hålla avstånd så mycket det bara går, undvika att träffa folk etc.

Själv tror jag det behövs mer bevis än "jag har klarat mig" för att tro att en metod är bra.
Att undvik att träffa folk är vansinne. Man ska vårda sina vänner väl och i kriser som denna är det extra viktigt. Men de jag träffar är på lämpligt avstånd och helst utomhus.
Att jag (och min familj) klarat oss bra är för att vi följer alla FoHM:s råd med lite extra egna råd.

Vem som helst skulle klara sig bra om de gjorde som jag gör och väldigt många gör nog så också och slipper bli sjuka med covid.
Men du verkar ha problem med att jag stolt kan säga att jag hållit mig frisk och därmed inte smittar andra.
Helt fantastiskt bra tycker jag.
Men lev du med din tro så lever jag med min.

Lite kommentarer till:
Fall ökar i Seychellerna – trots hög andel vaccinerade, OMNI
Ökat antal fall av covid-19 på Seychellerna sen de öppnade upp för turism. (500 per dag enl nedan).
Fördubblat antal fall och 32 döda . Hur kan det bli så trots att 60% är vaccinerade?
33% av de som testat positivt var fullvaccinerade.
Fungerar inte vaccinerna mot covid-19?

De som testat positivt och var vaccinerade men hade inga symptom. Det är ju intressant att de saknade symptom.
Om de smittat någon vidare framgår ej.

Det har ju skrivits tidigare i tråden om vaccinstudiernas resultat. Tex högt skydd mot svår sjukdom och död, men inte så högt skydd mot infektion för AstraZ vaccinet (jämfört med mRNA vaccinerna). Sämst varv de försvagade coronavirus vaccinerna från kina som i vissa låg så lågt som 50% skydd mot sjukdom i vissa studier.

Tittar man i vaccin-trackern jag länkade så har de bara godkänt vaccin från AstraZ och ett kinesiskt. Man skulle kunna spekulera i att de använt kinesiskt vaccin med tanke på leveransproblemen AstraZ har haft.
Då kanske resultatet är bättre än värsta förväntade senariot då 30%, kanske upp till 50%, av de vaccinerade skulle kunna bli sjuka.

Skulle det vara så illa att 50% inte är skyddade mot sjukdom (vilket artikeln iofs inte antyder) så skulle de vara långt ifrån flockimmunitet med bara 30% av folket skyddade. Även om vaccinen skulle ligga på 80% skydd mot smitta så ger det under 50% skydd mot infektion med 60% vaccinerade. Dvs inte flockimmunitet.

Skulle jag vilja resa till Seychellerna ovaccinerad med ett intyg om att jag är fri från smitta? Nej.

Resultatet är snarare förväntat. :oops:
Det är lite tidigt att skippa restriktionerna och släppa loss partyfolket.

The Seychelles is 60% vaccinated, but still infections are rising. That's not as bad as it sounds, CNN
"Over the last few months, after vaccination, people have seen that anybody getting infected is not getting seriously sick, nobody is dying, nobody is getting a lot of complications," he said. People in the islands -- who he said love to party -- have been socializing without taking precautions. "People have let down their guard."
The Seychelles is relying on China-made Sinopharm and Covishield, the AstraZeneca vaccine made in India. Of all fully vaccinated people, 57% received Sinopharm, which was given to those ages 18 to 60, while 43% took Covishield, which was given to those over 60.
Around 20% of those who were admitted to hospital for treatment had been vaccinated, but their cases weren't serious, the Ministry of Health said Monday. Almost none of the critical and severe cases requiring intensive care had been vaccinated, and no one who has been vaccinated has died of Covid-19.
Seychelles: COVID-19 cases among vaccinated individuals alarms experts, africanews
The World Health Organization said Tuesday that it would review COVID-19 data from the Seychelles Islands -- as health experts are concerned about the rise in cases among fully vaccinated people in the country

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.