E El-Löken66 skrev:
Nya dåliga besked för Astra Zeneca, som det ju kallas när det är något negativt och Oxford när det verkade positivt.

Flera tyska medier skriver att EU-kommissionen inte kommer att godkänna Astra Zenecas vaccin för personer äldre än 65 år.

Uppgifterna kommer från källor nära den tyska regeringen. Enligt Bild ger vaccinet bara tio procents skydd för de äldre. Källor uppger för tidningen Handelsblatt att skyddet ska vara så lågt som åtta procent.

AZ förnekar.
Det verkar osannolikt att vaccinet ger +90% skydd upp till 65 år ålder då det helt plötsligt droppar till 8%. Förmodligen är det bara så att det har varit problem med åldersspridningen/storleken i kontrollgrupperna så man inte har kunnat bekräfta effektiviteten.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
GW säger att han funderar på att flytta till Israel.

En helt ärlig fråga, har du någonsin funderat på att flytta från Sverige?
Jag får för mig att det måste vara jobbigt att bo och leva i ett land där man hatar så mycket på så många nivåer i samhället som du gör.
Missförstå inte frågan som att jag vill att du ska flytta för det är inte det jag menar alls. Jag bara får för mig att det skulle vara befriande att flytta bort från ett land man är så kritiskt mot istället för att fortsätta leva i det hela dagarna, därav min fråga.
Nej jag är inte typen som ger upp och drar.
Jag kämpar för att utveckla det jag kan påverka och hittills lyckats mycket bra,
T.ex. mitt arbete där jag bidrager positivt till företagets utveckling både här i Sverige och i andra länder.
Men när jag ser slappheten och hur man skor sig på samhällets bekostnad blir jag förbannad.
Senaste nyheten var den fallskärm Dan Eliasson har på enorma pengar samtidigt som sjukvårdspersonalen sliter för mycket låg lön. Inte kan någon av dem åka på semester och sedan påstå att de arbetat och få behålla sina semesterdagar. Sådant är äckligt.
Om jag är på semester och tar upp jobbdatorn och svara på några mail, inte katten går jag till chefen och kräver kompensation om att semesterdagen ska strykas.

Men jag trodde det redan framgått, att jag är envis och inte ger upp i första taget. Går det inte på ett sätt får man prova andra.
Nej jag kommer inte från något rikt hem om man tänker ekonomiskt. Men rikt på moral och eget engagemang.
Det är därför jag blir förbannad på muppar som står i TV och hittar på den ena bortförklaringen efter den andra istället för att åstadkomma något.

Jag tro innerst inne att du har samma kravbild på dig själv och andra som jag har. Ärlighet och att åstadkomma något.

Läs det fort för mod kommer plocka bort det men jag tycker det tillhör ärlighet att svara på ditt inlägg till mig.
Nej jag drar inte när det blir jobbigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Man kommer inte så mycket länge med medicinsk kompetens för det finns ingen test som kan diagnostisera långtidcovid då man inte vet vad det är.

Därför är just undersökningar där man frågar folk hur de mår det enda sättet som finns.
Vilken kompetens tänkte du skulle vara bättre att ha om man ska fråga någon hur de mår, och sedan tolka svaret?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det verkar osannolikt att vaccinet ger +90% skydd upp till 65 år ålder då det helt plötsligt droppar till 8%. Förmodligen är det bara så att det har varit problem med åldersspridningen/storleken i kontrollgrupperna så man inte har kunnat bekräfta effektiviteten.

Tror du har rätt.

Astra verkar helt säkra på att vaccinet har bra effekt på äldre. Eftersom britterna vaccinerar med vaccinet så borde det snart finnas data IRL.

En effekt av EUs beslut är ju att vi nu får en massa vaccin som skall användas för gruppen under 65 år. Priogrupperna måste göras om på nått vis.
 
D djac skrev:
Vilken kompetens tänkte du skulle vara bättre att ha om man ska fråga någon hur de mår, och sedan tolka svaret?

Man skall inte tolka svaret. Man skall redovisa svaret.

En organisation som sysslar med statistik och utfrågningar, tex statistiska centralbyrån,
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Att FHM inte kommit med sådana förslag till rutiner redan förra våren är ofattbart då de säkerligen känt till riskerna för smittspridning FÖRE symptom då övriga liknande virusskapade sjukdomar gör samma.
Det fanns inga snabbtester i våras så det var omöjligt att rekommendera användning av dem. Förutom att det tar ett dygn att få svar på PCR-tester så var det brist på dem då så det var omöjligt att rekommendera stor användning av dem också under mars och april.

