1 015 199 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Apropå att det har skrivits en del om D-vitam och covid så har en större studie, som jämfört intag av vitaminer och andra kosttillskott med hur svårt sjuka folk har blivit, presenterats i BMJ Nutrition Prevention & Health. Den är baserad på egenrapporterad information från människor framför allt i Storbritannien men även i USA och Sverige.
https://www.enfieldindependent.co.u...udies-whether-vitamin-d-can-protect-covid-19/
Forskarna framför även att det behövs fler stora randomiserade kontrollerade studier för att få fram eller förkasta ett samband. T.ex. idag vet man inte låga halter D-vitaminer i kroppen påverkar förloppet eller om det i stället är så att sjukdomen orsakar låga halter.
https://www.enfieldindependent.co.u...udies-whether-vitamin-d-can-protect-covid-19/
I ett relativt nytt flygplan med HEPA filter byts luften var 3:e minut. Detta är antagligen anledningen att resa med flyg inte smittar speciellt mycketträhandtag skrev:
Var nyligen på en föreläsning kring partiklars spridning utomhus och inomhus. Stötte på en information att ventilationen på skola är i storleksordningen 6-8 ggr volymen per timme. Om detta är rätt så innebär det att luften byts ut var 8 till 10 minut i ett klassrum, medan i de flesta bostäder tar det ca 2 timmar innan luften bytts ut. Kan detta vara förklaringen till smittspridningen i skolan trots allt har varit låg. Vad jag förstått så resoneras det kring att det krävs "oftast" en exponering på 10-15 min för smittspridningen. Om ventilationen är tillräckligt hög så uppnås inte tillräcklig tid för C19?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Från EU-kommissionen:
https://twitter.com/vonderleyen/status/1384433785689804800?s=20
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl,. 11.34 som hämtat infon från https://www.lefigaro.fr/sciences/th...dultes-en-europe-d-ici-la-mi-juillet-20210419
Därför jag frågade när det eg blev tillämpbart.. (när det är okej att nämna någons sjukdom i pressen, inte namn och personnr, dvs sjukdom som relaterar till ämnet alltså.. )BirgitS skrev:
informationen som publiceras här i tråden i form av forskningsrapporter, nyheter osv är väl förhoppningsvis baserat på verkliga människor .. med en sjukdomshistoria som påverkat rapporternas resultat.
Alla studier innehåller inte 2 miljoner människor - det är ju oftast mindre testgrupper (speciellt i början på forskningen),
Att ingen informerar mig personligen, det är ju Inge konstigt (jag är bara en vanlig privatperson).. men de brukar publicera lite mer information i sina egna rapporter än sådär .
..och artiklar som postats online lever förevigt.
Ja som tur är, att hantera patientdata, även anonymiserad, är något som tas på största allvar så om detta hade läckt så hade någon haft stora problem, rätteligen.Snigla skrev:
Därför jag frågade när det eg blev tillämpbart.. (när det är okej att nämna någons sjukdom i pressen, inte namn och personnr, dvs sjukdom som relaterar till ämnet alltså.. )
informationen som publiceras här i tråden i form av forskningsrapporter, nyheter osv är väl förhoppningsvis baserat på verkliga människor .. med en sjukdomshistoria som påverkat rapporternas resultat.
Alla studier innehåller inte 2 miljoner människor - det är ju oftast mindre testgrupper (speciellt i början på forskningen),
Att ingen informerar mig personligen, det är ju Inge konstigt (jag är bara en vanlig privatperson).. men de brukar publicera lite mer information i sina egna rapporter än sådär .
