2 355 770 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Samtidigt är det väl skadorna på vårt fina goda samhället som skapar extremismen?Mikael_L skrev:
Och oförmåga till källkritik och inte kunna veta vad som är sant och falskt bland all information och alla nyheter som finns på internet?
Man läser på något forum på nätet och tror det som står där är sant. Eller tror det är falskt bara för att det inte stämmer överens med de egna åsikterna eller kunskaperna någon tror sig ha.
//ej extremist
Politik och Corona. Mask eller inte mask. Jag har heller inte uppfattat det tidigare som att det skulle vara en politisk skillnad i maskfrågan. Förutom i bananrepubliker med despotiska ledare då. Jag lever väl i en naiv tro att det finns pragmatiska personer i hela den politiska skalan och att Corona inte är ett politiskt projekt.
Länkar återigen tillbaka till bloggen jag länkade tidigare, vars skribent jag knappast tror har samma politiska hemvist som jag själv, men som jag ändå finner en del nöje i att ta del av. Gillar framför allt slutet i den här texten:
"Vill man göra politik av dödsfallsstatistik så får man väl även skylla förra årets rekordlåga antal dödsfall per 100 000 invånare - de lägsta någonsin - på regeringen och Folkhälsoinstitutet. Eller är det bara dessas ansvar när det går åt fel håll? Vad är förklaringen där i normalfallet med icke-pandemi? Regeringens välfärds- och sjukvårdspolitik, som i så fall var den bästa någonsin 2019? Varför var dödligheten per capita så mycket högre under Alliansen, rent av bitvis högre än under en global pandemi? Eller så gör man inte politik av frågan för att man därmed öppnar idiotiska dörrar."
https://cornucopia.cornubot.se/2020/06/hogsta-dodligheten-per-capita-sedan.html
Länkar återigen tillbaka till bloggen jag länkade tidigare, vars skribent jag knappast tror har samma politiska hemvist som jag själv, men som jag ändå finner en del nöje i att ta del av. Gillar framför allt slutet i den här texten:
"Vill man göra politik av dödsfallsstatistik så får man väl även skylla förra årets rekordlåga antal dödsfall per 100 000 invånare - de lägsta någonsin - på regeringen och Folkhälsoinstitutet. Eller är det bara dessas ansvar när det går åt fel håll? Vad är förklaringen där i normalfallet med icke-pandemi? Regeringens välfärds- och sjukvårdspolitik, som i så fall var den bästa någonsin 2019? Varför var dödligheten per capita så mycket högre under Alliansen, rent av bitvis högre än under en global pandemi? Eller så gör man inte politik av frågan för att man därmed öppnar idiotiska dörrar."
https://cornucopia.cornubot.se/2020/06/hogsta-dodligheten-per-capita-sedan.html
”Här kommer en pudel angående Svininfluensa och narkolepsi.J Jocke Best skrev:
”Kunde få” skulle vara bättre ordval än ”fick” narkolepsi av svininfluensan, då det är möjligt men inte alls vanligt.
Det är säkerställt att risken för narkolepsi är högre för de som vaccinerats med Pandermix. 4, 5 eller 8 till 12 gånger ökad risk för narkolepsi efter pandermix jämfört med att inte ta vaccinet, är vad jag stött på i olika studier.
De som fick det konkurrerande vaccinet Focteria fick inte narkolepsi. (Det tyder på att det vaccinet skyddar mot narkolepsi).
Biverkningar i storleksordningen 1 på 10’000 är svårt att studera, men då kan man ju studera ett antal individer som fått biverkningen.
Vaccines gav bara 70%-igt skydd. Hur vet man vad som var orsaken till narkolepsi om man först vaccinerats och sen ändå får svininfluensan? Det kan ju ändå vara vaccinet som skapat antikropparna som stör sönmfunktionen. Och man kan också ha haft svininfluensan innan vaccineringen.
Pandemrix innehöll inte bara mycket adjuvant utan också mycket högre halter av ett visst virusprotein. Just detta protein visade sig av en slump också vara väldigt likt en mottagare för hormonet hypokretin i hjärnan. Hypokretin reglerar sömn och vakenhet.
För att utveckla narkolepsi behöver man
- Ha en gen som kodar för HLA-DQB1*06:02
- Vara i rätt ålder, dvs ung
- Få en infektion som triggar en autoimmun reaktion
Autoantikroppar kan bildas om immunförsvaret kämpar med att ”hitta på” antikroppar mot något inkräktande tex virus, men immunförsvaret tar miste och råkar göra antikroppar mot något kroppseget.
