Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Den hade varit ännu värre utan krav på munskydd.

Är det svårt att förstå?
Ja, det är väldigt svårt att förstå att de med munskydd som du påstår gör skillnad får värst smittspridning i hela Europa, alltså värre än alla länder utan masktvång.

Det är fullt möjligt att du inte förstår vad det betyder, men de flesta inser naturligtvis att munskydden inte kan göra någon större skillnad.

Men det tyngsta argumentet är förstås att forskningen säger samma sak.

Det är endast några Norgefantaster som klamrar sig fast vid sin övertygelse av fullständigt oklar anledning.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är väldigt svårt att förstå att de med munskydd som du påstår gör skillnad får värst smittspridning i hela Europa, alltså värre än alla länder utan masktvång.

Det är fullt möjligt att du inte förstår vad det betyder, men de flesta inser naturligtvis att munskydden inte kan göra någon större skillnad.

Men det tyngsta argumentet är förstås att forskningen säger samma sak.

Det är endast några Norgefantaster som klamrar sig fast vid sin övertygelse av fullständigt oklar anledning.
Det tyngsta argumentera är att man fortfarande är frisk.
Den har du svårt med.
Jo jag vet och det finns metoder att använda för sådant. Det vet du också.

Har du fått något vaccin ännu?
Jag har fått det och frugan också. Hon får dos nr 2 på måndag.
Jag får min andra om ca 2 veckor.

Sedan jäklar ska vi fira.

Givetvis till.... Queen

"We Are the Champions

I've paid my dues
Time after time
I've done my sentence
But committed no crime
And bad mistakes
I've made a few
I've had my share of sand
Kicked in my face
But I've come through
And we mean to go on and on and on and on
We are the champions, my friends
And we'll keep on fighting till the end..."
We are the champions
We are the champions
No time for losers
'Cause we are the champions of the World

........

Sov gott nu Nisse, det gör jag.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Information har ett bästföre-datum. Det som var sant i december behöver inte vara sant i januari. Så är det med just covidvacciner.

De allra flesta blir immuna av vaccinet. Du skulle inte vara försökskanin nu längre när flera 100 miljoner redan har vaccinerat sig och man noga har hållit koll på biverkningar och skyddseffekt.

Har du aldrig hört talas om asymtomatisk eller presymtomatisk smittspridning?
Du kanske skulle läsa information från fler källor.
Men t.ex. omsorgspersonal har testats utan att de har haft symtom och det har visat sig att en del har covidvirus i näsan utan att de har symtom just då men får symtom 1-2 dagar senare, och en del inte alls. Samma sak när man gör smittspårning med allmänna PCR-tester i hem och på arbetsplatser efter att någon där har blivit sjuk, folk har positiva test innan de får symtom.

Du verkar följa med dåligt i tråden. Jag brukar få klagomål på att jag delar med mig av för mycket information. Jag har alltså delat med mig av mängder med aktuell information, till skillnad från dig som utgår från något som inte stämmer längre.
Du. Jag ber om ursäkt att jag missade det där datumet. Jag tycker att du borde ta dig en funderare över hur du tilltalar folk. Du har verkar ha en generellt fientlig inställning mot allt och alla som inte tycker som du. Du är rent av otrevlig och skapar en riktigt tråkig stämning. Prova vara lite ödmjuk istället.

Jag tänker inte ta det. Man vet för lite. Vaccinationerna har inte pågått särskilt länge, så man vet inte heller något om långtidseffekterna än. Det är i min åsikt fortfarande experimentellt, och jag tänker inte ställa upp och vara läkemedelsindustrins försökskanin. Det finns tillräckligt många andra som ställer upp helt frivilligt.

Gokväll!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
remrag och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Den har du svårt med.
Jo jag vet och det finns metoder att använda för sådant. Det vet du också.

Har du fått något vaccin ännu?
Jag har fått det och frugan också. Hon får dos nr 2 på måndag.
Jag får min andra om ca 2 veckor.

Sedan jäklar ska vi fira.

Givetvis till.... Queen

"We Are the Champions

I've paid my dues
Time after time
I've done my sentence
But committed no crime
And bad mistakes
I've made a few
I've had my share of sand
Kicked in my face
But I've come through
And we mean to go on and on and on and on
We are the champions, my friends
And we'll keep on fighting till the end..."
We are the champions
We are the champions
No time for losers
'Cause we are the champions of the World

........

