Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, det har förekommit hela tiden att även unga vuxna skrivs in på IVA.
[bild]
[länk]
Även om de inte var lika ofta under fas 2.
Det förändrar väl inte det faktum att en IVA sköterska säger att de får allt yngre patienter med Covid?
Sannolikt kommer det att synas i statistik som inte finns ännu...

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Lögn.

Fel, det är visserligen inte ett vanligt traditionellt vaccin men dess historia går tillbaks till 1990-talet och man har tagit fram några mRNA-vaccin tidigare, t.ex. mot rabies och zirka-virus.

Fel. läkemedelsförsäkringen gäller som vid alla andra läkemedel.

Så hur vet du 1-2 dagar innan sjukdomen bryter ut att du ska stanna hemma för att inte smitta någon?
Även vanliga förkylningar smittar dagen innan man får symtom.

Vaccinera dig för att skydda de som har stor risk att bli sjuka och avlida men vars immunsystem inte fungerar ordentligt så det har inte hjälpt att de har vaccinerat sig. Även om det inte gäller dina föräldrar så gäller det andras föräldrar och det har inget att göra med att de redan är sjukliga.

Vaccinera dig för att skydda de barn som får hyperinflammationen MIS-C och blir liggande i flera veckor på sjukhus och eventuellt avlider.

Som sagt, man är smittsam innan man får symtom och kan alltså smitta andra. Därför vet man inte om andra människor är friska eller smittsamma.

Du verkar ha missat en hel del kunskap om viruset.
Och vissa får aldrig symtom:
https://www.aftonbladet.se/a/OpLb8l

Fairlane
emmschen skrev:
Jag vet inte.. Men det verkar som att Pfizers vaccin inte heller är någon höjdare. De stod för 168 av de 197 misstänkta dödsfallen i Sverige. Det var fram till 5/5. Nu finns statistik till 11/5, och siffran har nu stigit till 180 misstänka dödsfall bara av Pfizers spruta..
Jag fick min första spruta med Pfizers igår. Nu är jag vad jag vet fullt frisk i övrigt, bara lite överviktig. Om jag blir påkörd av bussen imorgon så kommer det vara 181 döda som fått Pfizers? Eller dog jag inte av vaccinet utan av bussen? Du kan inte anta att alla dog av sprutan. De flesta skulle jag tro dog trots sprutan.
Säg att jag hade haft svår leukemi och fått sprutan och sedan avled. Dog jag då pga sprutan eller pga min leukemi? Eller om jag varit 90 år och i så dåligt skick så att risken att avlida i en vanlig förkylning varit rejält hög, dog jag då automatiskt av vaccinet?
Även om vi antar att alla dog av vaccinet, vilket såklart inte är i närheten av korrekt, så har över 3 miljoner medborgare i Sverige nu fått sin första spruta. Om vi sägar att 200 av dessa dött av vaccin så kan du jämföra det med de som dött utan vaccin och se vilket som verkar ha störst risk.

Sen akn du såklart tänka att du inte är i riskgrupp eller riskålder, men då bör du rimligen plocka bort de från de 200 döda också, om jämförelsen ska vara rättvis.

emmschen skrev:
Jag tycker att det är väldigt konstigt (eller egentligen inte) att detta inte äns nämns i förbifarten i våra ”oberoende” skattefinansierade medier.
Bara så du vet så finns det medier som inte är skattefinansierade, men även när du då tittar direkt på läkemedelsverket så är ju det skattefinansierat, så hur man än gör så blir det lite knepigt.

