N Nybergzzz skrev:
Ja och de förlorade minst 1.5 år på grund av covid-19.
HUR vet du - eller jag - att de 2 procent av alla som bor på äldreboenden (och alltså är de som dött) är de som hade minst 1,5 år kvar att leva??? Det kan ju vara de två procenten som just skulle till att dö.
Citat om statistik angående dödsfall i covid-19 på äldreboenden, tillskrivet Marta Szébehely.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du påstår att en genomsnittlig person blir äldre än genomsnittet, och kallar mig obildad?

Ja, ´Det är du.

T
Jag läste en nyhet om att Systembolagets försäljning varit rekordhög.

Verkar som en del här har bidragit till det...

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Det var ju framsynt, det är väl bekräftat nu, det händer men är inte drivande i pandemin.
Det är det väl faktiskt ingen som vet, utan det är mer av kategorin gissningar?

Staffan

Ulltand Ulltand skrev:
Vad betyder det egentligen? Människor med cancer i slutskedet skulle bli väldigt tacksamma om läkaren sa att vi nu kan förlänga livet för dig med 4 år

Ser ni inte värdet av det för individen och närstående?

Har människor över 80 år inget värde för er?

13.000 döda med genomsnittlig förväntad överlevnadstid av säg 5 år 65.000 förlorade levnadsår.

200 000 tusen med långtidscovid många (unga) rår sin liv mer eller mindre förstora
Unga människor kanske skulle tycka att förlänga livet ett stycke vid dödlig cancer vore attraktivt.Om det skulle innebära tid med rimlig, om än reducerad, livskvalitet.

Äldre/gamla människor, där redan diverse åldersrelaterade sjukdomar och krämpor sänkt livskvaliteten, gör inte självklart valet att behandla cancern med ytterligare livskvalitets sänkande behandlingar.

Om behandlingen innebär att man blir rullstolsbunden eller sängliggande och därför måste flytta till ett "vårdboende" (av något slag), dessutom får en stomi, och kanske inte ens kan njuta av mat och dryck, som då ska läggas ovanpå avtagande syn, och mycket dålig hörsel, så tackar man ofta nej till ett möjligt extra halvår, för för de där riktigt gamla och skröpliga, som riskerar att dö av närmsta infektionssjukdom, så är det det handlar om.

En äldre nära anhörig till mig, gjorde nyligen det valet. Och för femton år sedan, så gjorde en annan anhörig till mig samma val.

Valet var: Ingen mer behandling, jag har levt ett långt och rikt liv, och det är OK att det tar slut nu.

Det är inga 4-5 år till när man kan leva ett friskt liv för de gamla och sjuka, utan det är en förlängning av en tung och jobbig situation.

Jag tror att det blir mycket fel, när speglar sig i sitt eget rimligt friska och smärtfria fysiska mående, som ung eller medelålders, och försöker bestämma hur gamla personer som levt med sin kropps gradvisa förfall under många år, kan tänkas välja.

Jag tycker att du nedvärderar äldre personers rätt att själva välja livsväg, baserat på sin individuella situation.

• Gilla
Gammelnörden och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Tycker inte jag, du har kanske inte så många kontakter med Danmark men jag upplever det som en mycket traumatiserad befolkning, de har definitivt fått betala ett allt för högt pris, som ett exempel.
Men, kära nån! Har du analyserat den danska befolkningen nu?

Staffan

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nej
Vilket intressant svar.
Kan du ge några exempel på när du anser att Folkhälsomyndighetens utsagor varit felaktiga och kanske till och med, till skada?

Staffan

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
harry73
Om det nu är 1 år eller 1 månad spelar inte så stor roll. Frågan var om det kunde vara 16 år

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om det nu är 1 år eller 1 månad spelar inte så stor roll. Frågan var om det kunde vara 16 år
Klart det kan, även för en 80-åring (men knappast om man redan är på ett äldreboende). Och för en 20-åring som dött i Covid-19 kunde det ha varit 75 år! Grejen är att ett medeltal inte säger så mycket.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Violina Violina skrev:
Hur många män dör i Sverige varje år som är yngre än 80?

Troligtvis ganska många

Så har du blivit 80 bast så har du (sannolikt) ganska många år kvar att leva.
Om du är 1 år har du sannolikt många år kvar, är du 80 år har du sannolikt inte så många år kvar, allt annat är fake news.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Åter till nyheter.
I Thailand har man fått skärpa restriktionerna igen efter att smittan börjat härja kring Bangkok.
[länk]

Och de är duktiga på att använda munskydd, men sämre på att hålla avstånd i kön till testning...
[bild]
Kasta inte skit på ett land som kan hantera smittan betydligt bättre än Sverige.

