Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Den där @Ulltand genen har ju alla folkslag i Afrika, och folk från de grupperna som flyttat till Sverige tillhör de som drabbats hårdast av Covid, lämnade de kvar genen i Afrika när de flyttade hit månntro? Eller hoppade de över till Ulltanden?
D:vitaminen.
 
Vaccinerade sprider coronavirus på äldreboende i Piteå, SVT
De flesta har fått åtminstone första vaccinsprutan.
– Vi ser att man blir smittad och sprider smitta trots att man fått den första sprutan och det gått det antal veckor som krävs för att man ska kunna få sin andra spruta, säger Magdalena Jonsson, avdelningschef för särskilt boende i Piteå kommun.
Så kan vi börja leva som vanligt efter att ha fått vaccinet eller hur länge behöver restriktioner finnas kvar?
Frågan om man kan sprida smitta om man är vaccinerad tycks ha fått sitt svar.
Det blir iaf inte flockimmunitet efter en spruta.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
D:vitaminen.
Se inlägg #6916
Among the 372,000 UK participants, researchers found that women taking probiotics, omega-3 fatty acids, multivitamins or vitamin D had a lower risk of being infected with the virus that causes Covid-19 – with the effects ranging from 9% to 14% lower risk among those who took supplements.
The observation was not seen in men.
Alltså endast kring 10 % minskning för de som åt extra D-vitamin och endast för kvinnor.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Så kan vi börja leva som vanligt efter att ha fått vaccinet eller hur länge behöver restriktioner finnas kvar?
Nej, det är ju klart att vi inte kan utan smittspridningen måste ner först. Det är ju bara att se på Israel och Storbritannien, där finns fortfarande smittspridning och restriktioner trots att de har vaccinerat så många. Det är ju därför som det inte finns några generella undantag i de svenska rekommendationerna etc. för vaccinerade. De enda undantagen är för de äldsta och det är för att de inte ska må alltför psykiskt dåligt.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Den där @Ulltand genen har ju alla folkslag i Afrika, och folk från de grupperna som flyttat till Sverige tillhör de som drabbats hårdast av Covid, lämnade de kvar genen i Afrika när de flyttade hit månntro? Eller hoppade de över till Ulltanden?

Det man vet är att AG kombinationen ger skyddet. AA är dock vanligast i Europa och är referensen (ingen skydd)

GG är mycket vanlig i Afrika och det är inte undersökt om den ger ett skydd eller inte.

Nu när jag hjälper upp dina kunskaper i genetik kanske du kan sluta vara sarkastisk?
 
För en månad sedan.

Gymnasieelever får återvända till skolan
Spridningen av coronaviruset Publicerad 25 mar 2021 kl 09.05

Gymnasieeleverna kan återvända till klassrummen efter påsk – de nationella rekommendationen om distansundervisning slopas.
– Ingen ska tolka det som att vi blåser att faran är över, säger utbildningsminister Anna Ekström på en pressträff.
Lärarfacket kritiserar nu regeringens besked: ”riskerar att göra elever och lärare sjuka”.
Samtidigt signalerar flera kommuner och regioner att de kommer fortsätta bedriva delar av gymnasieundervisningen på distans.


NU


Under fredagen släppte Folkhälsomyndigheten sin veckorapport där det framkommer att smittfallen bland barn ökade kraftigt under förra veckan.
Barn och unga upp till 19 år stod för 21 procent av landets smittfall under förra veckan.
Smittan ökar allra mest bland 18- och 19-åringar.

Antalet Iva-patienter fortsätter öka över landet
Samtidigt fortsätter antalet patienter som vårdas på Iva att öka över landet och befann sig under vecka 15 på högstanotering för året.
De senaste tre veckorna har antalet Iva-patienter legat på en liknande nivå som i slutet av december förra året, enligt Folkhälsomyndigheten.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
För en månad sedan.

Gymnasieelever får återvända till skolan
Spridningen av coronaviruset Publicerad 25 mar 2021 kl 09.05

Gymnasieeleverna kan återvända till klassrummen efter påsk – de nationella rekommendationen om distansundervisning slopas.
– Ingen ska tolka det som att vi blåser att faran är över, säger utbildningsminister Anna Ekström på en pressträff.
Lärarfacket kritiserar nu regeringens besked: ”riskerar att göra elever och lärare sjuka”.
Samtidigt signalerar flera kommuner och regioner att de kommer fortsätta bedriva delar av gymnasieundervisningen på distans.


