1 013 588 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Eh, va? Antikropparna utgör en inte oviktig del av immunförsvaret. Genomgången sjukdom kontra vaccin har redan behandlats här men jag klandrar dig egentligen inte för att inte ha läst hela tråden.emmschen skrev:Ett vaccin ger aldrig lika bra skydd som att faktiskt ha haft sjukdomen. Helt säker livslång immunitet har du om du har HAFT mässlingen t.ex.
[...]
Antikroppar är själva städpatrullen, som städar upp i din kropp efter att ditt immunförsvar har tagit hand om en infektion du haft. De försvinner efter en tid när det jobbet är klart. Det är inte de som gör dig immun.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Jag som förälder under svininfluensan föredrog ju självklart ett levande barn med narkolepsi framför ett dött barn. På samma sätt som jag idag föredrar att familj, vänner och släktingar minskar risken för att bli sjuka, avlida eller få postcovid eftersom den risken helt klart verkar många gånger högre än eventuella bieffekter av vaccinet.emmschen skrev:
Menar du något av dessa?emmschen skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/stort-masslingsutbrott-i-usa-varsta-sedan-1992/
https://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-varnar-for-masslingsutbrott/
Bland vaccinationsmotståndare. Miljoner ovaccinerade barn dör av mässling i världen varje år. Liksom det nu dör ovaccinerade människor i covid, en del av dem är barn eller unga vuxna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mässling#MässlingsutbrottEn studie av samtliga mässlingsutbrott i Europa under åren 2005–2006 publicerades i Lancet 2009.[12] Drygt 12 000 fall av mässling inträffade under denna tid, de flesta i Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Italien och Rumänien, länder som alla har låg vaccinationsgrad. De flesta insjuknade var ovaccinerade eller hade endast fått en dos. Sju dödsfall i mässling rapporterades under samma tid, vilket innebär att en av 1 700 insjuknade avled.
Det är välkänt att vacciner inte skyddar alla som vaccineras precis som genomgången sjukdom inte skyddar alla. Det finns några hundra bara i Sverige som hade bekräftad covid två gånger under förra året. En dansk sjuksköterska hade covid både i april och i juli och båda gångerna allvarligt. En del har immunsystem som inte fungerar bra oavsett genomgången sjukdom eller vaccinering. Det är ju därför det är så viktigt att många vaccinerar sig för då uppstår flockimmunitet och risken att de som inte har bildat skydd blir smittade är mycket låg.
Påssjuka var vanligt att många fick två gånger som barn. Så saken är inte så enkel som du försöker få det till.
Det där vet jag, men det var ju du som påstod att skyddet inte fanns kvar för då skulle immunsystemet göra att man dog.Vad gäller förkylningar och influensor, så JO! Det spelar visst stor roll vad du har haft för virus innan. Du blir immun mot just det du fick, men det hjälper också ditt immunförsvar om du får ett virus som liknar ett av de du har haft innan. Du kan ändå bli sjuk, men inte lika sjuk som om du inte hade haft den där förkylningen innan. Det är så immunförsvaret fungerar. Det är därför du inte blir sjuk varje gång du springer på ett nytt virus, och varför du kanske bara får lite snuva om du haft något liknande innan.
Men det är också så immunsystemet fungerar efter vaccinering mot covid, även om man blir smittad av en annan variant än den man blev vaccinerad mot så har man ett visst skydd.
Antikropparna är en del av immunförsvaret.emmschen skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/AntikroppAntikroppar eller immunglobuliner är Y-formade proteiner som används av kroppens immunsystem för att upptäcka och identifiera främmande ämnen, till exempel virus, bakterier eller parasiter. Antikroppens funktion är att binda sig till specifika ytmolekyler, antikroppens antigener, på dessa smittämnen och på så sätt göra det möjligt för andra vita blodkroppar och komplementproteiner att eliminera dem från kroppen.
Har du blandat ihop antikropparna med annat eftersom du skriver om städar upp?
Man har uppmätt antikroppar mot covid när det har gått 8 månader efter att någon var sjuk i covid.
Detta är en tråd för nyheter om coronaviruset och covid. Den diskussion du för om vacciner är i stor utsträckning inte något om någon nyhet. Du kanske ska starta en ny tråd om det du vill diskutera i stället.
Staffans2000 skrev:
Inte specifikt. Bara en olustkänsla av att spruta in något i kroppen som såväl stater som läkemedelsbolag haft vinning av att det tagits fram så fort som möjligt och där det finns förtjänster med att vara först, finns det chanstagare. Precis som i vilken tävling som helst.
Coronan däremot, har vi levt med ett tag och därför fått en viss kläm på hur den uppför sig.
Så min slutsats, än så länge, är att den lilla risken är att inte vaccinera sig och den okända risken, är att vaccinera sig.
Som Nissens fast tvärs om. Vem som har rätt? Det vete gudarna!
Staffans
Exakt som Zlatan. Jaget före laget. Men även han kunde ses vackla men nu är han ju skadad så vi får aldrig veta om det var en rökridå....
Du vacklar inte.....
Nja, vaccin kan även ge bättre skydd.emmschen skrev:
Mässling är ett virus som inte muterar. Det är också bra för att bibehålla immuniteten.
Livslång immunitet får man bara om man har virus som ligger latent kvar i kroppen och aktiverar, ”boostar”, immunförsvaret ibland.
Det är väl precis därför man ska vaccinera sig mot covid-19 !?emmschen skrev:
Små barn kan bli olika sjuka beroende på i vilken ordning de fått olika virusinfektioner.