Sov gott nu Nisse, det gör jag.
Jo, jag är i fas 4 och tog chansen så fort det var möjligt, så jag fick den första Pfizer i måndags. Den 2:a blir 21 juni. Så gôtt! Då blir det Queen, Meatloaf, AC/DC o hela videvitten på högsta volym! :rofl::rofl::rofl:

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det är fullt möjligt att du inte förstår vad det betyder, men de flesta inser naturligtvis att munskydden inte kan göra någon större skillnad
Här är den Nissenska bevisföringen när den är som bäst! "De flesta inser". Inget gissade. Bara kalla fakta!:D

Staffans

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här är den Nissenska bevisföringen när den är som bäst! "De flesta inser". Inget gissade. Bara kalla fakta!:D

Staffans
Nja, om något inte fungerar så har man ju en förhoppning om att människor ser det.

Om du hade läst hela inlägget så står det att det tyngsta argumentet är att det som hände i Tjeckien är i linje med vad forskningen visar.

Det är väl snarare så att det är när soffepidemiologerna är som bäst när de fullständigt ignorerar när forskningsresultaten OCH vad som visar sig i verkligheten är överensstämmande.

Trots det hävdar man motsatsen och förstår inte varför människor tror mer på verkligheten än på dem. Det är rätt märkligt.

Om ett land med långvarigt munsskyddstvång har den värsta smittspridningen i Europa, alltså mer än de som inte har munskyddstvång, så ligger det naturligtvis närmare att förstå att munskydd inte har någon märkbar positiv effekt än att tro att det landets smittspridning hade varit ännu värre om de inte hade masktvång.

Länderna som inte hade masktvång vid den tiden hade det ju inte värre...

Det är ett märkligt men antagligen psykologisk förklarbart fenomen att när någon bestämt sig för att något är på ett visst sätt, så spelar det ingen roll vad som är rätt eller fel, man kör sitt race oavsett.

Det hade ju varit bra om ett så enkelt hjälpmedel som munskydd gjort skillnad, det är ju synd att det inte är så.

• Gilla
gaidin och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Eller också tar inte du till dig fakta. Efter många månaders munskyddstvång hade Tjeckien ett tag den värsta smittspridningen i hela Europa...

Det spelar liksom ingen roll att du vill att det skall fungera, det gör det inte ändå.

Även forskarkåren är väldigt splittrad i detta.

Inget får någon att tro att du vet mer än dem...
"Även forskarkåren är väldigt splittrad i detta".
Det var en intressant nyhet från dig. Tidigare var forskarkåren enig. -Munskydd funkar inte!
Men nu är de väldigt splittrade, i frågan.

Roligt med folk som kan erkänna sina misstag.

Staffans

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Nissens
"Även forskarkåren är väldigt splittrad i detta".
Det var en intressant nyhet från dig. Tidigare var forskarkåren enig. -Munskydd funkar inte!
Men nu är de väldigt splittrade, i frågan.

Roligt med folk som kan erkänna sina misstag.

Staffans
Du behöver ju inte hitta på saker.
Jag har hela tiden sagt som det är, forskarkåren är enig i att forskningsresultaten är osäkra.

Det är lågt av dig att rycka saker ur sitt sammanhang och antyda att jag skrivit något jag aldrig skrivit...

Dessutom visar sig osäkerheten(splittringen) i att det finns rapporter som visar allt ifrån till att maskerna kan göra skillnad till att de kan förvärra spridningen.

Du kanske har svårt för att hålla isär osäkerheten i resultatet från respektive rapport och spridningen(splittringen) i resultaten från desamma? Det är ju i så fall ditt problem och ditt misstag, inte mitt...

Redigerat:
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du behöver ju inte hitta på saker.
Jag har hela tiden sagt som det är, forskarkåren är enig i att forskningsresultaten är osäkra.

Det är lågt av dig att rycka saker ur sitt sammanhang och antyda att jag skrivit något jag aldrig skrivit...