NU


Under fredagen släppte Folkhälsomyndigheten sin veckorapport där det framkommer att smittfallen bland barn ökade kraftigt under förra veckan.
Barn och unga upp till 19 år stod för 21 procent av landets smittfall under förra veckan.
Smittan ökar allra mest bland 18- och 19-åringar.

Antalet Iva-patienter fortsätter öka över landet
Samtidigt fortsätter antalet patienter som vårdas på Iva att öka över landet och befann sig under vecka 15 på högstanotering för året.
De senaste tre veckorna har antalet Iva-patienter legat på en liknande nivå som i slutet av december förra året, enligt Folkhälsomyndigheten.
Tycker du att man ska stänga sjukvården i förebyggande syfte också?
Det är ju bara någon vecka sen det rapporterades om att en mammografiavdelning fick stänga därför att hälften av personalen var sjuka.

Eller menar du att det inte har någon betydelse att ändå fler gymnasieelever går ut med ofullständiga betyg eller att de andra negativa resultaten som kom fram i enkätundersökningen bland skolkuratorerna (denna eller förra veckan) ökar?

Tillägg:
Sen är det ju faktafel i det du skriver eftersom antalet IVA-patienter minskar, igår var det 398 st och den för 3 dagar sen var det 409. Antalet som läggs in på IVA per dag har minskat sen den 8 april då 42 las in till 24 för 2 dagar sen.
Nya unika coronapatienter på IVA till vänster (överst) och beläggning till höger (underst):
Diagram som visar trenden av nya IVA-patienter med blå staplar och lila linje, med markering den 8 april på 42 patienter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över IVA-patienter med COVID-19, visar minskade antal patienter över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
M
Som sagt det går inte att se någon extra stor dödlighet pga. vårdskulden och vad folk dör av vet vi utan en noggrannare undersökning av dödsfallsintyg och jämförelse med tidigare år. Sen kan du hålla på och gissa men det blir ingen sanning för det.
Jag börjar med ditt stansdarsavslut "gissa" Behöver jag publicera länken till forskningen igen?

Den har ingen med gissningar att göra. Man har mätt upp att risken för avlida av något annat efter en covid19 infektion är 60 % större i referensgruppen. Håller du med om dessa fakta?

Sedan till din tes."Det verkar inte stämma för vi har en underdödlighet i vecka X"

Här är ett feltänk. Det visst stämma trots en underdödlighet. Det berör på att 60 % större risk att avlida i gruppen inte överstiger effekten av att medelåldern skunkit pga många dödsfall i covid bland äldre:
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag börjar med ditt stansdarsavslut "gissa" Behöver jag publicera länken till forskningen igen?

Den har ingen med gissningar att göra. Man har mätt upp att risken för avlida av något annat efter en covid19 infektion är 60 % större i referensgruppen. Håller du med om dessa fakta?

Sedan till din tes."Det verkar inte stämma för vi har en underdödlighet i vecka X"

Här är ett feltänk. Det visst stämma trots en underdödlighet. Det berör på att 60 % större risk att avlida i gruppen inte överstiger effekten av att medelåldern skunkit pga många dödsfall i covid bland äldre:
Ja du, att en studie i ett land kommer fram till något behöver inte betyda att det är en sanning vare sig i det landet eller i något annat land. Verkligheten trumfar alltid begränsade studier för att inte tala om modeller.

Ulltand Ulltand skrev:
Det berör på att 60 % större risk att avlida i gruppen inte överstiger effekten av att medelåldern skunkit pga många dödsfall i covid bland äldre:
Obegriplig mening. Menar du att risken för att avlida skiljer väldigt mycket (mer än 60 % ?) mellan de som är 82 år gamla och de som är 83 år gamla (eller vilka nu den exakta medelåldern var förra året och året innan)?
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Obegriplig mening. Menar du att risken för att avlida skiljer väldigt mycket (mer än 60 % ?) mellan de som är 82 år gamla och de som är 83 år gamla (eller vilka nu den exakta medelåldern var förra året och året innan)?
Jag försöker förklara så här istället.

I gruppen som har haft covid och har en ökad totalrisk för att avlida (alla skäl med 60%) är kanske medelåldern 30 år. Väldigt få 30-åringa avlider dock ( och flertalet har inte ens haft corona) vilket innebär att en ökning på 60% ger ett relativt litet antal personer. Men i den här gruppen har vi nu en liten överdödlighet.

