Ulltand Ulltand skrev:
Du har delvis rätt men det gäller inte långtidssjuka som man fick massor av efter SARS-1 och nu efter SARS-COV-2
Man skall alltså välja vilka erfarenheter från SARS man skall använda? Och man måste veta i förväg vilka som stämmer och inte?
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En som ligger hemma i sängen isolerad smittar inte effektivt oavsett hur mycket virus den har.

Det är viktigt att inte sprida information som kan missförstås.

Det intressanta för pandemin är hur människor faktiskt smittas asymptomatiskt. När någon är sjuk med symtom vet nog alla att det smittar.
En med lättare symtom som inte är hemma smittar alltså effektivare än hen gjorde 1-2 dygn tidigare. Det vet man ju från äldreboenden, sjukvården och smittspårningen att det inte är direkt ovanligt.

Att sprida information som att man smittar effektivt 2 dygn innan man får symtom kan väl i så fall missförstås eftersom det inte är sant och därmed ska det inte spridas enligt dig. Det är nog välbekant för alla som läser den här tråden eller följer med på något annat sätt att smittspridning sker asymtomatiskt så det finns ingen anledning att tjata om det.
 
BirgitS
Sydafrikas president Cyril Ramaphosa uppmanar rika länder
att sluta bunkra coronavaccin och säger att världen måste arbeta tillsammans för att stoppa pandemin, skriver the Guardian.
enligt honom vill afrikanska länder ha tillgång till vaccin precis lika snabbt som andra länder.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.16
 
optimum
B b8q skrev:
Så, vi kanske ska sluta jämföra SARS och SARS-CoV-2 ("Coronaviruset") med varandra, om de nu inte alls smittar likartat. (den ena inte alls innan symptomen bryter ut, den andra i betydligt större grad)?

Alla inlägg som utgår från "Vi visste redan hur SARS fungerar, det borde vi tagit till oss i den här pandemin" kan vi alltså bortse från hädanefter?
Båda smittar före symptom uppträder.
Även coronaviruset som ger MERS
Även influensavirus
Även förkylningsvirus

Detta har vi haft uppe så många gånger och det är därför det är så galet att vi gick ut med att de med symptom som smittade. Rapporter från Asien redan i februari angav att SARS-CoV-2 smittade från personer som inte uppvisade symptom.

Så här ser symptomen ut för SARS

"Det första symtomet vid SARS är feber. Efter cirka ett till två dygn dyker de första luftvägssymtomen upp med hosta och andfåddhet. Andra symtom kan vara aptitlöshet, muskelvärk och huvudvärk. Mellan 15 och 20 procent drabbade får så allvarliga luftvägsproblem att respiratorbehandling är nödvändig. Symtomen är i regel mildare hos barn och mer allvarliga hos äldre drabbade.[3]"

Rätt så lika vilket inte är konstigt då båda är luftvägssjukdomar.
Symptomen mindre på barn och mer allvarlig på äldre. Stämmer bra.

Varför tycker du inte vi ska ta till oss fakta om SARS?


https://sv.wikipedia.org/wiki/Sars_(sjukdom)
 
BirgitS
Pfizer i blåsväder enligt DN: https://www.dn.se/sverige/folkhalso...ar-till-pfizer-tills-fragan-om-doser-ar-lost/
Men efter Europeiska läkemedelsmyndighetens besked att en sjätte dos kan utvinnas med rätt typ av nål har bolaget debiterat länder för sex doser flaskan – utan medgivande från EU-kommissionen.
– Det är oacceptabelt. Om ett land bara har möjligheten att få ut fem doser har man fått färre doser för samma pris, säger vaccinsamordnare Richard Bergström.
Det är bra att veta att det har rapporteras om brist på just dessa särskilda sprutor som behövs eftersom efterfrågan normalt är liten.
 
optimum optimum skrev:
Nu ger sig GW in i debatten om segheten med svenska vaccinationerna

[bild]

[bild]


Ja hur jäkla svårt kan det vara?
Vi har haft nästan ett år på oss att förbereda detta. Dock ovetande om när vi skulle gå igång men tydligen väntar man med planeringen tills den kommer skapa förseningar.

Verkar bli ytterligare ett misslyckande som coronakommissionen kommer få granska. Finns tydligen ingen ansvarig för något kvar i det här landet.
GW har fel i att vi är sämst i världen, tvärtom ligger vi ganska bra till enligt alla vaccinationsjämförelsetabeller jag hittar. Jag undrar var han hittar sin information?
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Båda smittar före symptom uppträder.
Även coronaviruset som ger MERS
Även influensavirus
Även förkylningsvirus

Detta har vi haft uppe så många gånger och det är därför det är så galet att vi gick ut med att de med symptom som smittade. Rapporter från Asien redan i februari angav att SARS-CoV-2 smittade från personer som inte uppvisade symptom.