Snacka om en olycklig slump att ett virusprotein liknar en signalsubstans som styr sömn/vakenhet i människan och att ett vaccin råkar ha mycket av det medan ett annat inte har det proteinet.
Enligt Socialstyrelsen var det minst 350 barn och unga vuxna i Sverige som fick narkolepsi.
12 länder drabbades.
Källor:
Ny studie: därför fick barn narkolepsi av vaccin [vacinationer.se]
Narcolepsy after swine influenza pandemic [NIPH, Norge]
The Science of Narcolepsy [Harvard Medicin School]
Narkolepsi [Socialstyrelsen]
Ingen koppling mellan narkolepsi och influensavirus [Vårdfokus.se]
Tja, man skall väl aldrig vara så tvärsäker på sin sak. Jag har väl skrivit 2 inlägg där jag gav adjuvanten skulden för narkolepsin. Den kan ha överaktiverat immunförsvaret och gynnat bildandet av autoantikroppar, men dess roll har inte nämnts i det nya materialet.
Så vad lärde man sig av det här?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Bör jag också pudla?blackarrow skrev:
”Här kommer en pudel angående Svininfluensa och narkolepsi.
”Kunde få” skulle vara bättre ordval än ”fick” narkolepsi av svininfluensan, då det är möjligt men inte alls vanligt.
Det är säkerställt att risken för narkolepsi är högre för de som vaccinerats med Pandermix. 4, 5 eller 8 till 12 gånger ökad risk för narkolepsi efter pandermix jämfört med att inte ta vaccinet, är vad jag stött på i olika studier.
De som fick det konkurrerande vaccinet Focteria fick inte narkolepsi. (Det tyder på att det vaccinet skyddar mot narkolepsi).
Biverkningar i storleksordningen 1 på 10’000 är svårt att studera, men då kan man ju studera ett antal individer som fått biverkningen.
Vaccines gav bara 70%-igt skydd. Hur vet man vad som var orsaken till narkolepsi om man först vaccinerats och sen ändå får svininfluensan? Det kan ju ändå vara vaccinet som skapat antikropparna som stör sönmfunktionen. Och man kan också ha haft svininfluensan innan vaccineringen.
Pandemrix innehöll inte bara mycket adjuvant utan också mycket högre halter av ett visst virusprotein. Just detta protein visade sig av en slump också vara väldigt likt en mottagare för hormonet hypokretin i hjärnan. Hypokretin reglerar sömn och vakenhet.
För att utveckla narkolepsi behöver man
- Ha en gen som kodar för HLA-DQB1*06:02
- Vara i rätt ålder, dvs ung
- Få en infektion som triggar en autoimmun reaktion
Autoantikroppar kan bildas om immunförsvaret kämpar med att ”hitta på” antikroppar mot något inkräktande tex virus, men immunförsvaret tar miste och råkar göra antikroppar mot något kroppseget.
Snacka om en olycklig slump att ett virusprotein liknar en signalsubstans som styr sömn/vakenhet i människan och att ett vaccin råkar ha mycket av det medan ett annat inte har det proteinet.
Enligt Socialstyrelsen var det minst 350 barn och unga vuxna i Sverige som fick narkolepsi.
12 länder drabbades.
Källor:
Ny studie: därför fick barn narkolepsi av vaccin [vacinationer.se]
Narcolepsy after swine influenza pandemic [NIPH, Norge]
The Science of Narcolepsy [Harvard Medicin School]
Narkolepsi [Socialstyrelsen]
Ingen koppling mellan narkolepsi och influensavirus [Vårdfokus.se]
Tja, man skall väl aldrig vara så tvärsäker på sin sak. Jag har väl skrivit 2 inlägg där jag gav adjuvanten skulden för narkolepsin. Den kan ha överaktiverat immunförsvaret och gynnat bildandet av autoantikroppar, men dess roll har inte nämnts i det nya materialet.
Så vad lärde man sig av det här?
Jag har skyllt på vaccinet helt när det gäller narkolepsi.
Jag tänker mig att även om man har bioingenjörat ett bra vaccin, så kan kan ändå okända faktorer eller en dålig tillverkningsmetoder göra att det blir skit i alla fall.Mikael_L skrev:
Finns det någon Murphys lag inom biokemi, medicin etc?
Den skulle väl i så fall säga att risken för att ett vaccin har okända allvarliga biverkningar ökar om man massvaccinerar, om man har bråttom så blir det dessutom allvarligare biverkningar.
