BirgitS
T tergo skrev:
kan ju oxså bero på att danskarna har förlängt tiden mellan doserna till 6 veckor och inte sparar något till andra dosen utan chansar på att leveranserna funkar
Nej, det går inte ihop sig i alla fall. Det märktes redan efter annandagsleveransen och första stora leveransomgången då Sverige hade fått doser (alltså inte vaccinerat utan leveransantalet) som motsvarade 0,8 % av befolkningen så sa Danmark den 4 januari att de hade vaccinerat 0,96 %.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det går inte ihop sig i alla fall. Det märktes redan efter annandagsleveransen och första stora leveransomgången då Sverige hade fått doser (alltså inte vaccinerat utan leveransantalet) som motsvarade 0,8 % av befolkningen så sa Danmark den 4 januari att de hade vaccinerat 0,96 %.
lite underligt vi skall få antal doser efter antal invånare
citat
Om jag uppfattat det rätt så har Danmark använt alla doser direkt medan många svenska regioner har valt att spara dos två för att det varit osäkra besked om leveranser och man vill säkra två doser.

https://www.expressen.se/kvallsposten/darfor-vaccinerar-danmark-snabbast-svenska-svaret/
 
optimum
D djac skrev:
Här ska du få bekräftelse, familjemedlem, läkare på VC, har fått. Precis som du säger blir vissa vaccinationer inte av och istället för att slänga dessa doser så används de.

Hade de haft lite högre moral och varit principfasta skulle de förstås ha slängt doserna men som medborgare tycker jag det är bra ju fler som blir vaccinerade.

De är ju iaf kompetenta, till skillnad från arbetskraften inom hemtjänst som tror de blir radiostyrda av Soros.
Man kan göra som i Israel.
Överblivna doser ges åt de som ställer sig i kö av vanligt folk som ännu inte står på tur.
Men ofattbart att man bereder 42 doser för många när man borde veta vilka som är inplanerade för vaccin.
Att man får några över är självklart då man får ut 5-6 doser per flaska och de går säkert inte jämnt upp.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
lite underligt vi skall få antal doser efter antal invånare
Det säger t.ex. vaccinsamordnaren här: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/11/eu-tecknar-avtal-om-pfizers-vaccin/
– Det fördelas efter hur stor andel av EU:s befolkning ett land utgör. Sen sker det vissa justeringar, men i princip är det vad som gäller, säger Richard Bergström till Dagens Nyheter.
Sverige ser ut att vaccinera i samma takt som Tyskland, så långt som vi har data.
Linjediagram som visar COVID-19-vaccindoser per 100 personer för Danmark, Tyskland, Frankrike och Sverige upp till januari 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=SWE~DNK~FRA~DEU
 
Redigerat:
BirgitS
optimum optimum skrev:
Man kan göra som i Israel.
Överblivna doser ges åt de som ställer sig i kö av vanligt folk som ännu inte står på tur.
Men ofattbart att man bereder 42 doser för många när man borde veta vilka som är inplanerade för vaccin.
Att man får några över är självklart då man får ut 5-6 doser per flaska och de går säkert inte jämnt upp.
Var inte detta med att man fick 42 doser över för så pass länge sen att man fortfarande räknade med 5 doser/flaska?
Jag kommer inte ihåg när det inträffade.
(Exempelvis 200 ska vaccineras, man tinar och gör i ordning 40 flaskor, då står man med 40 doser över på slutet plus 2 doser för två kom inte.)
 
D
optimum optimum skrev:
Man kan göra som i Israel.
Överblivna doser ges åt de som ställer sig i kö av vanligt folk som ännu inte står på tur.
Men ofattbart att man bereder 42 doser för många när man borde veta vilka som är inplanerade för vaccin.
Att man får några över är självklart då man får ut 5-6 doser per flaska och de går säkert inte jämnt upp.
Kan inget om det fallet men att vissa vaccinationer inte blir av på en dag, eller vecka, kan man nog hitta rätt enkla förklaringar till.
 
Några brukar ju peka på att Vietnam klarat sig bra trots närheten till Kina. Aftonbladet har en artikel om det:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRPnAJ/stenhard-karantan--sa-lyckades-vietnam-stoppa-smittan

Det är klart, om man sätter alla smittade och deras närstående i karantänboenden med dålig sanitet och bekvämlighet (oklart vad som avses; torrdass, träbritsar och ingen dusch?) och sedan bevakar allt med beväpnad militär - ja, då lär nog folk snällt följa reglerna för att slippa hamna där! Det kanske vore något för Sverige? ;)
 
B b8q skrev:
Några brukar ju peka på att Vietnam klarat sig bra trots närheten till Kina. Aftonbladet har en artikel om det:
[länk]

Det är klart, om man sätter alla smittade och deras närstående i karantänboenden med dålig sanitet och bekvämlighet (oklart vad som avses; torrdass, träbritsar och ingen dusch?) och sedan bevakar allt med beväpnad militär - ja, då lär nog folk snällt följa reglerna för att slippa hamna där! Det kanske vore något för Sverige? ;)
Vi kunde ju sätta dem i karantän med bra sanitet och bra bekvämlighet istället.

Tänk vad mycket lidande och död det hade sparat.
 
Redigerat:
  • Gilla
halper
  • Laddar…
D djac skrev:
Kan inget om det fallet men att vissa vaccinationer inte blir av på en dag, eller vecka, kan man nog hitta rätt enkla förklaringar till.
Och det beror då på att något inte fungerar optimal i vårt samhälle när det kunde varit bättre.
 
B b8q skrev:
GW har fel i att vi är sämst i världen, tvärtom ligger vi ganska bra till enligt alla vaccinationsjämförelsetabeller jag hittar. Jag undrar var han hittar sin information?
i den här tråden?
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Och det beror då på att något inte fungerar optimal i vårt samhälle när det kunde varit bättre.
Ja, någon blir sjuk, någon dör osv, det är helkasst, -inte optimalt alls, de borde respektera sin vaccinbokning, -vet hut gamla människa!
 
Mikael_L
Lockdowns driver upp nätsexbrotten, barnen drabbas värst
https://www.svd.se/covid-19-driver-pa-natsexbrotten-i-varlden
https://www.fplus.se/okning-av-natsexbrott-mot-barn-under-covidpandemin/a/oAveQW

Kvinnofridsbrott har också ökat pga lockdowns (nu hittade jag ingen länk)...

Upplopp, protester, nästan inbördeskrig ibland, i många länder i Världen pga restriktioner och lockdowns.
Det finns massor av artiklar att hitta, just de två senaste dygnen har Nederländerna varit på nyheterna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/oroligt-under-coronaprotester-i-nederlanderna


@Ulltand, du som brukar vara så sugen på att alltid ha maximal lockdown, ditt favvorecept helt enkelt.
Hur ställer du dig till alternativkostnaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
i den här tråden?
Om vi inte vaccinerar lika snabbt som Israel är vi givetvis sämst, på en delad andra/sistaplats.
 
optimum
optimum optimum skrev:
Så då var det lugnande besked som kom nu.

[bild]


[bild]
Kan bara tolka ointresset av att inte klicka gilla på detta positiva inlägg om att AZ vaccinet är bra som att vi har rätt många som ogillar att vi bör vaccinera oss.

För inte kan det vara så illa att man inte kan skilja på sak och person.

Hoppas ni verkligen att vaccinet ska vara kass?
I så fall trivs ni med att leva isolerade för lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.