Så här ser symptomen ut för SARS

"Det första symtomet vid SARS är feber. Efter cirka ett till två dygn dyker de första luftvägssymtomen upp med hosta och andfåddhet. Andra symtom kan vara aptitlöshet, muskelvärk och huvudvärk. Mellan 15 och 20 procent drabbade får så allvarliga luftvägsproblem att respiratorbehandling är nödvändig. Symtomen är i regel mildare hos barn och mer allvarliga hos äldre drabbade.[3]"

Rätt så lika vilket inte är konstigt då båda är luftvägssjukdomar.
Symptomen mindre på barn och mer allvarlig på äldre. Stämmer bra.

Varför tycker du inte vi ska ta till oss fakta om SARS?


[länk]
Det är inte JAG som säger att SARS inte smittar före symptom uppträder, det är forskarna på CDC, se inlägg #2420:

Skärmdump av ett inlägg som citerar CDC om att SARS inte smittar innan symptom visar sig.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är inte JAG som säger att SARS inte smittar före symptom uppträder, det är forskarna på CDC, se inlägg #2420:

[bild]
Och det är inte alls så konstigt eftersom SARS infekterar de nedre luftvägarna du måste hosta för att smitta), medans SARS-CoV-2 infekterar både de övre och undre luftvägarna (du kan smitta bara genom att prata).
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
GW har fel i att vi är sämst i världen, tvärtom ligger vi ganska bra till enligt alla vaccinationsjämförelsetabeller jag hittar. Jag undrar var han hittar sin information?
Givetvis raljerar han lite som vanligt men vi är knappast något föredöme för andra när det gäller vaccinering.

Danmark ligger avsevärt före oss.
Vi har inte ens fått i gång ett datoriserat vaccinationsregister. Pinsamt dåligt.
Rapporteringen av antal vaccinerade är mycket bristfällig och ger sena rapporter. (se FHM:s sida)
Läkare går före trots att de inte tillhör riskgrupper. (säker källa)
Det finns de som tagit med vaccin hem till sin familj. (även säker källa)
Nyligen var det en enhet i Karlsborg som använde vad de kallade överskott som kunde förstörts till att ge vaccin åt de som INTE skulle få ännu. 42 doser och knappast så många återbud den dagen.

Ruttet.
Det är ju sådant här man förknippar med länder utan vettig styrning, typ Grekland, eller andra korrumperade länder.
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
optimum
Så då var det lugnande besked som kom nu.

Nyhetstitel dementerar påståendet att AstraZeneca-vaccinet inte skyddar mot coronaviruset.


Bild på ett internetforummeddelande om tyska hälsodepartementets uttalande angående Astra Zeneca-vaccinet.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi har inte ens fått i gång ett datoriserat vaccinationsregister.
Jo, registret är igång sen 1 januari (det är ju inte ens nytt eftersom det i grunden är samma som används för alla barnvaccinationer) men det är regionerna som inte får ordning på kopplingen till det från sina egna system.

optimum optimum skrev:
Danmark ligger avsevärt före oss.
Danmark har på något sätt lyckats få tag på fler doser än vad de borde ha enligt regeln bland EU-länderna att alla ska få vaccin i proportion till sin folkmängd.
 
T
optimum optimum skrev:
Ruttet.
Det är ju sådant här man förknippar med länder utan vettig styrning, typ Grekland, eller andra korrumperade länder.
Ja, man undrar ju lite hur de som tränger sig före och vaccinerar sig innan de som behöver det bättre kan se sig själva i spegeln efteråt. Men de har säkert laddat upp med ursäkter och förklaringar..
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Ja, man undrar ju lite hur de som tränger sig före och vaccinerar sig innan de som behöver det bättre kan se sig själva i spegeln efteråt. Men de har säkert laddat upp med ursäkter och förklaringar..
Israel verkar också ha trängt sig före (eller vad man ska kalla det) och hela västvärlden har trängt sig före (eller vad man ska kalla det) de fattigare länderna. Sjukvårdpersonal har trängt sig före (eller vad man ska kalla det) de äldre och svaga.

Men de har säkert laddat upp med ursäkter och förklaringar de också.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Danmark har på något sätt lyckats få tag på fler doser än vad de borde ha enligt regeln bland EU-länderna att alla ska få vaccin i proportion till sin folkmängd.
kan ju oxså bero på att danskarna har förlängt tiden mellan doserna till 6 veckor och inte sparar något till andra dosen utan chansar på att leveranserna funkar
 
D
optimum optimum skrev:
Läkare går före trots att de inte tillhör riskgrupper.
Här ska du få bekräftelse, familjemedlem, läkare på VC, har fått. Precis som du säger blir vissa vaccinationer inte av och istället för att slänga dessa doser så används de.

Hade de haft lite högre moral och varit principfasta skulle de förstås ha slängt doserna men som medborgare tycker jag det är bra ju fler som blir vaccinerade.

De är ju iaf kompetenta, till skillnad från arbetskraften inom hemtjänst som tror de blir radiostyrda av Soros.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.