Violina Violina skrev:
Sen ytterligare en grej som gör att man inte kan dra några slutsatser om dödlighet efter covid (oavsett hur sjuk man varit) från den här studien är ju det faktum att det inte ingår några barn och ungdomar ALLS i den..

Vad man däremot kan säga är att:

Om du är man
Och över 20 år
Och har tjänstgjort i krig
Och tillhör en av världens fetaste nationer
Och har tillgång till en överlag ganska undermålig sjukvård

DÅ är risken 60% förhöjd att du är död inom ett halvår efter att du haft covid19..

Ja det stämmer i stort. Sedan få man ju värdera hur stor effekt det haft om man tjänstgjort i ett krig för 40 år sedan eller att gruppen är fd soldater och därmed en undergrupp i samhället som ses som de starkaste.

Fettma spelar ingen roll i sammanhanget eller sjukvården för där är det lika för kontrollgruppen.

Så om man bortser från dina felaktigheter i resonemangen så är det det en representativ grupp.

Vi kan nog ganska tryggt överföra data till oss här i Sverige. Men om överdödligheten är precis 60% är långt ifrån osagt.

Den kan lika väl vara 30 % eller 70 %.

Poängen är att Covid19 skördar liv även efter att man blivit friskförklarad på signifikant nivå

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Till att börja med så är eventuell avsaknad av bevis inte bevis för någonting. Det är bara argumentationsfel att insinuera något sådant.
Är det vetenskapligt korrekt enligt dig att påstå att avstånd är bättre än munskydd utan att det finns evidens för det?

Detta är vad vi diskuterar och nu är det på sandlådenivå.

Påstår man något har man bevisbördan.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, t.ex. WHO:s från i juni.
Gott kan du inte länka den så vi slipper vara beroende av andrahandsuppgifter?

Nissens Nissens skrev:
För övrigt är det ju sant att du påstod att Neanderthalargener skulle skydda mot Covid, vilket de flesta nog begrep direkt var osant.
Jag vill inte att du skall fortsätta att sväva i okunskap om genetiken i detta. Vad är din fråga?

Violina Violina skrev:
Så två inlägg i rad skriver jag vha-patienter, och du tror jag skrev fel båda gångerna? V & I är ju inte alls nära varandra på ett qwerty-tangentbord, så varför skulle det bli fel på det sättet??
.

Ja om du vill tjata vidare om detta så är förklaringen:

Det spelar vänligt stor roll om man plockar ut IVA patienter enbart. Så det var var därför jag antog att du menade det.

Om gruppen är veteraner eller fotbollsspelare eller sjöscouter saknar i det väsentliga betydelse. Så jag antog att du inte avsåg detta. Jag hade fel.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det stämmer i stort. Sedan få man ju värdera hur stor effekt det haft om man tjänstgjort i ett krig för 40 år sedan eller att gruppen är fd soldater och därmed en undergrupp i samhället som ses som de starkaste.
En stor andel av USA:s veteraner är i väldigt dåligt skick med PTSD och får inga jobb. Det är ju en av anledningarna till att det finns särskilda veteransjukhus där de kan få vård fast de saknar sjukförsäkring.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Gott kan du inte länka den så vi slipper vara beroende av andrahandsuppgifter?
Det har jag ju redan svarat dig med förut idag. Men det var väl i munskyddstråden du frågade om det då. Läser du inte ens inlägg där folk citerar dig?
Inte undra på i så fall att det är så konstigt att diskutera med dig.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Eller hur. Kvällsblaska som inte säljer på dramatiska Covid siffror längre... Snart kommer hudcancervarningarna också, det brukar de göra inför varje sommar. :rofl:
Japp. Och "Svenska flickors sexvanor".:D

Staffans

• Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En stor andel av USA:s veteraner är i väldigt dåligt skick med PTSD och får inga jobb. Det är ju en av anledningarna till att det finns särskilda veteransjukhus där de kan få vård fast de saknar sjukförsäkring.
Om du vill säga något med ditt inlägg måste du relatera veteranerna dödlighet till resten av befolkningen i samma åldersgrupp

Annars är det bara meningslösa ord.

Ulltand Ulltand skrev:
1: Ja det stämmer i stort. Sedan få man ju värdera hur stor effekt det haft om man tjänstgjort i ett krig för 40 år sedan eller att gruppen är fd soldater och därmed en undergrupp i samhället som ses som de starkaste.

2: Fettma spelar ingen roll i sammanhanget eller sjukvården för där är det lika för kontrollgruppen.