• Gilla
  • Älska
remrag och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Spridningen av covid-19 ökar på Seychellerna, detta trots att mer än 60 procent av invånarna på ögruppen i Indiska oceanen är vaccinerade.
33 procent av dessa (de nya fallen, min anm.) ska ha varit fullt vaccinerade.
Däremot kan det ses som en påminnelse om att även länder som ligger långt fram i vaccineringen av sina invånare inte kan slappna av helt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 09.58

BirgitS
Enligt Akademiska sjukhuset i Uppsala
– Av dem som är över 65 och som läggs in nu är det en majoritet som fått sin första dos vaccin, dock inte alla, säger avdelningsöverläkaren Magnus von Seth.
Att bara ha fått en dos ger inte fullt skydd, och därför är Magnus von Seth inte heller överraskad.
TT via t.ex. https://www.sydsvenskan.se/2021-05-15/flera-vaccinerade-pa-iva-i-uppsala

Staffans2000
emmschen skrev:
Jag vet inte.. Men det verkar som att Pfizers vaccin inte heller är någon höjdare. De stod för 168 av de 197 misstänkta dödsfallen i Sverige. Det var fram till 5/5. Nu finns statistik till 11/5, och siffran har nu stigit till 180 misstänka dödsfall bara av Pfizers spruta..

[länk]

Totalt på alla fabrikat har vi nu (t.o.m. 11/5) 214 misstänkta dödsfall. Det är alltså 17 nya registrerade dödsfall på 6 dagar.

Jag tycker att det är väldigt konstigt (eller egentligen inte) att detta inte äns nämns i förbifarten i våra ”oberoende” skattefinansierade medier.
Hejsan!

Nu har du stuckit in hela ändan i getingboet. Så räkna med att den kommer att bli svullen. För här anfalls alla som inte dyrkar den goda och felfria staten av de små getingarna, ledda av sin drottning:D. Tvivlare, är missledda konspirationsteoretiker och så är det med det.

Att USA har skjutit upp vaccingodkännandet till 2024 är inget man bryr sig om. inte heller Narkolepsibarnen, Att de utlovade pengarna, i stort sett, aldrig betalades ut, var ju för väl, eftersom man "turligt" nog, i efterhand kom på att de ändå skulle blivit sjuka, även utan vaccin!
Sedan har vi munskydden. Att ett filter bromsar upp luftströmmen samt filtrerar bort en del av patiklarna, är vida känt. Men si, icke, när det gäller Coronan.

Att kommando BirgitS;), skriver inlägg som skulsprutor, gör det till ett heltidsjobb att bara hänga med i kompotten av sanningar, halvsanningar och rena önskedrömmar.

Belgien. Att detta lilla överbefolkade land med körsbärsöl och diskopunkare, skulle bli vår räddning, trodde väl ingen före Coronan. Men tack vare den store, gode och käre ledaren Tegnells klarsynthet, vet vi nu 4 saker:

1. Belgien, är det nya Sverige.
2. Svikarländerna Norge, Finland, Island och även Danmark, är numera "non grata".
3. Till skillnad från våra fd. nordiska grannar, är Belgarna av tradition, en nation av hängivna vintersportare, som så fort möjligheten ges, går man ur huse, med destination alperna. Därav har de likt oss, många Coronadöda.
4. Norge kommer att komma ikapp Sveriges dödstal (tiden lider, så de får verkligen lägga in ett extra kol).

Ja. Det var en kort sammanfattning av tiotusentals sidor av upprepningar.

Staffans "korrekturläsare"

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk] kl. 09.58
Intressant experiment. De öppna upp för turister med 60% av befolkningen vaccinerad.
Hur stor andel är vaccinerade bland de som jobbar i turistindustrin?
För drygt en månad sedan öppnade det turismberoende landet sina gränser för resenärer som kan visa negativt coronatest, Sedan dess har antalet nya fall fördubblats och 32 personer har avlidit i samband med covid-19-sjukdom.
Öriket har 97000 invånare (2019)

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hejsan!

Nu har du stuckit in hela ändan i getingboet. Så räkna med att den kommer att bli svullen. För här anfalls alla som inte dyrkar den goda och felfria staten av de små getingarna, ledda av sin drottning:D. Tvivlare, är missledda konspirationsteoretiker och så är det med det.

