1 016 560 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja de som ligger på IVA med Covid ligger där för det är så sköna sängar eller?Nissens skrev:
Om det är vad du tror så har du inte begripit.
Man kan ju inte hitta på att pandemin är dödligare än vad den är.
Det är relativt få som dör av viruset helt enkelt, och många var sköra redan. Det farliga är att vårdapparaten riskerar att överbelastas.
Överdödligen är som ett svårare influensaår. Det är fakta. Stämmer inte det med din verklighetsuppfattning så får du antingen ändra verkligheten eller din uppfattning... jag rekommenderar det senare...
Flertalet av dem hade inte dött än på rätt så länge.
Hade min far levat och varit 70+ hade han inte överlevt covid. Nu blev han 90+ och gick bort för några år sedan.
Nu när pandemin har visat att det går alldeles utmärkt att leva utan att åka till Thailand i tid och otid vore det ju bra om man förbjöd det helt och hållet och därmed räddade ett hundratal liv per år framöver.Nissens skrev:
Nej, men tack vare IVA är dödligheten inte större än vad den är.optimum skrev:
Överdödligheten med efterföljande underdödlighet talar sitt tydliga språk. Och dina gissningar förklarar inte det...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Flertalet på IVA dör inte så det kommer fortsätta vara så att flertalet av dem inte dör på rätt så länge. I den stora IVA-gruppen 60-79 år så överlever 71 % och naturligtvis ändå fler bland de som är yngre (ung. 90 %).optimum skrev:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
När det gäller hur det skulle ha gått för din far kan du inte veta, han kanske har den där genen som Ulltand har och som han anser skyddar nära på 100 %. Inte ens bland de skröpliga på äldreboendena är en covid-diagnos en dödsdom eftersom en majoritet klarar sig där också.
Redigerat:
Jag arbetar tidvis i Thailand. Det finns enkla regler att förbättra oddsen i trafiken i det landet. Åk aldrig MC, och ta taxi istället för Tuk-tuk. En förkrossande majoritet av de som dör i trafiken gör det på dessa fordon. Det är bättre än förbud. Men ingen tvingar dig att åka dit igen, så du är safe ändå!T tanaris skrev:
Jag misstänker också att många slängs på Coronakontot, även om man dog av annat, det där kommer nog aldrig redas ut gissar jag.B b8q skrev:Nu tror jag inte det främst är dödsfall pga olyckor som minskat rejält. Snarare då dödsfall i vanliga influensor och liknande smittsamma sjukdomar - liksom en inte försumbar del äldre som normalt sett skulle dö nu av hjärt/kärlsjukdomar eller liknande, men som redan dött för några månader sedan pga Covid-19.
Jag har sagt det innan, men min erfarenhet är att ni har fel. Mina erfarenheter är från sjukhus, och det är möjligt att det stämmer bättre angående äldreboenden men har svårt att tänka mig att det skulle vara så extremt annorlunda där. Sen huruvida majoriteten skulle dött ändå samma år är en fråga. Det kan nog stämma för de som bott på äldreboende, men även därifrån träffar man en del med demens som i övrigt inte är så sjuka som utan tvekan avlider i covid19.D djac skrev:
Underdödligheten beror på att medelåldern har sjunkigt då så pass många äldre gått bort i förtid.BirgitS skrev:
En underdödlighet kan aldrig kompensera en överdödlighet.
Det finns också en dold dödlighet pga vårdskuld och att ökad risk att avlida efter en covidinfektion som vi inte vet vidden av ännu
Det enda rätta är att räkna förlorade levnadsår pga covid19 och idag har vi X. I morgon har vi X+Y
Y kommer aldrig att rapporteras av tex FHM men annan forskning kommer att ge svar för den som vill veta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Min erfarenhet är att jag inte förstår dina förklaringar, tyvärr. Precis som du inte verkar förstå när jag försöker förklara något.Ulltand skrev:
"Underdödligheten beror på att medelåldern har sjunkigt då så pass många äldre gått bort i förtid."
Medelåldern gick väl ner med ungefär ett halvår och vad underdödligheten beror på kan man inte veta utan en noggrannare undersökning av dödsfallsintyg och jämförelse med tidigare år. Medelåldern blev väl ungefär som den var år 2017 eller något sånt.
"En underdödlighet kan aldrig kompensera en överdödlighet."
Ingen som har påstått det heller så känns som en väldigt onödig kommentar och särskilt med fetstil.
"Det finns också en dold dödlighet pga vårdskuld och att ökad risk att avlida efter en covidinfektion som vi inte vet vidden av ännu"
Som sagt det går inte att se någon extra stor dödlighet pga. vårdskulden och vad folk dör av vet vi utan en noggrannare undersökning av dödsfallsintyg och jämförelse med tidigare år. Sen kan du hålla på och gissa men det blir ingen sanning för det.
"Det enda rätta är att räkna förlorade levnadsår pga covid19 och idag har vi X. I morgon har vi X+Y"
Jaha, betyder ju ingenting. Det är ju din privata åsikt vad som är det rätta att räkna och ingen allmän åsikt.
"Y kommer aldrig att rapporteras av tex FHM men annan forskning kommer att ge svar för den som vill veta."
Menar du att framtida forskning kommer att räkna ut exakt hur många levnadsår som förlorades just detta dygn?
Det tror jag knappast.
Det är inte alltid det blir riktigt rätt när människor försöker vara kreativa och tänka själva.
Chile Vets Fined For Giving Dog Vaccines Against COVID-19
Chile Vets Fined For Giving Dog Vaccines Against COVID-19
Som om vi inte hade nog med varianter av viruset att oroa oss för. Först dubbelmutationen B.1.617. Nu kom även trippel-mutationen B.1.618 i Indien.
What Is Triple Mutant COVID-19 Strain? All About New Variant Found In 4 Indian States
What Is Triple Mutant COVID-19 Strain? All About New Variant Found In 4 Indian States
Nu slog du knut på dig själv...Ulltand skrev:
Underdödligheten beror på att medelåldern har sjunkigt då så pass många äldre gått bort i förtid.
En underdödlighet kan aldrig kompensera en överdödlighet.
Det finns också en dold dödlighet pga vårdskuld och att ökad risk att avlida efter en covidinfektion som vi inte vet vidden av ännu
Det enda rätta är att räkna förlorade levnadsår pga covid19 och idag har vi X. I morgon har vi X+Y
Y kommer aldrig att rapporteras av tex FHM men annan forskning kommer att ge svar för den som vill veta.
Underdödligheten beror till stor del självklart på att de som skulle gått bort nu gick bort något tidigare.
Den där @Ulltand genen har ju alla folkslag i Afrika, och folk från de grupperna som flyttat till Sverige tillhör de som drabbats hårdast av Covid, lämnade de kvar genen i Afrika när de flyttade hit månntro? Eller hoppade de över till Ulltanden?BirgitS skrev:
Flertalet på IVA dör inte så det kommer fortsätta vara så att flertalet av dem inte dör på rätt så länge. I den stora IVA-gruppen 60-79 år så överlever 71 % och naturligtvis ändå fler bland de som är yngre (ung. 90 %).
[länk]
När det gäller hur det skulle ha gått för din far kan du inte veta, han kanske har den där genen som Ulltand har och som han anser skyddar nära på 100 %. Inte ens bland de skröpliga på äldreboendena är en covid-diagnos en dödsdom eftersom en majoritet klarar sig där också.