1 014 072 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
En med lättare symtom som inte är hemma smittar alltså effektivare än hen gjorde 1-2 dygn tidigare. Det vet man ju från äldreboenden, sjukvården och smittspårningen att det inte är direkt ovanligt.Ulltand skrev:
Att sprida information som att man smittar effektivt 2 dygn innan man får symtom kan väl i så fall missförstås eftersom det inte är sant och därmed ska det inte spridas enligt dig. Det är nog välbekant för alla som läser den här tråden eller följer med på något annat sätt att smittspridning sker asymtomatiskt så det finns ingen anledning att tjata om det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Båda smittar före symptom uppträder.B b8q skrev:Så, vi kanske ska sluta jämföra SARS och SARS-CoV-2 ("Coronaviruset") med varandra, om de nu inte alls smittar likartat. (den ena inte alls innan symptomen bryter ut, den andra i betydligt större grad)?
Alla inlägg som utgår från "Vi visste redan hur SARS fungerar, det borde vi tagit till oss i den här pandemin" kan vi alltså bortse från hädanefter?
Även coronaviruset som ger MERS
Även influensavirus
Även förkylningsvirus
Detta har vi haft uppe så många gånger och det är därför det är så galet att vi gick ut med att de med symptom som smittade. Rapporter från Asien redan i februari angav att SARS-CoV-2 smittade från personer som inte uppvisade symptom.
Så här ser symptomen ut för SARS
"Det första symtomet vid SARS är feber. Efter cirka ett till två dygn dyker de första luftvägssymtomen upp med hosta och andfåddhet. Andra symtom kan vara aptitlöshet, muskelvärk och huvudvärk. Mellan 15 och 20 procent drabbade får så allvarliga luftvägsproblem att respiratorbehandling är nödvändig. Symtomen är i regel mildare hos barn och mer allvarliga hos äldre drabbade.[3]"
Rätt så lika vilket inte är konstigt då båda är luftvägssjukdomar.
Symptomen mindre på barn och mer allvarlig på äldre. Stämmer bra.
Varför tycker du inte vi ska ta till oss fakta om SARS?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sars_(sjukdom)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Pfizer i blåsväder enligt DN: https://www.dn.se/sverige/folkhalso...ar-till-pfizer-tills-fragan-om-doser-ar-lost/
Det är bra att veta att det har rapporteras om brist på just dessa särskilda sprutor som behövs eftersom efterfrågan normalt är liten.Men efter Europeiska läkemedelsmyndighetens besked att en sjätte dos kan utvinnas med rätt typ av nål har bolaget debiterat länder för sex doser flaskan – utan medgivande från EU-kommissionen.
– Det är oacceptabelt. Om ett land bara har möjligheten att få ut fem doser har man fått färre doser för samma pris, säger vaccinsamordnare Richard Bergström.
GW har fel i att vi är sämst i världen, tvärtom ligger vi ganska bra till enligt alla vaccinationsjämförelsetabeller jag hittar. Jag undrar var han hittar sin information?optimum skrev:
Nu ger sig GW in i debatten om segheten med svenska vaccinationerna
[bild]
[bild]
Ja hur jäkla svårt kan det vara?
Vi har haft nästan ett år på oss att förbereda detta. Dock ovetande om när vi skulle gå igång men tydligen väntar man med planeringen tills den kommer skapa förseningar.
Verkar bli ytterligare ett misslyckande som coronakommissionen kommer få granska. Finns tydligen ingen ansvarig för något kvar i det här landet.
Det är inte JAG som säger att SARS inte smittar före symptom uppträder, det är forskarna på CDC, se inlägg #2420:optimum skrev:
Båda smittar före symptom uppträder.
Även coronaviruset som ger MERS
Även influensavirus
Även förkylningsvirus
Detta har vi haft uppe så många gånger och det är därför det är så galet att vi gick ut med att de med symptom som smittade. Rapporter från Asien redan i februari angav att SARS-CoV-2 smittade från personer som inte uppvisade symptom.
Så här ser symptomen ut för SARS
"Det första symtomet vid SARS är feber. Efter cirka ett till två dygn dyker de första luftvägssymtomen upp med hosta och andfåddhet. Andra symtom kan vara aptitlöshet, muskelvärk och huvudvärk. Mellan 15 och 20 procent drabbade får så allvarliga luftvägsproblem att respiratorbehandling är nödvändig. Symtomen är i regel mildare hos barn och mer allvarliga hos äldre drabbade.[3]"
Rätt så lika vilket inte är konstigt då båda är luftvägssjukdomar.
Symptomen mindre på barn och mer allvarlig på äldre. Stämmer bra.
Varför tycker du inte vi ska ta till oss fakta om SARS?
[länk]
Och det är inte alls så konstigt eftersom SARS infekterar de nedre luftvägarna du måste hosta för att smitta), medans SARS-CoV-2 infekterar både de övre och undre luftvägarna (du kan smitta bara genom att prata).B b8q skrev:
Givetvis raljerar han lite som vanligt men vi är knappast något föredöme för andra när det gäller vaccinering.B b8q skrev:
Danmark ligger avsevärt före oss.
Vi har inte ens fått i gång ett datoriserat vaccinationsregister. Pinsamt dåligt.
Rapporteringen av antal vaccinerade är mycket bristfällig och ger sena rapporter. (se FHM:s sida)
Läkare går före trots att de inte tillhör riskgrupper. (säker källa)
Det finns de som tagit med vaccin hem till sin familj. (även säker källa)
Nyligen var det en enhet i Karlsborg som använde vad de kallade överskott som kunde förstörts till att ge vaccin åt de som INTE skulle få ännu. 42 doser och knappast så många återbud den dagen.
Ruttet.
Det är ju sådant här man förknippar med länder utan vettig styrning, typ Grekland, eller andra korrumperade länder.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jo, registret är igång sen 1 januari (det är ju inte ens nytt eftersom det i grunden är samma som används för alla barnvaccinationer) men det är regionerna som inte får ordning på kopplingen till det från sina egna system.optimum skrev:
Danmark har på något sätt lyckats få tag på fler doser än vad de borde ha enligt regeln bland EU-länderna att alla ska få vaccin i proportion till sin folkmängd.optimum skrev:
Ja, man undrar ju lite hur de som tränger sig före och vaccinerar sig innan de som behöver det bättre kan se sig själva i spegeln efteråt. Men de har säkert laddat upp med ursäkter och förklaringar..optimum skrev:
Israel verkar också ha trängt sig före (eller vad man ska kalla det) och hela västvärlden har trängt sig före (eller vad man ska kalla det) de fattigare länderna. Sjukvårdpersonal har trängt sig före (eller vad man ska kalla det) de äldre och svaga.T tanaris skrev:
Men de har säkert laddat upp med ursäkter och förklaringar de också.
kan ju oxså bero på att danskarna har förlängt tiden mellan doserna till 6 veckor och inte sparar något till andra dosen utan chansar på att leveranserna funkarBirgitS skrev:
Här ska du få bekräftelse, familjemedlem, läkare på VC, har fått. Precis som du säger blir vissa vaccinationer inte av och istället för att slänga dessa doser så används de.optimum skrev:
Hade de haft lite högre moral och varit principfasta skulle de förstås ha slängt doserna men som medborgare tycker jag det är bra ju fler som blir vaccinerade.
De är ju iaf kompetenta, till skillnad från arbetskraften inom hemtjänst som tror de blir radiostyrda av Soros.

