BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Minns jag rätt så ger tidigare sjukdom i Covid inget skydd.
Jag har uppfattat det som att man vet väldigt lite om den brasilianska varianten förutom att den verkar vara mer smittsam. Det finns nog alldeles för lite helgenomundersökningar och forskning i Brasilien av den kvalitet som behövs, typ den som Storbritannien gjort, och på andra håll i världen har det varit alldeles för lite spridning av den för att man ska få fram data..

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ded fick jag Googla.
"Pareto-fördelning, statistisk kontinuerlig fördelning".
Men vad betyder det i allmänhet och här i synnerhet?

Staffan
Du hittar en bild på det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_distribution
Men det en sannolikhetsfördelningskurva handlar om att det är typ 20 % som står för 80 % av smittspridningen medan de flesta inte smittar någon alls i det här fallet. Till skillnad från t.ex. en normalfördelningskurva som har sin topp på mitten har då denna sin topp i ena änden. Fördelningen av rikedom brukar också beskrivas som en sån kurva, ett litet fåtal individer har nästan alla pengar medan den stora massan har mycket lite eller det finns få stora städer och många små orter eller de flesta meteoriter är små men det finns ett fåtal stora. Så den är en kurvform som återkommer i många sammanhang.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att man vet väldigt lite om den brasilianska varianten förutom att den verkar vara mer smittsam. Det finns nog alldeles för lite helgenomundersökningar och forskning i Brasilien av den kvalitet som behövs, typ den som Storbritannien gjort, och på andra håll i världen har det varit alldeles för lite spridning av den för att man ska få fram data..

Det stämmer nog. Dock tror jag att jag läste om en större by/samhälle där i princip all hade haft corona i våras och att man nu har jätterspridning den brasilianska varianten

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer nog. Dock tror jag att jag läste om en större by/samhälle där i princip all hade haft corona i våras och att man nu har jätterspridning den brasilianska varianten
Mycket möjligt för den lär vara rätt lik den sydafrikanska varianten.

Ulltand Ulltand skrev:
Beror spridningen på att viruset har muterat eller på att det naturliga antikropparna inte längre skyddar mot infektion?

Man önskar ju att immuniteten ska skydda mot infektion för att undvika samhällsspridning.
Om tidigare infektion (eller vaccination) skyddar mot svår sjukdom så får vi nog vara nöjda.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Beror spridningen på att viruset har muterat eller på att det naturliga antikropparna inte längre skyddar mot infektion?

Man önskar ju att immuniteten ska skydda mot infektion för att undvika samhällsspridning.
Om tidigare infektion (eller vaccination) skyddar mot svår sjukdom så får vi nog vara nöjda.
Det är väldigt likt den sydafrikanska varianten och där vet man nog att naturliga antikroppar från vanlig corona inte ger något skydd att tala om.

Förmodligen fån man ett naturligt skydd efter att man har haft sjukdomen med den nya varianten

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väldigt likt den sydafrikanska varianten och där vet man nog att naturliga antikroppar från vanlig corona inte ger något skydd att tala om.

Förmodligen fån man ett naturligt skydd efter att man har haft sjukdomen med den nya varianten
Undrar hur man säkert kan säga att det är sydafrikanska mutationen?
Skulle ju även kunna vara en likadan mutation som bildats här i Sverige.

Eftersom vi haft en ganska omfattande smittspridning under en längre tid borde det finnas risk att mutationer bildas här också.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Israeli who recovered from COVID-19 reinfected with South African strain, TimesOfIsrael
En 57-årig man återinfekterades. Det råder mycket osäkerhet och ordvalen är svävande.
Denna man klarade sig med lite rinnande näsa.

””It is the first time that we have a full record, of infection, recovery, reinfection, and that the antibodies that he had protected him from the mutation,” Efrati said.

“What we learn is that when there are antibodies, they protect against illness,” he said.”

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Israeli who recovered from COVID-19 reinfected with South African strain, TimesOfIsrael
En 57-årig man återinfekterades. Det råder mycket osäkerhet och ordvalen är svävande.
Denna man klarade sig med lite rinnande näsa.

””It is the first time that we have a full record, of infection, recovery, reinfection, and that the antibodies that he had protected him from the mutation,” Efrati said.

“What we learn is that when there are antibodies, they protect against illness,” he said.”
Tyvärr också läst om en som hamnade mellan liv och död efter en andra infektion sydafrikanen.

Nissens
optimum optimum skrev:
Undrar hur man säkert kan säga att det är sydafrikanska mutationen?
Skulle ju även kunna vara en likadan mutation som bildats här i Sverige.

Eftersom vi haft en ganska omfattande smittspridning under en längre tid borde det finnas risk att mutationer bildas här också.
Sannolikheten för att exakt samma mutation uppstår på två ställen är fantastiskt liten. Ungefär som att två människor skulle få likadana fingeravtryck, utan att vara enäggstvillingar...
Det är därför de använder namn på dem, identifieringen är väldigt säker.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Mutationer bildas hela tiden men det är inte samma sak som en genetisk stam, alltså en variant.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ungefär som att två människor skulle få likadana fingeravtryck, utan att vara enäggstvillingar...
Fast inte ens enäggstvillingar har väl likadana fingeravtryck eftersom de beror mycket på slumpen och inte bara på genetiskt arv,

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tyvärr också läst om en som hamnade mellan liv och död efter en andra infektion sydafrikanen.
Det är väl lite som att t.ex. Pfizers vaccin skyddar delvis mot den sydafrikanska varianten. Antikroppar bildade pga. sjukdom med gammal variant eller Pfizers RNA skyddar en del men långt ifrån alla. När det gäller sjukdom med gammal variant så beror det ju på vilka delar av viruset som man har bildat antikroppar mot, en del som är rätt lik eller en del som är mycket förändrat.

Nissens Nissens skrev:
Sannolikheten för att exakt samma mutation uppstår på två ställen är fantastiskt liten. Ungefär som att två människor skulle få likadana fingeravtryck, utan att vara enäggstvillingar...
Det är därför de använder namn på dem, identifieringen är väldigt säker.
Visst, man använder sekvensering för att identifiera virusvarianter, ”mutationer”, och man kan använda alla olika förändringar som ett ”fingeravtryck” för att se vilken variant man har och var den kommer ifrån.

Många av ”mutationerna” är dock betydelselösa och de mutationer som man är rädd för på tex spike-proteinet kan mycket väl uppstå oberoende av varandra på helt olika platser. Mutationerna är inte alldeles slumpmässiga utan beror på svagheter i viruset, anpassning till mänskans celler och immunförsvaret.

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.