..och artiklar som postats online lever förevigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
EMA anser att det finns ett möjligt samband mellan Janssens vaccin och kombinationen av blodproppar och låga halter blodplättar, mycket likt som med AZ-vaccinet. De grundar det på de 8 kända fall som inträffat bland de 7 miljoner som har fått just det vaccinet i USA. Dock anser de inte att vaccinet ska förbjudas eftersom nyttan överväger risken.
https://www.ema.europa.eu/en/news/c...very-rare-cases-unusual-blood-clots-low-blood
Fohm kommer att lämna besked om sin rekommendation om några dagar enligt SVT.
https://www.ema.europa.eu/en/news/c...very-rare-cases-unusual-blood-clots-low-blood
Fohm kommer att lämna besked om sin rekommendation om några dagar enligt SVT.
Oki. Den sägs ju vara lika känslig för vaccin och om den är farligare verkar lite oklart.T tergo skrev:
Ptja och visst är det möjligt att med tre smittade av tre vaccinerade och tre dödsfall med en sannolikhet av 1:1000. Eller hur nu konstellationen såg ut.
Ja det stämmer om skolan är projekterad efter senare normer eller anpassad.trähandtag skrev:
Var nyligen på en föreläsning kring partiklars spridning utomhus och inomhus. Stötte på en information att ventilationen på skola är i storleksordningen 6-8 ggr volymen per timme. Om detta är rätt så innebär det att luften byts ut var 8 till 10 minut i ett klassrum, medan i de flesta bostäder tar det ca 2 timmar innan luften bytts ut. Kan detta vara förklaringen till smittspridningen i skolan trots allt har varit låg. Vad jag förstått så resoneras det kring att det krävs "oftast" en exponering på 10-15 min för smittspridningen. Om ventilationen är tillräckligt hög så uppnås inte tillräcklig tid för C19?
Detta kräver så klart stora ventilationsaggregat, rejäl kanalisation, värme och eller kyla styr och regelsystem.
Tror du fortsatt att skolorna runt om världen är byggda så? Kommer inte ihåg svart på min tidigare fråga vilka länder hade du jobbat med ventilation i?
Angående smittspridningen i skolan så är den inte låg utan väldigt hög just nu. Så man har gått över till att dividera över om barnen för smittan till skolan eller om det smittas där. Hur det förhållandet ser ut mer i detalj har jag inte sett några studier över.
En sak vet man iaf efter en studie och det är att munskydd och ventilation är mer effektivt än avstånd i skolmiljö.
Ventilation har vi men munskydd har vi valt bort, tyvärr.
Så kom ihåg de tre viktigaste reglerna.
Stanna hemma om du är sjuk.
Stanna hemma om du inte är sjuk,.
Och om du inte stannar hemma när du tror att du är frisk så använd munskydd.
Gör man så minskar smittan och man behöver vare sig tvätta händerna mer än normal eller hålla avstånd.
Så munskydd är viktigare än att hålla avstånd??? Då har du andra regler än vi andra. Vår viktigaste regel är "Håll avstånd".Ulltand skrev:
Gör man det behöver man inte stanna hemma, utan kan gå ut och ta en stärkande promenad i skogen.
Redigerat:
Kanske mer uppdaterad bara. Jo forskningen ser ju att munskydd är bättre än att hålla avstånd.B b8q skrev:
Trots den universella sanningen från FHM att "avstånd är bäst" Men var finns vetenskapen bakom denna hypotes?
Eller att handtvätt skyddar mot luftvägsinfektioner?
Keep them coming!
Det där kan du väl inte ens tro på själv? Vore det alltså bättre ur smittskyddssynpunkt att släppa in 40 000 åskådare med munskydd på Friends, än att släppa in 8 st utan munskydd, väl utspridda?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Du förstår säkert att avståndet har betydelse. Och att munskyddets avskiljningrad också har det.B b8q skrev:
Ett enkelt kirurgmunksydd tycks vara vara bättre på 50 cm än ett avstånd utan munskydd på 2 meter .
Fundera lite på det och släpp arenan. Det är ändå inte tillåtet med fler än 500 huliganer
Hade du någon vetenskaplig evidens på motsatsen eller inte?