1 013 383 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
emmschen skrev:Intressant att du nämner just det exemplet. Om du kollar vad som står längst ner i coronadödfallsstatistiken, de siffrorna som media rapporterar.. Där står följande:
- Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet.
- Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller har enligt folkbokföringen avlidit inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken varit icke-covid relaterat och då tas dödsfallet bort ur statistiken.
- Jag vet inte vad du menar att jag har påstått? Jag berättar bara vad jag har läst, och delade en länk där man själv kan läsa och bilda sig en egen uppfattning? Jag skrev ju också att det här är rapporterade MISSTÄNKTA biverkningar? Så jag förstår inte riktigt vad det är du argumenterar för eller emot?
Om du tittar på de delar där jag förstorat det du skrivit så kanske det blir lite tydligare?emmschen skrev:
Det är också intressant att fundera över hur många som dött om de INTE fått vaccinationerna.
Om vi tänker oss att alla dessa 197 personer faktiskt dött av vaccinet, samtidigt som vaccinet räddat livet på 1970 personer är det fortfarande lika illa?
Hur du tolkar informationen kan ju inte jag påverka. Länken fanns med. Läs själv och bilda dig en egen uppfattning. Jag nämnde en detalj som jag lade märke till. Det finns mer information än bara misstänkta dödsfall i den pdf:en.T tanaris skrev:
Ska vi inte då också ha i åtanke att över 99% av svenska befolkningen faktiskt INTE har dött av sjukdomen och ta med även det i beräkningen? Visst.Fairlane skrev:
Om du tittar på de delar där jag förstorat det du skrivit så kanske det blir lite tydligare?
Det är också intressant att fundera över hur många som dött om de INTE fått vaccinationerna.
Om vi tänker oss att alla dessa 197 personer faktiskt dött av vaccinet, samtidigt som vaccinet räddat livet på 1970 personer är det fortfarande lika illa?
Jag vet inte varför du blir så upprörd? För att jag ”tycker fel”? Statistik är luddigt och går att vända och vrida på många sätt. Det är ju precis det jag påtalar. Media väljer vilka siffror de redovisar för att det ska passa den aktuella opinionen. Jag menar att man bör se sig om, även utanför detta - och bilda sig en egen uppfattning.
Vad menar du? Har jag inte rätt till min egen tolkning? Eller min tolkning är ”fel” för att den inte överensstämmer med den bilden som du eller någon annan ser? Jag förstår inte vad du menar?T tanaris skrev:
Verkar inte vara så vidare skydd av det där vaxxinet.
De har blivit pådyvlat något som de trodde skulle hjälpa redan med första sprutan.
Stackare, med munblöja och allt de gjort så blev det IVA ändå.
De har säkert trott de var skyddade och passat på att krama barn barnen som laddat covid på dagis.
Såg att de skriver om bluffen även på https://sverigesradio.se/artikel/allt-fler-vaccinerade-laggs-in-pa-iva
Klart tveksam att de ska få trycka i mig något obeprövat som inte funkar.
Jag tror jag fortsätter med multivitamin varje morgon och öl på helgen.
Funkat kanonbra.
Norrland Guld är rejält beprövat i många år.
De har blivit pådyvlat något som de trodde skulle hjälpa redan med första sprutan.
De har säkert trott de var skyddade och passat på att krama barn barnen som laddat covid på dagis.
Såg att de skriver om bluffen även på https://sverigesradio.se/artikel/allt-fler-vaccinerade-laggs-in-pa-iva
Klart tveksam att de ska få trycka i mig något obeprövat som inte funkar.
Jag tror jag fortsätter med multivitamin varje morgon och öl på helgen.
Funkat kanonbra.
Norrland Guld är rejält beprövat i många år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Jättebra skrivet.Fairlane skrev:
Jag håller inte med om alla delar i inlägget, men så här tänker jag om att dels vara skeptisk till vaccinet (förenklat, det finns som bekant flera, men det påverkar inte argumentationen), dels framföra sin skeptism.
