Nissens Nissens skrev:
Nja, jag tycker nog att över/underdödligheten är ett väldigt bra mått. Det fångar ju även upp när människor far illa av myndigheters införande av diverse restriktioner. Finding peopla hade 50% mer att göra 2020 än normalt tex.

Säg att sjukvården blir överbelastad, då dör folk pga att de inte får vård för andra sjukdomar som inte syns i Coronasiffrorna.

Så att mäta över/underdödlighet för respektive land är ett väldigt bra mätetal eftersom det täcker hela bilden. Och man mäter varje land mot sina egna siffror, det är riktigt bra. :)
Håller med om att överdödlighet är ett särskilt bra mått när man jämför sig själv (Sverige) inte alltid med andra! Förändring av medllivslängd torde vara ett bra komplement (i USA har ju medellivslängdn sjunkit i paritet med under 2a världskriget föregående år).

• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
D
E Eklunda skrev:
En sak verkar vi alla i den här tråden ha gemensamt - dåligt med otvetydiga fakta som underlag för våra åsikter och ställningstaganden. Det vore intressant att ha en öppen diskussion om tex varför Norge och Finland har så låg smitta jämfört Sverige utan att ta ställning till om Sverige har misslyckats eller inte. Då skulle i alla fall jag lära mig något. Det finns ju inlägg i tråden som ger bra underlag för tankar och länkar till spännande studier etc. Dessa inlägg försvinner lätt i långa följder av inlägg utan innehåll som inte ger ett dugg.
Vill man få en bred syn på Covdi 19 rekommenderas [länk].
Just det tror jag ingen här VET, men jag anar att det finns nog med ledtrådar som är synliga för de med kompetens, mao så tror jag att de som är i branschen har en ganska hyfsad uppfattning men att de inte känner det som viktigt att ta de reaktioner som följer när de delar detta med allmänheten.

Vi ser ju hur det går för forskare som presenterar fakta, de bränns på bål, eller så hotas deras familjer med något liknande.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Och han är tydligen inte den enda utan flera vetenskapsjournalister utsätts för hat, maktspråk och nedvärderande argument i sådan utsträckning att vissa överväger att lämna journalistiken.
[länk]

Många verkar ha svårt att skilja på sak och person så de gärna skjuter budbäraren i stället.:cry:
En till grupp som också är väldigt utsatta är regionernas vaccinsamordnare. :cry:
https://sverigesradio.se/artikel/vaccinations-samordnare-utsatts-for-hat
I vissa fall har även anhöriga och barn drabbats och i flera regioner är säkerhetsavdelningarna inkopplade.

• Arg
  • Ledsen
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Nya allvarliga mutationer uppstår inte bara i länder med hög smittspridning utan nu rapporterar Finland att de har hittat en variant som de kallar Fin-796H.
Trots att den nyfunna virusmutationen skiljer sig från tidigare varianter, delar den nyckelmutation med den sydafrikanska varianten. Dessutom är den finländska mutationen sannolikt svårare att upptäcka i så kallade PCR-test, enligt finska forskare.
– I nuläget är det oklart om det kommer påverka smittsamhet, immunitet och vaccineffekt, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...nd-kan-vara-svarare-att-upptacka-vid-testning

Källan till den artikeln är denna: https://www.hbl.fi/artikel/smittlaget-eskalerar-i-huvudstadsregionen-nya-virusvarianter-oroar/
som även tar upp hur smittläget varierar i olika delar av Finland.
I synnerhet den brittiska virusvarianten har spridit sig snabbt i Nyland, och enligt information från HUS kan den stå för upp till hälften av alla fall.
Även där klagar myndigheterna på att innevånarna inte följer rekommendationerna pga. coronatrötthet samt påpekar hur viktigt det är även under sportlovsfirande.
Hobbyer är enligt Puumalainen en betydande smittkälla; barer, pubar och nattklubbar likaså. Många fall har också konstaterats på byggarbetsplatser. Institutet rekommenderar att barer, pubar och nattklubbar i Nyland stängs för tre veckor för att hålla den eskalerande smittspridningen i schack.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag tycker nog att över/underdödligheten är ett väldigt bra mått. Det fångar ju även upp när människor far illa av myndigheters införande av diverse restriktioner. Finding peopla hade 50% mer att göra 2020 än normalt tex.

Säg att sjukvården blir överbelastad, då dör folk pga att de inte får vård för andra sjukdomar som inte syns i Coronasiffrorna.