SARS smittar inte innan man får symtom, tvärtom så smittar man som mest flera dagar efter att man har fått symtom.
Patients are most contagious during the second week of illness.
...
To date, no cases of SARS have been reported among persons who were exposed to a SARS patient before the onset of the patient’s symptoms.
https://www.cdc.gov/sars/about/faq.html

optimum optimum skrev:
Låter mycket klokt då vi vet att man smittar effektivt 48 timmar före symptom.
Nej, det vet vi inte. Att man kanske kan börja smitta 48 timmar innan betyder inte att man smittar effektivt då.
 
BirgitS
Studie vid University of Colorado at Boulder i USA presenteras i Science:
Att låta de äldre gå först i vaccinkön är den smartaste strategin. Då räddas flest liv, visar forskning.
en matematisk modell som utifrån fem olika scenarier räknade ut hur många liv som skulle gå till spillo beroende på vilken åldersgrupp man vaccinerar först: tonåringar och barn, eller personer mellan 20 och 49 år, eller alla personer över 20 år, alternativt vuxna personer 60 år eller äldre. I det femte scenariot lät forskarna modellen räkna med att "vem som helst" kunde vaccinera sig, så länge det fanns vaccin.
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 20.35
 
BirgitS BirgitS skrev:
SARS smittar inte innan man får symtom, tvärtom så smittar man som mest flera dagar efter att man har fått
Det är ju en intressant och förvånande skillnad! Har du en källa på det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att man kanske kan börja smitta 48 timmar innan betyder inte att man smittar effektivt då.

I det här fallet gör det ju det på gruppnivå enligt WHO och andra.

Behöver inte betyda att man har mest virus då. En förklaring kan vara kombinationen av skapligt med virus och inga symtom.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju en intressant och förvånande skillnad! Har du en källa på det?
Jag länkade ju till den i inlägget!!!

Ulltand Ulltand skrev:
I det här fallet gör det ju det på gruppnivå enligt WHO och andra.
Behöver inte betyda att man har mest virus då. En förklaring kan vara kombinationen av skapligt med virus och inga symtom.
Läs (eller titta åtminstone på bilderna) sammanställningen som Kristina skrev om det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-138#post-4039308
Mycket nyare sammanställning än WHO:s uttalande som gjordes i augusti.
Läs även hennes inlägg här: https://www.byggahus.se/forum/threa...i-diskussionstrad.399024/page-81#post-4050743
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs (eller titta åtminstone på bilderna) sammanställningen som Kristina skrev om det här: [länk]
Mycket nyare sammanställning än WHO:s uttalande som gjordes i augusti.
Läs även hennes inlägg här: [länk]
Så vitt jag kan se handlar det bara om när virusnivån är som högst på individnivå.

Det betyder INTE att flest smittas då av skäl jag tidigare förklarat.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så vitt jag kan se handlar det bara om när virusnivån är som högst på individnivå.

Det betyder INTE att flest smittas då av skäl jag tidigare förklarat.
Inlägget jag svarade var om "smittar effektivt". Att smitta effektivt kräver höga virusnivåer hos den sjuka eftersom det krävs att man andas in mycket virus för att man ska bli smittad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Inlägget jag svarade var om "smittar effektivt". Att smitta effektivt kräver höga virusnivåer hos den sjuka eftersom det krävs att man andas in mycket virus för att man ska bli smittad.

En som ligger hemma i sängen isolerad smittar inte effektivt oavsett hur mycket virus den har.

Det är viktigt att inte sprida information som kan missförstås.

Det intressanta för pandemin är hur människor faktiskt smittas asymptomatiskt. När någon är sjuk med symtom vet nog alla att det smittar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Så, vi kanske ska sluta jämföra SARS och SARS-CoV-2 ("Coronaviruset") med varandra, om de nu inte alls smittar likartat. (den ena inte alls innan symptomen bryter ut, den andra i betydligt större grad)?

Alla inlägg som utgår från "Vi visste redan hur SARS fungerar, det borde vi tagit till oss i den här pandemin" kan vi alltså bortse från hädanefter?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så, vi kanske ska sluta jämföra SARS och SARS-CoV-2 ("Coronaviruset") med varandra, om de nu inte alls smittar likartat. (den ena inte alls innan symptomen bryter ut, den andra i betydligt större grad)?

Alla inlägg som utgår från "Vi visste redan hur SARS fungerar, det borde vi tagit till oss i den här pandemin" kan vi alltså bortse från hädanefter?

Du har delvis rätt men det gäller inte långtidssjuka som man fick massor av efter SARS-1 och nu efter SARS-COV-2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.