Först och främst förstår jag att man är skeptisk mot vaccinationen av olika anledningar, varav vaccinationerna mot svininfluensan kan vara en del i det hela och hastigheten med vilka de tagits fram är en annan. När man började prata om att det skulle komma vaccin i september 2020 var jag dels skeptiskt till att det skulle vara korrekt, dels till att ta ett sådant om det mot all förmodan dök upp då. Jag hade nog inte tagit där och då. Andra gör en annan bedömning och ställer till och med upp och är med i fas-1, fas-2 och fas-3-tester. Det är tacksamt att folk är beredda att vara med på sådana saker, men själv avstår jag om jag inte ser att jag nog garanterat kommer dö eller skadas allvarligt annars, dvs är man desperat så kan man prova.
Nu känner jag själv mig trygg för egen del att ta vaccinet då tillräckligt många före mig provat och jag väger det mot de risker jag ser med att bli sjuk utan vaccin, kombinerat med de möjligheter jag ser öppnar upp sig med att träffa andra igen om jag är vaccinerad. Mina barn som har mycket längre kvar av sina liv är jag inte lika trygg att de ska få vaccin än eftersom jag inte anser att det finns tillräckligt med tester och jag är inte intresserad att låta mina barn vara försökskaniner. Dvs var man ligger på skalan varierar från person till person, så jag har förståelse för att andra inte är på samma plats som jag. Vissa är tryggare, andra otryggare.
Det jag däremot alltid tycker man ska göra, oavsett egen känsla, är att jämföra så korrekt som möjligt. Har man en uppgift om att 200 personer som tagit vaccin har avlidit som bör man dels ta hänsyn till av hur många, tidigare hälsostatus på personerna och dels om de dött av vaccinet eller något annat.
Dvs, 200 av 200 är betydligt värre än 200 av 3 miljoner.
Om det var 100 fullt friska med toppenhälsa som avlidit efter de fått vaccin så skulle jag tycka det var värre än om det var 200 personer med riktigt risig hälsa. Personer som uppenbart dött av annat ska inte räknas med i statistiken.
Utifrån det så tycker jag det är rimligt att ifrågasätter när någon kommer in och säger att 200 personer dött av vaccinet.
Men! Jag skrev inte att de dött AV vaccinet. Jag skrev att det var misstänkta dödsfall, som det också står i länken jag delade. På samma sätt som du skriver så bör man också ta hänsyn till underliggande sjukdomar bland de som dött MED sjukdomen. Och eftersom vaccinet uppenbart inte gör en helt immun, så känner jag att det inte är värt risken för mig. Och åter igen, så har alla rätt till sitt eget beslut.
Även svininfluensa och narkolepsin har diskuterats flitigt i coronatrådarna och poppar upp igen emellanåt. Lästipsemmschen skrev:Jaså? Vad var det som utlöste narkolepsin då? Upplys mig gärna. Jag använder helst inte SVT och andra massmedier som källor generellt, då det bara är skattebetald opinionsmedia. Men jag hittar faktiskt inte mycket annat om just svininfluensan. Senast 2020 berättar SVT att vaccinet gav narkolepsi som biverkning. ([länk]) Skicka gärna en mer tillförlitlig källa med info. Jag läser gärna mer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1688#post-3828485
Gör en sökning i den här eller den gamla Coronavirus tråden.
Det finns gott om länkade källor också, annar kommer här några...
2010 fick ca 100 personer får narkolepsi varje år utan att vaccinera mot svininfluensa enligt
Ökat antal fall av narkolepsi även hos ovaccinerade, läkartidningen 2010.
Narkolepsifallen fler än förväntat – även bland ovaccinerade, Janusinfo
Svininfluensan, Pandemrix och narkolepsi, Läkemedelsverket
Finns det en konspiration eller hemlig agenda på FoHM mot svenska folket med avsikt att inte värdera svenska liv som bevisas av att Tegnell sade att inte inte trodde på vaccinering i december?
Historien upprepar sig. Samma kockar som orsakade narkolepsiskandalen är i farten igen.
https://www.expressen.se/debatt/lat-inte-fhm-bromsa-en-massvaccination/Såväl Johan Carlson som Anders Tegnell var centrala beslutsfattare i samband med vaccinationsprogrammet för svininfluensa 2009, det program som ledde till att över 350 barn och ungdomar drabbades av narkolepsi. En möjlig förklaring kan således vara att de vill dra ut på den svenska processen tills mer data på biverkningar kommer från andra länder.
Detta innebär att man värderar ett svenskt liv annorlunda än livet hos medborgare i andra länder och kan paradoxalt nog få som konsekvens att många svenska liv går till spillo.