Så att mäta över/underdödlighet för respektive land är ett väldigt bra mätetal eftersom det täcker hela bilden. Och man mäter varje land mot sina egna siffror, det är riktigt bra. :)
När jag tittar på listan så kan jag inte låta bli att fundera runt var cost/benefit möts. Helt klart har pandemibekämpningen kostat mänskligheten enormt mycket och kommer fortsätta göra så under flera tiotals år framöver. Några liv har också sparats såklart men säkerligen kommer det visa sig att mycket hara bara varit kostnader utan avkastning. Några av de länder som ligger högt här har offrat mycket av sin befolknings frihet och deras framtid och trots detta betalt priset i tidigare dödsfall.

Även de som ligger lägst har offrat enormt mycket, för rätt liten skillnad.

Liechtenstein: 20,8 %

Spanien: 18,9 %

Polen: 18,7 %

Slovenien: 18,5 %

Italien: 17,4 %

Belgien: 16,7 %

Tjeckien: 16,6 %

Bulgarien: 15,1 %

Storbritannien: 15,1 %

Schweiz: 13,0 %

Malta: 12,6 %

Litauen: 12,3 %

Nederländerna: 11,6 %

Rumänien: 11,1 %

Österrike: 11,1 %

Portugal: 11,0 %

Slovakien: 10,5 %

Luxemburg: 10,4 %

Frankrike: 10,4 %

Cypern: 9,2 %

Kroatien: 9,1 %

Ungern: 8,1 %

Sverige: 7,6 %

Grekland: 7,5 %

Tyskland: 5,3 %

Estland: 3,1 %

Finland: 2,7 %

Island: 1,6 %

Danmark: 1,6 %

Lettland: 0,4 %

Norge: -0,4 %

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
När jag tittar på listan så kan jag inte låta bli att fundera runt var cost/benefit möts. Helt klart har pandemibekämpningen kostat mänskligheten enormt mycket och kommer fortsätta göra så under flera tiotals år framöver. Några liv har också sparats såklart men säkerligen kommer det visa sig att mycket hara bara varit kostnader utan avkastning. Några av de länder som ligger högt här har offrat mycket av sin befolknings frihet och deras framtid och trots detta betalt priset i tidigare dödsfall.

Även de som ligger lägst har offrat enormt mycket, för rätt liten skillnad.

Liechtenstein: 20,8 %

Spanien: 18,9 %

Polen: 18,7 %

Slovenien: 18,5 %

Italien: 17,4 %

Belgien: 16,7 %

Tjeckien: 16,6 %

Bulgarien: 15,1 %

Storbritannien: 15,1 %

Schweiz: 13,0 %

Malta: 12,6 %

Litauen: 12,3 %

Nederländerna: 11,6 %

Rumänien: 11,1 %

Österrike: 11,1 %

Portugal: 11,0 %

Slovakien: 10,5 %

Luxemburg: 10,4 %

Frankrike: 10,4 %

Cypern: 9,2 %

Kroatien: 9,1 %

Ungern: 8,1 %

Sverige: 7,6 %

Grekland: 7,5 %

Tyskland: 5,3 %

Estland: 3,1 %

Finland: 2,7 %

Island: 1,6 %

Danmark: 1,6 %

Lettland: 0,4 %

Norge: -0,4 %
Ja, den här ekvationen är komplex.
Det är rätt upprörande att media och andra endast rapporterar ”döda med Covid”.

Det handlar om så mycket mer än det.
Talen du visar här tillsammans med över/underdödlighet ger en fingervisning om vad det handlar om.

Den stora härdsmältan hade ju blivit om sjukvården hade kollapsat, det är väl vad myndighererna i Sverige ansträngt sig för att undvika, och det har lyckats väldigt bra även om det varit ansträngt.

• Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
harry73
E Eklunda skrev:
Det vore intressant att ha en öppen diskussion om tex varför Norge och Finland har så låg smitta jämfört Sverige utan att ta ställning till om Sverige har misslyckats eller inte. Då skulle i alla fall jag lära mig något.
Det finns fler som försöker hitta förklaringen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3jk9R/sveriges-dodstal-bland-de-lagre-i-europa
Nordiskt mönster
Ett annat intressant mönster syns i Norden, påpekar han. Under de senaste stora sjukdomsutbrotten – Asiaten (1957), Hongkonginfluensan (1968) och den svåra influensan 1976 – har Sverige tillsammans med Danmark mestadels drabbats hårdare än Norge, Island och Finland. Vad det beror på har ingen helt lyckats förklara. Tänkbara orsaker kan enligt Fredrik Charpentier Ljungqvist vara Sveriges och Danmarks betydligt större och sammanhängande urbana områden och tätare kontakt med kontinenten.

