BirgitS
Apropå att det har skrivits en del om D-vitam och covid så har en större studie, som jämfört intag av vitaminer och andra kosttillskott med hur svårt sjuka folk har blivit, presenterats i BMJ Nutrition Prevention & Health. Den är baserad på egenrapporterad information från människor framför allt i Storbritannien men även i USA och Sverige.
Among the 372,000 UK participants, researchers found that women taking probiotics, omega-3 fatty acids, multivitamins or vitamin D had a lower risk of being infected with the virus that causes Covid-19 – with the effects ranging from 9% to 14% lower risk among those who took supplements.
No effect was observed for those taking vitamin C, zinc or garlic supplements.
The observation was not seen in men.
Forskarna framför även att det behövs fler stora randomiserade kontrollerade studier för att få fram eller förkasta ett samband. T.ex. idag vet man inte låga halter D-vitaminer i kroppen påverkar förloppet eller om det i stället är så att sjukdomen orsakar låga halter.
https://www.enfieldindependent.co.u...udies-whether-vitamin-d-can-protect-covid-19/
 
trähandtag trähandtag skrev:
Var nyligen på en föreläsning kring partiklars spridning utomhus och inomhus. Stötte på en information att ventilationen på skola är i storleksordningen 6-8 ggr volymen per timme. Om detta är rätt så innebär det att luften byts ut var 8 till 10 minut i ett klassrum, medan i de flesta bostäder tar det ca 2 timmar innan luften bytts ut. Kan detta vara förklaringen till smittspridningen i skolan trots allt har varit låg. Vad jag förstått så resoneras det kring att det krävs "oftast" en exponering på 10-15 min för smittspridningen. Om ventilationen är tillräckligt hög så uppnås inte tillräcklig tid för C19?
I ett relativt nytt flygplan med HEPA filter byts luften var 3:e minut. Detta är antagligen anledningen att resa med flyg inte smittar speciellt mycket
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Från EU-kommissionen:
We stand by our neighbours and partners in the Western Balkans in fighting the pandemic. With the support of Austria, we will deliver 651.000 doses of vaccines, funded by the EU, to the Western Balkans, as of May and until the end of August. We are in this together.
https://twitter.com/vonderleyen/status/1384433785689804800?s=20

EU kommer att ha tillräckligt med vaccin för att vaccinera 70 procent av den vuxna befolkningen till mitten av juli.
- 53 fabriker producerar vaccin inom EU. Vår kontinent är nu den största producenten i världen efter USA, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl,. 11.34 som hämtat infon från https://www.lefigaro.fr/sciences/th...dultes-en-europe-d-ici-la-mi-juillet-20210419
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man måste skilja på anonymiserad statistik och att peka ut personer som har avlidit under en begränsad tid på ett visst äldreboende. Det senare kan ju på många mindre orter räcka för att ihop med tidningarnas dödsannonser direkt veta vilka personer det är.
Därför jag frågade när det eg blev tillämpbart.. (när det är okej att nämna någons sjukdom i pressen, inte namn och personnr, dvs sjukdom som relaterar till ämnet alltså.. )

informationen som publiceras här i tråden i form av forskningsrapporter, nyheter osv är väl förhoppningsvis baserat på verkliga människor .. med en sjukdomshistoria som påverkat rapporternas resultat.

Alla studier innehåller inte 2 miljoner människor - det är ju oftast mindre testgrupper (speciellt i början på forskningen),

Att ingen informerar mig personligen, det är ju Inge konstigt (jag är bara en vanlig privatperson).. men de brukar publicera lite mer information i sina egna rapporter än sådär .

..och artiklar som postats online lever förevigt.
 
D
Snigla Snigla skrev:
Därför jag frågade när det eg blev tillämpbart.. (när det är okej att nämna någons sjukdom i pressen, inte namn och personnr, dvs sjukdom som relaterar till ämnet alltså.. )

informationen som publiceras här i tråden i form av forskningsrapporter, nyheter osv är väl förhoppningsvis baserat på verkliga människor .. med en sjukdomshistoria som påverkat rapporternas resultat.

Alla studier innehåller inte 2 miljoner människor - det är ju oftast mindre testgrupper (speciellt i början på forskningen),

Att ingen informerar mig personligen, det är ju Inge konstigt (jag är bara en vanlig privatperson).. men de brukar publicera lite mer information i sina egna rapporter än sådär .

..och artiklar som postats online lever förevigt.
Ja som tur är, att hantera patientdata, även anonymiserad, är något som tas på största allvar så om detta hade läckt så hade någon haft stora problem, rätteligen.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
EMA anser att det finns ett möjligt samband mellan Janssens vaccin och kombinationen av blodproppar och låga halter blodplättar, mycket likt som med AZ-vaccinet. De grundar det på de 8 kända fall som inträffat bland de 7 miljoner som har fått just det vaccinet i USA. Dock anser de inte att vaccinet ska förbjudas eftersom nyttan överväger risken.
https://www.ema.europa.eu/en/news/c...very-rare-cases-unusual-blood-clots-low-blood

Fohm kommer att lämna besked om sin rekommendation om några dagar enligt SVT.
 