Det är klarlagt att Pandermix som Sverige hade avtal om att köpa orsakade fler fall av Narkolepsi medan samma typ av vaccin tillverkat i andra fabriker inte orsakade narkolepsi i samma omfattning.
När det sedan framkom att även svininfluensa viruset kunde orsaka narkolepsi så tror många att just de som fick narkolepsi ändå skulle drabbats av narkolepsi, antingen av viruset eller senare i livet. En enkel och något logisk tes som nog är väldigt svår att bevisa. Livet är inte så enkelt och rättvist. Det krävs ofta många samverkande faktorer för att en sjukdom skall bryta ut. Inte alla med rätt genetiska förutsättningar drabbas.
De flesta, men inte alla, accepterar riskerna med vaccin så länge risken för biverkningar är mycket mindre än sjukdomen man vaccineras mot.
Hade Sverige bara otur som råkade köpta Pandermix?
Visst måste det vara Tegnells fel att att det fanns mer av något virusprotein i Pandermix som förmodligen orsakade någon autoimmun reaktion som råkade påverka hjärnan och orsakade narkolepsi hos unga.
Man får skilja på åsikter, tro, fakta, debatt och nyheter.
Den här tråden är tänkt att handla om nyheter om covid-19.
Lögn? Källa på det? Här kommer min.BirgitS skrev:
Här har du från Läkemedelsförsäkringen. Där framgår ordagrant att det i dagsläget inte finns något godkänt vaccin varken i Sverige eller EU. Så länge det inte är godkänt - som läget är nu - så gäller inte försäkringen. De som vaccinerar sig nu har alltså inget skydd.
https://lff.se/forsakringsskydd-vid-covid-19-vaccination/
Man blir inte immun av vaccinet. Du kan ändå bli sjuk, och ändå smittas, så nej jag tänker inte agera försökskanin. Men du är välkommen att göra precis vad du vill med din egen kropp - precis som jag väljer vad jag gör med min.
Källa på att man smittas trots att man är helt frisk/symtomfri?
Jag tycker att du ska komma med något konkret om du tänker kalla folk lögnare. Jag förstår inte alls varför du är så arg? Dela med dig av den informationen du har istället. Jag är också bara människa, och kan också missuppfatta saker jag läser. Länken ovan är dock svår att missförstå.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 280 inlägg
Din länk är från 2020-12-21.emmschen skrev:Lögn? Källa på det? Här kommer min.
Här har du från Läkemedelsförsäkringen. Där framgår ordagrant att det i dagsläget inte finns något godkänt vaccin varken i Sverige eller EU. Så länge det inte är godkänt - som läget är nu - så gäller inte försäkringen. De som vaccinerar sig nu har alltså inget skydd.
[länk]
Man blir inte immun av vaccinet. Du kan ändå bli sjuk, och ändå smittas, så nej jag tänker inte agera försökskanin. Men du är välkommen att göra precis vad du vill med din egen kropp - precis som jag väljer vad jag gör med min.
Jag tycker att du ska komma med något konkret om du tänker kalla folk lögnare. Jag förstår inte alls varför du är så arg? Dela med dig av den informationen du har istället. Jag är också bara människa, och kan också missuppfatta saker jag läser. Länken ovan är dock svår att missförstå.
Här kommer en senare
https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw2GBdxpw1HGxgLj9Fu4sbs6&cshid=1621098143972
En länk till
https://www.krisinformation.se/nyhe...-for-eventuella-skador-av-vaccin-mot-covid-19
Ytterligare en
https://lff.se/nyheter/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Vet du något om hur länge sen som de på IVA vaccinerades?LeffeA skrev:
Verkar inte vara så vidare skydd av det där vaxxinet.
Såg att de skriver om bluffen även på [länk]
Utan den informationen går det inte att säga något om vaccinets effektivitet.
Det är väl känt, från fas 3-studien och från hur det har gått i t.ex. Storbritannien, att vaccin aldrig kan skydda alla från att blir sjuka, allvarligt sjuka och avlida. En del har ett immunsystem som inte fungerar normalt och bildar därför inte de nödvändiga antikropparna. Det tar också 3 veckor efter den första vaccineringen innan immunsystemet (för majoriteten med normalt immunsystem) har reagerat tillräckligt bra så att det kan bekämpa viruset i tid och det är också välkänt att bäst skydd har man när det har gått minst en vecka efter dos 2.