– Det mesta talar ju för att Norge, Finland och Island kommer att ha de lägsta dödstalen i Norden och faktiskt i hela Europa när pandemin är över, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
E Eklunda skrev:
En sak verkar vi alla i den här tråden ha gemensamt - dåligt med otvetydiga fakta som underlag för våra åsikter och ställningstaganden. Det vore intressant att ha en öppen diskussion om tex varför Norge och Finland har så låg smitta jämfört Sverige utan att ta ställning till om Sverige har misslyckats eller inte. Då skulle i alla fall jag lära mig något. Det finns ju inlägg i tråden som ger bra underlag för tankar och länkar till spännande studier etc. Dessa inlägg försvinner lätt i långa följder av inlägg utan innehåll som inte ger ett dugg.
Vill man få en bred syn på Covdi 19 rekommenderas [länk].
De hade helt andra förutsättningar från dag 1 jämfört med Sverige och andra länder. Därför hade de aldrig någon ”peak” innan sommaren 2020. Så det är rätt ointressant att jämföra med dem. Jämför äpplen med äpplen så blir det mer intressanta diskussioner.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Den stora härdsmältan hade ju blivit om sjukvården hade kollapsat, det är väl vad myndighererna i Sverige ansträngt sig för att undvika, och det har lyckats väldigt bra även om det varit ansträngt.
Här måste jag säga att idag när jag tittar tillbaks är jag imponerad av hur klarsynta FHM var från första dagen, detta var precis vad de upprepade som ett mantra, platta till kurvan, se till att sjukvården fungerar.

Jag förstår att denna kunskap är allmängods om man är i branschen men redan då utsattes de för en enorm press av populisterna, men de "höll linjen", imponerande.

Det komplexa med denna pandemin tror jag är att sjukdomen är relativt ofarlig i sig, förutom för de som alltid är sårbara för influensor, men spridningen gör att den potentiellt träffar många sårbara och därför bygger upp ett berg av folk som behöver sjukvårdshjälp.

Dvs, för individen är incitamentet ganska svagt att skydda sig, men för kollektivet är det starkt. Detta är väl det pedagogiska problemet som fortsätter vara svårt att hantera och här som vissa grupper av individer har svårt att motivera sig att göra uppoffringar, för "the greater good".

• Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Rätten verkar gå emot restriktionerna: [länk]
Svenska rättvisan är knivskarp. Det finns inte någon pandemilagstiftning som gör det straffbart att ha stora privata fester.

Arrangören: ”Det var 150 personer i två familjer som ändå umgås varje dag”
Det tycks dessutom finnas ett litet problem med trångboddhet eller hur de umgås. :thinking:

Hur många personer är det som får träffas enligt rekommendationerna/restriktionerna?
Hur många kvadratmeter per person ska de ha?

• Wow
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Det finns fler som försöker hitta förklaringen
[länk]
Den tanken är tänkt men förklarar då inte varför Ryssland ligger tre-i-topp. I vanlig ordning finns det inga enkla svar, själv tror jag andelen med vikingablod i dessa nder påverkar, någon av asagudarna lyckas hålla Corona stången.

• Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
harry73
E El-Löken66 skrev:
Den tanken är tänkt men förklarar då inte varför Ryssland ligger tre-i-topp
Vad menar du med det? Att Ryssland är bland de bästa eller sämsta länder?

E
harry73 harry73 skrev:
Vad menar du med det? Att Ryssland är bland de bästa eller sämsta länder?
Topp är skrivet kursivt.

Nissens
N Nybergzzz skrev:
Jasså?
Ska vi jämföra med Rumänien och Bulgarien?
Anser du att dessa länder ekonomiskt och hur samhället är uppbyggt liknar Sverige?
Hahaha
Nä, det är ju nästan lika udda som att jämföra med Norge. Men bara nästan.
Just Norge är väldigt udda jämfört med de flesta länderna. Det är sannolikt tack vare oljan, de har inte behövt internationalisera sig alls nästan. Utan oljeindustrin har de ingenting internationellt i stort sett. De har en fiskeindustri, men kan du räkna upp stora Norska internationella koncerner som inte är kopplat till oljan?
Just det, Sverige har mängder, bara den jämförelsen säger en del.

• Gilla
djac
  • Laddar…
harry73
E El-Löken66 skrev:
Topp är skrivet kursivt.
Jag förstår verkligen inte hur Ryssland kommer in i jämförelsen här tyvärr.
Sedan finns det indikationer att rysslan har i särklass mest coviddöda per miljon invånare (3300/miljon) och det kan inte vara svårt att hitta förklaringar till det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.