En tidigare infektion är ofta till hjälp, men ibland en nackdel om den inte riktigt passa det nya viruset.
Nej, antikropparna fastnar på virus etc och markerar bara så städpatrullens makrofager kan glufsa i sig virus mm. och transportera bort dem.emmschen skrev:
Antikropparna kan även ren fysiskt sätta sig på tex spikeproteinet och vara i vägen så viruset inte kan binda till och infektera någon cell.
Jag var lite lätt tveksam initialt, men vägde också över.Nissens skrev:
(Inte tveksam som i "aldrig i livet" utan snarare "ta någon annan först, tack".)
Ja, jag läste ut uncut-versionen för någon månad sedan. Intressant story men helt värdelöst slut.Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...F_qESClZDwVNmTAA_HmyCenFJuWmCKotd4WxPOhTohjm8
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...nDh1R7gQqQsUPe9PWKUA4KOC-ueTmPhaT2O_nvgA4BMl0
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Det viktigt att notera att serumtester ganska dåligt visar hela immunsvaret inkl T-celler och det finns en test med Pfizer in vivo som gav tydligt bättre resultat än 50% på den sydafrikanska varianten trots att den bara var 50% i labbet.blackarrow skrev:
Det är enormt stor skillnad mot 10 % effektivitet för AZ på samma virus IRL
SR P1 "Medierna" idag. Värt att lyssna på
Om hur FHM avvecklat offentlighetsprincipen. Lämnar inte ut material, svara inte och hemligstämplar utan skälig grund. Till och med att beslut saknas så det går inte att överklaga.
Ett flertal journalister från olika mediebolag har JO-anmält myndigheten och utredning pågår.
Jag tycke mig se utvecklingen redan i våras när man aktivt började hemligstämpla såväl e-post som möten.
Det är extra tråkigt att vår offentlighetsprincip inte håller när det är som viktigast och FHM har ett enormt inflytande.
Om hur FHM avvecklat offentlighetsprincipen. Lämnar inte ut material, svara inte och hemligstämplar utan skälig grund. Till och med att beslut saknas så det går inte att överklaga.
Ett flertal journalister från olika mediebolag har JO-anmält myndigheten och utredning pågår.
Jag tycke mig se utvecklingen redan i våras när man aktivt började hemligstämpla såväl e-post som möten.
Det är extra tråkigt att vår offentlighetsprincip inte håller när det är som viktigast och FHM har ett enormt inflytande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Som sagt, det är inte ett nödgodkännande.emmschen skrev:
Det är högst normalt att ett vaccin eller en medicin godkänns och börjar användas utan att alla pågående studier avslutas. Tvärtom så vill man många gånger fortsätta att undersöka hur de två grupperna (de som fått vaccin och de som fått placebo) utvecklas över tid. Det är därför som de som varit med i fas1, fas2 och fas3 inte vet om de fått vaccin eller inte än idag, såvida de inte aktivt valt att kliva av.
Som sagt, jag har full respekt för att man har olika tankar, även jag var skeptisk för 6 månader sen. Var och en får fatta beslut efter eget huvud och jag ogillar skarpt alla tankar om tvångsvaccinering som vissa hyser. Själv är har jag valt att ta den första sprutan, eftersom jag bedömer att för mig är riskerna större med att bli sjuk. Skulle jag vaccinera mina barn idag? Nej, det skulle jag inte.
Som sagt, man får fatta beslut efter eget huvud, men jag har lite svårt med "självständigt tänkande människor" som bara upprepar vad de läst på Fria Tider, utan eget tänkande (nej inte du). Ja, många på IVA har fått vaccin och ändå hamnat där, men man bör då kolla på när de fick sitt vaccin, övrigt fysiskt skick etc. ingen påstår att vaccinet är hundraprocentigt. På samma sätt har några som varit fullt vaccinerade ändå dött, men av vad och hur var deras fysiska status? Hur hade dessa klarat sig utan vaccin? Det är ju de frågorna man bör ställa sig, inte bara titta på att några trots allt drabbats. De allra flesta som avlidit trots att de varit fullvaccinerade är äldre, någon enstaka riktigt ung, men där lär det funnits andra risker också, annars hade personen inte avrit vaccinerad än.
Vi kan göra en jämförelse med bilbälte. Varje år avlider många personer i bilolyckor trots att de har bilbälte. Ska man använda Fria Tider-logik på det så verkar det som att bilbälte är värdelöst för det dör ändå en massa människor. Tanken på hur många som dött om ingen hade haft bilbälte dyker aldrig upp hos de "tänkande människorna"
Det är dock helt riktigt att vi idag inte vet hur detta vaccin kommer påverka oss om 20-30 år. Det kommer vi inte få veta förrän om 20-30 år, om studier fortsätter att göras tills dess, annars kanske aldrig. Det är därför jag är tveksam till att vaccinera barnen, i kombination med att de troligen kommer klara sig väldigt bra ändå. Själv kanske jag inte överlever så länge utan vaccin, vem vet?!
Det varierar med sjukdomen. För väldigt många sjukdomar, så har man kvar antikroppar (eller annat försvar), för "resten av livet". För andra sjukdomar, så försvinner det kraftfulla försvaret, men det finns ett "minne" hos immunsystemet, som gör att kroppen snabbare kan bygga upp försvaret igen, än om man aldrig stött på sjukdomen tidigare.emmschen skrev: