1 014 110 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Med medicinsk kompetens kan man utesluta andra sjukdomar, frågar man just om förkylningssymtom så kan det vara folk som går omkring med halsfluss, bihåleinflammation eller annat som svarar minst 10 veckor på frågan om hur länge de har haft förkylningssymtom.Ulltand skrev:
Man kommer inte så mycket länge med medicinsk kompetens för det finns ingen test som kan diagnostisera långtidcovid då man inte vet vad det är.
Därför är just undersökningar där man frågar folk hur de mår det enda sättet som finns.
Jag noterade också skillnaden mellan 1:4 och 1:10. En gissning är att det är mätberoende. 1:4 får långtidscovid (längre än 10 veckor) Några blir friska men just nu är 1:10 forsatt långtidssjuka
Jag känner eller känner till många som (troligen) har haft covid och ingen av dem har eller hade någon långtidscovid så att var fjärde skulle få det stämmer bara inte. Det skulle nog höras rätt mycket från äldreboendena om så stor andel där hade fortsatt att vara sjuka under så lång tid. Det skulle ju också märkas hos försäkringskassan och de konstaterade ju för någon vecka sen (?) att det absolut inte var så många som var sjukskrivna. Det skrevs ju om det i tråden.
Nu ska det vara om nyheter, men kan inte låta bli att kommentera långtidscovid. Jag tror att de flesta av oss som varit med ett tag har haft kraftig influensa någon gång. Själv minns jag en vinter i mitten på 90-talet med en kraftig influensa med 40 gr i en vecka. Jag var inte återställd förrän till sommaren. Det covid virus verkar ju vara ännu tuffare, så det är väl egentligen inte konstigt om många har svårt att ta sig tillbaka.
Portugal fick bra betyg i början. Man stängde ner hårt väldigt tidigt och klarade sig till skillnad från grannlandet Spanien riktigt lindrigt.
Men nu har det trots nya hårda restriktioner gått åt helt fel håll:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pAnGMj/portugal-skenande-smitta-och-ambulanskaos
Ja, det är konstigt detta - vissa länder som hade låg smittspridning i början och kört hårda restriktioner får ändå höga dödstal. Finns ingen ”säker” strategi.
Men nu har det trots nya hårda restriktioner gått åt helt fel håll:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pAnGMj/portugal-skenande-smitta-och-ambulanskaos
Ja, det är konstigt detta - vissa länder som hade låg smittspridning i början och kört hårda restriktioner får ändå höga dödstal. Finns ingen ”säker” strategi.
Nyheter kan även handla om långtidscovid.trähandtag skrev:
Nu ska det vara om nyheter, men kan inte låta bli att kommentera långtidscovid. Jag tror att de flesta av oss som varit med ett tag har haft kraftig influensa någon gång. Själv minns jag en vinter i mitten på 90-talet med en kraftig influensa med 40 gr i en vecka. Jag var inte återställd förrän till sommaren. Det covid virus verkar ju vara ännu tuffare, så det är väl egentligen inte konstigt om många har svårt att ta sig tillbaka.
Efter SARS-infektionen var många 10-tals % inte arbetsföra flera år efter sjukdom.
Det finns ett tydligt men inte så ofta uttalat samband mellan pandemiska infektioner och långtidsjukdom/kronisk sjukdom.
Jag sätter mina två öre på att det är en autoimmun sjukdom som triggas av infektion. Man ser övergripande att kvinnor drabbas mer av långtidscovid och de har ett starkare immunförsvar. Vilket också gör att de klarar den akuta sjukdomen bättre.
B b8q skrev:Portugal fick bra betyg i början. Man stängde ner hårt väldigt tidigt och klarade sig till skillnad från grannlandet Spanien riktigt lindrigt.
Men nu har det trots nya hårda restriktioner gått åt helt fel håll:
[länk]
Ja, det är konstigt detta - vissa länder som hade låg smittspridning i början och kört hårda restriktioner får ändå höga dödstal. Finns ingen ”säker” strategi.
Eller så är det så enkelt att Portugal gjorde rätt första gången men inte andra.
Norge gjorde rätt både första och andra gången.
Sverige gjorde fel både första och andra gången. Liksom USA, Storbritannien och ett gäng till.
Helt rätt kan inte Norge ha gjort, de har just nu ett stort utbrott av den nya virusvarianten, det har inte Sverige t.ex.Ulltand skrev:
Dålig strategi från Norges sida måste vara orsaken, något annat kan det inte vara.
Hehehe...nåja, vi kanske har minst lika mycket av den nya mutationen här i Sverige, det vet vi inte förrän vi testar.tusenett skrev:
Nya dåliga besked för Astra Zeneca, som det ju kallas när det är något negativt och Oxford när det verkade positivt.
Flera tyska medier skriver att EU-kommissionen inte kommer att godkänna Astra Zenecas vaccin för personer äldre än 65 år.
Uppgifterna kommer från källor nära den tyska regeringen. Enligt Bild ger vaccinet bara tio procents skydd för de äldre. Källor uppger för tidningen Handelsblatt att skyddet ska vara så lågt som åtta procent.
AZ förnekar.
Flera tyska medier skriver att EU-kommissionen inte kommer att godkänna Astra Zenecas vaccin för personer äldre än 65 år.
Uppgifterna kommer från källor nära den tyska regeringen. Enligt Bild ger vaccinet bara tio procents skydd för de äldre. Källor uppger för tidningen Handelsblatt att skyddet ska vara så lågt som åtta procent.
AZ förnekar.
