harry73 harry73 skrev:
Men det är just problemet med beräkning av förlorad livstid för coviddöda.
Återstående livstid kan vara 5 eller 6 för hela gruppen, men det är framförallt de sköra multisjuka som dör i covid. Deras återstående livslängd var mycket lägre, även utan covid.
Av gruppen som hamnar på äldreboende är återstående livstid 2 år från när dom kom in.
Det betyder medelboende bor redan q1 år på boendet och att återstående medellivstid är 1 år.
B b8q skrev:
Korrekt. Men statistiken visar också att har man väl hamnat på äldreboende så har man en fot i graven.
Det är ju för att man inte får flytta in på ett äldreboende så länge man kan bo kvar hemma (även med omfattande hjälp).

Det finns statistik (från Stockholm) från typ tio år sen som visade på att en femtedel (21 % om jag inte minns fel) av de som fick boendeplats dog inom en månad..
Hade varit intressant att se hur statistiken för det senaste året ser ut på det avseendet, ligger den kvar på ungefär detsamma borde det väl rimligtvis kunna göras antagandet att de äldre på boendena som dött skulle ha dött snart ändå?

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
harry73
Exakt, så är det

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Forskning om varför en del blir superspridare. [länk]
Ständigt denna paretofördelning.

T
optimum optimum skrev:
Våra myndigheter har gått ut med trams om att vi inte skulle använda munskydd för det inte är jämlikt.
Så allt ditt mästrande med pekpinnar om att man minsann ska följa myndigheternas råd gäller bara de råd du tycker är ok?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Jag tycker du ska vara försiktig med motståndet mot myndigheternas råd.
Och jag tycker att du ska vara försiktig med motståndet mot myndigheterna ...

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag tycker att du ska vara försiktig med motståndet mot myndigheterna ...
Läs på vad Stefan Löfven sa i torsdags.

klipp från AB nyheter

Skärmdump av nyhetsartikel med text om kritik och demokrati.

Jag ger kritik åt saker, helt i sin ordning.
Har du aldrig lärt dig vad en demokrati innebär med yttrandefrihet.

Redigerat av moderator:
Staffans2000
F fiskbuggaren skrev:
Ständigt denna paretofördelning.
Ded fick jag Googla.
"Pareto-fördelning, statistisk kontinuerlig fördelning".
Men vad betyder det i allmänhet och här i synnerhet?

Staffan

T tanaris skrev:
Så allt ditt mästrande med pekpinnar om att man minsann ska följa myndigheternas råd gäller bara de råd du tycker är ok?
Vart leder den här diskussionen?
Att man inte får göra mer än FoHM rekommenderar?
Jag tycker @optimum har varigt väldigt konsekvent och tydlig.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Utämma hur gamla personer som levt med sin kropps gradvisa förfall under många år, kan tänkas välja.

Jag tycker att du nedvärderar äldre personers rätt att själva välja livsväg, baserat på sin individuella situation.

Jag är för aktiv dödshjälp för den som önskar det och där inte bot och bättring finns tillgänglig.

Men jag anser inte att en slarvig coronastrtergi skall avgöra vem som går bort i förtid

• Älska
optimum och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är för aktiv dödshjälp för den som önskar det och där inte bot och bättring finns tillgänglig.

Men jag anser inte att en slarvig coronastrtergi skall avgöra vem som går bort i förtid
Nu har ju strategin egentligen väldigt lite att göra med hur folk i allmänhet väljer att agera..

Det är inte en "slarvig coronastrategi" som avgör om folk dör i förtid eller inte, det är det genetiska arvet och en slarvig befolkning.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Brassen är nu med i samhällsspridningen. Ingen resekoppling fanns. Minns jag rätt så ger tidigare sjukdom i Covid inget skydd.

""De första fallen av den brasilianska varianten av coronaviruset i Sverige har upptäckts i region Gävleborg.

Nu kommer regionen att vidta ytterligare åtgärder.

– Vi kommer att gå ut med ytterligare rekommendationer inom regionen nu på måndag, säger Shah Jalal, smittskyddsläkare i region Gävleborg.""

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det har egentligen inte varit några större fel på de allmänna råden runt själva Coronan.
Felen har varit många och av olika dignitet. Sammantaget har de lett till stor samhällsspridning vilket varit i linje med FHMs tankar då målet varit att få sjukvården att klara kurvan.

Nu finns det ju typ 2 kilometer tråd om detta så vi kanske bara kan konstatera att det råder olika uppfattningar? :)

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är precis det FHM bill få ut. Det är inget fel på startergin, det är folket som gör fel. Och tydligen lyckas man med det.

Så är det givetvis inte. Strategier i Danmark Norge Finland och Island har sett annorlunda ut och så gör resultatet. Det gäller också såväl första som andra vågen och förmodligen nu den tredje vågen.

Till det kan man lägga FHM uttalande om att vi måste ha en långsiktig strategi som folk orkan hålla.

Men tyvärr är asymptomatisk smitta drivande och munskydd är skyddande och testning är superviktigt.

Allt undervärderat eller misslyckat,
Tröttsamt att höra detta mantrat om dessa udda länder du refererar till hela tiden.
Vad tycker du om de ca 67% av Europas länder som har högre överdödlighet än Sverige?
Enligt dig måste de vara superkassa på Covidstrategier?
Oavsett, så visar det att man gjort mycket rätt i Sverige.

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.