Dessutom visar sig osäkerheten(splittringen) i att det finns rapporter som visar allt ifrån till att maskerna kan göra skillnad till att de kan förvärra spridningen.
God morgon Nissens!
Men du har ju skrivit så. Det är dina egna ord och inget jag hittat på!
Och här levererar du tacknämligt nästa motsägelse: "det finns rapporter som visar allt ifrån till att maskerna kan göra skillnad till att de kan förvärra spridningen."
Den tidigare påstådda enigheten i forskarkåren, verkar inte vara så enig som du tidigare trodde.

För övrigt träffade jag inatt en semikollega i sextioårsåldern, jag aldrig sett förut, som inte heller skall vaccinera sig. Åtminstone inte nu, på grund av vaccinosäkerheten. Så nu är jag uppe i fyra stycken tvivlare.
Hur många har ni träffat på?

Staffans

Nissens
God morgon Nissens!
Men du har ju skrivit så. Det är dina egna ord och inget jag hittat på!
Och här levererar du tacknämligt nästa motsägelse: "det finns rapporter som visar allt ifrån till att maskerna kan göra skillnad till att de kan förvärra spridningen."
Den tidigare påstådda enigheten i forskarkåren, verkar inte vara så enig som du tidigare trodde.

För övrigt träffade jag inatt en semikollega i sextioårsåldern, jag aldrig sett förut, som inte heller skall vaccinera sig. Åtminstone inte nu, på grund av vaccinosäkerheten. Så nu är jag uppe i fyra stycken tvivlare.
Hur många har ni träffat på?

Staffans
Ok, jag förstår problemet. Du ser inte skillnad på den gemensamma osäkerheten i rapportresultaten och att resultaten har stor spridning.
Det är helt vitt skilda saker, men jag kan nog inte beskriva det tydligare än jag redan gjort..

Jag har inte kollat något om folk tänker vaccinera sig eller inte, men jag hsr inte hört något annat än att de jag känner tänker vaccinera sig så snart de har möjlighet.

De väljer väl hellre låg än hög risk för sig själva och andra, det är ju lätt att förstå. :)

Jag är restriktiv med vaccineringar, men denna tvekar jag inte en sekund på. Det är väl den och TBE jag tagit på senare år.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
De väljer väl hellre låg än hög risk för sig själva och andra, det är ju lätt att förstå. :)
Med en dåres envishet upprepar jag: -vilken riksnivå, såväl vaccinet som Coronan ligger på, vet ännu ingen. Eller har du exklusiva framtidskunskaper?

TBE:vaccinet har även jag tagit, eftersom det skyddar mot en mycket allvarlig sjukdom, samt att det funnits länge.
En bekant till mig fick en olustig reaktion av vaccinet. Hon fick feber och huvudvärk samt stora kluster med röda hudutslag. Febern och utslagen försvann efter några veckor, men huvudvärken höll i sig i ett halvår. När hon tog andra dosen upprepade det sig. Så nu avstår hon fortsatt vaccinering.

Staffans

Nissens
Med en dåres envishet upprepar jag: -vilken riksnivå, såväl vaccinet som Coronan ligger på, vet ännu ingen. Eller har du exklusiva framtidskunskaper?

TBE:vaccinet har även jag tagit, eftersom det skyddar mot en mycket allvarlig sjukdom, samt att det funnits länge.
En bekant till mig fick en olustig reaktion av vaccinet. Hon fick feber och huvudvärk samt stora kluster med röda hudutslag. Febern och utslagen försvann efter några veckor, men huvudvärken höll i sig i ett halvår. När hon tog andra dosen upprepade det sig. Så nu avstår hon fortsatt vaccinering.

Staffans
Ok, ingen vaccinering är riskfri, jag har för mig att jag kände mig lite småkrasslig efter TBE vaccineringen men inte mer än sjukdomskänsla. Trist det där med din kompis....

Covid vaccinet kände jag mindre av, lite trött på eftermiddagen dag 2 var väl allt. Ingen sjukdomskänsla alls.

Nä, det enda man vet är väl att mekanismerna man använder i covid vaccinet är välkända, och att en Covid infektion kan ge livslånga besvär.