Att USA har skjutit upp vaccingodkännandet till 2024 är inget man bryr sig om. inte heller Narkolepsibarnen, Att de utlovade pengarna, i stort sett, aldrig betalades ut, var ju för väl, eftersom man "turligt" nog, i efterhand kom på att de ändå skulle blivit sjuka, även utan vaccin!
Sedan har vi munskydden. Att ett filter bromsar upp luftströmmen samt filtrerar bort en del av patiklarna, är vida känt. Men si, icke, när det gäller Coronan.

Att kommando BirgitS;), skriver inlägg som skulsprutor, gör det till ett heltidsjobb att bara hänga med i kompotten av sanningar, halvsanningar och rena önskedrömmar.

Belgien. Att detta lilla överbefolkade land med körsbärsöl och diskopunkare, skulle bli vår räddning, trodde väl ingen före Coronan. Men tack vare den store, gode och käre ledaren Tegnells klarsynthet, vet vi nu 4 saker:

1. Belgien, är det nya Sverie.
2. Svikarländerna Norge, Finland, Island och även Danmark, är numera "non grata".
3. Till skillnad från våra fd. nordiska grannar, är Belgarna av tradition, en nation av hängivna vintersportare, som så fort möjligheten ges, går man ur huse, med destination alperna. Därav har de likt oss, många Coronadöda.
4. Norge kommer att komma ikapp Sveriges dödstal (tiden lider, så de får verkligen lägga in ett extra kol).

Hahaha, vilken rappakalja :crysmile:. Tur att vi som varit medlemmar ett tag vet att du är en hejare på att skriva kåserier :love:

Edit: tagit bort dubbelcitering

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
remrag och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hahaha, vilken rappakalja :crysmile:. Tur att vi som varit medlemmar ett tag vet att du är en hejare på att skriva kåserier :love:
Kåseri? Nja. Men rappakalja? Knappast. Du tillhör Kommando BirgitS. Så din reaktion av reflexmessig förnekelse, är naturlig. Skydda gruppen till varje pris:D.

StaffanS

• Älska
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
Kåseri? Nja. Men rappakalja? Knappast. Du tillhör Kommando BirgitS. Så din reaktion av reflexmessig förnekelse, är naturlig. Skydda gruppen till varje pris:D.

StaffanS
Haha, återigen, rappakalja

T
Tvivlare, är missledda konspirationsteoretiker och så är det med det.
Inte riktigt. Skillnaden brukar vara att konspirationsteoretiker ser konspirationer överallt och tvivlar på det mesta. Särskilt misstänksamma brukar de vara mot andra som inte "vaknat" och ser vad de ser.

Här har du f ö lite statistik vad gäller skidåkning. Tyvärr framgår det inte vilka som gärna åker till alperna och vilka som hellre åker på hemmaplan: https://www.statista.com/statistics/801047/europe-share-of-population-skiing-by-country/

P
Hejsan!

Haha! Tack att du livar upp lite här!
Jo, men jag kunde bara inte låta bli. Jag tycker att det är så konstigt att så många inte vill se utanför sin egen lilla bubbla/land/massmedia/o.s.v. Och att så få ifrågasätter vad som rapporteras och framförallt vad som inte blir rapporterat.

Detta betyder högst troligt att jag nu klassas som högerextremist/foliehatt/konspirationsteoretiker enligt majoriteten även i byggahusforumet :-) Trots att man hänvisar till helt öppna och tillgängliga källor där man själv kan kontrollera det som sägs, så pekar folk ändå finger och gapar ”Foliehatt”. SCB, Läkemedelsverket, intensivvårdsregistret, FDA, Pfeizers egna testdata o.s.v.

Alla får såklart tycka som de vill.
Men jag vill gärna uppmana till lite egen efterforskning innan man avfärdar ALLA foliehattar. Många av oss är helt vanliga människor, och inte alls så galna som många tror ;-)

• Gilla
  • Haha
remrag och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Hejsan!

