BirgitS BirgitS skrev:
Vet du något om hur länge sen som de på IVA vaccinerades?
Utan den informationen går det inte att säga något om vaccinets effektivitet.

Det är väl känt, från fas 3-studien och från hur det har gått i t.ex. Storbritannien, att vaccin aldrig kan skydda alla från att blir sjuka, allvarligt sjuka och avlida. En del har ett immunsystem som inte fungerar normalt och bildar därför inte de nödvändiga antikropparna. Det tar också 3 veckor efter den första vaccineringen innan immunsystemet (för majoriteten med normalt immunsystem) har reagerat tillräckligt bra så att det kan bekämpa viruset i tid och det är också välkänt att bäst skydd har man när det har gått minst en vecka efter dos 2.

Så om du inte vet hur länge sen de vaccinerades, hur många som har blivit allvarligt sjuka, hur många som har utsatts för viruset i den aktuella åldersgruppen osv. går det inte att säga något alls vaccinets skyddseffekt.

Det står att det gäller sen i april. I början av april var det få under 80 år som hade blivit vaccinerade och de som hade blivit det hade blivit det nyligen. Jag skriver "under 80 år" eftersom det är mycket ovanligt att de över 80 år skrivs in på IVA.

När det gäller åldersgruppen 70-79 år kan man se att antalet inskrivningar på IVA har minskat efter vecka 15 medan de har varit fler och ökande för åldersgruppen 60-69 år. Under våg 2 var åldersgruppen 70-79 år den mest inskrivna åldersgruppen på IVA så att det nu i stället är 60-69 år som är den vanligaste gruppen på IVA är ett starkt tecken på att vaccineringarna har haft effekt och skyddat många i gruppen 70-79 från att bli hamna på IVA.

Statistik för inskrivningar på IVA per åldersgrupp finns här: [länk]

Nu är ju inte covid särskilt vanligt på förskolan utan du får ju välja äldre barn.
Sen är det ju välkänt, även bland 70+, att vaccinet inte skyddar alla utan att man får väga risken att träffa andra och bli sjuk mot risken att dö av depression etc. om man inte träffar någon. Många 70+ tycker det är värt väldigt mycket att träffa sina barn och barnbarn.

Det är inte oprövat längre utan ett av de mest välundersökta läkemedel som finns och har funnits. Många hundra miljoner har vaccinerat sig och har haft mer koll på biverkningar och skyddseffekt än med något annat vaccin.

Funkar gör det ju tydligt i de länder som har vaccinerat en majoritet av befolkningen för där går ju smittspridningen ner, antalet inskrivningar på IVA och andra sjukhusavdelningar går ned och antalet avlidna går ned. Även i Sverige så syns det ju tydligt när det gäller antalet som avlider, det finns ingen våg 3 i kurvan över avlidna. Vaccinet har räddat många liv, typ några tusen.

Även 70+ använder vitaminer och dricker öl och det har ju uppenbarligen inte hjälpt alla de som under det dryga året har blivit inlagda på sjukhus och/eller avlidit. Däremot är vitaminanvändning låg bland unga vuxna och de har ju klarat sig bättre. Det är kanske bäst att du slutar med vitaminerna ;)
Hahaha
Du är rätt så kul du.
Ta en öl och må bra.

Har jag kört med länge och missa inte lite vitaminer också för öl ska visst bara ge B-vitamin.
Klart gamlingarna har pussat småbarnen på kinden nu och fått nyladdad corona. Man kan ju undra om de borde ha förmyndare också.

Nej jag bor hellre på hotell än IVA.
Du verkar ju ha gott om tid så varför inte skaffa en riktig bil att putsa på istället för att fördriva dagarna framför burken. Alltså ingen europeisk eller asiatisk smörja utan en riktig bil som går på riktig bensin.

Vitamin D diskussionen är intressant. Man har testat om vitamin D skyddar mot covid-19 med blandat resultat.
För mig känns det halvknasigt att testa om överdosering av ett vitamin botar en sjukdom isf att behandla de som har brist på D-vitamin när man vet att D-vitamin är viktigt för immunförsvaret.

Jag är ett överlevande anekdotiskt bevis för att D-vitamintillskott hjälper mot svår covid-19 :D:rofl:

BirgitS
emmschen skrev:
Men jag ser inget om Pfeizers vaccin? Här står bara AZ för folk över 18, och Moderna.
Moderna tas upp specifikt eftersom det företaget inte tidigare har sålt läkemedel i Sverige och därför inte tidigare har ingått i läkemedelsförsäkringen. Men Pfizer och Astra Zeneca har sen länge sålt läkemedel i Sverige och deras läkemedel har därför sen länge ingått i läkemedelsförsäkringen.

