BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det gör det. Men det kräver att det är en helt unik biverkning/dödsorsak som inte är registrerad. För så fort det finns en till, faller hela kontrollmöjligheten.

Staffans
Sen får du inte glömma alla sociala medier och annan informationsspridning. Om folk hittar 5 andra som har rapporterat in samma biverkan så kan inte Läkemedelsverket komma undan om det bara står 1 eller 2 i statistiken. Du ser att det inte är så lätt för en myndighet att mörka.

Sen måste ju alla motsv. myndigheter i andra länder mörka på samma sätt för det kommer ju att väcka uppmärksamhet om Sverige rapporterar in att en viss biverkan bara drabbar 1 på 1 miljon medan Tyskland rapporterar in 10 på 1 miljon och då kommer ju forskare att dyka ner och börja undersöka hur det kommer sig.

Det blir lätt en ohållbar situation.
 
Det var det där med försiktighetsprincipen igen då. Markant förhöjd dödlighet och svår sjukdom efter Covid19 infektion. Det verkliga dödstalen kommer därför att stiga och då speciellt i länder med hög smitta.

""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the f ollowing six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients. Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.

"These later deaths due to long-term complications of the infection are not necessarily recorded as deaths due to COVID-19," Al-Aly said. "As far as total pandemic death toll, these numbers suggest that the deaths we're counting due to the immediate viral infection are only the tip of the iceberg."

https://medicine.wustl.edu/news/among-covid-19-survivors-an-increased-risk-of-death-serious-illness/
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det var det där med försiktighetsprincipen igen då. Markant förhöjd dödlighet och svår sjukdom efter Covid19 infektion. Det verkliga dödstalen kommer därför att stiga och då speciellt i länder med hög smitta.

""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the f ollowing six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients. Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.

"These later deaths due to long-term complications of the infection are not necessarily recorded as deaths due to COVID-19," Al-Aly said. "As far as total pandemic death toll, these numbers suggest that the deaths we're counting due to the immediate viral infection are only the tip of the iceberg."

[länk]
Finns det någon korrelation till ålder i den studien? Jag menar, om det är en gammal och skör person som överlevt sin Covid-19-infektion och fått försvagad lungfunktion efter det, kan ju minsta förkylning sedan kanske putta dem över kanten.
 
  • Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det var det där med försiktighetsprincipen igen då. Markant förhöjd dödlighet och svår sjukdom efter Covid19 infektion. Det verkliga dödstalen kommer därför att stiga och då speciellt i länder med hög smitta.

""The investigators showed that, after surviving the initial infection (beyond the first 30 days of illness), COVID-19 survivors had an almost 60% increased risk of death over the f ollowing six months compared with the general population. At the six-month mark, excess deaths among all COVID-19 survivors were estimated at eight people per 1,000 patients. Among patients who were ill enough to be hospitalized with COVID-19 and who survived beyond the first 30 days of illness, there were 29 excess deaths per 1,000 patients over the following six months.

"These later deaths due to long-term complications of the infection are not necessarily recorded as deaths due to COVID-19," Al-Aly said. "As far as total pandemic death toll, these numbers suggest that the deaths we're counting due to the immediate viral infection are only the tip of the iceberg."

[länk]
Inte något man just kan se i svensk statistik eftersom färre än normalt har dött av annat än covid sen ungefär vecka 40.

Försiktighetsprincipen ska du kanske vara lite försiktig att hänvisa till eftersom det var den som Danmark och/eller Norge hänvisade till när de stoppade AZ-vaccinet. Anser du att Sverige ska stoppa vaccinet helt också med hänvisning till försiktighetsprincipen?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum
Vilken möjlighet.
Skänk allt AZ till fattiga länder. Jag tror de tar emot det gladeligen när gnälliga svenskar inte vill ha.

Passa även på att stäng av fri sjukvård för alla vaccinvägrare tycker jag.