Jag har nog skrivit det tidigare, men en kompis till min dotter är i 25 årsåldern och fick Covid för något år sedan. Hon fick besked av läkarna i våras att eftersom hon inte fortfarande inte fått tillbaka lukt och smaksinne så är risken stor att de aldrig kommer tillbaka...
Hur många som drabbats av detta och andra symtom vet jag förstås inte. Men nog verkar det finnas en del under radarn som kanske kommer upp till ytan senare.

Oavsett, så ger ju en covidvaccinering ungefär samma reaktion i kroppen som en covid infektion, fast utan några större symtom, och det verkar vara oerhört få som får biverkningar.

Även vad gäller långsiktigheten så talar väl det mesta för att en covidinfektion innebär betydligt större risker än en vaccinering.

Det är ju det som är vitsen med vaccin. :)

optimum
Nissens Nissens skrev:
Ok, ingen vaccinering är riskfri, jag har för mig att jag kände mig lite småkrasslig efter TBE vaccineringen men inte mer än sjukdomskänsla. Trist det där med din kompis....

Covid vaccinet kände jag mindre av, lite trött på eftermiddagen dag 2 var väl allt. Ingen sjukdomskänsla alls.

Nä, det enda man vet är väl att mekanismerna man använder i covid vaccinet är välkända, och att en Covid infektion kan ge livslånga besvär.

Jag har nog skrivit det tidigare, men en kompis till min dotter är i 25 årsåldern och fick Covid för något år sedan. Hon fick besked av läkarna i våras att eftersom hon inte fortfarande inte fått tillbaka lukt och smaksinne så är risken stor att de aldrig kommer tillbaka...
Hur många som drabbats av detta och andra symtom vet jag förstås inte. Men nog verkar det finnas en del under radarn som kanske kommer upp till ytan senare.

Oavsett, så ger ju en covidvaccinering ungefär samma reaktion i kroppen som en covid infektion, fast utan några större symtom, och det verkar vara oerhört få som får biverkningar.

Även vad gäller långsiktigheten så talar väl det mesta för att en covidinfektion innebär betydligt större risker än en vaccinering.

Det är ju det som är vitsen med vaccin. :)
Ropa inte hej ännu.
Du har fått dos nr1 och de flesta får då minimal biverkan och det jag hört om de som får dos nr2 så får många biverkningar. Feber och sjukdomskänsla.
Detta gäller Pfizer. Troligen Moderna också.
Så ett bra tips är att planera inte in saker du måste göra direkt efter dos 2.

Fairlane
optimum optimum skrev:
Nej, det är annekdotisk bevisföring.
Jag personligen tror på att man ska hålla avstånd så mycket det bara går, undvika att träffa folk etc. Det finns dock folk som levt så som blivit smittade. Med annekdotisk bevisföring så kan de argumentera för att det är fel att göra så.
På samma sätt finns det de som helt struntar i alla restriktioner och har klarat sig från smitta. De kan med samma modell argumentera för att det är den bästa metoden.

Själv tror jag det behövs mer bevis än "jag har klarat mig" för att tro att en metod är bra.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Moderna tas upp specifikt eftersom det företaget inte tidigare har sålt läkemedel i Sverige och därför inte tidigare har ingått i läkemedelsförsäkringen. Men Pfizer och Astra Zeneca har sen länge sålt läkemedel i Sverige och deras läkemedel har därför sen länge ingått i läkemedelsförsäkringen.

Informationen om AZ och åldersgrupper skrevs det om eftersom det rådde osäkerhet i frågan från allmänheten efter Fohm:s råd om åldersgräns.

Om du skrollar ner på [länk] så hittar du
Försäkringsskydd vid covid-19 vaccination – Uppdatering 2020-12-29
Där det står om Pfizers vaccin.

Här hittar du information om t.ex. ersättningens storlek: [länk] Om man får ersättning, vad kan man få och hur mycket?
Vilka skador omfattas av försäkringen?

med fler
Fast.. Med godkänt menar de då nödgodkänt?
För här hittade jag på FDA något konstigt. Uppdaterad 10/5 2021. Detta handlar om Pfeizer/BioNTech.
Läs långt ner på sidan 4:

https://www.fda.gov/media/144414/download

”Currently, there is no approved alternative vaccine available for prevention of COVID-19. Other vaccines to prevent COVID-19 may be available under Emergency Use Authorization.”

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.