1 014 062 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nej, det går inte ihop sig i alla fall. Det märktes redan efter annandagsleveransen och första stora leveransomgången då Sverige hade fått doser (alltså inte vaccinerat utan leveransantalet) som motsvarade 0,8 % av befolkningen så sa Danmark den 4 januari att de hade vaccinerat 0,96 %.T tergo skrev:
lite underligt vi skall få antal doser efter antal invånareBirgitS skrev:
citat
Om jag uppfattat det rätt så har Danmark använt alla doser direkt medan många svenska regioner har valt att spara dos två för att det varit osäkra besked om leveranser och man vill säkra två doser.
https://www.expressen.se/kvallsposten/darfor-vaccinerar-danmark-snabbast-svenska-svaret/
Man kan göra som i Israel.D djac skrev:Här ska du få bekräftelse, familjemedlem, läkare på VC, har fått. Precis som du säger blir vissa vaccinationer inte av och istället för att slänga dessa doser så används de.
Hade de haft lite högre moral och varit principfasta skulle de förstås ha slängt doserna men som medborgare tycker jag det är bra ju fler som blir vaccinerade.
De är ju iaf kompetenta, till skillnad från arbetskraften inom hemtjänst som tror de blir radiostyrda av Soros.
Överblivna doser ges åt de som ställer sig i kö av vanligt folk som ännu inte står på tur.
Men ofattbart att man bereder 42 doser för många när man borde veta vilka som är inplanerade för vaccin.
Att man får några över är självklart då man får ut 5-6 doser per flaska och de går säkert inte jämnt upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det säger t.ex. vaccinsamordnaren här: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/11/eu-tecknar-avtal-om-pfizers-vaccin/T tergo skrev:
Sverige ser ut att vaccinera i samma takt som Tyskland, så långt som vi har data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Var inte detta med att man fick 42 doser över för så pass länge sen att man fortfarande räknade med 5 doser/flaska?optimum skrev:
Man kan göra som i Israel.
Överblivna doser ges åt de som ställer sig i kö av vanligt folk som ännu inte står på tur.
Men ofattbart att man bereder 42 doser för många när man borde veta vilka som är inplanerade för vaccin.
Att man får några över är självklart då man får ut 5-6 doser per flaska och de går säkert inte jämnt upp.
Jag kommer inte ihåg när det inträffade.
(Exempelvis 200 ska vaccineras, man tinar och gör i ordning 40 flaskor, då står man med 40 doser över på slutet plus 2 doser för två kom inte.)
Kan inget om det fallet men att vissa vaccinationer inte blir av på en dag, eller vecka, kan man nog hitta rätt enkla förklaringar till.optimum skrev:
Man kan göra som i Israel.
Överblivna doser ges åt de som ställer sig i kö av vanligt folk som ännu inte står på tur.
Men ofattbart att man bereder 42 doser för många när man borde veta vilka som är inplanerade för vaccin.
Att man får några över är självklart då man får ut 5-6 doser per flaska och de går säkert inte jämnt upp.
Eu är lite lack. Man har betalat stora pengar i förskott för att astra skulle producera vaccin. Nu verkar svinpälsarna sålt till andra länder istället. Och klarar inte att leverera som utlovat.
https://www.politico.eu/article/enr...ortfall-eu-calls-for-vaccine-export-controls/
https://www.politico.eu/article/enr...ortfall-eu-calls-for-vaccine-export-controls/
Några brukar ju peka på att Vietnam klarat sig bra trots närheten till Kina. Aftonbladet har en artikel om det:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRPnAJ/stenhard-karantan--sa-lyckades-vietnam-stoppa-smittan
Det är klart, om man sätter alla smittade och deras närstående i karantänboenden med dålig sanitet och bekvämlighet (oklart vad som avses; torrdass, träbritsar och ingen dusch?) och sedan bevakar allt med beväpnad militär - ja, då lär nog folk snällt följa reglerna för att slippa hamna där! Det kanske vore något för Sverige?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRPnAJ/stenhard-karantan--sa-lyckades-vietnam-stoppa-smittan
Det är klart, om man sätter alla smittade och deras närstående i karantänboenden med dålig sanitet och bekvämlighet (oklart vad som avses; torrdass, träbritsar och ingen dusch?) och sedan bevakar allt med beväpnad militär - ja, då lär nog folk snällt följa reglerna för att slippa hamna där! Det kanske vore något för Sverige?
Vi kunde ju sätta dem i karantän med bra sanitet och bra bekvämlighet istället.B b8q skrev:Några brukar ju peka på att Vietnam klarat sig bra trots närheten till Kina. Aftonbladet har en artikel om det:
[länk]
Det är klart, om man sätter alla smittade och deras närstående i karantänboenden med dålig sanitet och bekvämlighet (oklart vad som avses; torrdass, träbritsar och ingen dusch?) och sedan bevakar allt med beväpnad militär - ja, då lär nog folk snällt följa reglerna för att slippa hamna där! Det kanske vore något för Sverige?![]()
Tänk vad mycket lidande och död det hade sparat.
Redigerat:
Lockdowns driver upp nätsexbrotten, barnen drabbas värst
https://www.svd.se/covid-19-driver-pa-natsexbrotten-i-varlden
https://www.fplus.se/okning-av-natsexbrott-mot-barn-under-covidpandemin/a/oAveQW
Kvinnofridsbrott har också ökat pga lockdowns (nu hittade jag ingen länk)...
Upplopp, protester, nästan inbördeskrig ibland, i många länder i Världen pga restriktioner och lockdowns.
Det finns massor av artiklar att hitta, just de två senaste dygnen har Nederländerna varit på nyheterna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/oroligt-under-coronaprotester-i-nederlanderna
@Ulltand, du som brukar vara så sugen på att alltid ha maximal lockdown, ditt favvorecept helt enkelt.
Hur ställer du dig till alternativkostnaden.
https://www.svd.se/covid-19-driver-pa-natsexbrotten-i-varlden
https://www.fplus.se/okning-av-natsexbrott-mot-barn-under-covidpandemin/a/oAveQW
Kvinnofridsbrott har också ökat pga lockdowns (nu hittade jag ingen länk)...
Upplopp, protester, nästan inbördeskrig ibland, i många länder i Världen pga restriktioner och lockdowns.
Det finns massor av artiklar att hitta, just de två senaste dygnen har Nederländerna varit på nyheterna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/oroligt-under-coronaprotester-i-nederlanderna
@Ulltand, du som brukar vara så sugen på att alltid ha maximal lockdown, ditt favvorecept helt enkelt.
Hur ställer du dig till alternativkostnaden.
Redigerat:
Kan bara tolka ointresset av att inte klicka gilla på detta positiva inlägg om att AZ vaccinet är bra som att vi har rätt många som ogillar att vi bör vaccinera oss.optimum skrev:
För inte kan det vara så illa att man inte kan skilja på sak och person.
Hoppas ni verkligen att vaccinet ska vara kass?
I så fall trivs ni med att leva isolerade för lång tid.