Det finns också en möjlighet att Focteria vaccinet skyddat mot narkolepsi orsakad svininfluensa som jag tolkar studierna om nu ingen narkolepsi förekommit efter vaccination med det vaccinet. Men det är inget som nämns, inget som studerats specifikt vad jag sett.blackarrow skrev:
Det är bara jag som hobbyimmunolog(?) som tycker att om virusproteinet som liknar det kroppsegna inte finns i vaccinet så kan det inte bli några av dessa antikroppar heller. Inte pga vaccinet iaf.
Litet citat från DN den 12 april i år. Därför måste Vaccin få ta sin tid.
”Sambanden mellan vaccin och narkolepsi är dock inte så solklara som man kan få intryck av i media. Även influensan i sig själv ökar risken för den autoimmuna, neurologiska sjukdomen. Också i Kina, som inte genomförde någon vaccinationskampanj, ökade fallen av narkolepsi.”
”Sambanden mellan vaccin och narkolepsi är dock inte så solklara som man kan få intryck av i media. Även influensan i sig själv ökar risken för den autoimmuna, neurologiska sjukdomen. Också i Kina, som inte genomförde någon vaccinationskampanj, ökade fallen av narkolepsi.”
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Teoretiskt har du helt rätt, men det är svårt att i förhand veta exakt hur bindningsaffiniteten för ett visst protein är för olika individer.blackarrow skrev:
Har man genetisk benägenhet (läs otur) kan en vanlig förkylning ge en autoimmun reaktion. Det finns individer som fått myelit (inflammation i ryggmärgen) efter en lindrig virusinfektion. Man börjar nu inse frekvensen av olika former av autoimmuna en encefaliter orsakade/utlösta av virusinfektioner - detta är symtom som tidigare ofta diagnosticerats som olika psykiatriska sjd. En av dem går inte att skilja fr schizofreni annat än på hur snabbt insjuknandet är.
Man tror numera att en stor orsak till symtom och dödlighet i Ebola beror på ett hyperaktivt immunsvar typ cytokinstorm....
Virus är fantastiska i all sin enkelhel
Redigerat:
Stod det något i artikeln [DN] om Hur mycket narkolepsifallen i Kina ökade?trähandtag skrev:
Litet citat från DN den 12 april i år. Därför måste Vaccin få ta sin tid.
Från Finland 2017, Sleep Medicine Reviews
CLINICAL REVIEW,
Incidence of narcolepsy after H1N1 influenza and vaccinations: Systematic review and meta-analysis.
”We searched all articles from PubMed, Web of Science and Scopus, and other relevant sources reporting the incidence and risk of post-vaccine narcolepsy. In our paper, we show that the risk appears to be limited to only one vaccine (Pandemrix®). During the first year after vaccination, the relative risk of narcolepsy was increased 5 to 14-fold in children and adolescents and 2 to 7-fold in adults. The vaccine attributable risk in children and ado- lescents was around 1 per 18,400 vaccine doses.”
https://www.dagensarena.se/opinion/de-verkliga-orsakerna-till-att-corona-kom-ini-aldrevarden/
Hoppas att detta når fram till den utredning som tillsatts för att se vad man gjort rätt och fel under Coronapandemin.
Hoppas att detta når fram till den utredning som tillsatts för att se vad man gjort rätt och fel under Coronapandemin.
Tyvärr inte!blackarrow skrev:
Stod det något i artikeln [DN] om Hur mycket narkolepsifallen i Kina ökade?
Från Finland 2017, Sleep Medicine Reviews
CLINICAL REVIEW,
Incidence of narcolepsy after H1N1 influenza and vaccinations: Systematic review and meta-analysis.
”We searched all articles from PubMed, Web of Science and Scopus, and other relevant sources reporting the incidence and risk of post-vaccine narcolepsy. In our paper, we show that the risk appears to be limited to only one vaccine (Pandemrix®). During the first year after vaccination, the relative risk of narcolepsy was increased 5 to 14-fold in children and adolescents and 2 to 7-fold in adults. The vaccine attributable risk in children and ado- lescents was around 1 per 18,400 vaccine doses.”
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag tänkte vaccin i allmänhet.... Tänkte inte på tillverkareblackarrow skrev:
Så jag gör en politiker pudel...
Jag hade fel men egentligen hade jag inte fel utan jag hade lite mindre rätt
Men jag hade rätt men det vart feltolkat. Man kan tolka det jag sa att det var fel. Men så tolkar inte jag det.
Jag har egentligen bara använt ett annat sätt att uttrycka mig.