Tyvärr, det är fullt, vi skriver upp er på en lista. Sjukvården i Japan överväldigad, framför allt i Tokyo. Hittils 5000 döda, men detta verkar illavarslande.
Minst 18 000 personer i Japan som testat positivt för covid-19, väntar på att få läggas in på sjukhuset.
Antalet nya insjuknade, många med brittiska versionen, verkar i alla fall avta:
Tokyo confirmed 618 new COVID-19 cases Monday, its lowest figure since Dec. 28
Minst 18 000 personer i Japan som testat positivt för covid-19, väntar på att få läggas in på sjukhuset.
Antalet nya insjuknade, många med brittiska versionen, verkar i alla fall avta:
Tokyo confirmed 618 new COVID-19 cases Monday, its lowest figure since Dec. 28
Låter mycket klokt då vi vet att man smittar effektivt 48 timmar före symptom. Att FHM inte kommit med sådana förslag till rutiner redan förra våren är ofattbart då de säkerligen känt till riskerna för smittspridning FÖRE symptom då övriga liknande virusskapade sjukdomar gör samma.Ulltand skrev:
Såg ni inslaget om Mölndal på SVT?
Sedan man börjat testa personalen dagligen på äldreboende så blev man av med smittan helt.
Hittills har man hittat 50 personal som känt sig helt friska men ändå burit på viruset och därmed fått gå hem.
Så när man skickade personal till boenden med budskapet att bara "stanna hemma vid symtom" och ingen skyddsutrustning blev det en dödsdom för många gamla.
Ofattbart att det blir så mycket skriverier om detta.E El-Löken66 skrev:Nya dåliga besked för Astra Zeneca, som det ju kallas när det är något negativt och Oxford när det verkade positivt.
Flera tyska medier skriver att EU-kommissionen inte kommer att godkänna Astra Zenecas vaccin för personer äldre än 65 år.
Uppgifterna kommer från källor nära den tyska regeringen. Enligt Bild ger vaccinet bara tio procents skydd för de äldre. Källor uppger för tidningen Handelsblatt att skyddet ska vara så lågt som åtta procent.
AZ förnekar.
Det är väl på grund av misstanke om att något av vaccinen inte är så effektivt för vissa kategorier och därför har vi tecknat avtal med fler olika leverantörer. Det kan ju även vara så att vissa av vaccinen inte är så effektiva för yngre.
Därför kommer man säkerligen göra olika val av olika vaccin till olika kategorier av folk.
Men sådant här giller pressen och många följer efter.
Undrar hur avtalen mellan länder och AZ ser ut - kan de dra sig ut om de inte vill köpa de miljontals doser de beställt, eller är de ändå bundna att betala för något de sen inte vill ha?optimum skrev:
Ofattbart att det blir så mycket skriverier om detta.
Det är väl på grund av misstanke om att något av vaccinen inte är så effektivt för vissa kategorier och därför har vi tecknat avtal med fler olika leverantörer. Det kan ju även vara så att vissa av vaccinen inte är så effektiva för yngre.
Därför kommer man säkerligen göra olika val av olika vaccin till olika kategorier av folk.
Men sådant här giller pressen och många följer efter.
De är troligen bindande avtal.B b8q skrev:
Annars finns det ingen som skulle gå med på att tillverka vaccin i större mängd.
Men vad är problemet?
Om AZ funkar bra för övriga upp till 65 så använd dem där då.
Använd Modernas och Pfizers på 65+ tills den gruppen är klara.
Jag ser ett betydligt större problem i leveranser och vårt sega program för vaccinationer.
Och vi behöver få klarhet i vad vi vaccinerar 0-17 åringar så de inte fortsätter sprida smittan.
Men varför tror du ingen vill köpa fungerande vaccin?
Nu ger sig GW in i debatten om segheten med svenska vaccinationerna
Ja hur jäkla svårt kan det vara?
Vi har haft nästan ett år på oss att förbereda detta. Dock ovetande om när vi skulle gå igång men tydligen väntar man med planeringen tills den kommer skapa förseningar.
Verkar bli ytterligare ett misslyckande som coronakommissionen kommer få granska. Finns tydligen ingen ansvarig för något kvar i det här landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja hur jäkla svårt kan det vara?
Vi har haft nästan ett år på oss att förbereda detta. Dock ovetande om när vi skulle gå igång men tydligen väntar man med planeringen tills den kommer skapa förseningar.
Verkar bli ytterligare ett misslyckande som coronakommissionen kommer få granska. Finns tydligen ingen ansvarig för något kvar i det här landet.
GW säger att han funderar på att flytta till Israel.optimum skrev:
Nu ger sig GW in i debatten om segheten med svenska vaccinationerna
[bild]
[bild]
Ja hur jäkla svårt kan det vara?
Vi har haft nästan ett år på oss att förbereda detta. Dock ovetande om när vi skulle gå igång men tydligen väntar man med planeringen tills den kommer skapa förseningar.
Verkar bli ytterligare ett misslyckande som coronakommissionen kommer få granska. Finns tydligen ingen ansvarig för något kvar i det här landet.
En helt ärlig fråga, har du någonsin funderat på att flytta från Sverige?
Jag får för mig att det måste vara jobbigt att bo och leva i ett land där man hatar så mycket på så många nivåer i samhället som du gör.
Missförstå inte frågan som att jag vill att du ska flytta för det är inte det jag menar alls. Jag bara får för mig att det skulle vara befriande att flytta bort från ett land man är så kritiskt mot istället för att fortsätta leva i det hela dagarna, därav min fråga.
Redigerat av moderator: