Violina Violina skrev:
Läser du inte artiklarna du själv länkar till?

En liten bit längre ner skriver de ju att det är just vha-patienter studien innefattar..
Jag missförståd dig. Trode att du tänk skriva IVA.

Ja det är riktigt gruppen man undersökt är Veteraner och snittålden är därmed högre än i mitt exempel. Men det förändra ingen i sak vad gäller över/underdödlighetsresonemanget. Eller att det avlider ett antal under radarn till följd av covid 19 utan att komma med i statistiken.

Our study demonstrates that up to six months after diagnosis, the risk of death following even a mild case of COVID-19 is not trivial and increases with disease severity,” said senior author Ziyad Al-Aly, MD, an assistant professor of medicine. “It is not an exaggeration to say that long COVID-19 — the long-term health consequences of COVID-19 — is America’s next big health crisis.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är riktigt gruppen man undersökt är Veteraner och snittålden är därmed högre än i mitt exempel.
Och kraftigt snedfördelad när det gäller kön (88% män) och vi vet ju alla att män har drabbats värre än kvinnor när det gäller covid. Veteraner i USA är ju helt heller något representativt urval när det gäller socioekonomisk status. Därför ska man vara väldigt försiktig med att dra några generella slutsatser om hela befolkningen i USA och ändå mer när det gäller att försöka applicera det på Sverige.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Så kan vi börja leva som vanligt efter att ha fått vaccinet eller hur länge behöver restriktioner finnas kvar?
Inte riktat just till dig utan till alla.

Krisinformation har en sida som just samlar information om vad som gäller efter vaccination: https://www.krisinformation.se/dett...ruset/vaccin-mot-covid-19/efter-vaccinationen
5 punkter med lättnader varav 1 är att man får handla och gå till frisören.
Påpekande att de grundläggande råden fortfarande gäller, stanna hemma om du är sjuk, tvätta händerna, håll avstånd, testa vid symtom.
Dessutom påpekas det att du dessutom behöver följa regional rekommendationer (kan t.ex. vara att inte träffa folk utanför hushållet).
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag missförståd dig. Trode att du tänk skriva IVA.

Ja det är riktigt gruppen man undersökt är Veteraner och snittålden är därmed högre än i mitt exempel. Men det förändra ingen i sak vad gäller över/underdödlighetsresonemanget. Eller att det avlider ett antal under radarn till följd av covid 19 utan att komma med i statistiken.

Our study demonstrates that up to six months after diagnosis, the risk of death following even a mild case of COVID-19 is not trivial and increases with disease severity,” said senior author Ziyad Al-Aly, MD, an assistant professor of medicine. “It is not an exaggeration to say that long COVID-19 — the long-term health consequences of COVID-19 — is America’s next big health crisis.
Du kan ju inte göra uttalandet utifrån vad DU tror att jag TÄNKER, du får ju göra de på vad jag skriver?

Ditt exempel ÄR ju på veteraner, LÄS artikeln du själv tar citat ifrån. Det är ju den jag kommenterar på, förstår du inte det?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det man vet är att AG kombinationen ger skyddet. AA är dock vanligast i Europa och är referensen (ingen skydd)

GG är mycket vanlig i Afrika och det är inte undersökt om den ger ett skydd eller inte.

Nu när jag hjälper upp dina kunskaper i genetik kanske du kan sluta vara sarkastisk?
Det skall jag kanske försöka den dagen du inte tar upp sådana dumheter som att rätt avstånd inte är 100% säkert. Sådant som är fullständigt självklart.

För övrigt är det ju sant att du påstod att Neanderthalargener skulle skydda mot Covid, vilket de flesta nog begrep direkt var osant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du kan ju inte göra uttalandet utifrån vad DU tror att jag TÄNKER, du får ju göra de på vad jag skriver?

Ditt exempel ÄR ju på veteraner, LÄS artikeln du själv tar citat ifrån. Det är ju den jag kommenterar på, förstår du inte det?
jag trode du skev fel helt enkelt :)

och ja den undersöka gruppen är veteraner .

Och resultatet det samma. 60 % högre dödlighet efter Corona i gruppen som inte varit intagna på sjukhus.
 
Nissens Nissens skrev:
Det skall jag kanske försöka den dagen du inte tar upp sådana dumheter som att rätt avstånd inte är 100% säkert.

Nu hittar du på igen eller ljuger om man så vill.