Så om du inte vet hur länge sen de vaccinerades, hur många som har blivit allvarligt sjuka, hur många som har utsatts för viruset i den aktuella åldersgruppen osv. går det inte att säga något alls vaccinets skyddseffekt.
Det står att det gäller sen i april. I början av april var det få under 80 år som hade blivit vaccinerade och de som hade blivit det hade blivit det nyligen. Jag skriver "under 80 år" eftersom det är mycket ovanligt att de över 80 år skrivs in på IVA.
När det gäller åldersgruppen 70-79 år kan man se att antalet inskrivningar på IVA har minskat efter vecka 15 medan de har varit fler och ökande för åldersgruppen 60-69 år. Under våg 2 var åldersgruppen 70-79 år den mest inskrivna åldersgruppen på IVA så att det nu i stället är 60-69 år som är den vanligaste gruppen på IVA är ett starkt tecken på att vaccineringarna har haft effekt och skyddat många i gruppen 70-79 från att bli hamna på IVA.
Statistik för inskrivningar på IVA per åldersgrupp finns här: https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Nu är ju inte covid särskilt vanligt på förskolan utan du får ju välja äldre barn.LeffeA skrev:
Sen är det ju välkänt, även bland 70+, att vaccinet inte skyddar alla utan att man får väga risken att träffa andra och bli sjuk mot risken att dö av depression etc. om man inte träffar någon. Många 70+ tycker det är värt väldigt mycket att träffa sina barn och barnbarn.
Det är inte oprövat längre utan ett av de mest välundersökta läkemedel som finns och har funnits. Många hundra miljoner har vaccinerat sig och har haft mer koll på biverkningar och skyddseffekt än med något annat vaccin.LeffeA skrev:
Funkar gör det ju tydligt i de länder som har vaccinerat en majoritet av befolkningen för där går ju smittspridningen ner, antalet inskrivningar på IVA och andra sjukhusavdelningar går ned och antalet avlidna går ned. Även i Sverige så syns det ju tydligt när det gäller antalet som avlider, det finns ingen våg 3 i kurvan över avlidna. Vaccinet har räddat många liv, typ några tusen.
Även 70+ använder vitaminer och dricker öl och det har ju uppenbarligen inte hjälpt alla de som under det dryga året har blivit inlagda på sjukhus och/eller avlidit. Däremot är vitaminanvändning låg bland unga vuxna och de har ju klarat sig bättre. Det är kanske bäst att du slutar med vitaminerna
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Information har ett bästföre-datum. Det som var sant i december behöver inte vara sant i januari. Så är det med just covidvacciner.emmschen skrev:Lögn? Källa på det? Här kommer min.
[länk]
De allra flesta blir immuna av vaccinet. Du skulle inte vara försökskanin nu längre när flera 100 miljoner redan har vaccinerat sig och man noga har hållit koll på biverkningar och skyddseffekt.
Har du aldrig hört talas om asymtomatisk eller presymtomatisk smittspridning?
Du kanske skulle läsa information från fler källor.
Men t.ex. omsorgspersonal har testats utan att de har haft symtom och det har visat sig att en del har covidvirus i näsan utan att de har symtom just då men får symtom 1-2 dagar senare, och en del inte alls. Samma sak när man gör smittspårning med allmänna PCR-tester i hem och på arbetsplatser efter att någon där har blivit sjuk, folk har positiva test innan de får symtom.
Du verkar följa med dåligt i tråden. Jag brukar få klagomål på att jag delar med mig av för mycket information. Jag har alltså delat med mig av mängder med aktuell information, till skillnad från dig som utgår från något som inte stämmer längre.
Tack! Det var ju bra att det är fixat nu. Men jag ser inget om Pfeizers vaccin? Här står bara AZ för folk över 18, och Moderna.[SKPG]Zamora skrev:
Och en annan sak undrar man ju. Det står ”Generellt gäller även att biverkningen inte ska ha kunnat förutses.” Hur avgörs det? Om det står i bipacksedeln, kan den förutses då? Jag ska faktiskt maila dem och fråga om det.
Det är också intressant att veta hur högt beloppsgränsen ligger. Ligger den på 20 mkr, och 200 personer blir skadade så är det snitt 100tkr per skalle. Det är inte mycket att hänga i granen. Och är det en biverkning som påverkar dig resten av livet, som narkolepsi t.ex. så kan nog inga pengar i världen få det att kännas bättre.