1 013 986 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja just det.optimum skrev:
Under samma förtäckta yttrandefrihet som leder till dödshot mot politiker och tjänstemän och stormning av Capitolium. Du ska inte tro att det endast är de som begår brotten som är skyldiga, du är också medskyldig.
Jag är extremt mycket för yttrandefrihet, mycket mer än dig.
Och Internet är helt fantastiskt. Nackdelen ser vi ju dock. Men receptet tycker jag inte är att begränsa yttrandefriheten på internet, utan receptet måste vara att ställa sig på de goda krafternas sida och mobilisera dessa krafter så mycket som möjligt. Och det är det som jag hela tiden gör.
Jag vet men endast de "livskraftiga" sprider sig och då är det färre som går vidare. Alltså teoretiskt kan de bli likadana eller som vi ser när vi analyserar dem.BirgitS skrev:
Men även risk att vi får en egen mutation som är ett litet helsike. Då får den namnet "the Swedish" kanske AT vill namnge den
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Enstaka identiska mutationer (dvs enstaka förändringar på samma sätt, i motsvarande baspar) uppstår förmodligen på olika håll hela tiden. Sars-cov2-genomet är bara runt 30k baspar så konstigt vore det annars. Att två olika stammar skulle råka få exakt samma RNA oberoende av varandra är däremot osannolikt.optimum skrev:
Bra svar, tackF fiskbuggaren skrev:Enstaka identiska mutationer (dvs enstaka förändringar på samma sätt, i motsvarande baspar) uppstår förmodligen på olika håll hela tiden. Sars-cov2-genomet är bara runt 30k baspar så konstigt vore det annars. Att två olika stammar skulle råka få exakt samma RNA oberoende av varandra är däremot osannolikt.
Då bör man kunna vara rätt så säker på ursprunget. Alltså högst osannolikt med två likadana från två olika platser.
På jobbet gör jag det men inte ute på stan de gånger jag är där.B b8q skrev:
På jobbet känner de mig och vet att jag vill väl. På stan är risk att det blir bråk vilket jag tycker är otrevligt.
Nu går jag aldrig på stan sedan ett år tillbaka, men nej, skulle jag möta Bandidos som stod lite för tätt skulle jag nog också hålla käft av ren självbevarelsedrift.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det är ju bara journalister och allmänheten som kallar varianterna så, annars heter de ju t.ex.optimum skrev:
VOC202012/01 och B.1.1.7 (båda är den brittiska).
I Storbritannien kallas "deras" variant för Kent-varianten eftersom det var i landskapet Kent den hittades först.
Den som finländarna har hittat och kategoriserat kallar de Fin-796H: #3859
Nog fattar du väl att det inte var allvarligt med namnet, det var ju bara en chans att få spy lite mer galla över Anders T och FHM, vilket vi vet i slutänden leder till dessa dödshot, samt att kunnigt folk slutar göra det de är bäst på, samt självcensur och allt det där.
Tänk, ...för inte så speciellt många år sedan trodde jag demokratin var ganska stadig och trygg i åtminstone västvärlden.
Men jag har nu upptäckt vad snabbt en gapande mobb tydligen kan hota all detta, det som vi i århundranden byggt upp.
Tänk att jag trodde att valda beslutsfattare och vetenskap skulle vara någon slags garanti för att slippa att kyrkan eller halvmilitanta grupper skulle få bestämma världsbilden.
Men det skulle dock aldrig kunna ske utan alla dessa nyttiga idioter ...
Tänk, ...för inte så speciellt många år sedan trodde jag demokratin var ganska stadig och trygg i åtminstone västvärlden.
Men jag har nu upptäckt vad snabbt en gapande mobb tydligen kan hota all detta, det som vi i århundranden byggt upp.
Tänk att jag trodde att valda beslutsfattare och vetenskap skulle vara någon slags garanti för att slippa att kyrkan eller halvmilitanta grupper skulle få bestämma världsbilden.
Men det skulle dock aldrig kunna ske utan alla dessa nyttiga idioter ...
Där är alla överens. Problemet uppstår när begreppet "goda krafter" skall definieras.Mikael_L skrev:
Gott mit uns, mot, God with us. Sedan rusade båda sidor upp ur skyttegravarna.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag skulle nog också göra det i en sån situation men jag skulle då inte längre tycka att jag står på den goda sidan utan att det finns två dåliga sidor.Staffan2000 skrev:
Ja det är sant. Jag och al-Qaida, Putin eller Proud boys lär inte vara överens.Staffan2000 skrev:
Lite festligt att tänka sig själv som "den onde/onda sidan", vilket de antagligen tycker.
Så JA, jag håller med dig. Det är ju t.o.m tidsmässigt bundet också, inte bara kulturellt eller geografiskt. "Vi" anser ju inte att samma saker i Sverige är goda/onda som vad vi tyckte på t.ex 70-talet, eller andra tidsperioder.
/Mikael, den onde!