1 013 691 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nej jag har varit mest i södra delarna och inte så mycket på landsbygden.Nissens skrev:
Det råkar vara så att delar av min familj är infödda Thailändare. Jag vet inte om du varit någon annanstans än i turistorterna i söder, men ute i provinserna har väldigt många äldre sedan länge blivit sjuka och dött i ”influensa”. När de ber om att bli testade för covid säger läkaren att ”det behövs inte”.
Thailand är inte någon demokrati i praktiken. Ledare som protesterar mot regimen flyr till grannländer och försvinner sedan spårlöst, flera av dem har hittats döda.
Thailand är ett land som brottas med många problem och utbredd korruption.
Många turister tror att turistorterna i söder med stränder och resorter är Thailand, men åk ut till provinserna och lär känna dem där så ser du något helt annat. De flesta där talar baraThai, så du får lära dig språket...
Jo jag vet lite om hur det är ute i landet via jobbarkompis som är gift med thailändska och har en mindre gård där ihop med hennes föräldrar. Inte så bra miljöer och många är rejält fattiga. Detta ligger ett stycket nordväst om Bangkok typ 20 mil ifrån. De planerar att flytta dit när han om något år går i pension.
Dock har de hanterat smittspridningen rätt så bra i förhållande till många andra länder.
Det jag reagerar på är att klanka ned på andra länder när vi själva har hanterat detta dåligt.
Speciellt Thailand som jag med egen upplevelse såg hur mycket bättre de kontrollerade resenärer än vad vi själva gjorde då.
Mycket kan jag nog lära men Thai fixar jag inte. De flesta thailändare jag träffat är väldigt vänliga och ödmjuka. I fönstret till mitt arbetsrum har jag några krukor med limebladsväxter som jag jag fått av annan jobbarkompis, hon thailändska, som jag hoppas ska växa till sig när vårsolen kommer så jag kan använda i de maträtter jag brukar laga med andra importerade thailändska råvaror. Som sagt mycket fixar jag men inte allt så currypasta är något man får köpa färdigt på burk som tillverkats där i Thailand.
Ber om ursäkt att det blev lite OT men av hövlighet brukar jag svara på bra inlägg.
Jag kikade också på den, men bestämde mig för att den från SCB (som jag postade ett par inlägg ovan) kändes mer statistiskt säker..B b8q skrev:
Oavsett vad så bekräftar de båda två mitt påstående, att bara för att medellivslängden för en man är ~81 år betyder inte det att en 80-årig man förväntas ha ett år kvar att leva..
Jovisst, men är du 80 år har du (sannolikt) tillräckligt många år kvar att leva för att kompensera den statistiska medellivslängden till följd av alla dem som dör innan de uppnått den åldern..D djac skrev:
Att sprida villfarelsen att alla 80-åringar har en fot i graven är definitivt Fake News (för statistiken visar raka motsatsen)
Ursäkta, men kastar jag skit bara för att jag länkar till en bild på människor som uppenbarligen inte håller avstånd, menar du? Sen när blev fakta skit för dig?optimum skrev:
Kasta inte skit på ett land som kan hantera smittan betydligt bättre än Sverige.
Jag var där för ett år sedan och vid hemresa till incheckning på flygplatsen i Phuket var det kontroll av om man hade symptom och de skulle anmäla sig vid en plats på flygplatsen. Även de som varit i Kina de senaste 2 veckorna skulle anmäla sig där. Dessutom stod det extra personal med munskydd och kontrollerade alla pass så man inte varit i Kina ändå. Alltså de som hade symptom fick inte vara ihop med andra.
Hur såg det ut på Arlanda i februari?
Välkommen hem. Inga kontroller och inga meddelanden om något. Jo senare kom det visst upp skyltar med att de som hade symptom skulle kontakta 1177 och de som gjorde det hamnade i en lång telefonkö och gav snabbt upp.