Flera doser av AstraZeneca COVID-19-vaccin i sprutor och en flaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fortsatt underdödlighet i Sverige sen vecka 5:

[bild]
[bild]

[länk]
Förtydliga för mig; Underdödligheten vi ser nu beror på att det dör mycket färre än normalt i ANDRA saker, eller hur?
 
optimum optimum skrev:
Vilken möjlighet.
Skänk allt AZ till fattiga länder. Jag tror de tar emot det gladeligen när gnälliga svenskar inte vill ha.

Passa även på att stäng av fri sjukvård för alla vaccinvägrare tycker jag.

[bild]
Det skulle räcka långt att ge AZ-vaccinet till privata vaccinationskliniker så vem som helst kan gå dit och få, oavsett var man befinner sig i prioriteringslistan. Så jag slipper vänta till september, menar jag...
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Förtydliga för mig; Underdödligheten vi ser nu beror på att det dör mycket färre än normalt i ANDRA saker, eller hur?
Ja troligen håller sig folk till mindre riskfyllda saker.

Men tjafset om underdödlighet används oftast av de som vägrar inse att detta är en allvarlig pandemi som folk dör av.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Det skulle räcka långt att ge AZ-vaccinet till privata vaccinationskliniker så vem som helst kan gå dit och få, oavsett var man befinner sig i prioriteringslistan. Så jag slipper vänta till september, menar jag...
Mycket bra förslag. Troligen skulle det bli fullt direkt.
 
optimum optimum skrev:
Ja troligen håller sig folk till mindre riskfyllda saker.
Nu tror jag inte det främst är dödsfall pga olyckor som minskat rejält. Snarare då dödsfall i vanliga influensor och liknande smittsamma sjukdomar - liksom en inte försumbar del äldre som normalt sett skulle dö nu av hjärt/kärlsjukdomar eller liknande, men som redan dött för några månader sedan pga Covid-19.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Nu tror jag inte det främst är dödsfall pga olyckor som minskat rejält. Snarare då dödsfall i vanliga influensor och liknande smittsamma sjukdomar - liksom en inte försumbar del äldre som normalt sett skulle dö nu av hjärt/kärlsjukdomar eller liknande, men som redan dött för några månader sedan pga Covid-19.
Nja, folk som jobbar hemma drabbas mindre av trafikolyckor. Vi reser mindre. Gamla träffar inte barnbarn och åker på förkylningar som ger lunginflammation. Inga olyckor med svenskar i Thailand osv.

OBS, mina gissningar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Förtydliga för mig; Underdödligheten vi ser nu beror på att det dör mycket färre än normalt i ANDRA saker, eller hur?
Ja, så bör det ju vara eftersom folk avlider i covid men summan av alla som dör en viss vecka är lägre än normalt.

Dödsfallen i influensa lär ju t.ex. vara nära 0 i stället för flera hundra under hela influensasäsongen, avsevärt färre fall av vinterkräksjuka borde också ge färre avlidna men jag har inte sett någon uppgift på hur många som avlider av det varje år.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Men tjafset om underdödlighet används oftast av de som vägrar inse att detta är en allvarlig pandemi som folk dör av.
Om det är vad du tror så har du inte begripit.
Man kan ju inte hitta på att pandemin är dödligare än vad den är.
Det är relativt få som dör av viruset helt enkelt, och många var sköra redan. Det farliga är att vårdapparaten riskerar att överbelastas.

Överdödligen är som ett svårare influensaår. Det är fakta. Stämmer inte det med din verklighetsuppfattning så får du antingen ändra verkligheten eller din uppfattning... jag rekommenderar det senare...
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nja, folk som jobbar hemma drabbas mindre av trafikolyckor. Vi reser mindre. Gamla träffar inte barnbarn och åker på förkylningar som ger lunginflammation. Inga olyckor med svenskar i Thailand osv.

OBS, mina gissningar.
Med tanke på att ett par hundra dör i trafiken varje år, i Thailand är det knappast många svenskar som dör heller. Nä, du måste någon gång inse att många av de som gått bort under året hade gått bort inom en snar framtid ändå. Så enkel kan verkligheten vara ibland.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.