Men

Eftersom det gått bort så många äldre +80 år har medelåldern minskat och i den här gruppen har vi nu en kraftig underdödlighet,.

Underdödligheten är större i gruppen äldre än överdödligheten i gruppen yngre.

Som resultat får man då en underdödlighet.

Kan vara bra att hålla i minnet att även om en underdödlighet låter bra så är det bara ett kvitto på att vi haft en överdödlighet är förlorade levnadsår totalt sett.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I gruppen som har haft covid och har en ökad totalrisk för att avlida (alla skäl med 60) är kanske medelåldern 30 år. Väldigt få 30-åringa avlider dock vilket innebär att en ökning på 60% ger ett relativt litet antal personer. Men i den här gruppen har vi nu en liten överdödlighet.
Det är vad studien kom fram till och vad du tror stämmer om jag förstår dig rätt. Menar du att riskökningen att avlida framöver är mycket större för de yngre än för de äldre?
Det är ju väldigt många på äldreboendena som har haft covid och överlevt (mer än hälften av de bekräftade fallen där väl). Borde då inte deras extra risk för att dö synas i statistiken eftersom de är i en ålder där risken att avlida är stor, särskilt bland de skröpliga, och då borde 60 % ökning bli rätt dramatisk?

Ulltand Ulltand skrev:
Det berör på att 60 % större risk att avlida i gruppen inte överstiger effekten av att medelåldern skunkit pga många dödsfall i covid bland äldre:
Medelåldern sjönk med ett halvår eller var det ett år?
Tror du verkligen att risken att dö skiljer sig mycket åt beroende på om man är 82 eller 83 år (eller vilka nu den exakta medelåldern var förra året och året innan) särskilt om man redan är skröplig?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag försöker förklara så här istället.

I gruppen som har haft covid och har en ökad totalrisk för att avlida (alla skäl med 60%) är kanske medelåldern 30 år. Väldigt få 30-åringa avlider dock ( och flertalet har inte ens haft corona) vilket innebär att en ökning på 60% ger ett relativt litet antal personer. Men i den här gruppen har vi nu en liten överdödlighet.

Men

Eftersom det gått bort så många äldre +80 år har medelåldern minskat och i den här gruppen har vi nu en kraftig underdödlighet,.

Underdödligheten är större i gruppen äldre än överdödligheten i gruppen yngre.

Som resultat får man då en underdödlighet.

Kan vara bra att hålla i minnet att även om en underdödlighet låter bra så är det bara ett kvitto på att vi haft en överdödlighet är förlorade levnadsår totalt sett.
Den där studien som du tar data om dödligheten efter covid19 kommer ju från vha-patienter..

Många av dessa bör rimligtvis ha utsatts för betydligt värre skador/påfrestningar än majoriteten av den "vanliga" befolkningen och kanske inte kan ses som något generellt riktmärke?

Dessutom är medelåldern för veteraner i USA 58 år..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kan vara bra att hålla i minnet att även om en underdödlighet låter bra så är det bara ett kvitto på att vi haft en överdödlighet är förlorade levnadsår totalt sett.
Nja, underdödlighet förekommer ju lite då och då utan att det har varit en överdödlighet innan utan tvärtom kan också inträffa. Om sommaren är sval så att färre gamla dör (de brukar ju tyvärr ha en överdödlighet under värmeböljor) så är det väl större risk att ett större antal avlider i influensa och vinterkräksjuka till vintern.

Men för övrigt är det ju bra att veta att det faktiskt är en underdödlighet nu som många har ansett skulle komma. Så jag vet inte varför du håller på och protesterar mot att jag tar upp det.
 
Violina Violina skrev:
Den där studien som du tar data om dödligheten efter covid19 kommer ju från vha-patienter..

Många av dessa bör rimligtvis ha utsatts för betydligt värre skador/påfrestningar än majoriteten av den "vanliga" befolkningen och kanske inte kan ses som något generellt riktmärke?

Dessutom är medelåldern för veteraner i USA 58 år..
Nope Men man har studerat den gruppen också. Se nedan


""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the f ollowing six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients.

Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nope Men man har studerat den gruppen också. Se nedan


""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the f ollowing six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients.

Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.
Läser du inte artiklarna du själv länkar till?

En liten bit längre ner skriver de ju att det är just vha-patienter studien innefattar..
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.