Jag har kollega som var i Österrike i mars och hela sällskapet på 10 personer blev sjuka nere i Österrike och kunde bara promenera igenom passkontroller mm på svenska flygplatsen. Jo samtliga hade feber och inga förhållningsregler om att inte vara i närheten av andra. Inte mer än kontakta 1177. Jo de gjorde det när de kom hem och då fick ingen testa sig. En i sällskapet testade sig i Österrike och fick senare beskedet positiv. Min kollega har sedan testat sig för antikroppar och hade det då.
Så sluta kasta skit på andra som hanterar detta betydligt bättre än vad vi gör.
Jag har kontakt med några som bor i Thailand och de känner inte till några som är sjuka nu.
Det gör jag, för här i Sverige sprids smittan fortfarande rätt så ordentligt.
Men det är just problemet med beräkning av förlorad livstid för coviddöda.Violina skrev:
Återstående livstid kan vara 5 eller 6 för hela gruppen, men det är framförallt de sköra multisjuka som dör i covid. Deras återstående livslängd var mycket lägre, även utan covid.
Av gruppen som hamnar på äldreboende är återstående livstid 2 år från när dom kom in.
Det betyder medelboende bor redan q1 år på boendet och att återstående medellivstid är 1 år.
För att inte bli för off topic så utvecklar jag inte Thailandspåret mer.optimum skrev:
Nej jag har varit mest i södra delarna och inte så mycket på landsbygden.
Jo jag vet lite om hur det är ute i landet via jobbarkompis som är gift med thailändska och har en mindre gård där ihop med hennes föräldrar. Inte så bra miljöer och många är rejält fattiga. Detta ligger ett stycket nordväst om Bangkok typ 20 mil ifrån. De planerar att flytta dit när han om något år går i pension.
Dock har de hanterat smittspridningen rätt så bra i förhållande till många andra länder.
Det jag reagerar på är att klanka ned på andra länder när vi själva har hanterat detta dåligt.
Speciellt Thailand som jag med egen upplevelse såg hur mycket bättre de kontrollerade resenärer än vad vi själva gjorde då.
Mycket kan jag nog lära men Thai fixar jag inte. De flesta thailändare jag träffat är väldigt vänliga och ödmjuka. I fönstret till mitt arbetsrum har jag några krukor med limebladsväxter som jag jag fått av annan jobbarkompis, hon thailändska, som jag hoppas ska växa till sig när vårsolen kommer så jag kan använda i de maträtter jag brukar laga med andra importerade thailändska råvaror. Som sagt mycket fixar jag men inte allt så currypasta är något man får köpa färdigt på burk som tillverkats där i Thailand.
Ber om ursäkt att det blev lite OT men av hövlighet brukar jag svara på bra inlägg.
Däremot tycker jag inte att du heller skall kasta skit om hur Sverige skött Covid-19 hanteringen. Två tredjedelar av Europas ländee har högre överdödlighet än Sverige. Det betyder att man gjort mycket rätt i Sverige.
Frågan är ju då vad du har att säga om alla de länder som då hanterat det sämre?
Sverige är i gott sällskap om man säger så..
Du kritiserar att de står för närma varandra med dina regler som måttstock.B b8q skrev:
Vi har haft en armlängds avstånd här tidigare vilket inte är speciellt bra med mina mått mätt.
Jag själv har 2-3 meter som social distans och inte samlas i mindre rum.
Samtliga på bilden har munskydd och här ifrågasätter folk om man verkligen ska ha det. Våra myndigheter har gått ut med trams om att vi inte skulle använda munskydd för det inte är jämlikt.
FHM har tidigare gått ut med att munskydd till och med kan vara farligt.
De kanske inte har någon regel med armlängds avstånd utan endast munskydd.
Troligen gör de rätt utifrån vad deras myndigheter gett dem för regler.
Se hur vi gör på bussar och tunnelbana mm. här i Sverige. Där sitter folk tätt utan munskydd.
Folk i många andra länder ser oss som tokiga som inte skyddar oss mer.
Jag tycker du ska se hur vi hanterar det här i Sverige före du kritiserar andra.
Vi har tyska tekniker här som bygger upp en ny anläggning. De blev väldigt glada och samtidigt förvånade. De kunde nämligen gå på krogen efter jobbet och ta en öl. Något som tydligen var förbjudet där de kom ifrån.