3: Så om man bortser från dina felaktigheter i resonemangen så är det det en representativ grupp.

4: Vi kan nog ganska tryggt överföra data till oss här i Sverige. Men om överdödligheten är precis 60% är långt ifrån osagt.

Den kan lika väl vara 30 % eller 70 %.

5: Poängen är att Covid19 skördar liv även efter att man blivit friskförklarad på signifikant nivå
1: Det görs ingen skillnad på när de har tjänstgjort, bara att de har tjänstgjort.
Vad har du för belägg att de skulle vara den undergrupp i samhället som är starkast?
Och även OM de är det, har du sett studierna som gjorts på framförallt alla irak-veteraner och de skador de ådrog sig på just lungorna efter alla olje-bränderna?
Hur många i SVERIGE har tjänstgjort i krig?

2: Men är den lika för SVERIGE som är den grupp du vill anamma jämförelse på?

3: Det är inte jag som gör felaktiga resonemang, det är du, och det är därför du får det till att vara en representativ grupp.

4: Det är det bara du som anser..
För att ett resonemang ska kunna överföras på ett annat scenario behöver förutsättningarna vara likartade eller så måste man ha en tillförlitligt sätt att kompensera för denna skillnad, och det har du INTE visat på.

5: Ja, om man är krigsveteran i USA.

• Gilla
Gammelnörden och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag ju redan svarat dig med förut idag. Men det var väl i munskyddstråden du frågade om det då. Läser du inte ens inlägg där folk citerar dig?
Inte undra på i så fall att det är så konstigt att diskutera med dig.
Men en länk till en vetenskaplig undersökning?

Beklagar att jag i så fall missat den och vänligen posta den här och nu så så vi får klarhet i denna viktiga fråga.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja om du vill tjata vidare om detta så är förklaringen:

Det spelar vänligt stor roll om man plockar ut IVA patienter enbart. Så det var var därför jag antog att du menade det.

Om gruppen är veteraner eller fotbollsspelare eller sjöscouter saknar i det väsentliga betydelse. Så jag antog att du inte avsåg detta. Jag hade fel.
Den som är allra tjatigast (nästan oavsett tråd) är ju du?

Och vad just den befolkningen i en specifik studie har för demografi är ju ytterst relevant för om man ska kunna jämföra med "alla andra", förstår du inte det?

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om du vill säga något med ditt inlägg måste du relatera veteranerna dödlighet till resten av befolkningen i samma åldersgrupp

Annars är det bara meningslösa ord.
Nu citerade jag just en mening där du skrev att veteranerna skulle tillhöra en undergrupp som ses som de starkaste och det var just det jag svarade på. Veteranerna tillhör alltså inte de starkaste i samhället utan en grupp med dåliga socioekonomiska villkor och därför inte representativ för vare sig hela USA eller Sverige.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Det görs ingen skillnad på när de har tjänstgjort, bara att de har tjänstgjort.
Vad har du för belägg att de skulle vara den undergrupp i samhället som är starkast?
Och även OM de är det, har du sett studierna som gjorts på framförallt alla irak-veteraner och de skador de ådrog sig på just lungorna efter alla olje-bränderna?
Hur många i SVERIGE har tjänstgjort i krig?

Men är den lika för SVERIGE som är den grupp du vill anamma jämförelse på?

Det är inte jag som gör felaktiga resonemang, det är du, och det är därför du får det till att vara en representativ grupp.

Det är det bara du som anser..
För att ett resonemang ska kunna överföras på ett annat scenario behöver förutsättningarna vara likartade eller så måste man ha en tillförlitligt sätt att kompensera för denna skillnad, och det har du INTE visat på.

Ja, om man är krigsveteran i USA.

Ja förutsättningarna är rätt lika om man är 58 å och drabbas av covid i USA eller Sverige

Dödligheten skiljer på någon decimal.

Men skillnader finns så om överdödligheten efter Covid är 60% där så är den sannolikt liknande här.

Du kan ju hoppas på det bästa att av någon outgrundlig anledning gäller det inte i Sverige utan bara veteraner i USA.

I brist på att FHM uför liknande studier så är det den bästa kunskap vi har.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men en länk till en vetenskaplig undersökning?

Beklagar att jag i så fall missat den och vänligen posta den här och nu så så vi får klarhet i denna viktiga fråga.
Det får vara någon måtta på hur mycket jag ska hålla på och hjälpa dig. Du får väl gå igenom de inlägg där någon har citerat dig under förmiddagen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.