Jag håller inte med om alla delar i inlägget, men så här tänker jag om att dels vara skeptisk till vaccinet (förenklat, det finns som bekant flera, men det påverkar inte argumentationen), dels framföra sin skeptism.

Först och främst förstår jag att man är skeptisk mot vaccinationen av olika anledningar, varav vaccinationerna mot svininfluensan kan vara en del i det hela och hastigheten med vilka de tagits fram är en annan. När man började prata om att det skulle komma vaccin i september 2020 var jag dels skeptiskt till att det skulle vara korrekt, dels till att ta ett sådant om det mot all förmodan dök upp då. Jag hade nog inte tagit där och då. Andra gör en annan bedömning och ställer till och med upp och är med i fas-1, fas-2 och fas-3-tester. Det är tacksamt att folk är beredda att vara med på sådana saker, men själv avstår jag om jag inte ser att jag nog garanterat kommer dö eller skadas allvarligt annars, dvs är man desperat så kan man prova.

Nu känner jag själv mig trygg för egen del att ta vaccinet då tillräckligt många före mig provat och jag väger det mot de risker jag ser med att bli sjuk utan vaccin, kombinerat med de möjligheter jag ser öppnar upp sig med att träffa andra igen om jag är vaccinerad. Mina barn som har mycket längre kvar av sina liv är jag inte lika trygg att de ska få vaccin än eftersom jag inte anser att det finns tillräckligt med tester och jag är inte intresserad att låta mina barn vara försökskaniner. Dvs var man ligger på skalan varierar från person till person, så jag har förståelse för att andra inte är på samma plats som jag. Vissa är tryggare, andra otryggare.

Det jag däremot alltid tycker man ska göra, oavsett egen känsla, är att jämföra så korrekt som möjligt. Har man en uppgift om att 200 personer som tagit vaccin har avlidit som bör man dels ta hänsyn till av hur många, tidigare hälsostatus på personerna och dels om de dött av vaccinet eller något annat.
Dvs, 200 av 200 är betydligt värre än 200 av 3 miljoner.
Om det var 100 fullt friska med toppenhälsa som avlidit efter de fått vaccin så skulle jag tycka det var värre än om det var 200 personer med riktigt risig hälsa. Personer som uppenbart dött av annat ska inte räknas med i statistiken.

Utifrån det så tycker jag det är rimligt att ifrågasätter när någon kommer in och säger att 200 personer dött av vaccinet.

• Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag blir påkörd av bussen imorgon så kommer det vara 181 döda som fått Pfizers? Eller dog jag inte av vaccinet utan av bussen? Du kan inte anta att alla dog av sprutan. De flesta skulle jag tro dog trots sprutan.
Intressant att du nämner just det exemplet. Om du kollar vad som står längst ner i coronadödfallsstatistiken, de siffrorna som media rapporterar.. Där står följande:
  • Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet.
  • Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller har enligt folkbokföringen avlidit inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken varit icke-covid relaterat och då tas dödsfallet bort ur statistiken.

• Jag vet inte vad du menar att jag har påstått? Jag berättar bara vad jag har läst, och delade en länk där man själv kan läsa och bilda sig en egen uppfattning? Jag skrev ju också att det här är rapporterade MISSTÄNKTA biverkningar? Så jag förstår inte riktigt vad det är du argumenterar för eller emot?

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
T
emmschen skrev:
Jag vet inte vad du menar att jag har påstått? Jag berättar bara vad jag har läst, och delade en länk där man själv kan läsa och bilda sig en egen uppfattning? Jag skrev ju också att det här är rapporterade MISSTÄNKTA biverkningar? Så jag förstår inte riktigt vad det är du argumenterar för eller emot?
Om man skriver "Nu finns statistik till 11/5, och siffran har nu stigit till 180 misstänka dödsfall bara av Pfizers spruta." berättar man inte bara vad man läst utan då har man nog lagt till en och annan egen tolkning och värdering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.