Visst inte efter kl 20 men mellan 18-20 gick det bra att beställa in flera öl.
Jag tycker givetvis det inte är bra att andra länder har haft det och har det svårt men berättigar ändå inte den katastrof vi har här. Vi kunde gjort betydligt mer för att klarat livet på många äldre. Vi ska inte se på de som misslyckats utan lära oss av de som lyckats betydligt bättre.Nissens skrev:
För att inte bli för off topic så utvecklar jag inte Thailandspåret mer.
Däremot tycker jag inte att du heller skall kasta skit om hur Sverige skött Covid-19 hanteringen. Två tredjedelar av Europas ländee har högre överdödlighet än Sverige. Det betyder att man gjort mycket rätt i Sverige.
Frågan är ju då vad du har att säga om alla de länder som då hanterat det sämre?
Sverige är i gott sällskap om man säger så..
Det är väl så man alltid gör eller?
Om man bygger ett hus så se man på de som lyckats bra för inte är man nöjd med att det regnar in bara för grannen har det ännu sämre.
Det hela blir så fel för när jag ska göra något så försöker jag alltid lära av de som kan göra saker bättre. Det är bl.a. därför jag kom till detta forumet. Här finns fantastiskt massa bra kunskap och goda råd. Även att se de som fått problem för att lära mig att undvika göra samma fel. Även att jag delar med mig mina erfarenheter för att hjälpa andra. Inte lurar jag folk att misslyckas.
Så varför i hela friden höll man inne vetskapen om att man kan smitta andra före symptom?
Det är väl ett misslyckande om något.
Det sätt vi kunde skött den här pandemin kunde varit mycket bättre. Det hjälper inte att några andra lyckats sämre.
Det är nog inte bara mina regler och min måttstock som säger att det absoluta BÄSTA skyddet är att hålla avstånd. Det tror jag nog är internationellt erkänt. Och jag tyckte det var anmärkningsvärt att ett land som hittills klarat sig bra, ändå inte verkar hålla avstånd i praktiken, även på en öppen gata. Är munskydd rentav kanske BÄTTRE än att hålla avstånd?optimum skrev:
Du kritiserar att de står för närma varandra med dina regler som måttstock.
Vi har haft en armlängds avstånd här tidigare vilket inte är speciellt bra med mina mått mätt.
Jag själv har 2-3 meter som social distans och inte samlas i mindre rum.
Samtliga på bilden har munskydd och här ifrågasätter folk om man verkligen ska ha det. Våra myndigheter har gått ut med trams om att vi inte skulle använda munskydd för det inte är jämlikt.
FHM har tidigare gått ut med att munskydd till och med kan vara farligt.
De kanske inte har någon regel med armlängds avstånd - - -
Sen måste du ha missat att jag kritiserat en hel del om svenskarnas agerande i pandemin också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Ulltand skrev:
I december gick det bra att skydda äldreboendena i Region Stockholm i alla fall, antalet bekräftade fall på äldreboendena sjönk fast antalet i samhället steg. I våras var det ju för ont om munskydd mm.Ulltand skrev:
Kan ju vara så att munskydd starkt påverkar avståndet man behöver.B b8q skrev:Det är nog inte bara mina regler och min måttstock som säger att det absoluta BÄSTA skyddet är att hålla avstånd. Det tror jag nog är internationellt erkänt. Och jag tyckte det var anmärkningsvärt att ett land som hittills klarat sig bra, ändå inte verkar hålla avstånd i praktiken, även på en öppen gata. Är munskydd rentav kanske BÄTTRE än att hålla avstånd?
Troligen räcker inte en armlängds avstånd om man inte samtidigt har munskydd mm.
Munskydd är internationellt accepterat förutom i Sverige.
Här tillåter vi folk att åka kollektivt utan krav på social distans och/eller munskydd.
Här får man göra lite som man själv vill.
Det är därför kritik av hur folk i andra länder gör känns så fel.
Hur gör du själv, säger du till folk på som är för närma varandra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Forskning om varför en del blir superspridare.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/superspridarna-oftare-aldre-och-overviktiga