Informationen om AZ och åldersgrupper skrevs det om eftersom det rådde osäkerhet i frågan från allmänheten efter Fohm:s råd om åldersgräns.

Om du skrollar ner på https://lff.se/nyheter/ så hittar du
Försäkringsskydd vid covid-19 vaccination – Uppdatering 2020-12-29
Där det står om Pfizers vaccin.

Här hittar du information om t.ex. ersättningens storlek: https://lff.se/om-du-skadats-av-ett-lakemedel/fragor-och-svar/ Om man får ersättning, vad kan man få och hur mycket?
Vilka skador omfattas av försäkringen?

med fler

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
LeffeA LeffeA skrev:
Hahaha
Du är rätt så kul du.
Ta en öl och må bra.

Har jag kört med länge och missa inte lite vitaminer också för öl ska visst bara ge B-vitamin.
Klart gamlingarna har pussat småbarnen på kinden nu och fått nyladdad corona. Man kan ju undra om de borde ha förmyndare också.

Nej jag bor hellre på hotell än IVA.
Du verkar ju ha gott om tid så varför inte skaffa en riktig bil att putsa på istället för att fördriva dagarna framför burken. Alltså ingen europeisk eller asiatisk smörja utan en riktig bil som går på riktig bensin.
Jag håller mig till vin idag.

Har du ont om argument eftersom du börjar diskutera min person i stället för sakfrågan?
Men annars så var jag borta från datorn och internet stort sett hela eftermiddagen.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
LeffeA LeffeA skrev:
varför inte skaffa en riktig bil att putsa på istället
Tja, varför sitta inne och ”surfa” när man kan stå med bar överkropp och polera bilen — och bilda gratis D-vitamin av solstrålarna? :rofl::rofl:

Nissens Nissens skrev:
Det förändrar väl inte det faktum att en IVA sköterska säger att de får allt yngre patienter med Covid?
Sannolikt kommer det att synas i statistik som inte finns ännu...
Ja eftersom vi har en hejdlös smittspridning så flyter även lågrsikgrupper in på IVA som ännu inte vaccinerats.

Lösningen kunde ha varit munskyddskrav och att inte öppna upp skolorna för tidigt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Över 65 har väl fått AZ vilket bara ger 10 % skydd mot virusvarianter till skillnad mot Pfizer som ger minst 50%.

Britterna har vaccinerat 30 miljoner med AZ. De har problem nu med mutationerna.

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja eftersom vi har en hejdlös smittspridning så flyter även lågrsikgrupper in på IVA som ännu inte vaccinerats.

Lösningen kunde ha varit munskyddskrav och att inte öppna upp skolorna för tidigt.
Ja, munskydd har ju gjort stor skillnad i länder med munskyddstvång... :crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, munskydd har ju gjort stor skillnad i länder med munskyddstvång... :crysmile::crysmile::crysmile:
Ja det har det.

Bara det att du inte förstår att det.

• Gilla
  • Haha
remrag och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det har det.

Bara det att du inte förstår att det.
Eller också tar inte du till dig fakta. Efter många månaders munskyddstvång hade Tjeckien ett tag den värsta smittspridningen i hela Europa...

Det spelar liksom ingen roll att du vill att det skall fungera, det gör det inte ändå.

Även forskarkåren är väldigt splittrad i detta.

Inget får någon att tro att du vet mer än dem...

• Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Över 65 har väl fått AZ vilket bara ger 10 % skydd mot virusvarianter till skillnad mot Pfizer som ger minst 50%.

Britterna har vaccinerat 30 miljoner med AZ. De har problem nu med mutationerna.
Det där var väl lite väl luddigt. Alla covidvirus tillhör en variant. Det var två varianter redan i Kina i början av förra året och många olika varianter som infekterade folk i Europa under förra året.

Redigerat:
BirgitS
Detta är nyhetstråden om nu någon har missat det.

• Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där var väl lite väl luddigt. Alla covidvirus tillhör en variant. Det var två varianter redan i Kina i början av förra året och många som infekterade folk i Europa under förra året.
Ja kanske det.

Virusvarianter av "concern" by WHO.

Nissens Nissens skrev:
Eller också tar inte du till dig fakta. Efter många månaders munskyddstvång hade Tjeckien ett tag den värsta smittspridningen i hela Europa...
...
Den hade varit ännu värre utan krav på munskydd.

Är det svårt att förstå?

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:

Vilken tur att vi inte följde britternas väg med nödgodkännande, för då hade betydligt fler i Sverige varit vaccinerade med Astras vaccin istället för Pfizers.
Jag har dock ett svagt minne att några ville att vi skulle kört enligt den brittiska modellen ...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.