T tergo skrev:
Brittiska varianten
Inget fel på vaccinet som gavs på Solgården | SVT Nyheter
Oki. Den sägs ju vara lika känslig för vaccin och om den är farligare verkar lite oklart.

Ptja och visst är det möjligt att med tre smittade av tre vaccinerade och tre dödsfall med en sannolikhet av 1:1000. Eller hur nu konstellationen såg ut.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Var nyligen på en föreläsning kring partiklars spridning utomhus och inomhus. Stötte på en information att ventilationen på skola är i storleksordningen 6-8 ggr volymen per timme. Om detta är rätt så innebär det att luften byts ut var 8 till 10 minut i ett klassrum, medan i de flesta bostäder tar det ca 2 timmar innan luften bytts ut. Kan detta vara förklaringen till smittspridningen i skolan trots allt har varit låg. Vad jag förstått så resoneras det kring att det krävs "oftast" en exponering på 10-15 min för smittspridningen. Om ventilationen är tillräckligt hög så uppnås inte tillräcklig tid för C19?
Ja det stämmer om skolan är projekterad efter senare normer eller anpassad.

Detta kräver så klart stora ventilationsaggregat, rejäl kanalisation, värme och eller kyla styr och regelsystem.

Tror du fortsatt att skolorna runt om världen är byggda så? Kommer inte ihåg svart på min tidigare fråga vilka länder hade du jobbat med ventilation i?

Angående smittspridningen i skolan så är den inte låg utan väldigt hög just nu. Så man har gått över till att dividera över om barnen för smittan till skolan eller om det smittas där. Hur det förhållandet ser ut mer i detalj har jag inte sett några studier över.

En sak vet man iaf efter en studie och det är att munskydd och ventilation är mer effektivt än avstånd i skolmiljö.

Ventilation har vi men munskydd har vi valt bort, tyvärr.

Så kom ihåg de tre viktigaste reglerna.

Stanna hemma om du är sjuk.

Stanna hemma om du inte är sjuk,.

Och om du inte stannar hemma när du tror att du är frisk så använd munskydd.

Gör man så minskar smittan och man behöver vare sig tvätta händerna mer än normal eller hålla avstånd.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Så kom ihåg de tre viktigaste reglerna.
-Stanna hemma om du är sjuk.
-Stanna hemma om du inte är sjuk,.
-Och om du inte stannar hemma när du tror att du är frisk så använd munskydd.

Gör man så minskar smittan och man behöver vare sig tvätta händerna mer än normal eller hålla avstånd.
Så munskydd är viktigare än att hålla avstånd??? Då har du andra regler än vi andra. Vår viktigaste regel är "Håll avstånd".
Gör man det behöver man inte stanna hemma, utan kan gå ut och ta en stärkande promenad i skogen.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så munskydd är viktigare än att hålla avstånd??? Då har du andra regler än vi andra. Vår viktigaste regel är "Håll avstånd".
Gör man det behöver man inte stanna hemma, utan kan gå ut och ta en stärkande promenad i skogen.
Kanske mer uppdaterad bara. Jo forskningen ser ju att munskydd är bättre än att hålla avstånd.

Trots den universella sanningen från FHM att "avstånd är bäst" Men var finns vetenskapen bakom denna hypotes?

Eller att handtvätt skyddar mot luftvägsinfektioner?

Keep them coming!
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske mer uppdaterad bara. Jo forskningen ser ju att munskydd är bättre än att hålla avstånd.

Trots den universella sanningen från FHM att "avstånd är bäst" Men var finns vetenskapen bakom denna hypotes?

Eller att handtvätt skyddar mot luftvägsinfektioner?

Keep them coming!
Det där kan du väl inte ens tro på själv? Vore det alltså bättre ur smittskyddssynpunkt att släppa in 40 000 åskådare med munskydd på Friends, än att släppa in 8 st utan munskydd, väl utspridda?
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Trots den universella sanningen från FHM att "avstånd är bäst" Men var finns vetenskapen bakom denna hypotes?
Du får väl fråga WHO, CDC, ECDC och alla andra liknande organisationer och myndigheter som alla anser att avstånd är viktigast.
 
B b8q skrev:
Det där kan du väl inte ens tro på själv? Vore det alltså bättre ur smittskyddssynpunkt att släppa in 40 000 åskådare med munskydd på Friends, än att släppa in 8 st utan munskydd, väl utspridda?
Du förstår säkert att avståndet har betydelse. Och att munskyddets avskiljningrad också har det.

Ett enkelt kirurgmunksydd tycks vara vara bättre på 50 cm än ett avstånd utan munskydd på 2 meter .

Fundera lite på det och släpp arenan. Det är ändå inte tillåtet med fler än 500 huliganer :)

Hade du någon vetenskaplig evidens på motsatsen eller inte?
 
Det första man måste fråga sig när någon säger att avstånd är bättre än munskydd är: Vad finns det för evidens för det?

Birgitt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.