Finns det några studier som visar att avstånd är bättre än munskydd?

Ditt yrsel om 100 meter ör ju bara löjligt
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det några studier som visar att avstånd är bättre än munskydd?
Ja, t.ex. WHO:s från i juni.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
jag trode du skev fel helt enkelt :)

och ja den undersöka gruppen är veteraner .

Och resultatet det samma. 60 % högre dödlighet efter Corona i gruppen som inte varit intagna på sjukhus.
Så två inlägg i rad skriver jag vha-patienter, och du tror jag skrev fel båda gångerna? V & I är ju inte alls nära varandra på ett qwerty-tangentbord, så varför skulle det bli fel på det sättet??

Och du kan ju inte ta statistik från ett gäng med (nästan uteslutande) amerikanska män som varit i krig och har en medelålder på 58 år och tro att den ska vara adapterbar på Sveriges befolkning, med en medelålder på 45 år och typ lika delar män och kvinnor, och som har en försvinnande liten andel som utsatts för liknande omständigheter???

Det är ju så många fel i detta så man blir mörkrädd.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det några studier som visar att avstånd är bättre än munskydd?
Till att börja med så är eventuell avsaknad av bevis inte bevis för någonting. Det är bara argumentationsfel att insinuera något sådant.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Sen är det också så att bara för att du inte orkar, inte klarar av eller väljer att strunta i att googla ger dig inte mer rätt överhuvudtaget i denna eller andra frågor.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
jag trode du skev fel helt enkelt :)

och ja den undersöka gruppen är veteraner .

Och resultatet det samma. 60 % högre dödlighet efter Corona i gruppen som inte varit intagna på sjukhus.
Sen ytterligare en grej som gör att man inte kan dra några slutsatser om dödlighet efter covid (oavsett hur sjuk man varit) från den här studien är ju det faktum att det inte ingår några barn och ungdomar ALLS i den..

Vad man däremot kan säga är att:

Om du är man
Och över 20 år
Och har tjänstgjort i krig
Och tillhör en av världens fetaste nationer
Och har tillgång till en överlag ganska undermålig sjukvård

DÅ är risken 60% förhöjd att du är död inom ett halvår efter att du haft covid19..
 
  • Gilla
El-Löken66 och 6 till
  • Laddar…
D
Alltså, vad är det här för trams, har de ingen skam i kroppen, spela på redan skärrade instabila människors känslor. Någon här som inte har upplevt dessa symtom någon gång, ni hade uppenbarligen tur som överlevde.

Kvinna bredvid grafisk bild som visar halsens inre, texten "Slem- och klumpkänsla i halsen – då är det farligt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Eller hur. Kvällsblaska som inte säljer på dramatiska Covid siffror längre... Snart kommer hudcancervarningarna också, det brukar de göra inför varje sommar. :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
tusenett skrev:
Till att börja med så är eventuell avsaknad av bevis inte bevis för någonting. Det är bara argumentationsfel att insinuera något sådant.

[länk]

Sen är det också så att bara för att du inte orkar, inte klarar av eller väljer att strunta i att googla ger dig inte mer rätt överhuvudtaget i denna eller andra frågor.
Det där är som att hälla vatten på en gås... men bra försök! :)
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Jag arbetar tidvis i Thailand. Det finns enkla regler att förbättra oddsen i trafiken i det landet. Åk aldrig MC, och ta taxi istället för Tuk-tuk. En förkrossande majoritet av de som dör i trafiken gör det på dessa fordon. Det är bättre än förbud. Men ingen tvingar dig att åka dit igen, så du är safe ändå! :)
Instämmer till 100%
Speciellt om man är van vid att köra på höger sida. Vid en situation så agerar man men ofta åt fel håll.
Jag har haft scooter i många år i Sverige men skulle aldrig komma på tanken att hyra en sådan i Thailand.
Sedan ser man till att bada på rätt ställen och hålla koll på om det finns underströmmar.
Ja här stämmer återigen min tes "tänk själv"
Då kan man åka många år vilket är kört för de som skadar sig allvarligt eller omkommer där.
Tuk-tuk brukar funka bra för korta resor och då vara säkrare om stället saknar vettiga trottoarer. Men längre resor utanför orterna håller jag med om att en taxi är helt klart lämpligare.
Ja det dör en del västerlänningar där och oftast helt i onödan.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.