Jag var där för ett år sedan och vid hemresa till incheckning på flygplatsen i Phuket var det kontroll av om man hade symptom och de skulle anmäla sig vid en plats på flygplatsen. Även de som varit i Kina de senaste 2 veckorna skulle anmäla sig där. Dessutom stod det extra personal med munskydd och kontrollerade alla pass så man inte varit i Kina ändå. Alltså de som hade symptom fick inte vara ihop med andra.

Hur såg det ut på Arlanda i februari?
Välkommen hem. Inga kontroller och inga meddelanden om något. Jo senare kom det visst upp skyltar med att de som hade symptom skulle kontakta 1177 och de som gjorde det hamnade i en lång telefonkö och gav snabbt upp.

Jag har kollega som var i Österrike i mars och hela sällskapet på 10 personer blev sjuka nere i Österrike och kunde bara promenera igenom passkontroller mm på svenska flygplatsen. Jo samtliga hade feber och inga förhållningsregler om att inte vara i närheten av andra. Inte mer än kontakta 1177. Jo de gjorde det när de kom hem och då fick ingen testa sig. En i sällskapet testade sig i Österrike och fick senare beskedet positiv. Min kollega har sedan testat sig för antikroppar och hade det då.

Så sluta kasta skit på andra som hanterar detta betydligt bättre än vad vi gör.
Jag har kontakt med några som bor i Thailand och de känner inte till några som är sjuka nu.
Det gör jag, för här i Sverige sprids smittan fortfarande rätt så ordentligt.

Nissens
optimum optimum skrev:
Kasta inte skit på ett land som kan hantera smittan betydligt bättre än Sverige.

Jag var där för ett år sedan och vid hemresa till incheckning på flygplatsen i Phuket var det kontroll av om man hade symptom och de skulle anmäla sig vid en plats på flygplatsen. Även de som varit i Kina de senaste 2 veckorna skulle anmäla sig där. Dessutom stod det extra personal med munskydd och kontrollerade alla pass så man inte varit i Kina ändå. Alltså de som hade symptom fick inte vara ihop med andra.

Hur såg det ut på Arlanda i februari?
Välkommen hem. Inga kontroller och inga meddelanden om något. Jo senare kom det visst upp skyltar med att de som hade symptom skulle kontakta 1177 och de som gjorde det hamnade i en lång telefonkö och gav snabbt upp.

Jag har kollega som var i Österrike i mars och hela sällskapet på 10 personer blev sjuka nere i Österrike och kunde bara promenera igenom passkontroller mm på svenska flygplatsen. Jo samtliga hade feber och inga förhållningsregler om att inte vara i närheten av andra. Inte mer än kontakta 1177. Jo de gjorde det när de kom hem och då fick ingen testa sig. En i sällskapet testade sig i Österrike och fick senare beskedet positiv. Min kollega har sedan testat sig för antikroppar och hade det då.

Så sluta kasta skit på andra som hanterar detta betydligt bättre än vad vi gör.
Jag har kontakt med några som bor i Thailand och de känner inte till några som är sjuka nu.
Det gör jag, för här i Sverige sprids smittan fortfarande rätt så ordentligt.
Det råkar vara så att delar av min familj är infödda Thailändare. Jag vet inte om du varit någon annanstans än i turistorterna i söder, men ute i provinserna där Thailändarna bor har väldigt många äldre sedan länge blivit sjuka och dött i ”influensa”. När de ber om att bli testade för covid säger läkaren att ”det behövs inte”.

Thailand är inte någon demokrati i praktiken. Speciellt inte sedan de ändrade grundlagarna efter militärjuntans övertagande 2014. Ledare som protesterar mot regimen flyr till grannländer och försvinner sedan spårlöst, flera av dem har hittats döda.

Thailand är ett land som brottas med många problem och utbredd korruption.
Många turister tror att turistorterna i söder med stränder och resorter är Thailand, men åk ut till provinserna och lär känna dem där så ser du något helt annat. De flesta där talar baraThai, så du får lära dig språket...

Säger man att Thailand hanterat pandemin bra så vet man ingenting om hur det fungerar där. Thailand är fantastiskt skickliga på att mörka den riktiga situationen.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.